Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

@RNJVedr. leie av bil hos Sixt i Flensborg fra Danmark så var det for et par år siden ikke lenger mulig med ubegrenset kjørelengde. Jeg har i likhet med veldig mange andre fra Danmark benyttet meg av denne muligheten når det gjelder lange turer på kontinentet, men det ble for populært. Den siste gangen vi leide bil hos Sixt var det også umulig å finne parkeringsplass for vår egen bil så vi endte opp på en offentlig langtidsparkering i en annen del av byen. Vi måtte også vente i nesten to timer for å få bilen utlevert. Alle de andre i køen var også fra Danmark. 

Såvidt jeg vet i forhold til samtidige kommentarer her inne så var ubegrenset kjørelengde ikke et problem for nordmenn som leide bil hos Sixt i Flensborg/Kiel. Trolig kunne jeg ha kommet rundt dette med VPN, men det hadde jeg ikke på den tiden. Hvordan dette forholder seg i dag vet jeg ikke. 

Audi A2 er virkelig en fin bil med et fantastisk design. Ingen kan som VAG (Audi) gi bilene et industrielt design som er så effektivt og elegant. Funksjonalitet møter stil konseptet går i Tyskland under begrepet Bauhaus i en bredere forstand.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikJa, jeg kan tenke meg at det ble dårlig butikk for Sixt. Fikk en nesten helt ny 7-serie og leverte den tilbake 2 uker senere med 4-5000 km mer på telleren. Den gang var det forskjell på om man bestilte via Sixt.com, .de eller .no. Prisen var omtrent det samme men kun én av de hadde ubegrenset kjørelengde.

Ja, jeg syns også at A2 er virkelig fin, men det er nok ikke alle som deler entusiasten. Det er helt klart den bil jeg har fått flest spydige kommentarer for fra venner og bekjente - og jeg har hatt Citroën 2CV :-) Begge mine A2'er fikk dessverre alvorlige motorproblemer og ble solgt som reparasjonsobjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJVi leide en praktisk talt helt ny F31 320d xDrive og leverte den tilbake to uker senere med 5-6000 Km mer på telleren. Prisen for å leie bilen var også veldig sympatisk. Bilen hadde forøvrig adaptivt understel og manuell gearkasse. Vi leide også for noen år siden en ny Citroën C5 stasjonsvogn med HDi 163 HK motoren (en nydelig motor). Denne bilen hadde akkurat hatt førstegangsservice. 

Jeg vet ikke om det var av økonomiske årsaker at Sixt stoppet med ubegrenset kjørelengde (ihvertfall ved bestilling fra Danmark), men rent administrativt må det ha vært et mareritt for Sixt å frembringe så mange biler nordover til lille Flensborg. Vi kunne f.eks se på navigasjonen i BMW'en at den dagen før vi leide den hadde vært i München.

Trist med A2'ene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, RNJ skrev:

I 2012 fikk jeg tilsvarende dårlig samvittighet over å kjøre 130i'en i saltlaken. Løsningen ble å kjøpe en Audi A2 som daily driver og etter dette har 130i'en kun blitt vinterkjørt ved helt spesielle anledninger. Har alltid likt litt odde biler og endte med å kjøpe to A2'er :-) Fantastisk bil i aluminium! 

Jeg har forøvrig to ganger kjørt A2 til Sixt rett over den dansk-tyske grensen. Satte igjen A2'en og leide 7-serie for bilferie i Europa. Vet ikke hvordan det er nå, men den gang kunne man leie 7-serie med ubegrenset kjørelengde til forbausende lav pris.

 

Jeg tror at jeg er skrudd sammen sånn at uansett åssen bil jeg har så hadde jeg fått dårlig samvittighet. I flere år kjørte jeg Ford Mondeo som firmabil, selv den vasket jeg, spylte under og la på dyr voks 😂 Nå skal det sies at det er svært sjelden vi har saltlake her i sør sånn som dere har på Østlandet. De salter godt her men det virker som de bruker noe tørrere salt som ikke lager den suppa som er på veiene på Østlandet.

Jeg har også alltid hatt litt sansen for odde biler, biler som jeg egentlig ikke snakker så høyt om til de rundt meg. Jeg tørr ikke kjøpe noe sånt, iallfall ikke ennå… Men en Renault Avantime skulle jeg gjerne hatt. Aller siste generasjon Saab 95 har jeg faktisk fulgt litt med på, den er pokker så tøff…utrolig tidløs. Passat W8 er en annen raring, normalt utseende men sær motorisering 😅 Jeg liker jo amerikanere så en skikkelig amerikansk stasjonsvogn fra 80 tallet med fake tredekor på sidene…det hadde vært så kult å ha. Men jeg tror jeg stopper her før det blir verre….en strøken Volvo 240…stopp nå holder det 😅😂 

10 timer siden, Fredrik skrev:

@RNJVedr. leie av bil hos Sixt i Flensborg fra Danmark så var det for et par år siden ikke lenger mulig med ubegrenset kjørelengde. Jeg har i likhet med veldig mange andre fra Danmark benyttet meg av denne muligheten når det gjelder lange turer på kontinentet, men det ble for populært. Den siste gangen vi leide bil hos Sixt var det også umulig å finne parkeringsplass for vår egen bil så vi endte opp på en offentlig langtidsparkering i en annen del av byen. Vi måtte også vente i nesten to timer for å få bilen utlevert. Alle de andre i køen var også fra Danmark. 

Såvidt jeg vet i forhold til samtidige kommentarer her inne så var ubegrenset kjørelengde ikke et problem for nordmenn som leide bil hos Sixt i Flensborg/Kiel. Trolig kunne jeg ha kommet rundt dette med VPN, men det hadde jeg ikke på den tiden. Hvordan dette forholder seg i dag vet jeg ikke.  

Jeg har aldri opplevd begrensinger på kjørelengden hos Sixt. Jeg har heller aldri opplevd kø og styr heller, men mitt tips for å unngå dette er å leie bilen fra flyplassen i Hamburg. Jeg har ved flere anledninger tatt E34en ned til flyplassen i Hamburg og tatt en Sixt bil videre. Stort sett så kjører jeg med min egen bil, men ved noen anledninger så har jeg gjort det slik. Gjerne hvis jeg nærmer meg kilometerbegrensingen på forsikringen eller noe. Å ta E34en nedover Danmark til Hamburg er bare en kosetur, med sine 150 hester holder den stødig 160-170 km/t på Autobahn mellom Flensburg og Hamburg med lite trafikk. Men syd for Hamburg så blir trafikken tettere og da blir den litt masete å kjøre om man vil ha litt tempo. Så da har jeg ved noen anledninger leid bil, så får man prøvd litt annet også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har aldri opplevd begrensinger på kjørelengden hos Sixt. Jeg har heller aldri opplevd kø og styr heller, men mitt tips for å unngå dette er å leie bilen fra flyplassen i Hamburg. Jeg har ved flere anledninger tatt E34en ned til flyplassen i Hamburg og tatt en Sixt bil videre. Stort sett så kjører jeg med min egen bil, men ved noen anledninger så har jeg gjort det slik. Gjerne hvis jeg nærmer meg kilometerbegrensingen på forsikringen eller noe. Å ta E34en nedover Danmark til Hamburg er bare en kosetur, med sine 150 hester holder den stødig 160-170 km/t på Autobahn mellom Flensburg og Hamburg med lite trafikk. Men syd for Hamburg så blir trafikken tettere og da blir den litt masete å kjøre om man vil ha litt tempo. Så da har jeg ved noen anledninger leid bil, så får man prøvd litt annet også 😀

Min erfaring med Sixt er super. Det er kun akkurat det som skjedde ved kontoret i Flensborg som fortjener litt kritikk, men på den annen side ble de praktisk talt oversvømmet av danske kunder. Snakken om hvor kult (og billig) det var å kjøre en ordentlig bil sydpå gikk bl.a i kantinene på arbeidsplassene i Danmark og altfor mange ville det samme.

Vi brukte Sixt da vi først hadde en VW Up og senere en Citroën C4 Cactus. Ingen av disse bilene egner seg for langturer sydpå og spesielt ikke med fire personer og bagasje. Vi var i Hamborg med Up'en, men da var vi kun far og sønn. Cactusen var også i Berlin og Dresden, men da var vi kun tre og begrenset med bagasje.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på koding her?

Jeg har Bimmercode appen og bruker Uni Car Scan pluggen. Eneste av interesse som jeg fikk kodet i 130’n var digitalt speedometer. I demo mode står det at jeg på denne bilen (E87 2005-2008) skal kunne kode dobbelt så mye som jeg får mulighet til når jeg kobler opp bilen. Er ikke så mye jeg ønsker men jeg kunne tenkt meg at Angle eyes lyser når jeg låser opp bilen samt legge inn en forsinkelse mellom sprut og visk på bakrute vaskeren. Dette står det at er tilgjengelig for min bil, men får det ikke opp som valg. Bare masse annet dritt jeg ikke bryr meg om, US markerings lys? WFT! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

"Welcome lights" er ikke mulig på din bil, dette kom senere (krever annen lysmodul).

Ettersom 1-serie først kom til USA som e82/e88 i 2007 har alle modellene der borte dette, og det kan være det er grunnen til at det er oppført.

Ja det forklarer en hel del, takk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å rulla noen mil med Alpinaen igjen i dag, alltid en glede 👍 Det nærmer seg tid for å ta den ut av vinterlagring, men jeg tror jeg venter til litt ut i Mars. Man vet aldri hva som kan komme av vær 😅

B3A433C6-523F-46A1-BB22-9537DE68F721.thumb.jpeg.d4803a72565ecce57d7bfdbefb1991eb.jpeg

65C27F16-47CF-4AF4-B3A5-AAA5FF47CA48.thumb.jpeg.640ef91c94acc71ea503753a812d126c.jpeg

Kjørte inn til sentrum, kjøpte en is til treåringen og parkerte gatelangs utenfor butikklokalene som kona driver. Ofte når jeg henter hun på jobb så kommer jeg litt tidlig for å stå inne og se ut for å beundre bilen jeg kjører. Jeg må si jeg er forbauset over hvor mye oppmerksomhet en stasjonsvogn ifra 90 tallet kan få. Altså…de fleste går rett forbi. Men forbausende mange folk kikker og glaner fælt når de går forbi. Noen stopper litt opp, kikker på hekken for å se hva dette er. Tre unggutter i 16-17 års alderen bærende på hvert sitt skateboard stopper opp og viser veldig interesse. Han ene går rundt fronten på bilen mens han åpenbart filmer en snap. Ett ektepar i 40 årene stopper opp, mannen peker og forklarer noe for kona. Sånt gjør meg glad, ikke bare fordi det er stas at folk liker bilen men det gjør meg glad fordi det er ett tegn på generell bilinteresse i folk. Selv noe så sært og anonymt som en Alpina vet folk hva er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme jeg,  

det er så godt å se at en trenger faktisk ikke en rød Ferrari for at folk skal sette pris på bilen din. 

Det er noe av det som gjør at jeg er så glad i ALPINA,  den er diskré og spesiell i en herlig balanse 🙂

De som vet de vet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, hanssae skrev:

Opplever det samme jeg,  

det er så godt å se at en trenger faktisk ikke en rød Ferrari for at folk skal sette pris på bilen din. 

Det er noe av det som gjør at jeg er så glad i ALPINA,  den er diskré og spesiell i en herlig balanse 🙂

De som vet de vet 😊

Ja det er veldig hyggelig 😀

Jeg tror at akkurat biler som dette, som er basert på vanlige modeller oppnår langt mer positiv oppmerksomhet enn f eks en Ferrari. Mest fordi de som vet de vet som du sier. Første bilen jeg hadde som virkelig vekket posetiv oppmerksomhet var en Ford Crown Victoria. Her kom folk bort mens jeg fylte bensin, politiet stoppet meg fordi de var nysgjerrige og parkert i den nevnte gata i sentrum så var det alltid noen som tok bilder av bilen. 

070AE6FF-F95A-4CB8-AA10-C84524A58C57.thumb.jpeg.7e9cbc27dfb5f950921fe333b33f8ff6.jpeg

Den bilen som ga mest oppmerksom het, men også noe negativt var min 2011 Chevy Camaro. Utrolig mye tommel opp men jeg fikk noen dårlige tilbakemeldinger også. Ei ung jente i en Leaf kjørte opp på siden av meg og vise meg fingeren, helt uten noen grunn. En gutt i 20 årene viste "kort penis" tegn i det jeg kjørte helt rolig forbi mens han gikk langs veien. Men stort sett så var det veldig hyggelig respons, jeg er ikke noen person som kjøper biler for å vise meg frem. Men noen ganger liker jeg biler som tilfeldigvis andre også liker og da er det såklart hyggelig 😀

7D68CFD0-1696-4DF3-8CE1-E1A0179A9830.thumb.jpeg.b60efa0620d1617a36824e8c99ec9cb0.jpeg

130i’n vekker ikke noe oppmerksomhet 😅 Bortsett fra da jeg møtte fetteren min i trafikken rett etter jeg fikk den. Da tok det 20 sek så var han på telefonen "Har du kjøpt deg 130i din jævla luring??!! De er jo dødsfete" 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er merkelig at folk beundrer Alpinaen. Den er jo helt nydelig og spesielt i den fargen. Jeg mener at E39 Touring som Alpina har x-faktoren. Det lille ekstra som skiller den ut. Felgene gjør mye, men hele bilen har et stuk som bare løfter den opp blandt de aller kuleste alminnelige bilene. En helt annen ting er at de ikke lager slike biler lenger. Den har et klassisk design som mange eldre husker og unge synes at er kult i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid veldig fint når man ser en spesiell eller spesielt vellholdt bil. For min del er det ikke nødvendigvis prisen som er avgjørende men heller om det er noe usedvanlig. Din Alpina og Crown Victoria er helt klart noe jeg kunne ha tatt bilde av. Det samme med denne fine Renault som jeg gikk forbi i Spania i går :-) 

IMG_2392.thumb.jpg.010736d7002528094de78454daac9ed4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJEnig... og ikke nødvendigvis fordi gamle alminnelige Renaulter er fine (det er de), men fordi slike billige biler nesten aldri blir verdsatt og tatt vare på. Det er lett å finne f.eks gamle BMW'er, Jaguarer, MB'er etc. som er fine, men gamle billige bruksbiler som stadig er fine er ingen selvfølgelighet. En viktig årsak til dette er at disse bilene har begrenset verdi og det er derfor få som vil legge penger inn i bilene. Dette er forståelig nok, men litt trist når det gjelder f.eks Citroën CX og XM som rent teknisk lå langt foran samtidige BMW'er, Jaguarer og MB'er.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...