Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

16 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Overkommelig å gjøre selv, du virker som en pertentlig kar med øye for detaljer. Så jeg tror du hadde fiksa det

Hehe, takk for at du har troa på meg :D Hadde vært gøy å prøve selv, er vel heller at jeg sliter med å få til tid ;) 

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Så fin bil, Fredrik😍
Gratulerer!

e39 påstås å være den beste 5'er modell lagd.
Ikke mine ord, men påstander som florer der ute på nettet. Har selv eid en e39 530dat og likte den godt. (Var chippet av den svært usympatiske Karlsen i Mjøndalen). 
Dessverre byttet ut med en VAG😒 (S6).

Jeg er kan ikke eie en slik eldre modell, fordi jeg ar innsett jeg har ''ørten'' tommeltotter, og har selv innsikt nok  til ikke ''å skru'', for jeg vil bare gjøre det verre.
Bra for deg da. Må gi en god følelse.

Men, her er link til en som virkelig er et unikum til å skru på BMW'er.
Tror du vet om han?
Han kommer med en advarsel vedrørende Alpina  V8'ere...
Skal ikke kaste bort tiden din på å skrive hvorfor, men foreslår du ser hans videoer om den samme  Alpina bil  om akkurat dette tema.
Jeg mistet tellingen , men jeg tror han har lagt ut hele  10 videoer (hver på over 1 time) om samme bil, hvor  han forsøkte erstatte den ruinerte originale med 4 Alpina motorer, før han ga opp og  modifiserte en M5 motor.
Han påstår dette i den 9 video (tidspunkt 14:05) i linken under, at Alpina motoren ikke er konstruert til å tåle mer enn 100.000 km. før de må kløyves og seriøse reparasjoner må utbedres. 
Igjen , ikke mine ord, men se hans videoer om Alpina V8.

Håper du tar det opp i beste mening. Det er slett ikke for å være misunnelig. Du vet det sikkert?
Jeg virkelig  unner deg denne maskinen!

Mange takk for det @Mr. Erling

Ja E39 er virkelig en generasjon av 5-serien som blir husket for å være så overlegen som den var. Rent kvalitetsmessig og på driftssikkerhet vil jeg mene E34 er bedre men totalpakka som E39 tilbøy var det ingen som kunne komme opp med. 

Ellers så er det veldig hyggelig av deg å advare meg, men som @Orjan skriver så snakker vi her om to helt forskjellige motorer. Jeg kjenner veldig godt til kanalen til M539, jeg abonnerer på kanalen og hver nye episode involverer å rigge seg godt til i sofaen og kose seg med den timen episodene ofte varer. Men ang Project Chicago så stemmer det at han har forsøkt seg på noen motorer, men H1 motoren er notorisk for sin korte levetid. Og her må jeg arrestere deg litt, fordi det var ikke noen M5 motor Sreten endte opp med å sette inn i B7en. Han endte opp med en N62B44 motor (som Alpina har basert sin H1 motor på) fra en britisk 645Ci donorbil. Så har han bygget opp motoren fra bunnen av slik Alpina ville gjort, og resultatet får vi vel se i neste episode :) 

M62 motoren er en del mer solid, den har vel hatt noen issues med kjedeguider og regkjede. Min har fått utbedret dette, men som alltid med gamle biler så er risikoen høy. Men det må man nesten bare akseptere  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt litt mer dilling i garasjen, nå er hele interiøret renset. Både matter, gulvteppe og skinn.

Kanskje ikke så lett å se at delen til høyre ikke er tatt, men baksetene var ikke så gale 😀 

F4F31794-7834-41C8-8C86-407DE04A9AF9.thumb.jpeg.d90bb050d711db1c8a0433f162302380.jpeg

Før

45A2B3F8-D60E-4E32-9B47-64FBC99787C7.thumb.jpeg.1e53e27cea828caaf62620b7bb9393dd.jpeg

Etter

303FB713-D3F4-4712-B092-B239BCB30F82.thumb.jpeg.404e1b754c0cbecb48ad06248ebb833a.jpeg

Dro ut litt brunt vann…

1E3C800D-7AC0-449B-A124-822652F272D9.thumb.jpeg.652e69dcb2bb3c3b67d675cc24f5a3cb.jpeg

Fikk også lagt på ett lag med Fusso voks. Samt ruteforsegler på alle vinduer 😀

30799BBD-EDD3-44FE-826D-612B12B50495.thumb.jpeg.f364b661c621d4951cec00fff89e55a3.jpeg

Så må jeg få bytta olja, er kun 4000 km siden sist men det var i 2020…og jeg vet ikke hvilken olje de har brukt. I følge klistremerke i motorrom så skal den ha 0W-30. Jeg har kjøpt Oljefilter til vanlig 540i..går det bra eller? Det var det Bavaria kunne skaffe.

D0333FB7-A189-4014-8C0E-41AD0927F872.thumb.jpeg.d25c226404ff2f542e27db22466d0f01.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det den tiden igjen…EU kontroll! De to åra gikk fort

72B41F38-4A06-4355-998B-0F485BA2058A.thumb.jpeg.883ec6b11100bfe61bc28acdadac8bc5.jpeg

Det ble kun to hull 😅 Relativt enkelt å utbedre. 

44D8E2B9-C2B3-4B28-9FA1-84574619B818.thumb.jpeg.2cf3e1cc8f47d63d61f912280660106a.jpeg

Når den bikker 30 år om to år så vil jeg ha den registrert som bevaringsverdig, da har jeg EU kun hvert femte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med eu kontroll Fredrik .

Ja dette er jo godkjent så derfor jeg skriver det 😊😊

Forresten for en nydelig Alpina du har ,og var en fryd for øye når du var her istad .

Beklager for at jeg hadde så dårlig tid til snakk idag ,men sånn er det når du har ei kjerring som plutselig fikk for seg at hun skulle invitere en hel leir på grilling 🥵🥵😅.

Men til onsdag er det fokus på bil ,prat og morroheter 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tips fra @Skulebollen for noen sider tilbake så var det en kar i Hokksund som hadde rustfrie dører til E34 liggende.. Og dette er jo selvfølgelig han de kaller for "jugern"…han fra TV. For en type. Han må man virkelig ta som han er, der er det ikke noe filter. "Er du sånn bygutt som ikke vil bli skitten på henda du da" var det første han fyrte av til meg, "Du må klatre opp i reolen sjøl å hente døra, jeg er for gammal og har vann i beina…stive som tømmerstokker" 😂😂 Men jeg fikk nå vist at jeg hverken var redd for å bli møkkete på henda eller redd for å ta i ett tak. Det likte han 😅 Men jeg var med inn i "butikken" hans…herrejesus for en plass…for en fylling 😳

Men siden jeg ikke har noen bil som sluker de dørene så låner jeg faderen sin Ford Mondeo Vignale. Bedre motorveicruiser på den billige siden av BMW får man ikke, er jaggu Adaptivt understell på den. 

8EE6DE0E-FAE1-4641-B056-9DADAB2041C8.thumb.jpeg.e9e6dd3f0502b1a735842ed8205847ca.jpeg

Jeg måtte jo ta meg en runde på denne tomta hans når jeg først var der. Mye rart men også mye dritt stående…

Men denne burde ikke stå der… E23 745i Executive. Den så tilsynelatende hel og pen ut..

F1DA36D3-3246-4728-BADD-79AEF97C0DA7.thumb.jpeg.1726a94cc8791ab8476bfe1280811fe2.jpeg

CF17864E-C518-47A3-8836-AF6B404EF611.thumb.jpeg.d543196c104fab71cd53f0b53eb62606.jpeg

Han kunne forsikre meg om at den ikke sto til hugging, den skulle han ha 1,1 million for 😂

Men så snublet jeg over noe trist og veldig uventet… en totalvraket E46 Alpina B3. Denne hadde hatt ett solid rundkast…

FC2B842F-1A6C-48A5-8E54-6B0588850A8E.thumb.jpeg.54f78861684527202417ca3996f11417.jpeg

2B81DD56-FF29-4697-80EA-5DBE59951D10.thumb.jpeg.16b6f2794d99f32885779d3628d7374c.jpeg

Kjenner du til denne @Orjan?

Men vel hjemme med dørene…mini var veldig nyskjerrig på hva pappa kom drassende med 😀

9455DBC7-FA8E-48B4-9B30-59EF6F7E31C1.thumb.jpeg.659f3cdc5d9badd33098151511bca73a.jpeg

Dørene ser forjævlig ut, men de er rustfrie og det er det viktigste 😀

C5229DC6-B86D-4DB5-9557-1319E095400F.thumb.jpeg.17ba6fe74097c89ad0c127c6d2375ce5.jpeg

Og jugern er vel ett av de rareste bekjentskapene jeg har gjort, men jeg kan jo svare for meg så vi fant fort tonen vi. Han pratet på ut og inn pust så mye at jeg slet med å komme meg derifra 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt artig å høre om sånne typer som har fylt tomta med saker de aldri får gjort noe med 😁
Den B3n var ukjent for meg, og det ser ikke ut som den har vært registrert i Norge tidligere. Sikkert fått seg en test-tur på prøveskilt.. Og denne er/var en av få B3 3.3 med manuell kasse.

https://www.alpina-archive.com/?p=9675&nmt=B3-3-3-017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skralt igjen med dører når jeg var der, men du har vel faceliftdører og da var der vel noen igjen som var greie ja? 

Trengte du kun to? 

 

Tok han deg med bort til samlingen av 540er og mb e500 osv. 😅? Har en plass 5 min unna med myye grombiler, som har råtna ihjæl etter og ha stått ute, og som han selvsagt skal ha 300+ for per bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Har hørt om den 745en til Jugern før og han har ikke senket prisen siden første gangen jeg hørte om den.

Hehe, nei der var han bastant. Den skulle han ha over millionen for… Det er synd den bare står slik ute i naturen, det er jo litt skummelt fordi Kommunen kan jo komme igjen å rydde og da kan slike skatter gå tapt. 

1 time siden, Orjan skrev:

Alltid litt artig å høre om sånne typer som har fylt tomta med saker de aldri får gjort noe med 😁
Den B3n var ukjent for meg, og det ser ikke ut som den har vært registrert i Norge tidligere. Sikkert fått seg en test-tur på prøveskilt.. Og denne er/var en av få B3 3.3 med manuell kasse.

https://www.alpina-archive.com/?p=9675&nmt=B3-3-3-017

Ja den har nok kommet inn i landet og endt sine dager etter en heisatur på prøveskilt. Har prøvd å søke litt etter ulykker med Alpina i Norge men for de fleste journalister ville karakterisert dette som en vanlig BMW. Så å finne ut hva som skjedde er som å finne nåla i høystakken. Ser ut som den har stått der mellom 2-3 år utifrå hvordan den så ut innvendig og veksten av vegetasjon rundt bilen. 

Ja jeg stussa også på at den var manuell, lurte på om jeg skulle nappe av girkula som ett klenodie…men den skulle han vel hatt 1000 kr for 😂

10 minutter siden, Skulebollen skrev:

Det var skralt igjen med dører når jeg var der, men du har vel faceliftdører og da var der vel noen igjen som var greie ja? 

Trengte du kun to? 

 

Tok han deg med bort til samlingen av 540er og mb e500 osv. 😅? Har en plass 5 min unna med myye grombiler, som har råtna ihjæl etter og ha stått ute, og som han selvsagt skal ha 300+ for per bil

Ja det var ganske tynt, var for det meste facelift dører igjen. Så jeg klatra rundt i reolen der og leita etter dem jeg synes så best ut med tanke på rust og skader. Han skulle jo først ha en syk pris for dem, men jeg fikk nå fortalt at han får aldri sånne priser for ting som er lagret utendørs i 20 år. Så trua jeg med å reise tomhendt, og etter litt forhandlinger så ble vi enige. Jeg tror nok han skremmer mange som ikke vet hvem og hvordan han er, jeg liker sånne typer jeg fordi du vet hvor du har dem 😂 Han fortalte vitser og røverhistorier mens han lo så han holdt på å kante, jeg lo av at han lo av sine egne historier 😂

Ja jeg har to rustfrie venstredører stående fra før, de er fra en Daytona violet svensk 540i fra 1995 som en kar huggde. Han kontaktet meg på PM og lurte på om jeg trengte to dører 👍

Han fortalte om de bilene han hadde stående på en annen tomt ja, flere 540i og en M5 vist nok. De var etter hans utsagn strøkene og klare for veien, biler for flere millioner var dette. Det som er sorgen er at disse bilene blir nok stående ute til han en gang dauer, og da er det ikke sikkert de er reddbare. Jeg håper man bruker litt fornuft når man skal rydde opp etter han her en gang. Jeg fikk inntrykket av at han har hentet enn del av dem fra Tyskland på 90 og 2000 tall, og jeg tenker nok det er litt så som så med papirene til disse bilene. Noe som gjør tanken om restaurering og registrering av disse klassikerne en gang i fremtiden ganske tungvindt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik 90 skrev:

På tips fra @Skulebollen for noen sider tilbake så var det en kar i Hokksund som hadde rustfrie dører til E34 liggende.. Og dette er jo selvfølgelig han de kaller for "jugern"…han fra TV. For en type. Han må man virkelig ta som han er, der er det ikke noe filter. "Er du sånn bygutt som ikke vil bli skitten på henda du da" var det første han fyrte av til meg, "Du må klatre opp i reolen sjøl å hente døra, jeg er for gammal og har vann i beina…stive som tømmerstokker" 😂😂 Men jeg fikk nå vist at jeg hverken var redd for å bli møkkete på henda eller redd for å ta i ett tak. Det likte han 😅 Men jeg var med inn i "butikken" hans…herrejesus for en plass…for en fylling 😳

Men siden jeg ikke har noen bil som sluker de dørene så låner jeg faderen sin Ford Mondeo Vignale. Bedre motorveicruiser på den billige siden av BMW får man ikke, er jaggu Adaptivt understell på den. 

 

Du var innom du og, ja. Dog så må jeg innrømme at jeg ikke følte meg så veldig høy i hatten oppe på reolene hans. Jeg var nok bygutten han hadde vonde minner fra. :P

ucKd4jQ.jpg

 

Han fortalte også meg om alle bilene hadde på den andre eiendommen sin. Han sa også at han hadde en E9 modifisert av Alpina (grommeste han nevnte til meg), men jeg må si jeg er ganske skeptisk. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg vært hos biltilsynet med bilen, og da er det sånn at jeg har en god og en dårlig nyhet.

Den gode nyheten er at bilen er godkjent, den fikk til og med massiv skryt for å være så fin og helt original. Så en god opplevelse av Arendal Trafikkstasjon der. Alt er på stell, og avgiften på kun 2600 kr er betalt. 

Den dårlige nyheten er at jeg ikke får ut skilter! Biltilsynet sier at det ikke er stilt garanti til dem fra forsikringen, mens de til nå to forskjellige forsikringsselskapene jeg har forsøkt påstår de har stilt garanti. Vi har kryss sjekka at alt er lagt inn riktig sikkert 20 ganger nå, så alt av tall er lagt inn riktig. Det er åpenbart en feil i systemet hos Biltilsynet som ikke kommuniserer med forsikringsselskapene. Så her står jeg midt i mellom to instanser som sier at alt skal stemme, men uten skilt. Jeg er så forbanna som jeg ikke har vært på veldig lenge for å si det mildt. Jeg har fått vedtak om at bilen er godkjent, jeg har betalt avgiften men jeg får ikke skilt….

C2C26E7B-EFD8-4FF8-878D-08A5A01C7C97.thumb.jpeg.8afcad8baaef073f18975ac0ac9b3630.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Den dårlige nyheten er at jeg ikke får ut skilter! Biltilsynet sier at det ikke er stilt garanti til dem fra forsikringen, mens de til nå to forskjellige forsikringsselskapene jeg har forsøkt påstår de har stilt garanti. Vi har kryss sjekka at alt er lagt inn riktig sikkert 20 ganger nå, så alt av tall er lagt inn riktig. Det er åpenbart en feil i systemet hos Biltilsynet som ikke kommuniserer med forsikringsselskapene. Så her står jeg midt i mellom to instanser som sier at alt skal stemme, men uten skilt. Jeg er så forbanna som jeg ikke har vært på veldig lenge for å si det mildt. Jeg har fått vedtak om at bilen er godkjent, jeg har betalt avgiften men jeg får ikke skilt….

 

Har biltilsynet og forsikringsselskap brukt samme Vin nr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ampera skrev:

Har biltilsynet og forsikringsselskap brukt samme Vin nr?

Ja de har det, jeg tror vi har sjekket dette opp i mot 20 ganger. Alle tall som begge parter sitter med samsvarer, og begge parter bare klør seg i huet og ikke skjønner noen ting. Ingen har gjort feil... Så dette er en ganske håpløs situasjon. Jeg skal opp på biltilsynet i morgen, og da går jeg ikke derifra før de har gitt meg skiltene, har aldri vært ute for maken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja de har det, jeg tror vi har sjekket dette opp i mot 20 ganger. Alle tall som begge parter sitter med samsvarer, og begge parter bare klør seg i huet og ikke skjønner noen ting. Ingen har gjort feil... Så dette er en ganske håpløs situasjon. Jeg skal opp på biltilsynet i morgen, og da går jeg ikke derifra før de har gitt meg skiltene, har aldri vært ute for maken...

Det du må sjekke er hva Toll har lagt inn når du passerte grensen, det er de som sender over Vin til biltilsynet,  ved import kan du ikke møte hos biltilsynet før de har registrert VIN.

Lykke til med skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ampera skrev:

Det du må sjekke er hva Toll har lagt inn når du passerte grensen, det er de som sender over Vin til biltilsynet,  ved import kan du ikke møte hos biltilsynet før de har registrert VIN.

Lykke til med skilter.

Dette stemmer også overrens, er dette som er så utrolig rart 😅 

Takk for det, reiser opp der i morgen tidlig når de åpner. Så får vi se, noen der må kunne finne ut hva som er galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...