Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual & E61 545i


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Det at BMW sine V8ere har ett dårlig rykte er nok ikke uten grunn, særlig når vi snakker om de nyere utgavene med turbo. På de eldre motorene har jeg inntrykket av at disse er langt bedre enn sitt rykte. Jeg er på min tredje BMW med V8 og foreløpig ingen oljelekkasjer eller problemer. Mye av hysteriet rundt BMW V8 er også skapt av amerikanere ettersom USA er ett stort marked for BMW sine V8 modeller. Amerikanere flest har en helt annen mentalitet og tilnærming til biler, det er ett bruk og kast samfunn. Bilene er billige, på bruktmarkedet blir de enda billigere. Vedlikehold hos merkeforhandlere er relativt dyrt, men det kryr av uavhengige verksteder som ikke alltid har nødvendig kompetanse på tysk finmekanikk. Feil bruk av olje, dårlig bensin kvalitet, hyppige eierbytter og generelt sett en annen måte å behandle gamle og billige biler på gjør at disse motorene ikke har de beste levevilkårene i USA. For det er jo påfallende at dette ryktet om at BMW sine V8ere er så dårlige har blomstret etter at sosiale medier har tatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med både V8 og flott ny i3s! :) Hvordan er lyden i disse V8 motorene? Er det en 5-serie som er godt isolert og dempet eksos eller får man litt glede i form av lyd?
 

Jeg venter enda på "Saltkjelen retrofit AS" skal bli oppstartet så jeg får sendt ned min egen bil for litt oppgraderinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Takk for det! i3 overtar tronen etter Toyota Hiace som livets bil. Er så deilig med noe som er så enkelt, rimelig og driftssikkert som i3. 

Det var i utgangspunktet ikke fargen vi ville ha, men det måtte bli sånn når bilen ble såpass ny. Målet var en Jacuro Beige, men det var for galt å gi det samme for en 2019 i3S Jacuro Beige med 80 000km på telleren som det var for denne i3en her. V8 kan vel fort by på litt problemer, men alt i alt tror jeg ikke det skal være så ille. Hadde M62 i 535ien jeg hadde for en mannsalder siden, og jeg hadde intet å utsette på denne. Det fine med N62 er jo at den låter som en skikkelig tysk V8er skal. 


 

Bruker som regel i3'n når jeg er å handler. Ikke så nøye hvor man parkerer og snur på en femøring.. Brukte den til jobb en dag her. Gikk sakte på tur hjem, med lite sol og bra temp. Ble 1,2 kwh på mila. 4,5 mil, så billig pendleverktøy 😎

Jacuro Beige hadde vært kulere og sjeldnere, men en polert og coata imperial blå er ikke så værst. 

E63 blir bare tøffere og tøffere synes jeg, får se hva det blir til etterhvert. Blir uansett en bil som får lite mil i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snagg30 skrev:

Gratulerer med både V8 og flott ny i3s! :) Hvordan er lyden i disse V8 motorene? Er det en 5-serie som er godt isolert og dempet eksos eller får man litt glede i form av lyd?
 

Jeg venter enda på "Saltkjelen retrofit AS" skal bli oppstartet så jeg får sendt ned min egen bil for litt oppgraderinger. 

Man får fint, rolig V8-snerr, men det er klart - lyden fra fabrikk er godt dempet. Blir nok en liten modifisering av eksos etter at den har vært på visning. 
 

Hehe, vi kan vel alltids få kjørt en retrofit eller ti gjennom holdingselskapet, så si i fra hva du ønsker. :P 

8 timer siden, mslello skrev:

Bruker som regel i3'n når jeg er å handler. Ikke så nøye hvor man parkerer og snur på en femøring.. Brukte den til jobb en dag her. Gikk sakte på tur hjem, med lite sol og bra temp. Ble 1,2 kwh på mila. 4,5 mil, så billig pendleverktøy 😎

Jacuro Beige hadde vært kulere og sjeldnere, men en polert og coata imperial blå er ikke så værst. 

E63 blir bare tøffere og tøffere synes jeg, får se hva det blir til etterhvert. Blir uansett en bil som får lite mil i året. 

Ja, jeg hadde glemt hvor digg i3 var i forhold til manøvrering. Synes også den er bedre styremessig enn i4en. Der synes jeg den elektriske servoen er for hjelpsom/bløt. 
 

Synd BMW sluttet med Jacuro Beige på 2020-modellene, for den fargen er digg. Utgangspunktet har egentlig vært å omlakkere i3en, men vi får se om et års tid eller to hvis man skulle bli lei blå bil. Da blir det enten Jacuro Beige eller Champagne Quartz/Alvit Grey. 
 

Jeg digger E63/E64. Det eneste jeg synes er synd er at setene er hentet fra E46. Hadde gjerne sett seter i retning E6x eller F12/F13/F06 6-serie med en alternativ knekk i øvre del av seterygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg digger E63/E64. Det eneste jeg synes er synd er at setene er hentet fra E46. Hadde gjerne sett seter i retning E6x eller F12/F13/F06 6-serie med en alternativ knekk i øvre del av seterygg. 

Men det fikser vel du på en kveld? Jeg ser for meg at å sette inn komfortseter fra E60/61 er en smal sak.

Jeg skal vel være så ærlig å si at en av hovedårsakene til at jeg kjøpte E61 igjen er pga komfortsetene. De er helt sinnsykt komfortable, kanskje de beste setene jeg har vært borti. Å sette seg i G05 X5en er faktisk en nedtur sittekomfort messig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det er dessverre to helt forskjellige kommunikasjonsmåter på setene til E6x 6-serie og E6x 5-serie. En annen utfordring er vipp av seterygg (selv om denne ikke hadde vært så nøye for min del) og at setebeltet er festet i øvre del av setet, og ikke i B-stolpe som de vanligvis er (dette gjelder E64). Det beste hadde vært å få til seter fra F12/F13/F06 6-serie, men det spørs om man får de til å kommunisere i en E-serie. Hadde utvilsomt vært et interessant prosjekt å tråkke opp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes prisøkningen på enkelte smådeler har blitt usmakelig, så tanken var at jeg kunne se etter dette på høggeren samtidig som jeg plukket med auto dim speil til passasjersiden til i3en. Fikk støvsuget samtlige biler for "interessante" deler, så da har man alltids noe å sysle med fremover.

Det har lenge irritert meg at bagasjeromslyset i F11en har flimret, men jeg har vært klar over at det bare har vært en billig LED-pære som har sittet der siden kjøp. Synes formen minnet mistenkelig mye om LED dørlysene til nyere BMWer, og sannelig var det ikke perfekt match. Da var det bare å pinne om og sette på ny 4-pins kontakt og få liv i de nye lysene. :) 

Før - uten at dette er helt enkelt å se i sollys..
IMG_0449.thumb.jpeg.d3865065a020af9677ba390a062afcd4.jpeg

Bort med uoriginalt..
IMG_0451.thumb.jpeg.09af3d10eca54f20e8364430f3209efa.jpeg

Frem med verktøy og "pinne-kofferten"..
IMG_0455.thumb.jpeg.b65e2a7c0db5cd9ed9cb93b6c26054da.jpeg

2-pins kontaktene krever ofte spesialverktøy for å de-pinnes..
IMG_0452.thumb.jpeg.9c000f02e0af1cbe73b290cc67278dc5.jpeg

Og inn med ny 4-pins. BMW har snudd om på pluss og minus på LED-lysene. Pin 1 er minus og pin 2 er pluss for de som eventuelt vil sette i gang med samme oppgradering selv.
IMG_0453.thumb.jpeg.a8c3ced916cbe9f5eae879c7db746858.jpeg

Etter.. Lyset er varmere og jevnere enn det gamle rakkelet.
IMG_0465.thumb.jpeg.ba7b1eb9c46872e34b08e3eeeded4513.jpeg

Opplagring av litt skrot.. :) 
IMG_0456.thumb.jpeg.d253a69c55cc85ca6a9f052b8dd90389.jpeg

i3 hadde en håndleddspute i "skinn" bak iDrive-kontrolleren frem til 03/2015, men fjernet denne sammen med litt andre praktiske ting. Litt kirurgi må til da 2019-modeller og nyere i3 har flere USB-innganger enn biler før.
IMG_0458.thumb.jpeg.37c6167a41a6dbc297bb9e6de2199fb1.jpeg

IMG_0460.thumb.jpeg.0a79c5a81882824778e374a95910cc3c.jpeg

IMG_0461.thumb.jpeg.bb80ce2c435114ecccaf34f0118ec720.jpeg

IMG_0462.thumb.jpeg.9040e033238896287dbf6ac2478ce914.jpeg

Og til slutt bort fra tilværelsen der ladekabelen flyr vegg imellom i bagasjen..
IMG_0464.thumb.jpeg.ce8c93f7ab34d7a4f8f88dd57766d606.jpeg

IMG_0467.thumb.jpeg.fc4e421e3c6e6e4f87f16020351066ce.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært inne i tråden din før tror jeg, men bladde litt bakover nå. Den F11'n din er bare helt fantastisk flott. Viser tydelig hvor mye stil som bor i F1X-karosseriet. Herlig farge også.

I3 er og blir min favoritt el-BMW. Rett og slett fordi den er det en elbil skal være i min bok: Liten, praktisk, kvikk nok og romslig nok til pendling og småturer. Så får andre heller være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt hvorfor BMW liker å snu på pluss og minus på enkelte kontakter. Sikkert et par stykker der ute som har byttet vindusheis på E39 før/etter 03/1999 som har stått og klødd seg i huet og lurt på hvorfor ruta plutselig går motsatt vei av knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *MrB* skrev:

Har ikke vært inne i tråden din før tror jeg, men bladde litt bakover nå. Den F11'n din er bare helt fantastisk flott. Viser tydelig hvor mye stil som bor i F1X-karosseriet. Herlig farge også.

I3 er og blir min favoritt el-BMW. Rett og slett fordi den er det en elbil skal være i min bok: Liten, praktisk, kvikk nok og romslig nok til pendling og småturer. Så får andre heller være uenige.

Man kan ikke få med seg alt heller! :D 

Takk for det. Jeg har vært inne på tanken med salg av F11en noen ganger, men jeg ender opp med at det en "perfekt BMW". Ellers enig hva gjelder i3 - genial bil som holder verdien svært godt. Og det beste er at bilen deler svært mange deler med velkjente BMWer, slik at modifisering blir relativt enkelt (og mulig). :) 

3 timer siden, E.C. skrev:

Aldri skjønt hvorfor BMW liker å snu på pluss og minus på enkelte kontakter. Sikkert et par stykker der ute som har byttet vindusheis på E39 før/etter 03/1999 som har stått og klødd seg i huet og lurt på hvorfor ruta plutselig går motsatt vei av knappen.

Nei, det er ikke alltid helt enkelt å forstå seg på BMWs logikk bestandig. Det finnes noen rare løsninger, for ikke snakke om M-ASK vs. CCC der skjermkabelen er snudd. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...