Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg vil nok tro hovedforskjellen er at den hvite er en «basisutgave» uten skinn og eikelister, samt at understellet og hjuloppsett er hakket hvassere på i3S enn en standard i3. Ellers er det jo heller ikke til å stikke under en stol at en ny bil helt klart virker mer tight enn en bil som er gått 75.000km. For øvrig veldig synd at de nye i3ene har ståltak når man har takluke. Den hvite har karbontak med takluke. 

Dette, blandt andre ting, er et godt eksempel på at BMW med tiden har måttet gjøre i3 enklere og dermed billigere å produsere. Jeg tenker at dette ganske enkelt har vært nødvendig for å opprettholde en rimelig økonomisk margin iom. at i3 ikke har solgt så godt som BMW håpet på da de la planene for modellen. Når dette er nevnt har i3 vært ganske populær og salget har heller ikke vært så dårlig alt tatt i betraktning når man tenker på hvordan de elektriske bilene har utviklet seg utrolig mye på temmelig kort tid.

Jeg synes derfor at BMW kan være tilfreds med i3 og det er heller ingen tvil om at selve konseptet er veldig gjennomtenkt og ikke minst holdbart i relasjon til å være miljøvennlig (faktisk mye mer enn de fleste andre elektriske bilene på markedet).

Kanskje kan man sammenligne i3 med noen av de særeste, men også mest nyskapende Citroën modellene opp igjennom tidene. Jeg tenker at det i denne sammenhengen ikke er så stor forskjell på Citroën GS/GSA samt ikke minst BX i relasjon til i3. Disse bilene var ikke spesielt verdsatt av den store massen bilkjøpere, men for de som forsto konseptet var de absolutt høyt verdsatt. Dette var imidlertid ikke nok til å gjøre bilmodellene til kommersielle suksesser, men i forhold til nytenking og teknisk integritet var/er de fantastiske...  :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess mer jeg leser om i3 og konseptet, og etter å ha prøvd en over et par dager, dess mer ser jeg det geniale i denne bilen. Jeg husker når konseptet kom (BMW MegaCity?), totalt atypisk BMW, men nyskapende ja! Og den utstrakte bruken av karbonfiber og plast gjør jo at bilen ikke er utsatt for korrosjon slik andre biler er. I saltholdige Norge er ikke det så dumt gitt. Og at en så liten bil kan være så romslig og luftig innvendig sammenlignet med fysiske større biler. Og da jeg ga flat pedal ut av en rundkjøring på våt veibane slapp den med rumpa og antiskrensen måtte hente den inn igjen. Slik det skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Saltkjelen skrev:

 Det er stor sannsynlighet for at 7-serien ryker til fordel for Porsche Taycan er jeg redd.

Når du først tenker å bytte merke og til EL, da hadde jeg heller sett at du byttet til Ford F150 el. Den passer deg bedre enn en Porsche, Lasse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik skrev:

Dette, blandt andre ting, er et godt eksempel på at BMW med tiden har måttet gjøre i3 enklere og dermed billigere å produsere. Jeg tenker at dette ganske enkelt har vært nødvendig for å opprettholde en rimelig økonomisk margin iom. at i3 ikke har solgt så godt som BMW håpet på da de la planene for modellen. Når dette er nevnt har i3 vært ganske populær og salget har heller ikke vært så dårlig alt tatt i betraktning når man tenker på hvordan de elektriske bilene har utviklet seg utrolig mye på temmelig kort tid.

Jeg synes derfor at BMW kan være tilfreds med i3 og det er heller ingen tvil om at selve konseptet er veldig gjennomtenkt og ikke minst holdbart i relasjon til å være miljøvennlig (faktisk mye mer enn de fleste andre elektriske bilene på markedet).

Kanskje kan man sammenligne i3 med noen av de særeste, men også mest nyskapende Citroën modellene opp igjennom tidene. Jeg tenker at det i denne sammenhengen ikke er så stor forskjell på Citroën GS/GSA samt ikke minst BX i relasjon til i3. Disse bilene var ikke spesielt verdsatt av den store massen bilkjøpere, men for de som forsto konseptet var de absolutt høyt verdsatt. Dette var imidlertid ikke nok til å gjøre bilmodellene til kommersielle suksesser, men i forhold til nytenking og teknisk integritet var/er de fantastiske...  :)

Jeg tror du tolker dette litt I feil retning Fredrik. I3 føles mindre billig og mer «BMW» enn de tidligere modeller. Slik at kvalitetsfølelsen avgjort har gått i en mer positiv retning, faktisk vil jeg si at preface og facelift har et minst like stort gap som andre BMW modeller, herunder at kvaliteten har bedret seg.

 At modellene med soltak har stål og ikke karbontak, slik er tilfelle på andre BMW modeller også f.eks M3, det er ikke snakk om å kjipe ned eller gjøre de billigere, men at med soltak krever man et annet materiale enn karbon.

i3 har utvilsomt utviklet seg i løpet av levetiden. Slik elbilen også har, personlig syns jeg den har stått seg bra i en slik rivende utvikling som elbilen og batteriet har hatt. Av alle mine BMW (15-16 på 25 år) tror jeg i3 er blandt de mest morsomme, det mest helskrudde (kvalitet ifht klassen) og økonomisk forsvarlige jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

At modellene med soltak har stål og ikke karbontak, slik er tilfelle på andre BMW modeller også f.eks M3, det er ikke snakk om å kjipe ned eller gjøre de billigere, men at med soltak krever man et annet materiale enn karbon.

Men i følge @Saltkjelen har tidligere versjoner av i3 karbontak selv om de har soltak?

BMW har flere prosesser for fremstilling av karbondeler. Den tradisjonelle prosessen for supersterke deler er dyr og har begrensninger på kompleksitet på delene, mens noen av de nyere prosessene er billigere og kan brukes på mer komplekse deler. Da med noe redusert styrke. Karbontaket på i3 er (i alle fall i en periode) laget med resirkulerte karbonfibre, sannsynligvis fordi styrke ikke er den viktigste faktoren for selve takplata.

Jeg har lest at USA krever at det skal være metall rundt soltak, og at BMW måtte søke om dispensasjon for i3. Kanskje "papirarbeidet" rundt dette ble så komplisert at de ga opp og gikk over til å lage taket i stål i stedet? Så vidt jeg vet var ikke soltak tilgjengelig på i3 i USA før 2017.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Tja... dette kan utvilsomt tolkes i forskjellige retninger og det er sikkert korrekt som du sier at et karbontak ikke gir nok strukturell styrke til å ha et soltak innebygget, men på den annen side er et karbontak såpass mye dyrere å produsere samt ikke minst gjør taket signifikant lettere (noe som absolutt er mer i tråd med i3 som konsept) at det etter min mening faktisk er litt merkelig at BMW i det hele tatt tilbyr soltak på denne modellen (spesielt når det innebærer såpass store ulemper).

Jeg kjenner ikke i3 som modell inngående, men det er også en plate bak over motoren som er endret til en billigere løsning enn på de aller første variantene. Kanskje er det en teknisk årsak til denne endringen også? (jeg vet ikke).

Mitt poeng var ellers på ingen måter å kritisere i3 eller BMW. Jeg liker som nevnt modellen og jeg synes at BMW viser en meget stor integritet som bilprodusent ved å produsere den. Det er etter min mening trist at BMW ikke kan utvikle konseptet videre med f.eks en større i5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ron Jeremy skrev:

At modellene med soltak har stål og ikke karbontak, slik er tilfelle på andre BMW modeller også f.eks M3, det er ikke snakk om å kjipe ned eller gjøre de billigere, men at med soltak krever man et annet materiale enn karbon.

17 timer siden, ogee1 skrev:

Men i følge @Saltkjelen har tidligere versjoner av i3 karbontak selv om de har soltak?

Hmm, den hvite har carbonstruktur i taket og kjennes helt annerledes ut enn den røde om man knokker på det. 

17 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg kjenner ikke i3 som modell inngående, men det er også en plate bak over motoren som er endret til en billigere løsning enn på de aller første variantene. Kanskje er det en teknisk årsak til denne endringen også? (jeg vet ikke).

Platen over motoren i bagasjerommet (den jeg har erstattet med Wokeby bagasjeromsutvider) var i carbon på de første modellene. Jeg mins å huske noe om at det var lett for platen å bli skadet dersom man skrudde ut platen ifb. en service eller liknende, men hvorvidt det er hold i dette vites ikke.


En ting som i hvert fall er en skikkelig degradering på denne i3en kontra den hvite og 7-serien er at høyre sidespeil ikke er avblendbart. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor BMW gikk vekk fra det at alle speilene skulle være avblendbare - dette gjelder selvsagt alle BMWer etter en viss dato. Ikke ligger det ledningsnett klart i høyre speil heller, så en ettermontering av "gammelt speilglass" er mer omstendelig enn hva jeg hadde håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

@Saltkjelen Jeg så en svart Taycan i Oslo i går. Ser jo ganske bra ut på bilder, men den var mye finere IRL. Ganske høy må ha-faktor! :-)

Jeg har begynt å kikke på i3 igjen, men det er, som før, mangelen på hengerfeste som er problemet. Jeg trenger å få med meg elsykkelen min som veier bortimot 25 kilo. Frister ikke med et sykkelstativ som er stroppet fast til bakluka. Har du sett noen gode løsninger for vanlig hengerfeste? Jeg har funnet et amerikansk og et dansk feste av tradisjonell type, men det virker litt uklart om det går an å henge seg på det elektriske ledningsnettet uten å tulle med garantien. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har dessverre ikke sett Taycan selv, men jeg får vel ta meg en prøvetur når Taycan 4S kommer. :)

Hmm, ser de selger fysiske hengerfester beregnet for stativer som sykkel, ski, wakeboard etc., så det bør jo absolutt være noen muligheter for å få på en krok her. Hvorvidt det er lovlig eller ikke vet jeg ikke, men det er jo et mye tryggere alternativ enn å feste et sugekoppstativ på taket (ser jeg for meg). 

Har ellers kjøpt et komplett speil med glass fra en 2014-modell med autodim, så da blir jeg endelig kvitt OCDen med et dimmet speil på venstre side og et gråtonet speil på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var taktrekket på i3en ute og levert til salmaker for omtrekking. Skulle egentlig gå for et grovt stoff, men da salmakeren ytret et ønske om alcantara (det er visstnok enklere å jobbe med), så valgte jeg det. Kudos til den fantastiske @lagunilla som ordnet demonteringen. :)
 

Det var visst en del mer styr rundt trekkene til takluka på i3, så der trår lakkereren til med å få lakkert opp sjalusiene mens bilen er ribbet innvendig. Det er visstnok karosserijobb å få disse ut på i3, så da utgår det elegant. 
 

Når det gjelder F01, har vinterdekkene der vært et stort irritasjonsmoment. Det er bredere felger bak enn foran, men jeg har kjørt rundt på samme dimensjoner foran og bak siden det ikke har fantes nordiske vinterdekk i 275/40-19 bak. Gleden var imidlertid stor da Nokian lanserte denne dimensjonen med R3 nå, så da gikk jeg til innkjøp av et komplett sett med Hakka R3 i 245/45-19 og 275/40-19! 
 

06D32725-C09E-4FB7-A87D-59BF4A4C11E6.thumb.jpeg.2697125752dc88ed17b04ece11bb930d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...