Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

7 hours ago, Fredrik 90 said:

G11 LCI har vokst på meg, særlig nå etter at G70 er på veien. Det har også hjulpet at det går tre G11 LCI i byen her som jeg ser langs veien stadig…den eier veien der den kommer 😎 En kort 750d LCI med M-sport hvor alt er i sort er faktisk en fet vogn. 

Helt enig. Da jeg kjøpte min 750D så jeg spesifikt etter pre-LCI ettersom jeg fant LCI-versjonen vulgær. I ettertid har den vokst på meg og nå tror jeg faktisk at jeg kunne leve fint med LCI-utseende. Instrumentpanel og meny-system er også en tanke nyere selvom jeg ikke er helt overbevist om det positive i dette. Vår X5 45e har tilsvarende nytt meny-system og jeg syns det er uoversiktlig og tildels litt ulogisk. Akkurat nå er vi i Spania med X5'en og rett før vi kjørte oppdaget jeg at en software-oppdatering hadde hengt seg. Dvs at oppdateringen har stoppet opp og ikke kommer videre. Svingte inn om Bilia og antok at dette var noe de enkelt kunne fikse men forsto at det var en større sak hvor både 12v- og høyspenningsbatteriet måtte kobles ut. Time er derfor satt opp i slutten av august og frem til da får den bare henge.

Jeg har den korte varianten av 750D og er godt fornøyd med det. God nok plass i baksetet for de fleste og den er mer enn lang nok å manøvrere rundt. Jeg syns jeg har grei størrelse på garasjen og bilen får fint plass. Om det hadde vært den lange versjonen hadde den kun vært få centimeters klaring.

IMG_0075.thumb.jpeg.f917ba572810d9a44081e5d0ea497fb8.jpeg

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mye artig å skumme gjennom 😄 Det er flott Alpina du har 😍 Jeg tror deg så gjerne når du forteller om komforten og skyvet fra V8’n 😃 Jeg hadde jo en 523i og komforten var helt nydelig 👍

Han duden som hadde ute disse 7 alpinaene sine burde skamme seg 🤣 Neida 😂 Men tenk å eie 3 stk E34 Alpina ? 😳 Det er hinsides !! Var det noen spesiell grunn til at han har 3 stk ? Regner med dette i utgangspunktet ikke er en fyr som jobber i kassa på Kiwi 😂

Kjipt med denne forvridde bunnpluggen da 🥵 Håper du får fikset det enkelt og greit 🤞😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ja her var det mye artig å skumme gjennom 😄 Det er flott Alpina du har 😍 Jeg tror deg så gjerne når du forteller om komforten og skyvet fra V8’n 😃 Jeg hadde jo en 523i og komforten var helt nydelig 👍

Han duden som hadde ute disse 7 alpinaene sine burde skamme seg 🤣 Neida 😂 Men tenk å eie 3 stk E34 Alpina ? 😳 Det er hinsides !! Var det noen spesiell grunn til at han har 3 stk ? Regner med dette i utgangspunktet ikke er en fyr som jobber i kassa på Kiwi 😂

Kjipt med denne forvridde bunnpluggen da 🥵 Håper du får fikset det enkelt og greit 🤞😃

 

Høres ut som du må kose deg med disse 40 sidene, og søke opp Garasjen Gold med Indrehus garasjen😁

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mr. Erling skrev:

Hei. 2 ting
- Hva betyr LCI?
- BMW 7 serie med el-diesel etter 2020 selges ikke?

BMW selger ingen plug in-dieseler, men diesel som 48v mildhybrid. Du kan som tidligere nevnt kjøpe deg en eskeny G70 7-serie med diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2023 den 21.05, Saltkjelen skrev:

BMW selger ingen plug in-dieseler, men diesel som 48v mildhybrid. Du kan som tidligere nevnt kjøpe deg en eskeny G70 7-serie med diesel..

Ja... og jeg tenker at den (740d xDrive uten elektriske dikkedarer) er ganske oldschool (på en god måte). Med en effekt på kun 286 HK har BMW på ingen måter presset motoren for å hente ut maksimalt med ytelser. Det hele er ganske solid, sikkert og holdbart med som sagt relativt moderate 286 HK fra en rekkesekser på 2993 cm3 og 650 Nm mellom 1500 og 2500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 5,8 sekunder og topphastigheten er begrenset til 250 Km/t.

Jeg tenker uten videre at denne motoren egentlig yter 310-320 HK basert på hvordan BMW historisk har håndtert tekniske "skattegrenser" (jeg er ikke sikker, men akkurat 286 HK i denne sammenhengen får det til å ringe ganske mange bjeller for å si det på den måten). Jeg tenker videre at kjøper du en 740d xDrive vil den helt sikkert tjene deg i mange år uten vesentlige problemer. Den er i dagens forstand relativt lavt trimmet og slitasjen på drivverket vil derfor være minimalt. Tenk Mercedes-Benz W123/W124 300 TD bare overført til dagens situasjon.

Dieselforbruket er forøvrig eksemplarisk med et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,60 liter/mil. Bilen veier hele 2255 Kg så dette er faktisk temmelig fornuftig og samtidig med nogenlunde bra ytelser. Jeg liker bilen og konseptet.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2023 den 20.36, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Vedr. G31 550d og Alpina D5S tenker jeg at det stort sett er den samme historien, men at V8 dieselmotoren i Panamera 4S Diesel er et monster. Bare det at den utvikler et maksimalt dreiemoment på massive 850 Nm ved utrolig lave 1000 rpm sier sitt når f.eks D5S trenger hele 1750 rpm for å yte maksimalt 800 Nm og M550d trenger enda mer turtall for å yte maksimalt 760 Nm ved 2000 rpm. VAG's V8 dieselmotor har også bedre utholdenhet ved at den klarer å holde det høye dreiemomentet på 850 Nm helt opp tom. 3250 rpm, mens 5DS gir opp ved 2750 rpm og M550d gir opp ved 3000 rpm. Bunndraget i Panamera 4S Diesel er enormt og virkelig noe helt spesielt hvis det er en stempelmotor man vil ha fra en tysk premium bilprodusent.

Jeg er naturligvis ikke enig med deg i at det er negativt at denne V8 dieselmotoren er utviklet av VAG. Jeg tenker at VAG i likhet med f.eks BMW står bak både geniale og ganske dårlige motorer. Porsche og VAG har samarbeidet siden Porsche ble en bilprodusent i 1931 og uten VAG intet Porsche. Uten VAG ville heller ikke Audi, Lamborghini og Bugatti vært det samme.  

Som sagt tidligere så er det ingen tvil om at denne V8ern er en veldig flott maskin. Absolutt en av de fineste dieselmotorene der ute og ett høyvanns merke når det kommer til dieselteknologi. Den bredere momentkurven forenkles jo delvis pga større slagvolum…"There is no replacement for dispalcement" 😅 Når det er sagt så klarte BMW å hente ut en grei momentkurve på sin diesel V8er for over 20 år siden med 330 hk og 750 nm mellom 1500 rpm og 2700 rpm. Så VAG er absolutt ikke noen unikum som har fått til dette, det er fordelen ved å velge en 4,0 motor med åtte sylindre. Jeg synes BMW utviser mer know how ved å oppnå nesten samme effekt med en 3,0 liters motor der VAG må opp i en 4,0 V8 for å matche. Så har man jo vekt fordelen ved BMW sin løsning.

Både VAG og BMW har helt klart både gode og dårlige motorer på samvittigheten. Men i dette tilfellet så bygger BMW diesel rekkesekser på en meget velprøvet konstruksjon. Rekkesekser er BMW sin absolutte paradegren, noe diesel V8 ikke er for VAG. Også har det jo selvsagt noe å si at jeg nå er på min tredje BMW med en problemfri sekser diesel. De VAG produktene jeg og folk i nær krets har vært borti har vært alt annet enn problemfrie. 

På 12.7.2023 den 21.41, RNJ skrev:

Helt enig. Da jeg kjøpte min 750D så jeg spesifikt etter pre-LCI ettersom jeg fant LCI-versjonen vulgær. I ettertid har den vokst på meg og nå tror jeg faktisk at jeg kunne leve fint med LCI-utseende. Instrumentpanel og meny-system er også en tanke nyere selvom jeg ikke er helt overbevist om det positive i dette. Vår X5 45e har tilsvarende nytt meny-system og jeg syns det er uoversiktlig og tildels litt ulogisk. Akkurat nå er vi i Spania med X5'en og rett før vi kjørte oppdaget jeg at en software-oppdatering hadde hengt seg. Dvs at oppdateringen har stoppet opp og ikke kommer videre. Svingte inn om Bilia og antok at dette var noe de enkelt kunne fikse men forsto at det var en større sak hvor både 12v- og høyspenningsbatteriet måtte kobles ut. Time er derfor satt opp i slutten av august og frem til da får den bare henge.

Jeg har den korte varianten av 750D og er godt fornøyd med det. God nok plass i baksetet for de fleste og den er mer enn lang nok å manøvrere rundt. Jeg syns jeg har grei størrelse på garasjen og bilen får fint plass. Om det hadde vært den lange versjonen hadde den kun vært få centimeters klaring.

Ja LCI har virkelig vokst på meg, selv om jeg må si at din pre LCI fortsatt er den peneste G11 varianten. Årsaken til at jeg i såfall ville hatt LCI er ønsket om en nyere bil enn den jeg har i dag. Ellers så er jeg helt enig med deg at infotainment systemet er bedre på forrige utgave. Jeg antar at din G11 og min G30 har samme system, som jeg finner helt fantastisk. I X5 som jeg har testet en del nå så synes jeg ikke systemet er like lett å bruke og ikke like intuitivt. 

Utfordringen min med 7-serie er at jeg synes den er for stor, og kona synes allerede G30en er stor nok. Vi er jo en del på tur, vi er i trange sydlandske byer og parkeringshus. Her har 5-serie vist seg å være stor nok. En Mc Donalds drive inn i Paris måtte jeg faktisk rygge ut av, bilen passet bare ikke rundt en krapp sving før serveringsluka. Men det jeg har opplevd er at firehjulstyring hjelper en hel del. Har ikke dette på min bil men jeg hadde en G30 530i som leiebil i Tyskland med dette og dette hjalp betraktelig. 

21 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ja her var det mye artig å skumme gjennom 😄 Det er flott Alpina du har 😍 Jeg tror deg så gjerne når du forteller om komforten og skyvet fra V8’n 😃 Jeg hadde jo en 523i og komforten var helt nydelig 👍

Han duden som hadde ute disse 7 alpinaene sine burde skamme seg 🤣 Neida 😂 Men tenk å eie 3 stk E34 Alpina ? 😳 Det er hinsides !! Var det noen spesiell grunn til at han har 3 stk ? Regner med dette i utgangspunktet ikke er en fyr som jobber i kassa på Kiwi 😂

Kjipt med denne forvridde bunnpluggen da 🥵 Håper du får fikset det enkelt og greit 🤞😃

 

Takk for det, hyggelig å høre at folk finner tråden interessant 👍Alpinaen er digg, går det for mange dager uten at jeg kjører den så føler jeg på en veldig trang for å ut å kjøre. Er akkurat som om den roper på meg 😅

Indrehus samlingen er helt rå, tenk at det finnes noe sånt her i Norge 👍 Og fantastisk at dette er en aktiv eier som faktisk viser frem bilene. Å stille på treff med fem biler er dritkult gjort 😀 Alt for mange slike biler er kun rene spekulasjons objekter som aldri kjøres. Det er en stor skam.

Det med bunnpluggen var veldig kuk for å være ærlig. Og det som irriterer meg mest er at dette er andre sin udugelig het (til og med ett BMW merkeversted). Blir å fikse dette over ferien, er kun på tid bilen varsler for service, er kun 8000 km siden siste oljeskift så jeg tror det går bra å vente til ferien er over. 

14 timer siden, Saltkjelen skrev:

Du kan som tidligere nevnt kjøpe deg en eskeny G70 7-serie med diesel..

… men da må du til Tyskland eller ett annet land i Europa. I Norge (og Sverige) selges G70 kun med ledning (el og PHEV).

Det er overraskede mange som ikke har fått med seg at G70, men også G60 kommer i vanlige fossile varianter. Har måtte forklare dette for veldig mange. Virker ikke som BMW vil prate så høyt om dette her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Som sagt tidligere så er det ingen tvil om at denne V8ern er en veldig flott maskin. Absolutt en av de fineste dieselmotorene der ute og ett høyvanns merke når det kommer til dieselteknologi. Den bredere momentkurven forenkles jo delvis pga større slagvolum…"There is no replacement for dispalcement" 😅 Når det er sagt så klarte BMW å hente ut en grei momentkurve på sin diesel V8er for over 20 år siden med 330 hk og 750 nm mellom 1500 rpm og 2700 rpm. Så VAG er absolutt ikke noen unikum som har fått til dette, det er fordelen ved å velge en 4,0 motor med åtte sylindre. Jeg synes BMW utviser mer know how ved å oppnå nesten samme effekt med en 3,0 liters motor der VAG må opp i en 4,0 V8 for å matche. Så har man jo vekt fordelen ved BMW sin løsning.

Enig, men en V8 motor handler ikke bare om at det er to sylindre mer enn en rekkesekser. Selve motorkonfigurasjonen med en "V" istedenfor en rekkemotor gir også mer dreiemeoment forutsatt at motorene ellers er jevnbyrdige rent teknisk. Derfor klarte VAG å hente ut hele 850 Nm ved utrolig lave 1000 rpm. Altså i praksis litt over tomgangshastighet for motoren og som må ha vært temmelig kult. Et lite trykk på gasspedalen og du har massive 850 Nm tilgjengelig helt opp til 3250 rpm.

BMW oppviser uten tvil både effektivitet og rasjonalitet ved at de med ca. 1 liter mindre sylindervolum og to færre sylindre oppnår nesten den samme effekten som VAG gjorde med deres V8 diesel på 4 liter. Når dette er nevnt er det imidlertid ganske stor forskjell på 850 Nm ved 1000 rpm og 750 Nm ved 1900 rpm (E65 745d).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2023 den 19.24, Fredrik 90 skrev:

Okei, Alpina trøbler litt for meg. Siden vinter lagring så har den tappa seg for strøm ett par ganger etter å ha stått 4-5 dager urørt. Skjedde en gang i fjor også men det var min feil som lot parklys stå på. 

Kan en dårlig starter være synderen? Jeg opplever fra tid til annen at når jeg skal starte bilen så sier det bare "klikk", ett litt sånn metallisk klikk. Jeg forsøker umiddelbart å vri om nøkkelen igjen og da starter bilen ALLTID som om ikke noe har skjedd. 

Dere husker jeg hadde litt trøbbel med starter? Dette har jeg nå mer eller mindre løst. Det var ikke verre enn en dårlig jording på starteren. Dette fikset jeg for noen uker siden, og alt har vært i sin skjønneste orden hva angår starter. 

MEN..bilen tapper seg fortsatt for strøm fra tid til annen hvis den står lenger enn 5-6 dager.

Så jeg har nå to mistenkte:

Batteriet er fra 2013. Det kan rett og slett være dette som begynner å bli dårlig.

Og så er det disse to sylindriske tingene her? Hva er dette? Jeg tror det kan være noe ventiler i forbindelse med klima.

IMG_9836.thumb.jpeg.993d1c6628e3928b73ff891eeef8394b.jpeg

Jeg kom tilbake fra en kort kjøretur, hører surring under panser når jeg parkerer. Ikke uvanlig, E39 og de fleste nyere biler har mye små motorer og pumper som surrer og går litt etter at bil er parkert. Men jeg pusla litt i garasjen og stussa over at disse ikke ga seg, ikke selv etter 15 min. Lydmessig hørtes det ut som de gikk tungt, ga de ett par lette kakk med en hammer og da dura de til skikkelig som om noe de "sleit" med løsna. Startet og stoppet bilen igjen og da var de helt tyst. Hva kan være greia her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Batteriet er fra 2013. Det kan rett og slett være dette som begynner å bli dårlig.

Kan være, men det kan isåfall testes. Batteriet i min F10 er fra 2012, og har ikke hatt problemer med å starte bilen selv etter å ha stått flere uker i kulden på vinterstid. 

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Og så er det disse to sylindriske tingene her?

Vannventil/water valve/heater control valve. De er med på å regulere varmen som går inn til i kupén. 

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg pusla litt i garasjen og stussa over at disse ikke ga seg, ikke selv etter 15 min

Stod bilen låst når du ventet disse 15 minuttene? Husker ikke eksakt, men kan fort ta 15-20 til bilen går i sleep hvis du ikke låser bilen. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Kan være, men det kan isåfall testes. Batteriet i min F10 er fra 2012, og har ikke hatt problemer med å starte bilen selv etter å ha stått flere uker i kulden på vinterstid. 

Vannventil/water valve/heater control valve. De er med på å regulere varmen som går inn til i kupén. 

Stod bilen låst når du ventet disse 15 minuttene? Husker ikke eksakt, men kan fort ta 15-20 til bilen går i sleep hvis du ikke låser bilen. 

Bilen var ikke låst, etter ca 10 min så låste jeg bilen og låste den opp igjen uten at det utgjorde noen forskjell. Kanskje det bare skal være sånn. At den ikke har gått i sleep. I såfall er det litt artig at selv gamle E39 er konstruert sånn, dette er noe jeg forbinder med nyere biler som F10 og G30 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Du kan jo prøve å koble ut vannventilen når bilen ikke er i bruk for å se hvorvidt det er den som trekker strøm. 

Eventuelt etter at du har brukt bilen, la det gå 3-4 timer. Er ventilen fortsatt varm, så trekker den strøm selv når bilen står av. Fult mulig at ting går tregt der inne grunnet avleiringer, som fører til strømtrekk. Du skriver jo også at lyden endret seg etter å ha kakket litt på ventilen. 

614394732_Screenshot_20230720_092307_SamsungInternet.thumb.jpg.7d04acfe5538c62b810e1b61654c8809.jpg

Tydeligvis et ikke så ukjent fenomen at vannventilen kan være synderen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha….det var ikke slik dagens familieutflukt til Fyresdal skulle ende…

IMG_9843.thumb.jpeg.bd51ee49a741b9af8f0acbc34a5a3e1e.jpeg

Pakka opp med unger, bagasje, barnevogner og styr la vi i vei. 8 mil inn i turen på de lange slettene ved Simonstad skulle jeg kjøre forbi to campingvogner. Blinker ut og trøkker til, i det V8er snerrer i vei så ser jeg plutselig en hvit hale bak bilen. Faen, motoren havarer tenkte jeg…tenker at noe er blåst. Men jeg er fortsatt i motgående fil og må fullføre forbikjøringen…kjenner at motoren er full av power så den føles frisk. Kommer meg forbi og innser at det er kjøleveske, får stoppa før tempmåler rekker å reagere. Resultatet var som fryktet… Lurer på om dette kan ha en sammenheng med at vannventilen ikke ville gå til ro i går kveld..

IMG_9841.thumb.jpeg.de1b1c6a9ee35fe2fe16e6172c93c966.jpeg

Heldigvis kjørte vi i følge med mine svigerforeldre. Deres Ford Kuga fylles opp med unger, kone og bagasje for å fortsette turen. Jeg ringer Amcar assistanse og får rekvirert Viking, han kommer på overraskede raske tre kvarter. Mens familien reiser videre mot Fyresdal så sitter jeg slukøret på i Vikingbilen på vei hjemover. Skuffet over å ikke kunne bli med på utflukt og tur til tretopp veien. Men, jeg kan rekke det hvis jeg henter G30en hjemme. Da var det å få lempa av Alpina på verkstedet, komme seg hjem, hive seg i G30en. 

G30en var jo nesten tom for fuel…men som jeg alltid har sagt: Fossilbilen er alltid reiseklar, og er den ikke det så blir den reiseklar på tre minutter. Gikk fra 85 km rekkevidde til 998 km på tre min…for ett stykke under 1000 lappen. 

IMG_9844.thumb.jpeg.7880bcefbdab104fe9c9d46fd7902da6.jpeg

Ett par timer med effektiv kjøring var vi fremme i Fyresdal og gjenforent med familien 👍

IMG_9855.thumb.jpeg.3bc60cca0b85da411e3afbae4c39e140.jpeg

Anbefaler alle en tur hit 👍

IMG_9845.thumb.jpeg.c7e15bc30750a0f3789bd7ceca81cc7c.jpeg

IMG_9848.thumb.jpeg.ee23b9f8b63e58304af895ef27973990.jpeg

IMG_9853.thumb.jpeg.66d4160b43d2e8f27e6713cbd08a01b0.jpeg

Takket være rask assistanse fra Amcar og livets bil så ble dagen reddet 🤩

IMG_9858.thumb.jpeg.f565ca2937541e94d7a8b5ad00fe112a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...