Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har hørt at Porsche stort sett skaffer alt, men til hvilken pris? Videre har de færre modeller og ett litt annet produksjonsvolum. De trenger altså ikke å lagerføre halvparten av hva BMW trenger. 

Sant, men det handler også om policy. Spesielt Mercedes-Benz har en tradisjon for å lagerføre enormt mange deler til eldre modeller. De de ikke har på lager kan lages, men det koster selvfølgelig. Jay Leno har fortalt hvordan Mercedes-Benz stadig har på lager enkelte deler til biler fra 50-tallet og sogar fra før krigen (altså 90-100 år gamle modeller). 

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men på 80-tallet var det kjent at Mercedes-Benz uoffisielt fulgte en slags 50-års regel når det gjaldt tilgjengelige deler. Porsche tror jeg er knapt så pliktoppfyllende, men temmelig mange deler er stadig tilgjengelige for eldre modeller. Såvidt jeg forstår er deler til interiørene på f.eks 924, 944 og 928 vanskelige å finne nye fra Porsche, men alt kan selvfølgelig lages bare du vil betale for det.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg tror nok mye handler om tilfeldigheter også, man kan være uheldig å trenge noe som de ikke har på lager langer. Også vil jeg tro at de ikke kontinuerlig produserer opp gamle deler, tenker at det går litt på etterspørsel. Får de mange nok henvendelser så produserer de ett parti. 

Jeg har hørt at Porsche stort sett skaffer alt, men til hvilken pris? Videre har de færre modeller og ett litt annet produksjonsvolum. De trenger altså ikke å lagerføre halvparten av hva BMW trenger. 

 

Når jeg forsøkte å få tak i en bærearm til Z3en lå det 7 stykk i bestilling hos BMW og jeg var nummer 8.  Dog ble det fortsatt ikke produsert opp, så jeg endte opp med å handle brukt fra California. 

Vedrørende mellomaksel til E60 så var BMW helt utsolgt, men de estimerte å få inn 5 stykk på lager i løpet av en måneds tid, der den ene etter hvert ble sendt til meg. 

For min del har jeg ikke opplevd at prisene til 911 G-serie (1974-1989) har vært så gæli på slitedeler, det er nok dyrere på spesifikke deler til overhaling av motor og girkasse.  For eksempel kostet clutchkit 4600kr, ny ramme til vindusheis 1600kr og diverse slanger og lagere stort sett mellom 250 og 750kr.  Dog tror jeg delene til G-serie er billigere enn de er på senere modeller som 964 (1989-1994), 993 (1994-1997) og faktisk 996 (1997-2005).

På tross av at 996 er en masseprodusert modell som er gjennomgående billigere satt sammen og relativt lavt priset i markedet virker den å være dyr å drifte. Har sett en del fakturaer i salgsannonser på finn, og de er på ingen måte billige å fikse. En bekjent av meg skulle ha dynamo til en 2002 996, og Porsche skulle ha 22k!! Han googlet delenummer (Bosch) og fant ut at det var samme del som satt på Mercedes W202 C-klasse og Audi A4, så han kjøpte en slik til litt over 2000kr, mao 10% av prisen Porsche skulle ha.   

Dog får vi i det minste tak i deler til bilene våres til slutt. Min erfaring med japanske merker er helt håpløse - har du en 20 år+ Toyota eller Honda kan du ikke forvente å få tak i alt av deler lenger, så veien blir veldig kort til vraking når verdien allerede er såpass lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt overgitt her…

130i’en har varslet for service, siste service var en storservice i 2021 ved 120 000 km. Når har bilen gått 128 000 km så det er på tid den varsler. Olje og filterbytte er planen.

Men iallfall, ned på verkstedet og opp på bukken. Setter pipa på bunnpluggen og merker umiddelbart at her er noe galt… Gjengene på tappepluggen er faen meg dradd over, og pluggen bare spinner. De som hadde service på bilen sist er Bilia på Høvik, jeg vet med største sikkerhet at ingen har vært bortpå den bunnpluggen siden. Denne bilen har kun blitt skudd på av BMW merkeverksted siden ny.

Man kan se ut ifra bilder at det har svettet rundt pluggen, fordi gjengene er dradd over ved forrige service.

IMG_9690.thumb.jpeg.e57ac73ef4c75ab3b439f150dfc04bda.jpeg

Så spørsmålet er hva faen gjør jeg nå? Kontakter jeg Bilia og ber dem ordne opp, må jeg legge ut 10k selv i ny bunnpanne. De kan jo bare si at dette har jeg gjort selv. Kan dette fikses på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. E87 problemer!!

Æsj så drittkjedelig …😩😩

Men du Fredrik ,er det ikke noen på verkstedet ditt som kan hjelpe til ?

Om det er mulig å rett og slett gjenge det opp på nytt og sett i en ny tappeplugg eller lignende ?Kun en tanke fra meg her .

Vil tro en erfaren person kan hjelpe deg her uten at du må risikere å demontere og legge ut så mye penger som du skriver .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sveigis skrev:

Æsj så drittkjedelig …😩😩

Men du Fredrik ,er det ikke noen på verkstedet ditt som kan hjelpe til ?

Om det er mulig å rett og slett gjenge det opp på nytt og sett i en ny tappeplugg eller lignende ?Kun en tanke fra meg her .

Vil tro en erfaren person kan hjelpe deg her uten at du må risikere å demontere og legge ut så mye penger som du skriver .

 

2 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Du kjøper time sert. Ikke verre enn det. Wurth har dette. Ellers så må det kjøpes fra det store utland.

Nesten hele motorblokka mi er time sertet. Funker det. 

Prata med min faste mekaniker nå, han mener også man kan gjenge dette opp igjen. Han viste til Wurth sitt Time Sert sett, men opplyste også om at det er en risiko for at hvis det ikke går så må bunnapanna byttes. Mulig han sier dette for å ta forbehold.

Mest sannsynlig så er den ikke veldig dradd over ettersom pluggen holder tett. Så bare man kan få den ut 

Men jeg må si at dette er utrolig tallentløst av en merkeforhandler som Bilia.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

 

Prata med min faste mekaniker nå, han mener også man kan gjenge dette opp igjen. Han viste til Wurth sitt Time Sert sett, men opplyste også om at det er en risiko for at hvis det ikke går så må bunnapanna byttes. Mulig han sier dette for å ta forbehold.

Mest sannsynlig så er den ikke veldig dradd over ettersom pluggen holder tett. Så bare man kan få den ut 

Men jeg må si at dette er utrolig tallentløst av en merkeforhandler som Bilia.. 

Den alupanna der er enkel å gjenge opp. Det er fort gjort. Sett inn time serten med rød loc tite så holder det lenge. Time sert er hele stålgjenger som ekspanderer og gnager seg inn i de større gjengene du har laget med medfølgende gjengetapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fredrik 90 said:

Nå er jeg litt overgitt her…

130i’en har varslet for service, siste service var en storservice i 2021 ved 120 000 km. Når har bilen gått 128 000 km så det er på tid den varsler. Olje og filterbytte er planen.

Men iallfall, ned på verkstedet og opp på bukken. Setter pipa på bunnpluggen og merker umiddelbart at her er noe galt… Gjengene på tappepluggen er faen meg dradd over, og pluggen bare spinner. De som hadde service på bilen sist er Bilia på Høvik, jeg vet med største sikkerhet at ingen har vært bortpå den bunnpluggen siden. Denne bilen har kun blitt skudd på av BMW merkeverksted siden ny.

Man kan se ut ifra bilder at det har svettet rundt pluggen, fordi gjengene er dradd over ved forrige service.

IMG_9690.thumb.jpeg.e57ac73ef4c75ab3b439f150dfc04bda.jpeg

Så spørsmålet er hva faen gjør jeg nå? Kontakter jeg Bilia og ber dem ordne opp, må jeg legge ut 10k selv i ny bunnpanne. De kan jo bare si at dette har jeg gjort selv. Kan dette fikses på noe vis?

Ja, det er for dårlig og jeg forstår godt at du er irritert. Jeg kan bekrefte at det kun er teknikere fra Bavaria og Bilia som har jobbet på bilen. En ting er at Bilia har klart å ødelegge pluggen men værre er det at de ikke ga beskjed og ordnet opp. Jeg håper virkelig at dette kan ordnes på en enkel måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RNJ skrev:

Ja, det er for dårlig og jeg forstår godt at du er irritert. Jeg kan bekrefte at det kun er teknikere fra Bavaria og Bilia som har jobbet på bilen. En ting er at Bilia har klart å ødelegge pluggen men værre er det at de ikke ga beskjed og ordnet opp. Jeg håper virkelig at dette kan ordnes på en enkel måte!

Enkel biler skal pluggen byttes med hvert olje skift , for at man ikke skal få tæring mellom stålbolt og alupanne. Her syndes det ofte og til slutt er det slutt på gjenger:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, RNJ skrev:

Ja, det er for dårlig og jeg forstår godt at du er irritert. Jeg kan bekrefte at det kun er teknikere fra Bavaria og Bilia som har jobbet på bilen. En ting er at Bilia har klart å ødelegge pluggen men værre er det at de ikke ga beskjed og ordnet opp. Jeg håper virkelig at dette kan ordnes på en enkel måte!

Ja det var kjipt 🙁 Men som du sier så er det skuffende at de ikke ga deg beskjed den gangen. Jeg funderer på å sette bilen opp til Bavaria for å utbedre dette, mulig de kan claime noe på reklamasjon til en annen BMW forhandler. Og er det som @skoglund sier så burde de jo også byttet pluggen preventivt. Jeg satser på at dette løser seg, en ordning blir det uansett 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg til lyktejusterings pinner på E39 også. Var faktisk relativt enkelt, ligger noen gode videoer av prosedyren på You Tube 😀

Demontere E39 lykt var iallfall mye lettere enn på E34. Fire skruer og så er den ute 😅

IMG_9545.thumb.jpeg.dc85f4d734855460ac6f6d13647ada3c.jpeg

Repsett fra BMW kosta 200,-..

IMG_9679.thumb.jpeg.d21a928f43a54a749ab5f148c8f4cc63.jpeg

Vi tar kjøkkenbordet i bruk 😬

IMG_9684.thumb.jpeg.a3537ee9eddf551c3bb4269f206cf861.jpeg

De gamle pinnene var sprø som tørre kjeks. Får meg til å vurdere å bytte på andre siden også, preventivt.

IMG_9685.thumb.jpeg.34ed82d7d6821d87e458533d2c2f5bcb.jpeg

De smuldret bare opp når jeg prøvde å fjerne dem 🤣

IMG_9687.thumb.jpeg.2f2d774a18ae8f03da8e975d8758da9c.jpeg

Så da var det en ting til som var fikset. Nå må jeg få orden på håndbrekk så tenker jeg den skal skli igjennom EU 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så ble det nye håndbrekk deler bak, godt med ett håndbrekk som virker godt 😀

IMG_9747.thumb.jpeg.625577fb4bbd67ed86fd742492b16cfd.jpeg

Og da ble bilen EU godkjent også, det var deilig kjenner jeg 👍

IMG_9756.thumb.jpeg.77c72b8500f4e3cc08aac88662bd7abb.jpeg

IMG_9757.thumb.jpeg.2f060310a48f5b80277ee348e75f1001.jpeg

Noen av oss som reiser til Nurburgring samlet oss i dag til ett bitte lite uoffisielt Cars and Coffe 👍 Deilig å sparke litt dekk og prate bil 😎

IMG_9772.thumb.jpeg.b84cec378005975cb753716ca94f6fd1.jpeg

IMG_9773.thumb.jpeg.e725d7463ec4cf6ac33352aab38ad455.jpeg

IMG_9775.thumb.jpeg.8bf30046ab7442298a88ef0b65da64ba.jpeg

Dette er virkelig "Best of E39"…B10 V8 og M5 👍

IMG_9768.thumb.jpeg.a2ad6461b6fdcd28475a83a2a1766336.jpeg

IMG_9769.thumb.jpeg.28c974fa8689094407c13d06c0ef1865.jpeg

Og kanskje Best of 5-serie? E39 og E34 😅 Dette er iallfall BMW sånn vi alle lærte å like, dagens modeller har dessverre ikke samme apell…med visse unntak 👍

IMG_9776.thumb.jpeg.d05b485025a6dcdd2726d14b4e09d294.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...