Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Tur til Nurburgring


Anbefalte innlegg

38 minutes ago, Fredrik 90 said:

Okei, Alpina trøbler litt for meg. Siden vinter lagring så har den tappa seg for strøm ett par ganger etter å ha stått 4-5 dager urørt. Skjedde en gang i fjor også men det var min feil som lot parklys stå på. 

Kan en dårlig starter være synderen? Jeg opplever fra tid til annen at når jeg skal starte bilen så sier det bare "klikk", ett litt sånn metallisk klikk. Jeg forsøker umiddelbart å vri om nøkkelen igjen og da starter bilen ALLTID som om ikke noe har skjedd. 

Videre så gikk den ikke igjennom EU kontrollen med fem 2er feil. Dette var som forventet av en gammel bil, kunne vært verre 2ere også.

Men lykta som er feiljustert får jeg ikke til å stemme. Ettersom denne har Xenon så skal jo dette gå av seg selv, men det gjorde den ikke på høyre lykt. Han som utførte EU kontrollen prøvde å justere den på justeringsskruen men ingen ting skjedde. Noen som har noen hint å komme med her?

 

Synes ikke den mangel-lappen var så gæren til å være en gammel BMW, og spesielt en gammel E39. 

Jeg har hatt noen biler med slike periodiske feil at starteren ikke slår inn på første forsøk. Og på to av dem (begge 911) så var det dårlig jording/kontakt. Se om det er noe bøss og irr på polene til batteriet som en start.  Har aldri hatt strømtyver i forbindelse med dårlig kontakt/starter. 

Dog har jeg sett at veldig mange E60er må bytte starter rundt 200k km, så det ser ut til å være litt forbruksvare blant BMW 5-serie. Så ikke umulig at du må bytte din starter etterhvert også. Personlig hadde ikke jeg orket å leve med en sketchy starter - det gjør meg stresset om man ikke kan stole 100% på at bilen faktisk starter.  Utrolig kjipt om det problemet oppstår på en bensinstasjon, på danskebåten eller utenfor Kiwi. Så jeg hadde byttet starter proaktivt for å bli kvitt et potensielt problem som alltid vil ligge i bakhodet ditt hvis du ikke gjør noe med det. 

Jeg hadde min E60 på EU-kontroll nylig, og fikk også 2er-feil på høydejustering på xenon.  Der var det en defekt sensor i bakstillinga som var synderen, som medførte at lysene tydeligvis lyste for høyt mot møtende trafikk i motbakke. Vet ikke om E39 har samme opplegget der som E60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men lykta som er feiljustert får jeg ikke til å stemme. Ettersom denne har Xenon så skal jo dette gå av seg selv, men det gjorde den ikke på høyre lykt. Han som utførte EU kontrollen prøvde å justere den på justeringsskruen men ingen ting skjedde. Noen som har noen hint å komme med her?

E39 er vel notorisk kjente for at justeringspinnen i lykta knekker slik at den blir statisk.

Det vil iallefall forklare hvorfor du ikke får korrigert lysbilde manuelt. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

 

Synes ikke den mangel-lappen var så gæren til å være en gammel BMW, og spesielt en gammel E39. 

Jeg har hatt noen biler med slike periodiske feil at starteren ikke slår inn på første forsøk. Og på to av dem (begge 911) så var det dårlig jording/kontakt. Se om det er noe bøss og irr på polene til batteriet som en start.  Har aldri hatt strømtyver i forbindelse med dårlig kontakt/starter. 

Dog har jeg sett at veldig mange E60er må bytte starter rundt 200k km, så det ser ut til å være litt forbruksvare blant BMW 5-serie. Så ikke umulig at du må bytte din starter etterhvert også. Personlig hadde ikke jeg orket å leve med en sketchy starter - det gjør meg stresset om man ikke kan stole 100% på at bilen faktisk starter.  Utrolig kjipt om det problemet oppstår på en bensinstasjon, på danskebåten eller utenfor Kiwi. Så jeg hadde byttet starter proaktivt for å bli kvitt et potensielt problem som alltid vil ligge i bakhodet ditt hvis du ikke gjør noe med det. 

Jeg hadde min E60 på EU-kontroll nylig, og fikk også 2er-feil på høydejustering på xenon.  Der var det en defekt sensor i bakstillinga som var synderen, som medførte at lysene tydeligvis lyste for høyt mot møtende trafikk i motbakke. Vet ikke om E39 har samme opplegget der som E60.

Nei denne mangel lappen var som forventet, kunne dog ha vært verre. Han som tok kontrollen er en de kaller for "slakteren" uten at jeg tror det skal ha noe å si i dag 😂 Kunne det vær færre feil? 😅

Batteripolene har jeg nettopp sjekket da jeg hadde ute batteriet. Klarte å miste en sikring ned under batteriet så da måtte det ut, reagerte på at polene da satt litt løst. Disse er nå tightet godt til, og det var etter dette problemet oppsto. Jeg tror nok det beste er å bytte starter preventivt, som du er inne på så har jeg lyst til å ha denne bilen på stell. Har en plan om en Tysklandstur med bilen til høsten, samt farte litt rundt i sommer. Da vil jeg ha dette i orden 👍 Hadde en telefon til @sveigis som også støtter teorien om starter gitt symptomene fra denne.

10 timer siden, ///M-ini95 skrev:

E39 er vel notorisk kjente for at justeringspinnen i lykta knekker slik at den blir statisk.

Det vil iallefall forklare hvorfor du ikke får korrigert lysbilde manuelt. 

 

Såpass ja, høres veldig ut som om det er problemet her også 😅 Hvor sitter denne justeringspinnen? Er det ny lykt som gjelder mon tro 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Okei, Alpina trøbler litt for meg. Siden vinter lagring så har den tappa seg for strøm ett par ganger etter å ha stått 4-5 dager urørt. Skjedde en gang i fjor også men det var min feil som lot parklys stå på. 

Kan en dårlig starter være synderen? Jeg opplever fra tid til annen at når jeg skal starte bilen så sier det bare "klikk", ett litt sånn metallisk klikk. Jeg forsøker umiddelbart å vri om nøkkelen igjen og da starter bilen ALLTID som om ikke noe har skjedd. 

Videre så gikk den ikke igjennom EU kontrollen med fem 2er feil. Dette var som forventet av en gammel bil, kunne vært verre 2ere også.

IMG_9514.thumb.jpeg.9d6e24a9dec1982638cc61e5679e0e52.jpeg

Beltelåsen er alt fikset, var en liten stein som hadde lurt seg opp i der. Bremserør er en smal sak, de kunne jeg bare pusse ned og sprøyte med Fluid film sa mekanikeren. Stramme håndbrekk bør være en smal sak, er iallfall det på E34. Bremser bak som biter dårlig synes jeg var rart, det har jeg ikke merka noe til under kjøring. Var faktisk 95% bremsevirkning foran, dette får min mekaniker ta seg av.

Men lykta som er feiljustert får jeg ikke til å stemme. Ettersom denne har Xenon så skal jo dette gå av seg selv, men det gjorde den ikke på høyre lykt. Han som utførte EU kontrollen prøvde å justere den på justeringsskruen men ingen ting skjedde. Noen som har noen hint å komme med her?

Hei, jeg skal ikke påberope meg å ha peiling på strøm lekkasje i bil.
Men det minte meg på min egen historie vedr. topic.

Jeg har en analog MC fra 2001. Suzuki GSX 1400.
Der er det  koplet direkte på batteriet en såkalt Power Commander, en digital styrings enhet, som gir mer effektiv motor kraft.

Problemet var at strømpen på kabel hadde ''krympet'' og blottet metallet i kabelen, rett før koplingen på batteri polen og det forårsaket at batteriet ble tappet, kjapt.
Brukte ''elektriker-tape'' til å isolere, og problemet var løst.

Lykke til 😏
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsket litt videre på dette med lykta. Og jeg stusser litt, når jeg startet bilen så justerer jo lykta seg automatisk. Jeg ser på garasjeveggen at den gjør den lille "dansen" opp og ned umiddelbart etter oppstart. Men når jeg tar tak i baksiden av lyktehuset der pæreholderne sitter så oppdager jeg at hele innmaten er ganske løs og enkelt kan beveges frem og tilbake...

På 14.5.2023 den 9.22, viggo E34 skrev:

Disse justeringspinnene er ganske greie å bytte, er bare plastikk så disse blir vel porøse med tiden. Ellers har du vel preface lykter og, så disse er vel lette å få kjøpt brukt til noen hundrelapper 

Takk for nyttig tips, mulig det er disse som er gåene på min siden innmaten virker så løs :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bilen mye nå, og det er jo det som var både gleden og hensikten med denne bilen da vi solgte vår Chevy Camaro. Å ha en entusiastbil som man også kan bruke som praktisk familiebil 😀

Pynta til 17. Mai 🇳🇴 Fy søren, å ratte Oxford grønn E39 med sandbeige skinn og V8, iført pendress, italienske skinnsko og arvet gullklokke. Jeg følte meg rett og slett "1999 rik" 😂😂

IMG_9522.thumb.jpeg.fd846b411cf843bf541ef902615549e8.jpeg

Det som derimot ikke gir assosiasjoner til "rik" er løsningen jeg har valgt for bagasjeroms matte. Det lyse stoffet på bagasjeromsgulvet har jeg fått renset til å være så nært strøkent som mulig. Men å holde det sånn krever varsomhet, så jeg har alltid hatt ett håndkle liggende til å legge under det jeg skal ha i bagasjerommet…

IMG_7701.thumb.jpeg.54983755fedcd6b3eb792bb2bf52e84a.jpeg

Vel nå har vi nettopp pussa opp ett nytt barnerom i huset, og da fikk jeg litt teppe til overs. Perfekt som bagasjeromsmatte, siden dette er en sommer bil så gjør det ikke noe at denne ikke er i gummi 😀 Deilig å kunne slenge sparkesykkelen til jentungen eller tauverket til båten inn uten å måtte legge noe under først 👍

IMG_9518.thumb.jpeg.46ca796fb9154e98a6623213653055df.jpeg

Ellers så var vi på det som må kunne sies å være Sør-Norges største biltreff i dag. På Gullknapp flyplass så kom det i dag 1500 biler, i alle aldre, former og modeller. Syyykt mye fint å se på, og min bil var eneste Alpina 😀

IMG_9527.thumb.jpeg.690b2c99f1e09013162cb7428a28b132.jpeg

IMG_9528.thumb.jpeg.26c083cfe6c887c845ae14b167466ce7.jpeg

Lekker E65 760i SWB med ett nydelig Individual interiør. Jeg har så lyst på 7-serie med V12…og de er billige!! Kunne nesten ikke høre den på tomgang, fy faen for en luksusbil 🤩 Take my money…

IMG_9529.thumb.jpeg.5a5e6771d0d06925d280978f34e6c43b.jpeg

Superclean E46 320i, denne var mint 👍

IMG_9530.thumb.jpeg.8843738557910383dd94d6ad02b90fd9.jpeg

Corvette C8 👊

IMG_9531.thumb.jpeg.5eaf8b5594ffb5d1b77c70e194fc5c82.jpeg

IMG_9532.thumb.jpeg.0e23ede59a3b587bf7de0e72257e8c59.jpeg

En bil som har gått en del opp i verdi de siste åra 😅

IMG_9533.thumb.jpeg.915aa13abb46e1756a1ee8f0a0019042.jpeg

STRØKEN!! Denne så ny ut, 320i.

IMG_9534.thumb.jpeg.f6c099135347a2f017fe48e9577dd563.jpeg

Bad ass Corvette C2 med LS3 motor og NOS tanker baki..😎

IMG_9536.thumb.jpeg.cf827425ef6c3984e6fa6acf5d98593e.jpeg

Miami Vice gangstermobil 👍

IMG_9537.thumb.jpeg.932f328c17304abe1121b0d3f4640759.jpeg

IMG_9538.thumb.jpeg.7bc778a37c934ca4f7978b8df79afec1.jpeg

IMG_9539.thumb.jpeg.26d234b38f0340ff6c7ffc04f6a0fd51.jpeg

En bekjent av meg kjøpte seg denne i fjor, 911 GT3 🤩

IMG_9540.thumb.jpeg.c3e8e5e1e4d826e824109180a5f37b97.jpeg

Lambo 😀

IMG_9541.thumb.jpeg.83b794e95e125114df4164978aeb0588.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en ørliten oppgradering på 130i’en. En liten oppgradering men følelsen i handa var urolig mye deiligere.

Ny M-sport gir kule. Den gamle var relativt slitt og usexy 😅

IMG_9559.thumb.jpeg.f313e19f104e3e846055397bbcae20fe.jpeg

Ny 😀

IMG_9560.thumb.jpeg.c5aa44798f6c75bfff09eab1126bcbd2.jpeg

Kosta solide 2500,- med BMW CCN rabatt…for en pris 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen tok E34en ut på date i dag. I anledning vår bryllupsdag så hadde vi barnefri, hva passet ikke bedre enn å ut å rulle i samme bilen vi hadde da vi var unge og nyforelsket 😅😉 Har jaggu hatt denne bilen nesten like lenge som kvinnfolket 👍

Først bort på brygga for litt spising på restauranten der 👍

IMG_9597.thumb.jpeg.9403e8389c6143a1fbdd40cdce9af150.jpeg

Så en tur til Tvedestrand for en softis 😀 Helt perfekt, kjørte til og med gamle E18 tilbake til Arendal. Ikke kjørt her en eneste gang etter at nye firefelten med 110 (+30) sone åpnet 😅 Det var kos! 

IMG_9598.thumb.jpeg.68bc73123cf9014529bbdc805b1ad5b6.jpeg

E34 5-serie, en gang en stor sedan i den øvre middelklasse. I dag en liten bil mellom to kompakte SUVer 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2023 den 0.04, papertiger skrev:

Det er kos og viktig å gjøre slikt. Spesielt når begge koser seg på tur i bil. Kjekt å følger livet med bilene dine!

Ja slikt er viktig synes jeg, heldigvis så er kona med på min interesse for bil selv om hun selv ikke er så veldig interessert i bil :) Hyggelig å høre at tråden er verd å følge med på, blir jo litt som en blogg dette her 😅

21 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer med bryllupsdag Fredrik og viktig å kose seg av og til .

Ta sånne turer er bra både for bil og ekteskap 😊

Takk for det :) Det er så sykt deilig noen ganger å parkere en meget aktiv treåring hos besteforeldrene, og bare senke skuldrene og ta seg en tur. Nå kommer jo straks en til så da blir det mer å gjøre 😬 

10 timer siden, Mortenej skrev:

Gratulerer med Dagen Fredrik Og fru :)

Herlig å se at dere koser dere med denne. E34 er digg, og gøy at du tar den ut, med tanke på de alternativene du har stående! ikke en eneste kjedelig bil der.

Jo takk for det :) 

Ja E34 er så utrolig trivelige biler å kjøre. Jeg kjører den relativt ofte, men kanskje ikke så ofte som jeg burde ettersom jeg har tre andre biler som jeg også digger å kjøre. Men E34en er favoritten, og det er rett og slett fordi det er den bilen jeg har eid lengst. Den har jeg flest minner med kan man si. Så har mange sagt at det er bare en gammel 520i og "jeg skjønner ikke hva som er så stas med det"...vel det er ikke alt man skal skjønne :) Hvis jackpotten på 200 millioner hadde gått inn, så hadde jeg fortsatt å kjøre rundt i denne gamle E34en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fredrik 90 said:

Ja E34 er så utrolig trivelige biler å kjøre. Jeg kjører den relativt ofte, men kanskje ikke så ofte som jeg burde ettersom jeg har tre andre biler som jeg også digger å kjøre. Men E34en er favoritten, og det er rett og slett fordi det er den bilen jeg har eid lengst. Den har jeg flest minner med kan man si. 

 

Jeg savnet oppdateringer på denne da den er en del av ryggraden til Bimmers. Hadde tenkt å etterspørre noen bilder denne helgen siden det var så stille, da jeg var redd du hadde gått i samme fellen som så mange andre og kjøpt altfor mange biler. Det er viktig å bruke bilene man har, så tenkte mitt om at den sto stuet vekk i garasjen 😒 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Tur til Nurburgring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...