Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg synes ikke at det er merkelig at folk beundrer Alpinaen. Den er jo helt nydelig og spesielt i den fargen. Jeg mener at E39 Touring som Alpina har x-faktoren. Det lille ekstra som skiller den ut. Felgene gjør mye, men hele bilen har et stuk som bare løfter den opp blandt de aller kuleste alminnelige bilene. En helt annen ting er at de ikke lager slike biler lenger. Den har et klassisk design som mange eldre husker og unge synes at er kult i dag.

En E39 i riktig fargekombinasjon har helt klart x-faktor, ingen tvil om det. Som du sier så tror jeg nok at felgene og spesielt stripene vekker folks oppmerksomhet. Mange har nok hørt om Alpina som noe sjeldent og spesielt. Alpina har nok på mange måter hatt en litt spesiell betydning for enkelte her i Arendal. Er man født før ca 1980 og har vært bilinteressert så kan man ikke unngå å vite hva Alpina er og at dette er litt spesielt her i byen. Vi hadde en byoriginal som eide en 2002 Alpina, om det var ekte vare eller ikke vet jeg ikke. Men bilen var ett fast innslag i byen på 70 tallet.

60D81CA2-41C3-4FB6-8D8E-F1D1138D8CE3.jpeg.492f142d78799ef7d8775f3c44cd309d.jpeg

En annen lokal helt hadde en E21 323i som var Alpina frisert. Husker du vi kikka på den når den sto hos Olsen Bil @sveigis? Også gikk det mot slutten av 80 tallet en E30 Alpina B3, skjøtet på en Norsk vanlig E30. Denne ble ikke gammel da den endte dessverre opp som vrak i en voldsom ulykke rett nedi veien for her jeg bor. Så alle unge fra typisk min far sin generasjon (født 1966) har hørt om Alpina som noe sjeldent og spesielt. Når man da ser igjen felgene og de gjenkjennelige stripene, dog på en nyere modell så kommer nok helt klart minnene frem igjen 😀

5 timer siden, RNJ skrev:

Alltid veldig fint når man ser en spesiell eller spesielt vellholdt bil. For min del er det ikke nødvendigvis prisen som er avgjørende men heller om det er noe usedvanlig. Din Alpina og Crown Victoria er helt klart noe jeg kunne ha tatt bilde av. Det samme med denne fine Renault som jeg gikk forbi i Spania i går :-) 

Helt enig, prislappen har egentlig ingen betydning. Og mye av det som er så gøy med å rusle gatelangs i syden er alle de gamle hverdagsbilene som fortsatt finnes. Biler som for lengst er rustet opp og vraket hjemme i Norge. Når så du en Peugeot 405 sist i Norge? Biler jeg husker som vanlige fra min barndom synes jeg er veldig hyggelig å se igjen i trafikken. Står der en strøken Ford Sierra parkert gatelangs da stanser jeg opp litt og kikker, men står der en Lamborghini Urus gateparkert så kikker jeg nok en del..men jeg er usikker på om jeg stopper opp 😅 De små Renault varebilene der minner meg veldig om syden. Pappa jobbet en del i Spania på 90 tallet og da var vi mye der nede, disse varebilene var da fortsatt ganske vanlige å se i trafikken den gang. Husker en pizzasjappe i gata hvor vi bodde hadde en sånn Renault 4 varebil til å kjøre ut mat med. Men det var den eldre varianten med litt rundere kasse bak og plass til ett firkantet skilt midt på bakdøra. Sjarmerende biler 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I relasjon til det både @RNJ og @Fredrik skriver over her; Mil etter Mil-podkastepisoden med Stein Pettersen (F1-episoden) er ganske fin i så måte. Han også har en forkjærlighet for å ta vare på de vanlige, alminnelige bilene, og snakker litt om dette i episoden. Når jeg var liten var skråtaket på soverommet mitt tapetsert med plakater av diverse Ferrarier, Lamboer osv, men de siste 10 årene har jeg hatt mer sansen for de "vanlige" bilene. Gjerne også med Mil etter Mil-inntoget har jeg lært meg å sette mer pris på, og bli mer obs på, de vanlige bilene som ikke er gitt å se lenger. Gamle 911'er og Ferrarier er noe for seg selv, men uoppnåelig for meg. Men en gammel Galant fra 80-90-tallet (som var min første bil) - hvor mange ser du av disse, og hvor mange av de igjen er i fin stand? Det var morsomt å gå rundt i Oslo her forrige helg å oppdage alle disse gateparkerte bilene fra 80-90-tallet som fremdeles er i bruk. Slitt av vær og vind, men fremdeles i bruk. Slikt liker jeg. Det er noe herlig ukomplisert med disse bilene. Og som jeg har nevnt i tråden din tidligere @Fredrik 90; Color Line Cup på Flekkerøya typisk rundt 2000-2002 tror jeg var startskuddet i min BMW-interesse med den mørkeblå pre-facelift E39 530d touring med creme beige skinninteriør og hvite PC-skilter som gikk rundt der begge årene. Det var altså en så nydelig bil at jeg kunne ikke stoppe å beundre den. 

Nå har flere i familien min hatt E39 i flere varianter, både 525tds, 525d LCI, 530d LCI osv, men onkelen og tanten min kjører stadig rundt i sine E38 730d LCI og E39 525d LCI touring han kjøpte for hhv 20 og 10-15 år siden. De preges jo av bruk, men det er så tidløse design. Og ALPINA med V8 på toppen av det, i den fargekomboen du har, holdt originalt, er jo magisk. Med det sagt, du burde fått deg tidsriktige skilter til bilen så er du der.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

En annen lokal helt hadde en E21 323i som var Alpina frisert. Husker du vi kikka på den når den sto hos Olsen Bil

Ja den husker jeg godt og var en legende her nede .😊

Den ble jo annonsert da alt skulle selges hos Olsen bil som vrak .

Fun facten her ,er jo at den visstnok skal gå på norske skilt igjen og det synes nå hvertfall jeg var gøy .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tambur4 skrev:

Det er jo akkurat det som er så trivelig med Cars&Coffee treffene. Der risikerer man å få parkert en Ford Anglia på den ene siden og en Lamborghini på den andre siden.

Mangfold er gøy!

Cars and Coffee er veldig trivelig, og jeg synes det er veldig hyggelig at man har fått til ett fint treff hver søndag bokstavelig talt ett steinkast fra hvor jeg bor 😀

9 timer siden, papertiger skrev:

I relasjon til det både @RNJ og @Fredrik skriver over her; Mil etter Mil-podkastepisoden med Stein Pettersen (F1-episoden) er ganske fin i så måte. Han også har en forkjærlighet for å ta vare på de vanlige, alminnelige bilene, og snakker litt om dette i episoden. Når jeg var liten var skråtaket på soverommet mitt tapetsert med plakater av diverse Ferrarier, Lamboer osv, men de siste 10 årene har jeg hatt mer sansen for de "vanlige" bilene. Gjerne også med Mil etter Mil-inntoget har jeg lært meg å sette mer pris på, og bli mer obs på, de vanlige bilene som ikke er gitt å se lenger. Gamle 911'er og Ferrarier er noe for seg selv, men uoppnåelig for meg. Men en gammel Galant fra 80-90-tallet (som var min første bil) - hvor mange ser du av disse, og hvor mange av de igjen er i fin stand? Det var morsomt å gå rundt i Oslo her forrige helg å oppdage alle disse gateparkerte bilene fra 80-90-tallet som fremdeles er i bruk. Slitt av vær og vind, men fremdeles i bruk. Slikt liker jeg. Det er noe herlig ukomplisert med disse bilene. Og som jeg har nevnt i tråden din tidligere @Fredrik 90; Color Line Cup på Flekkerøya typisk rundt 2000-2002 tror jeg var startskuddet i min BMW-interesse med den mørkeblå pre-facelift E39 530d touring med creme beige skinninteriør og hvite PC-skilter som gikk rundt der begge årene. Det var altså en så nydelig bil at jeg kunne ikke stoppe å beundre den. 

Nå har flere i familien min hatt E39 i flere varianter, både 525tds, 525d LCI, 530d LCI osv, men onkelen og tanten min kjører stadig rundt i sine E38 730d LCI og E39 525d LCI touring han kjøpte for hhv 20 og 10-15 år siden. De preges jo av bruk, men det er så tidløse design. Og ALPINA med V8 på toppen av det, i den fargekomboen du har, holdt originalt, er jo magisk. Med det sagt, du burde fått deg tidsriktige skilter til bilen så er du der.

Mil etter mil podkasten er absolutt en veldig fin podcast, jeg er fast lytter her. De har helt klart satt søkelyset på en del bilen man selv ikke har sett så mye på før. De er flinke til å dekke ett vidt spekter av bilinteresse, selv om det kan bli litt vel mye Land Rover og elbil gnål. Men de skal ha skyld for at jeg har begynte å tenke at en Range Rover TDV8 kunne vært kult som bruksbil. Bilinteressen blir så mye bedre når man favner om flere merker, selv om man alltid vil ha sitt favoritt merke. Før så var jeg veldig på at det eneste merket som gjalt var BMW, alt annet var uinteressant. Dette har jeg heldigvis vokst fra meg (sier han med fire BMWer) og interessen omhandler nå mye mer. Særlig amerikanske biler ligger min interesse nær. Men om dere hadde sett min bucket liste så vil man se at det er mye mer enn BMW og amerikansk som står her 👍

Artig at du nevner Color Line Cup på Flekkerøya, da har nok kanskje våre veier krysset en gang i tiden 😀 Men også artig at du nevner den E39en du la merke til der. På slutten av 90 tallet og ut over 2000 tallet så var bruktimport vanvittig gunstig, og spesielt i Arendal lå det firmaer som bruktimporterte biler på annenhvert hjørne. Min onkel som ikke en gang drev med dette reiste til Hamburg for å kjøpe seg en ett år gammel Toyota Avensis, han kom like greit hjem med tre stykker som han parkerte i hagen og solgte forløpende via annonser i motorbørsen 😂 E39 var den store salgsvaren derimot, det føltes som at alle kjørte E39 på denne tiden her i distriktet. Det var ett rykte som gikk på at halvparten av alle brukte BMWer i Hamburg området endte opp på Sørlandet 😂 Ett par av forhandlerene drev også å monterte det man kalte "norgespakka". Man kjøpte en langkjørt bil, gjerne en selgerkjørt E39 520i med 175 000 km på tellern. Lite slitasje på setet, men "pakka" gikk ut på å bytte pedalgummi, nytt ratt og stille tellerverket tilbake til 78 000 km 😂 Ting har endret seg på både godt og vondt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fått gitt "Der Kleine" en solid dose med TLC. Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøre full 2 stegs polering, men han godeste @RNJ har holdt bilen såpass godt at det ikke var nødvendig. Claybaren fanget ikke opp noe særlig heller, så det har for det meste vaskeriper og generell "matt" lakk. 

Når jeg gjør arbeid så er jeg dårlig på å ta bilder underveis. Så det ble heller dårlig med det 😅

Før:

F0E841CE-428E-4F4D-925E-48B1E2F379C8.thumb.jpeg.1ac037a3976e485cbfd1aa6b540fc42b.jpeg

Etter:

3058C7D7-F7F6-4B17-B832-D0D175F68361.thumb.jpeg.43dc14d53214108478b2def1476de137.jpeg

Det kommer seg 😀

54714BAB-BE7B-4AE4-9672-4F7C9586FDB4.thumb.jpeg.b3ffeeb21431f5a16097f0b00e33b4af.jpeg

A1B76302-F3E4-4B4D-BC8D-225DBCBAE84C.thumb.jpeg.9a9312dfc304b65fa830fa21527f15c1.jpeg

Bortsett fra en del steinsprut på panser (skal lakkeres) så er det forbausende hel og fin lakk på denne bilen. 

D20EB335-60FA-48E7-86F9-51AA1A008E70.thumb.jpeg.2e720c35f534e9f14e7d361831981494.jpeg

eehh…forskjell 😂

7A1D8864-21D6-4A0C-BB1E-4A7E18C7EF7F.thumb.jpeg.d685419d7c3d0ea3d4f03165109f87b3.jpeg

8AE71B49-E236-4029-9CA1-48B8CDA0BEAE.thumb.jpeg.ad121ecd420e8dab8a2062d21afe5f73.jpeg

"Sekserstussene" som vi kalte det tilbake på 2010 tallet da kun sekssylindrede BMWer hadde to rør. Disse ble shinet opp og belagt med Fusso voks, som resten av bilen 😀

Før:

072BD62F-8B72-4052-98A4-C10AB1AA9321.thumb.jpeg.36c61c2a035850fa4a32a9df272afaa9.jpeg

Etter:

B221BB4D-5323-4B5D-B020-6D8FC2AA8384.thumb.jpeg.1b60d5277dd747cd4cab6ab8c8b2c17e.jpeg

Dekk sider fikk seg en runde med denne 😀 Til nå den gummishine med best holdbarhet, å tørke over en gang for så å gå over var ett lurt tips for å øke holdbarheten 👍

CBD24777-25B9-4B39-8219-058C8DE4C404.thumb.jpeg.61159afa662fa8f8cffe407b6ccb98ae.jpeg

De andre andre plast detaljene og felgene ble behandlet med CarPro DLux keramisk coating 😀

CBFB1292-FE0F-475C-B494-DCA33E06A2B7.thumb.jpeg.dea47fd75cecd6849b516c9d3de3154e.jpeg

A4261FAD-65AD-47E0-9138-EE914682D829.thumb.jpeg.14b075313162615c7edad2302fff584c.jpeg

Det ble dårlig med ferdig bilder, er jo så støvete ute at bilen blir støvete på sekundet. Er det ikke vått og gjørmte så er det tørt og støvete, man blir aldri fornøyd selv jeg foretrekker det siste. Men tok to kjappe bilder på morgenen i dag selv om det var overskyet. Monaco Blau kommer veldig fint frem i sola 😀

1B389E1F-7B2F-4A55-8E52-0FD43B2A94C8.thumb.jpeg.86822c8e4a1e6b7a336b67582d0ea230.jpeg

4CC8DCD5-C2A8-49FD-AB44-BD6B77BFA9F3.thumb.jpeg.046c51146608175ad09d1578a7876171.jpeg

Og innerst i hjørnet av handskerommet fant jeg disse 😅 De er nok dine @RNJ..jeg tar dem med når jeg kommer innom deg over påske 👍

60F238DE-6390-4680-AA9F-22184CE476DA.thumb.jpeg.053fa22128bee1a29c3118e32a73a56c.jpeg

Også foretok jeg litt forbrukstester her en kveld jeg var ute å kjørte, sånne lange kjøreturer om kvelden er terapi. Når jeg først var ute å kjørte så tenkte jeg å måle forbruket, synes den er grådig på bensinen denne lille rakkeren. Dette måtte jeg finne ut av: 

Pen landeveiskjøring ved ca 90 km/t:

0,65 liter per mil

Konstant motorvei ved 140 km/t:

0,87 liter per mil

Lokal kjøring mellom jobb, barnehage, butikk og andre småærend. Så si bykjøring:

1,11 liter per mil

Det vil si at med 50 liters tank så har bilen en motorvei-rekkevidde på kun ca 550 km 😅 Lavere med Autobahn fart, skulle nesten tro jeg har kjøpt meg elbil 😂 "lader" fort på verdens beste "lade nettverk" da 👍

Ellers så er bilen stadig en fest å kjøre, alle bør ha en liten BMW med sekser, manuell og bakhjulstrekk på sin bucket liste 👍 Men nå gledes det til å ta ut Alpina, det merker jeg 😎

FF5B339F-E4A3-4FDA-8DB6-93E21BDB996E.thumb.jpeg.2b3a30e78ee0ba0b57f13bab9c2fab69.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott utført arbeid på lille Bmw Fredrik 😊

Monaco blå er en fin farge når den er ren og polert ja helt klart .

Kan virke litt blass og kjedelig om den ikke får pleie .

Derfor det er så gøy å jobbe med den fargen synes jeg 😊

Det drivstoff forbruket er  innafor totaltsett mtp hvor gøy denne må være 😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fornøyelse å se bilen så fin!

Ja, solbrillene er mine så fint om du tar de med. Tømte CD-spilleren i bagasjerommet for 6 Pink Floyd albums men husker ikke om det fortsatt er CD i spilleren i dashbordet. Muligvis en barne-CD her. 
 

Tørst er den, men jeg har alltid tenkt at kjøregleden ligger i bensinen - jo mer jo bedre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2023 den 19.35, Fredrik 90 skrev:

Men de skal ha skyld for at jeg har begynte å tenke at en Range Rover TDV8 kunne vært kult som bruksbil. Bilinteressen blir så mye bedre når man favner om flere merker, selv om man alltid vil ha sitt favoritt merke. Før så var jeg veldig på at det eneste merket som gjalt var BMW, alt annet var uinteressant. Dette har jeg heldigvis vokst fra meg (sier han med fire BMWer) og interessen omhandler nå mye mer. Særlig amerikanske biler ligger min interesse nær. Men om dere hadde sett min bucket liste så vil man se at det er mye mer enn BMW og amerikansk som står her 👍                                                                      

Jeg tenker også at dette er en modningssak, men slik jeg husker deg for mange år siden var du faktisk også den gangen interessert i andre bilmerker enn BMW. Det er ingen tvil om at BMW kom først, men du var mer åpen og interessert i andre bilmerker enn mange unge er. Du var/er veldig interessert i 80-tallet og har nevnt flere ganger at du er født i feil tiår. Dette er det ikke så mange unge som sier så at du nå, når du er litt eldre, begynner å utforske andre bilmerker er egentlig ikke så merkelig synes jeg.

Poenget her er ikke at andre bilmerker nødvendigvis er bedre enn BMW totalt sett. Det tror jeg ikke finnes med et lite unntak av Porsche, men BMW favner så mye bredere. Det som er interessant er at andre bilmerker kan gi en kontrast til BMW som virkelig er interessant. Jeg hadde f.eks E30 320i, Land Rover Serie III og Ford Fiesta II på samme tid. Alle bilene var helt geniale på hver deres måte, men det var ingen tvil om at 320i'en var den jeg likte best. Land Roveren kom på en god annenplass i relasjon til følelser og image, men så var det Fiesta'en da som virkelig var en fantastisk brukbar småbil og objektivt i forhold til prisen klart den beste bilen.

Tja... slik kan man fortsette og en dag så synes man at selv Citroën har noe for seg. For et par dager siden gikk jeg forbi en Fiat Panda II 4x4 og tenkte at den bilen kunne vært litt artig å ha kun fordi den er så spesiell. Bilen er mindre enn en VW Up, har firehjulstrekk og fordi den er så lett er fremkommeligheten meget bra så lenge man ikke prøver seg på ordentlig off-road. Såvidt jeg har lest meg til var Fiat Panda 4x4 i mange år den mest solgte bilmodellen i Sveits av samme årsak. Slikt er fascinerende i min verden :)       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RNJ skrev:

En fornøyelse å se bilen så fin!

Ja, solbrillene er mine så fint om du tar de med. Tømte CD-spilleren i bagasjerommet for 6 Pink Floyd albums men husker ikke om det fortsatt er CD i spilleren i dashbordet. Muligvis en barne-CD her. 
 

Tørst er den, men jeg har alltid tenkt at kjøregleden ligger i bensinen - jo mer jo bedre 😀

Hehe... smiles per gallon gir absolutt mening når det gjelder store motorer. Artig også at du nevner Pink Floyd. Albumet Dark side of The Moon fyller 50 år i år og jeg har hørt på albumet i ganske nøyaktig 45 år. Platen er stadig fantastisk og utrolig nok har ingen ennå prøvd seg på noe lignende. 

Pink Floyd har fulgt meg i bilene siden jeg begynte å kjøre bil i 1985. Kjører jeg om natten er Pink Floyd stadig det jeg foretrekker å setter på. Sist på en relativt tom Autobahn om kvelden i en Porsche Taycan Cross Turismo Turbo på vei fra Leipzig til Berlin. 625 HK (680 HK ved Launch Control) og kontinuerlig 850 Nm gjør noe med deg på en relativt tom Autobahn. Helt makeløst og når musikken også er Pink Floyd blir det ikke bedre :)  

Akkurat denne versjonen av "Dogs" er veldig spesiell og finnes ikke innspilt på en plate. Opptaket (bootleg) er fra en konsert på Wembley i 1974 altså hele 3 år før platen Animals kom ut i 1977 med låten Dogs. You've Got To Be Crazy er altså en tidlig utgave av Dogs der tonen og settingen minner betydelig mer om Wish You Were Here enn Animals.

Det som imidlertid er interessant med You've Got To Be Crazy er hvor forskjellig den er fra Dark side of The Moon som kom ut litt over et år tidligere. Låten er langt mer moderne i formen og peker klart fremover mot Wish You Were Here som kom ut to år senere i 1975. Det er ingen tvil om at Pink Floyd på denne tiden var i en rivende utvikling som resulterte i tre helt fantastiske album som er helt forskjellige. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sveigis skrev:

Flott utført arbeid på lille Bmw Fredrik 😊

Monaco blå er en fin farge når den er ren og polert ja helt klart .

Kan virke litt blass og kjedelig om den ikke får pleie .

Derfor det er så gøy å jobbe med den fargen synes jeg 😊

Det drivstoff forbruket er  innafor totaltsett mtp hvor gøy denne må være 😊

Takk for det 😀 Ja jeg synes virkelig at man fikk frem glansen igjen her, dette er absolutt en farge som fortjener å være blank 😀

Jeg synes ikke BMW lakk er noe særlig å polere da den er så fordømt hard, men det er gøy når man legger litt jobb i det og får den fin. Nå er jo jeg på ingen måte noen poleringsproff da, det vil en ordentlig proff se. Men jeg har rett og slett ikke tid til å stå å gnikke i en uke. Holder lenge å sette av en helg 😀

12 timer siden, norbakken skrev:

1’ern ble veldig pen ja. Utrolig hvor mye det har å si med litt shine 😎

Takker for det 😀 Det er detaljene som er gøy å få på stell, ting som man kan gjøre noe med selv. Og det er disse detaljene som gjør hele bilen, bare sånn som å friske opp plast og gummi 👍 De fleste E87 på veien nå begynner å bli litt slitte, det er 15-18 år gamle 116i og 118d som folk begynner å forsømme. Da er det litt gøy å ha en som er skikkelig blank 😀

10 timer siden, RNJ skrev:

En fornøyelse å se bilen så fin!

Ja, solbrillene er mine så fint om du tar de med. Tømte CD-spilleren i bagasjerommet for 6 Pink Floyd albums men husker ikke om det fortsatt er CD i spilleren i dashbordet. Muligvis en barne-CD her. 
 

Tørst er den, men jeg har alltid tenkt at kjøregleden ligger i bensinen - jo mer jo bedre 😀

Så hyggelig å høre 😀

Jeg har faktisk ikke sett etter i CD veksleren, men om jeg finner noe så skal du få det tilbake. For å være helt ærlig så hører jeg svært sjelden på noe i denne bilen, jeg liker låta bilen selv lager…den erke klassiske BMW lyden. 

Skal jeg være helt ærlig, og litt flåsete så bryr jeg meg egentlig ikke om forbruket. Testen var kun for å pirre nyskjerrigheten 👍 Jeg kjørte Camaro 6,2 V8 mens bensinen kostet 28 kr litern…bryr meg ikke en plass så lenge bilen betaler tilbake i form av kjøreglede og følelser. Eneste er at på hovedbilen så er lavt forbruk en stor fordel, men den går 20-25 000 km i året og da har det litt å si. Og det er derfor jeg har vært helt fortapt i BMW sine sekssylindrede dieselmotorer…og jeg vet ikke om det er ett forhold jeg er helt klar for å bryte opp ennå 😬 Jeg kikker daglig på X5 45e, men jeg kikker også daglig etter G31 LCI 530d/540d på Mobile også 😅

10 timer siden, Chris A skrev:

Flott arbeid @Fredrik 90
Gjør seg med en skikkelig shine🤩 Veldig lett å bli glad i blå farger. 

Tusen takk for det 👍 Ja blått har vel alltid vært min favoritt farge, særlig på bil selv om jeg ikke har hatt så mange blå biler. Jeg hadde Oriental Blau på en E39 samt Imperial Blau på min F10, nydelige farger som krever sin mann i vedlikehold 😅 Blått er havets farge og jeg har alltid vært glad i sjøen. Det er en marin farge og vi er ivrige båtfolk så det passer bra 😀

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker også at dette er en modningssak, men slik jeg husker deg for mange år siden var du faktisk også den gangen interessert i andre bilmerker enn BMW. Det er ingen tvil om at BMW kom først, men du var mer åpen og interessert i andre bilmerker enn mange unge er. Du var/er veldig interessert i 80-tallet og har nevnt flere ganger at du er født i feil tiår. Dette er det ikke så mange unge som sier så at du nå, når du er litt eldre, begynner å utforske andre bilmerker er egentlig ikke så merkelig synes jeg.

Poenget her er ikke at andre bilmerker nødvendigvis er bedre enn BMW totalt sett. Det tror jeg ikke finnes med et lite unntak av Porsche, men BMW favner så mye bredere. Det som er interessant er at andre bilmerker kan gi en kontrast til BMW som virkelig er interessant. Jeg hadde f.eks E30 320i, Land Rover Serie III og Ford Fiesta II på samme tid. Alle bilene var helt geniale på hver deres måte, men det var ingen tvil om at 320i'en var den jeg likte best. Land Roveren kom på en god annenplass i relasjon til følelser og image, men så var det Fiesta'en da som virkelig var en fantastisk brukbar småbil og objektivt i forhold til prisen klart den beste bilen.

Tja... slik kan man fortsette og en dag så synes man at selv Citroën har noe for seg. For et par dager siden gikk jeg forbi en Fiat Panda II 4x4 og tenkte at den bilen kunne vært litt artig å ha kun fordi den er så spesiell. Bilen er mindre enn en VW Up, har firehjulstrekk og fordi den er så lett er fremkommeligheten meget bra så lenge man ikke prøver seg på ordentlig off-road. Såvidt jeg har lest meg til var Fiat Panda 4x4 i mange år den mest solgte bilmodellen i Sveits av samme årsak. Slikt er fascinerende i min verden :)       

Interessen for andre biler har alltid vært der, helt klart. Men jeg må si jeg med senere år i langt større grad oppdaget at det finnes andre merker som lager vel så gode biler som BMW. Men det er klart, BMW er ett helt unikt og spesielt merke som det kanskje kun er Porsche som klarer å overgå. Men som du sier så har BMW bredden igjen, så de utfyller hverandre kanskje. Det er ikke for uten grunn at når det kjente britiske bilmagasinet Car i forbindelse med sitt 60 års jubileum skulle kåre de 60 beste bilmerkene så satte de BMW og Porsche på første og andre plass. 

Du har helt rett at 80 tallet fascinerer meg og jeg skulle gjerne vært født rundt 1960. Da hadde jeg hatt mine beste år, altså 20 årene igjennom hele 80 tallet. Det hadde jeg likt tror jeg, bortsett fra at det nå hadde gjort meg til over 60 år 😬 Men jeg tror oppriktig at det var en bedre tid, jeg vet ikke helt om den veien verden går nå er så bra. Men mye av årsaken til fascinasjonen for 80 tallet er nok at jeg selv er barn av 90 tallet. Jeg vokste opp med mye populærkultur fra 80 tallet. Miami Vice, MacGyver, Dødelig Våpen filmene, Beverly Hills Cop, Politiskolen osv. Mine foreldre (født i 1963 og 1966) var unge på 80 tallet og brakte med seg mye av 80 talls musikken inn i min barndom, derfor digger jeg i dag 80 talls musikk. Også bilene da, som kom godt frem særlig i populærkulturen. På 90 og 2000 tallet var 80 tallsbilene fortsatt relevante på veiene. Jeg husker min fetter Jørn sin E30 325i som han tok meg ut for å sladde med, tante Grete sin E28 525i som vi lånte ofte fordi den hadde hengerfeste. Fetter Rune sin Dodge B200 Van med røde veluour kapteinstoler bak, onkel Øyvind sin W124 300E 4-Matic, bestefar sin Volvo 245 Turbo…den var jeg utrolig glad i som barn. Husker vi lekte inni den hver gang, husker den pennehylla under luftedysene i dasjbordet. Det var "veranda" for Lego mennene 😂 Kamerat av pappa hadde en rød Audi 200 Turbo 20V, foreldrene til en bestekamerat hadde verdens mest innrøykte Ford Scorpio 2,9 4x4…men med el justerbare bakseter var den konge i øynene på en 8 åring. Jeg husker moren til en annen kamerat hadde en Mk 2 Ford Fiesta, den klarte vi å lirke åpen med en bjørkekvist. 80 talls Forder var jo like innbruddsikre som ett tomanns telt. Før så kunne man jo sette på spiller i bilen uten tenninga, så vi fant noen ABBA kassetter i hanskerommet som vi dytta inn og skrudde volumet på maks. I ett øyeblikk vi var utenfor bilen så blåste døra igjen og i lås, og vi klarte ikke å få den opp igjen. Da forlot vi åstedet mens Fiestaen sto der og "Dancing Queen" dundra på maks inni bilen…folk som spaserte forbi kikka og lurte fælt på hva som foregikk 😂

Så i løpet av hele min oppvekst så har jeg på en eller annen måte blitt eksponert for 80 tallet, kan knytte mye minner til ting som kan relateres til 80 tallet. Likevel har jeg ennå ikke eiet en 80 talls bil, selv om E34 egentlig er det. Den kom i 1988 men mitt eksemplar er jo fra 1994. Ble en lang tur ned memory lane her nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Fredrik said:

Hehe... smiles per gallon gir absolutt mening når det gjelder store motorer. Artig også at du nevner Pink Floyd. Albumet Dark side of The Moon fyller 50 år i år og jeg har hørt på albumet i ganske nøyaktig 45 år. Platen er stadig fantastisk og utrolig nok har ingen ennå prøvd seg på noe lignende. 

Pink Floyd har fulgt meg i bilene siden jeg begynte å kjøre bil i 1985. Kjører jeg om natten er Pink Floyd stadig det jeg foretrekker å setter på. Sist på en relativt tom Autobahn om kvelden i en Porsche Taycan Cross Turismo Turbo på vei fra Leipzig til Berlin. 625 HK (680 HK ved Launch Control) og kontinuerlig 850 Nm gjør noe med deg på en relativt tom Autobahn. Helt makeløst og når musikken også er Pink Floyd blir det ikke bedre :)  

Akkurat denne versjonen av "Dogs" er veldig spesiell og finnes ikke innspilt på en plate. Opptaket (bootleg) er fra en konsert på Wembley i 1974 altså hele 3 år før platen Animals kom ut i 1977 med låten Dogs. You've Got To Be Crazy er altså en tidlig utgave av Dogs der tonen og settingen minner betydelig mer om Wish You Were Here enn Animals.

Det som imidlertid er interessant med You've Got To Be Crazy er hvor forskjellig den er fra Dark side of The Moon som kom ut litt over et år tidligere. Låten er langt mer moderne i formen og peker klart fremover mot Wish You Were Here som kom ut to år senere i 1975. Det er ingen tvil om at Pink Floyd på denne tiden var i en rivende utvikling som resulterte i tre helt fantastiske album som er helt forskjellige. 

Ja, Pink Floyd er konge og takk for linket.

Litt tøffe tider for en Pink Floyd fan nå hvor Roger Waters blamerer seg rundt Ukraina. Han er helt klart genial men nok også en særdeles vanskelig person å samarbeide med. Sterke meninger og skal man legge godviljen til så får man glede seg over hans konsekvente anti-krigsbudskap. Han starter Europa tour i disse dager og jeg har billetter til konsertene i både Madrid i mars og Oslo i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RNJ skrev:

Ja, Pink Floyd er konge og takk for linket.

Litt tøffe tider for en Pink Floyd fan nå hvor Roger Waters blamerer seg rundt Ukraina. Han er helt klart genial men nok også en særdeles vanskelig person å samarbeide med. Sterke meninger og skal man legge godviljen til så får man glede seg over hans konsekvente anti-krigsbudskap. Han starter Europa tour i disse dager og jeg har billetter til konsertene i både Madrid i mars og Oslo i april.

Skal ikke spamme ned tråden til fredrik. Har billetter til Praha men dropper det(hvis det er noe som vil ha billettene(2 stk) så gis de bort)Har sett Pink Floyd/Waters 8-10 ganger opp igjennom, fantastisk musikk/show.

Kan anbefale å lese Biografien til Nick Mason, han er jo mildt sagt bilgal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...