Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Otis said:

Det kan se ut som mange BMW eier har hatt Primera, som @TRF sier. Hvorfor?

Jeg kjøpte Primera pga effekt og utseende. Og kjøreegenskaper. Primera var en habil bil å kjøre.

@papertiger Lavt giret i en Primera? Husker den var ganske artig i akserlasjonsfeltet på motorvei, fikk 105 km/t i 2.giret! 165 km/t i 3.gir og 195 km/t i 4.gir. 5.gir klarte jeg aldri å kjøre ut.

Muligens de tiltrakk seg mye av de samme folka da de begge er kjøreglade og sportslige biler («var» i Primera sitt tilfelle)? 

Nei jeg siktet til Galanten jeg hadde. Den var merkbart lavere giret enn Primeraen, så den opplevdes ganske sprek i de fleste gir sammenlignet med Primeraen som som nevnt trengte litt turtall for å få opp dampen. Morsomme på hver sin måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det ofte er litt tilfeldig hva slags biler man kjøper i begynnelsen av "bilkarrieren". Hva som er tilgjengelig og/eller hva man får for pengene er nok mest avgjørende, men jeg tenker at hva slags biler vennene har og/eller familiemedlemmer har er vel så avgjørende for de aller fleste.

Jeg vokste primært opp med Peugeot, VW og Fiat, men det er egentlig kun Peugeot som i noen grad kom til å prege meg. Jeg har aldri hatt en Fiat, men jeg har hatt to stk. VW (Boble og Up). Venner har definitivt preget meg mest siden de var litt eldre enn meg og hadde Porsche og BMW (som jeg tilsammen har hatt 7 stk. av).

Japanske biler har jeg liten erfaring med, men jeg kjøpte en helt ny Mazda MX-5 "Miata" da den kom på markedet i 1990 ("Miata" varianten var egentlig en USA modell som ble omkonfigurert til europeiske/norske spesifikasjoner. Kolberg Motors kjøpte en batch på ca. 20 slike USA biler før den europeiske lanseringen og min bil var en av disse.). Det var definitivt en veldig artig bil og med glimrende kjøreegenskaper. Jeg kjørte bl.a med den på en roadtrip i det sydlige England det samme året sammen med en venn som hadde en MG Midget (som forøvrig var bilmodellen MX-5 ble designet etter - altså en moderne variant av nettopp MG Midget). Dette var et kult norsk parløp som vekket ganske stor oppmerksomhet hvor vi enn stoppet - selv i det sentrale London. Slik er det nok dessverre ikke lenger. På den annen side merket jeg på denne turen at jeg er akkurat litt for lang til å sitte ordentlig godt i MX-5 (NA). Gearingen er også relativt lav så etappene på motorveier ble litt slitsomme i lengden.

Det er imidlertid ingen tvil om at japanerne hadde ganske mange kule biler på 80 og 90-tallet. Hadde omstendighetene vært annerledes (les: venner og familie) hadde jeg helt sikkert siktet meg inn på biler som f.eks Honda Prelude og Mazda RX-7 som et alternativ til Porsche 924 og 944. Vi snakker om generasjon 2 og 3 - og begge med vippelys. Denne generasjonen Honda Prelude ble temmelig populær og fikk bl.a tredjeplassen i European Car of the Year i 1988 - ekte firehjulsstyring hadde modellen også. Peugeot 405, som vi har diskutert i en tidligere tråd for et par dager siden, tok imidlertid førsteplassen og etter min mening var dette vel fortjent. 

Min første BMW kjøpte jeg forøvrig i 1988 (en 1987 E30 320i). I dag kan det virke som om jeg var veldig tidlig ute med BMW, men den gangen irriterte jeg meg lett over at jeg ikke hadde kikket på BMW tidligere - 320i'en var jo nærmest perfekt på alle måter. Den skulle imidlertid ha vært en 325i, men den modellen var dessverre for dyr synes jeg. To av mine venner hadde hhv. E23 735i og E28 M535i, men dette var den gangen i en helt annen liga enn jeg var parat til å betale for + at de var for store for meg (jeg liker generelt relativt små biler)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, tror i hvertfall det første bilvalget har mye med hva du er vokst opp med å gjøre. Jeg på min side var vokst opp med Mitsubishi Pajero i flere varianter og generasjoner (3 stk, husker 2 av dem, den første var jeg for liten til å huske), så det var naturlig for meg at jeg kikket på Mitsubishi som første bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over denne videoen der noen har bygget en slags "off-road-camping" Porsche 924. Jeg så for noen år siden et tilsvarende konsept med en 944 (dog litt mindre bygget om til "off-road" kjøring) og den ble brukt i forbindelse med en roadtrip fra London til Cape Town. Dette er ikke min greie, men allikevel litt kult... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som til enhver tid er drømmebilen varierer med dagsformen, men i dag tror jeg nesten at det må være en Porsche 718 Cayman GTS 4.0. Det som virkelig er slående er hvor mye mer tro mot det opprinnelige konseptet (f.eks 914/6 R/GT) denne bilen er enn dagens 911 i relasjon til eldre 911'er som f.eks G-serien og Carrera 3.2. Den er liten og relativt smal, har en selvpustende boxersekser på 3995 cm3 (midtmotor), manuell gearkasse med en relativt lav utveksling for høyt turtall (maksimal effekt er 400 HK ved 7000 rpm og 420 Nm mellom 5000 og 6500 rpm) og bilen er generelt enkel rent teknisk på den gode måten. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 293 Km/t... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

Hva som til enhver tid er drømmebilen varierer med dagsformen, men i dag tror jeg nesten at det må være en Porsche 718 Cayman GTS 4.0. Det som virkelig er slående er hvor mye mer tro mot det opprinnelige konseptet (f.eks 914/6 R/GT) denne bilen er enn dagens 911 i relasjon til eldre 911'er som f.eks G-serien og Carrera 3.2. Den er liten og relativt smal, har en selvpustende boxersekser på 3995 cm3 (midtmotor), manuell gearkasse med en relativt lav utveksling for høyt turtall (maksimal effekt er 400 HK ved 7000 rpm og 420 Nm mellom 5000 og 6500 rpm) og bilen er generelt enkel rent teknisk på den gode måten. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 293 Km/t...

Enig med deg i mye her, @fredrik. Jeg mener dette er en av de morsomste bilene Porsche lager for tida. Fremtidig klassiker.

Det eneste jeg er litt skuffet over er at motorlyden virker litt tam i forhold til 3.2 literen. Har ikke de samme overtonene som før. Men det kan jo ha noe med opptaksutstyret å gjøre.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ganske sikkert at det er opptaksutstyret som ikke er det beste. Jan Gleitsmann er kul nok, men han gjør alt alene og produksjonene bærer dessverre litt preg av dette. Henry Catchpole er også en habil motorjournalist, men produksjonene er mye mer påkostet og da er lydbildet plutselig temmelig deilig (i det minste for de av oss som liker store boxerseksere uten pustehjelp)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

 

Kom over en test fra gamle "Top Gear" fra år 2000 der Tiff Needell and Mark Higgins tester Mitsubishi Lancer Evo 6, Peugeot 306 GTI-6, Ferrari 360 Modena og en Z3 M Roadster på en våt flyplass. Skikkelig sjarm. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! - og dette er vel hva vi alle vet når det gjelder oldschool BMW'er. Jeg liker forøvrig også Peugeot 306. Det var en glimrende GTI/hatchback og sannsynligvis en av de beste modellene Peugeot har bygget (klart bedre enn f.eks den legendariske 205). Tilbake til tradisjonelle BMW'er og den lille E36/7 (jepp... BMW's internnummer for Z3 Roadster) skinner der oppe blandt de aller beste når det gjelder fahrfreude... :)

Ganske mye ved siden av så kom jeg plutselig til å tenke på Mungo Jerry og låten "In the summertime" som passer ganske bra nå med varmen vi har. 70-tallet er populært på alle måter (stil, folklore, musikk etc.) og denne låten kom ut i nettopp 1970. På dette tidspunktet var jeg 3 år gammel så akkurat dét husker jeg neppe, men jeg kan faktisk huske John Lennons "Jealous Guy" fra radioen året etter eller kanskje året etter det igjen og ikke minst George Harrison's "My sweet lord" som også kom ut i 1970. Bryan Ferry gjør forøvrig en fantastisk cover på Jealous Guy.

Som man forstår så var begynnelsen av 70-tallet også en tid for følelser, kjærlighet og emosjonelle gleder. Vietnam krigen raste og folk (spesielt i USA) var trette av krig og elendighet generelt (inkl. rasespørsmål). Reaksjonen var det motsatte og materialiserte seg i form av hippie tiden med grenseløs kjærlighet, men også utstrakt bruk av narkotiske stoffer. Det siste medførte en motreaksjon ved at hele hippiebevegelsen med alt hva den sto for få år senere stort sett var glemt. I dag er dette et tilbakelagt stadie og vi ser igjen at elementer fra hippiebevegelsen er populært. Folk (spesielt i USA) reagerer mot rasisme og diskriminering samt sosioøkonomisk fattigdom (stort sett alt elendig i et større perspektiv). Igjen er det tid for følelser, grenseløs kjærlighet og emosjonelle gleder. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik said:

Herlig! - og dette er vel hva vi alle vet når det gjelder oldschool BMW'er. Jeg liker forøvrig også Peugeot 306. Det var en glimrende GTI/hatchback og sannsynligvis en av de beste modellene Peugeot har bygget (klart bedre enn f.eks den legendariske 205)

Overrasket over å høre at du foretrekker 306 GTI-6 fremfor 205 GT'I1.6 115hk/1.9 131hk).

Personlig har jeg aldri kjørt noen av dem, men har skjønt at de er suverene

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

 

 

Kom over en test fra gamle "Top Gear" fra år 2000 der Tiff Needell and Mark Higgins tester Mitsubishi Lancer Evo 6, Peugeot 306 GTI-6, Ferrari 360 Modena og en Z3 M Roadster på en våt flyplass. Skikkelig sjarm. 

Og den lille Z’en vant! Ikke verst!

Har gode minner om denne, husker jeg så Goldeneye med Timothy Dalton (?) og i 96’ var jeg med familien på USA tur, etter å ha passert den berømte Golden gate bridge fra San fransisco ut til Sausalito. Så stod en helt maken som James rattet, helt nede ved vannkanten, det var rett bil på rett sted.

Et minne for livet og noe som kanskje resulterer i en fin klassiker en dag, enkel og back to basic model uten for mye fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Ron Jeremy said:

Og den lille Z’en vant! Ikke verst!

 

Det er tross alt 'Tiff Needell vi snakker om her. Mannen som elsker gamle BMWer. 

Han kunne gjennomført en test av en random golfcart og fortsatt fått stående applauser. 

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Ron Jeremy said:

Og den lille Z’en vant! Ikke verst!

Har gode minner om denne, husker jeg så Goldeneye med Timothy Dalton (?) og i 96’ var jeg med familien på USA tur, etter å ha passert den berømte Golden gate bridge fra San fransisco ut til Sausalito. Så stod en helt maken som James rattet, helt nede ved vannkanten, det var rett bil på rett sted.

Et minne for livet og noe som kanskje resulterer i en fin klassiker en dag, enkel og back to basic model uten for mye fjas.

Du tenker på Pierce Brosnan, Goldeneye var vel hans første 007-film? 

Det er sånne minner og opplevelser som skaper fundamentet og grunnlaget for fremtidig anskaffelse av akkurat den bilen. 
Jeg har ikke en tilsvarende hendelse å relatere meg til, men jeg tegnet mye biler når jeg var llten, mest tegnet etter bilder av biler i bilblader. S2000 står som en bauta der, jeg har ennå vage minner av de forskjellige bildene av bilen fra prøvekjøringen Bladet Bil gjorde. Den er definitivt på min liste, men spørs om ikke den blir uoppnåelig om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Werther said:

 

Det er tross alt 'Tiff Needell vi snakker om her. Mannen som elsker gamle BMWer. 

Han kunne gjennomført en test av en random golfcart og fotsatt fått stående applauser. 

 

Om dere ikke har hørt Collecting Cars-podcasten med Tiff og Harris anbefales det at det gjøres så snart som mulig.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, papertiger said:

Du tenker på Pierce Brosnan, Goldeneye var vel hans første 007-film? 

Det er sånne minner og opplevelser som skaper fundamentet og grunnlaget for fremtidig anskaffelse av akkurat den bilen. 
Jeg har ikke en tilsvarende hendelse å relatere meg til, men jeg tegnet mye biler når jeg var llten, mest tegnet etter bilder av biler i bilblader.

 

Jeg har alltid vært en James Bond-entusiast, alltid hatt samtlige filmer på VHS, opptak fra sene kvelder på TV3.    Og har likt BMW siden 80-tallet. 

Dog var det ingen kjærlighet ved første blikk når jeg så Bondern i Golden Eye i 1995. 

Z3 var mjææææ......

Men M Roadsteren som ble presentert i 1997 var jo bare helt sjukt fet. Satan heller...Selv i dag synes jeg både roadster og coupe holder seg rimelig godt. De er gamle og utdaterte, men fortsatt friske. 

Det største problemet til Z3 er at de falt mellom to stoler! De var ikke en billig og unik grom bil som MX5, og de var ikke like uinspirerte og sløve som div halfass-konkurrenter som SLK og delvis Boxster (uinspirerende, men ikke sløv),.  Med andre ord- det var en relativt bra roadster, men fordi den var basert på E30/E36 Compact og E36 ble den aldri like gjennomført som MX-5.

M-versjonen vil alltid være et halvveis produkt. Men samtidig er det nettopp det som gjør at M-versjonen fremstår som såpass artig - fordi den er sketchy, twitchy og farlig med gammeldags bakstilling, bra med hester og litt "lealaus". Den er med andre ord jævlig artig, men du burde være glad i å ligge sidelengs.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...