Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

På 27.2.2023 den 22.59, Fredrik 90 skrev:

 

Også foretok jeg litt forbrukstester her…

Pen landeveiskjøring ved ca 90 km/t:

0,65 liter per mil

Konstant motorvei ved 140 km/t:

0,87 liter per mil

Lokal kjøring mellom jobb, barnehage, butikk og andre småærend. Så si bykjøring:

1,11 liter per mil

Det vil si at med 50 liters tank så har bilen en motorvei-rekkevidde på kun ca 550 km 😅 Lavere med Autobahn fart, skulle nesten tro jeg har kjøpt meg elbil 😂 "lader" fort på verdens beste "lade nettverk" da 👍

Jeg foretok denne forbrukstesten på 130i’en her tidligere i våres. Nå har jeg tatt akkurat samme ruta igjen med Alpina B10’en, bare for å sammenlikne og å se hvor landet ligger 👍

Pen landeveis kjøring ved ca 90 km/t:

0,79 l per mil

På motorvei ved konstant 140 km/t:

1,18 l per mil (Synker til 0,94 l per mil ved å redusere til 120 km/t)

På lokalkjøring mellom jobb, butikk og barnehage:

1,35 l per mil

Alt i alt en relativt tørst bil å ratte rundt i, særlig når all denne bensinen må være 98. Bortsett fra Ford Excursion 6,8 V10 er er dette den bilen jeg har eid med høyest forbruk 👍 Men det er jo trivelig å kjøre E39 med V8 da 😀

………………..

Over til noe annet!

Det ble byttet olje på automatkassa nå i helgen som var. Har vært plaget med en liten ulelyd fra kassa ved lav hastighet, typ 0-40 km/t. Har også tidvis hivd inn noen litt rare girskift, litt harde rykk ved nedgiring. Samt at kickdown i høyere hastigheter også har kommet som ett lite rykk av og til. 

Fikk tak i Castrol ATF Z som har samme nr som den grønne lappen under på passa. Samt service sett fra ZF med 😀

IMG_0253.thumb.jpeg.bc3f80865cd1961ae29c734cd5022503.jpeg

Ved tapping av (varm) olje så synes jeg den så ganske grei og klar ut. Så ikke så aller værst ut i bunnpanna heller. Var litt grums på magnetene men ikke avskrekkende 👍

IMG_0254.thumb.jpeg.3b52dc3ef7494a663e289ae9770c3183.jpeg

Ren og med nye mangneter

IMG_0257.thumb.jpeg.808f803555a38e2856cecd8284f803c7.jpeg

Ser greit ut dette…. Vet da pokker jeg..aner ikke hva jeg skulle sett etter hvor noe ikke var i orden 😂

IMG_0255.thumb.jpeg.b5945c25b7fbcb54914ae0cd05e7a7b8.jpeg

Var litt grums oppå det gamle filteret… Sikkert ikke farlig 😅

IMG_0256.thumb.jpeg.3787e7a0aa83efd4d0f6aea95a2e5f1d.jpeg

Anyway…på med nytt filter og på med bunnpanna med ny pakning. Takket være verksted manual til E39 så fikk jeg dradd til alt med riktig moment 😀 Starta motor og gikk igjennom alle gira før jeg toppa opp til det rant olje ut av hullet igjen. En kjøretur kunne avsløre at kassa girer vesentlig mykere, og de litt harde nedgiringene har jeg ennå ikke kjent noe til. Kickdown går smooth og fint til ett lavere gir. Den lille ulelyden ved lave hastigheter er der fortsatt, men det er vel bare sånn det er på en gammel bil med 200 000 km på klokka. 

Jeg har derimot oppdaget en liten oljeflekk på garasjegulvet, har tørket den vekk og i perioder dukker den ikke opp. Men den kommer som regel hvis jeg har kjørt en lang tur og så parkert bilen for ei uke eller lengre tid. Men en visuell inspeksjon under bil viser ingen tegn til lekkasjer, faktisk så er den overraskede tørr under til å være en gammel BMW med V8.

IMG_0258.thumb.jpeg.d214e0f6798d447600c172e0061145df.jpeg

IMG_0260.thumb.jpeg.8a860a1e15d9e30efefedba82881f1b2.jpeg

IMG_0261.thumb.jpeg.15b0f8765b682a13f494a4ec8a19fa8d.jpeg

IMG_0259.thumb.jpeg.87062987c4a6342063da3a126ab5e649.jpeg

Jeg får vel kjøre litt mer og se om lekkasjen blir verre og sånnsett lettere å lokalisere 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dro kjensel på en BU-registrert 545i i går, og bet meg merke i at denne nå har lidd råneskjebnen for andre gang. Arbeidet du gjorde for å rette opp i tidligere vanskjøtsel er nå reversert, og bilen ruller rundt med det som ser ut som kappede fjærer, "M5"-fangere med firerørs eksos og eBay-lykter. Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Dro kjensel på en BU-registrert 545i i går, og bet meg merke i at denne nå har lidd råneskjebnen for andre gang. Arbeidet du gjorde for å rette opp i tidligere vanskjøtsel er nå reversert, og bilen ruller rundt med det som ser ut som kappede fjærer, "M5"-fangere med firerørs eksos og eBay-lykter. Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde.

Snu litt om på det, "såg en råner som dura rundt i din gamle 545, bilen var rasert, men hærlig og se at ungdomen fortsatt finner glede i gamle v8ere og ikke bare nymotens 4ere og fornuftige batteribiler" 

😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Skulebollen skrev:

Snu litt om på det, "såg en råner som dura rundt i din gamle 545, bilen var rasert, men hærlig og se at ungdomen fortsatt finner glede i gamle v8ere og ikke bare nymotens 4ere og fornuftige batteribiler" 

😬

Absolutt! Det hele bugner ut i smak og behag, men interessant å se at bilen har hatt tre stiler og uttrykk på relativt kort tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Dro kjensel på en BU-registrert 545i i går, og bet meg merke i at denne nå har lidd råneskjebnen for andre gang. Arbeidet du gjorde for å rette opp i tidligere vanskjøtsel er nå reversert, og bilen ruller rundt med det som ser ut som kappede fjærer, "M5"-fangere med firerørs eksos og eBay-lykter. Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde.

Ja jeg regnet med at den ville ende opp sånn igjen. En gammel BMW med stor motor har ikke en sjans i Norge…dessverre. Jeg solgte bilen til en som gjorde den ganske riktig, jeg kjørte helt plain stil nettopp fordi jeg visste den ville ende om som rånervrak. Han jeg solgte den til var fra Øst Europa, han gjorde også en del forefallende arbeid med motor. Ventil tettninger og kjølerør i blokka bla. Han tok godt vare på den. Så havnet den på Finn, jeg ble faktisk oppringt av faren til en 18 åring som lurte på om dette var noe å ha for sønnen. Han fikk jeg skremt bort for å si det sånn. Jeg mener det var ei jente som faktisk endte opp med den og som har den nå.

Det er rart hvilken klassereise slike biler gjør. Den startet sitt liv hos en lege på Østermalm i Stockholm (Østermalm = Bygdøy i Oslo), nå durer den rundt i Norge som rånervrak…😂 Med den strøkene historikken så hadde den fortjent bedre. Det er derfor jeg aldri solgte E34en, ble glad doningen og ville ikke se den ende opp i deler på ei Facebook gruppe. Men man kan ikke spare på alle bilene man kjøper, det har jeg ikke plass til. 

Og jeg kan bare si det med en gang, dere som vil at jeg skal ta kontakt hvis 130en skal selges. Forrige eier står først i køen om jeg skulle finne på å selge denne gledessprederen 😀 

9 timer siden, Skulebollen skrev:

Snu litt om på det, "såg en råner som dura rundt i din gamle 545, bilen var rasert, men hærlig og se at ungdomen fortsatt finner glede i gamle v8ere og ikke bare nymotens 4ere og fornuftige batteribiler" 

😬

Jeg er helt enig i denne tankegangen, dette er egentlig ett massivt sunnhetstegn for bilinteressen hos den kommende generasjon. Bakdelen er jo at en del interessante biler "brukes opp", slik at vi som kunne tenkt oss noe slikt i ettertid får mindre interessante biler å velge i. E36 er ett glimrende eksempel, finnes jo ikke biler igjen av 325i eller 328i som ikke er voldtatt. Jeg leita og leita etter en urørt E39 528i/535i/540i…alt som dukker opp på Finn.no var herpa biler. De få som var fine var dyre og hadde en fortid som rånervrak forsøkt dekket over med litt ny lakk og M plast…ergo uinteressant. Jeg måtte til slutt øke budsjettet såpass at jeg like godt kunne kjøpe en Alpina fra Sverige.

Men igjen, dette er prisen å betale for at entusiastbiler med fossil motor skal ha sin tilhengerskare også i fremtiden. Jeg føler stadig flere unge får opp øynene for bil som hobby og interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Og jeg kan bare si det med en gang, dere som vil at jeg skal ta kontakt hvis 130en skal selges. Forrige eier står først i køen om jeg skulle finne på å selge denne gledessprederen 😀 

Jeg er klar :-) 130i'en blir aldri rånebil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Liten update

Jeg har ikke formelt vinterlagret Alpinaen ennå, men det kunne jeg bare ha gjort fordi maken til drittvær. Får ikke kjørt så mye som jeg trodde, høsten har alltid hatt mye fine dager ut over oktober og november. Men i år har det vært ustanselig regn, og regner det ikke så sludder det. Var opphold i dag, så fikk tatt den en god tur. Blir på godt humør av denne bilen 👍 Men det blir vinterlagring nå om ikke så alt for lenge 😅

IMG_0322.thumb.jpeg.eeac04edc3aa533e233b624cd891873d.jpeg

130i’en går fortsatt på sommerdekk. Har valgt å la den stå innendørs på jobb de dagene det var litt minus og glatt. Den skal ha på vinterdekka snart dog. Men jeg kommer til å skjerme den litt for bruk de dagene de har salta i vinter. Vi kan klare oss med kun 540en de dagene de salter, kona har fødsels permisjon og jeg skal avløse henne med pappapermisjon i Januar så det er ikke behov for å ta denne ut på salta veier. 

IMG_0325.thumb.jpeg.2e300533b6709b58481e9686a356dfb0.jpeg

E34en som med Alpina blir lite brukt pga været, så den går i vinteropplag den også om ikke så lenge. Men om det er plussgrader så tar vi den til Sverige for å dra på julebord i slutten av måneden. Jeg kommer til å vinterlagre denne på sommerdekk, har alltid satt på vinterdekka sånn at jeg kan ut på snødekte eller tørre veier for å lufte den fra dvalen. Men jeg har nok biler å skifte dekk på 😂 Lukter bensin når tanken er full, hva kan det være? Lufting? Går bort så fort jeg er nede på trekvart.

IMG_0307.thumb.jpeg.1080317a1225d6ca22a7a422c834186a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Lukter bensin når tanken er full, hva kan det være? Lufting? Går bort så fort jeg er nede på trekvart.

Det samme som 99% av alle e34 Fredrik ,rustne bensin drivstoffrør rundt tanken din .

Min begynte sånn før den la fra seg revir på bakken 😊.

Og det er lufterørene som gir seg etterhvert .

Ned med tank og bytt alt så får du fred resten av din tid med e34 .

Når du tenker på å starte med det ,si ifra så skal jeg med letthet hjelpe deg .

Jeg har rør som passer liggende .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sveigis skrev:

Det samme som 99% av alle e34 Fredrik ,rustne bensin drivstoffrør rundt tanken din .

Min begynte sånn før den la fra seg revir på bakken 😊.

Og det er lufterørene som gir seg etterhvert .

Ned med tank og bytt alt så får du fred resten av din tid med e34 .

Når du tenker på å starte med det ,si ifra så skal jeg med letthet hjelpe deg .

Jeg har rør som passer liggende .😊

Ja jeg har forstått at det er ganske vanlig på disse bilene. Egentlig rart at det ikke har dukket opp tidligere 🤔 Men jeg er veldig glad for at E34 har plast tank. 

Jeg tenkte å ta det til våren igjen, tar gjerne i mot din ekspertise om å få orden på dette. Vi tar den på bukken på jobb 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det siste kjøretur med E34en før vinteropplag. Hadde tenkt å ta den til Sverige til helga men det er meldt bare dritt vær og saltføre så det vil jeg ikke. Jeg kjører den en del rundt her hjemme, men jeg sliter med å ta den på de virkelig lange turene i det siste. Har liksom vært i Tyskland med 130’en og to ganger til Oslo med Alpina. Men har jo vært på mang en langtur i løpet av de 12 åra jeg har eid den nå 😀

IMG_0379.thumb.jpeg.5570b1ad9292cdee47234f100d0ef3c0.jpeg

IMG_0381.thumb.jpeg.5de0963144bb40309abeaec35d743b8d.jpeg

IMG_0382.thumb.jpeg.5eeb50d1ec97ac6395c69992498090a2.jpeg

Ble en luftetur og vask av Alpina også, men ingen vinterlagring ennå selv om det var planen 😅 Må kjøre den litt til, kan komme noen fine dager fremover…håper jeg 😀

Fikk seg en rask vask, blir aldri skitten denne bilen. Kjøre den nesten kun på tørre veier, det må jeg skjerpe meg på. Bil er til for å brukes

IMG_0383.thumb.jpeg.362e40493cef2a60189f53dc90304658.jpeg

Mulig jeg er sær, men Oxford Grun metallic og Sandbeige skinn er virkelig en fantastisk fargekombinasjon å ha på en 90 talls premiumbil 👍

IMG_0384.thumb.jpeg.e9f56cf196e02df8d3af6c061f6bff09.jpeg

Tre rene biler under tak, E34 overvintrer som vanlig her hjemme. Alpina skal stå litt lenger opp i nabolaget hos pappa når den tid kommer 👍

IMG_0385.thumb.jpeg.f6fbc78654bc015e0317f58453db0f30.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gummimatter må til nå som vi går inn i en årstid med mye fukt på bakken 👍 Men de slipper likevel å ut av garasjen når det er fuktig, Alpina skal straks på vinterlagring og 130i står fortsatt på sommerdekk og brukes foreløpig kun når det er tørt.

IMG_0403.thumb.jpeg.562e36c918cc7c17ee6732c0f80ec43e.jpeg

IMG_0402.thumb.jpeg.107f3537e2288a09280927cb51479508.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...