Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nye 1-serien er ett av de tristeste øyeblikkene i BMW sin historie. De gikk fra ha noe unikt med F20 til å bli en kjønnsløs bil på linje med en Kia. Designet er pent, men intetsigende. BMW har gitt opp 50:50 vektfordeling, de kjører med tverrstilt motor på ett fremhjulsdrevet chassi. Selv xDrive systemet oppfører seg ikke som xDrive skal, da det bare sender 40 prosent krefter bak. I mine øyne er ikke dette en BMW, det er en bil med BMW emblemer på. 

Hadde de bare i det minste gjort bilen lekker å se på, slik konkurrentene får til. Men det dem har laget er en kjønnsløs sak med høy panser linje og korte overheng. F20 er så mye mer classy å se på, den ser iallfall ut slik en BMW ser ut. Med nye 1-serie så driter BMW seg loddrett ut... Aisin girkasse? Hva var galt med ZF? Tipper det er prisen, for bortsett fra det så er ZF verdens beste girkasser.

Jeg har sikkert sagt det før, men jeg er så glad at de i det minste lager 3-serien og 5-serien som før...uten fucke opp hele konseptet. Så går det iallfall an å få tak i noen tradisjonelle BMW uten at det trenger å koste skjorta. Skulle jeg hatt bil i 1-serie segmentet så hadde jeg ikke valgt denne, heller ikke A klasse da den er for dyr. Jeg liker nye Focusen, kommer ny Golf snart også som garantert ikke blir en dårlig bil. Så til alle dere som lurer på å kjøpe nye 1ern, ikke vær så lettlurte. Dritt blir ikke til gull bare du pakker det inn i gullpapir... Kjøp en A klasse om du skal ha premium, eller en Focus om du bare vil ha en grei liten billig bil med gode kjøreegenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evopower skrev:

Bmw generelt sliter med markedsføring om dagen. Misforstå rett, de reklamerer som bare det for i3 og 330e. Men legg merke til at det ikke lenger er en eneste reklame fra bmw med sport, turtall, eller kjøredynamikk. Hvorfor? Fordi bmw vet den nye generasjonen ikke forstår det. Jeg er over 30 så kan nå anse meg som forrige bmw kjøpers generasjon :p. De nye kjøperne som bmw må fange nå, de vil ha en økovennlig bil. Og vi som skal ha av gamle sorten, vi vet hva vi skal ha, og trenger ingen reklame. Vi bestiller ferdig spekka, eller finner noen pent brukte på finn.

Reklamen generelt er ikke rettet mot bilen lenger. Det er mer formulert som en annen måte å bevege seg på...selvfølgelig uten utslipp. Viktig trend for kloden, men en skummel trend for bilinteressen

Moderne reklame handler først og fremst om assosiasjoner. Man skal forestille seg noe imaginært og følelsesmessig som berører deg. For oss litt eldre BMW entusiaster handler dette om at BMW bygget verdens beste rekkeseksere i en sportslig innpakning. Vi identifiserte oss med bilene og la an en kjørestil og livsstil deretter. I dag er dette mer sekundært og mange unge gjør ikke den samme identifikasjonen med bilene. Forestillingen er en annen og derfor er bilene annerledes.

Det jeg liker minst med f.eks den nye 1-serien er at når først BMW skal gjøre den sportslig er det ved hjelp av fake eksoslyder (både eksterirør og interirør). Dette er etter min mening barnslig for går man litt tilbake i historien kunne selv rekkefirere lyde fantastisk uten tilgjorte eksoslyder.

BMW bygger stadig fantastiske bilmodeller, men 1-serien og 3-serien er i dag mindre interessante for meg. Utfordringen er imidlertid at dermed er BMW som sådan mindre interessant for meg. Jeg har kun hatt 3-serier  (E30, E36 og E46) og dette var med hensikt. For meg var det de små BMW'ene som langt på vei kunne nå opp til Porsches kjøredynamiske kvaliteter og komforten til Mercedes-Benz. BMW bygget det optimale kompromisset i en veldig attraktiv pakke (spesielt E46).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 serien i klippet høres ut som en gammel ascona med enem kam og litt ekstra fortenning 😛

jeg elsker gammel ascona, men å høre den lyden på en ny bmw skurrer på så mange plan at jeg blir avkoblet til bilen. Som du sier Fredrik, jeg merker også en adskillelse fra merket BMW nå som de velger å gi etter for markedet. For uten de gamle bmw kvalitetene er det mye annet man kan velge. Og heller kun ha det som transportmiddel. Og så kan man heller unne seg en eldre bmw som sommerbil/veteranbil :)

Blir vel ikke mye igjen på forumet her om alle skulle slutte med bmw lidenskapen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil helt sikkert være mange BMW entusiaster her inne også om noen år, men fokuset (altså hva de best liker med BMW) vil definitivt være et annet. Dette vil skje/skjer på flere nivåer. For eksempel vil fokuset endre seg mye etterhvert som BMW kommer med flere elektriske modeller, men det har også skjedd mange endringer etterhvert som interessen for SUV'er har øket kraftig. Folk som liker to tonn tunge SUV'er har langt fra den samme interessen vedr. bilkjøring som folk som har søte drømmer om E30 og andre små og lette BMW'er. Den eneste fellesnevneren er langt på vei bare BMW rondellen på bilen.

På den annen side er potente, korte og relativt lette rekkefirere helt klart i Paul Rosche's ånd (ref: E30 M3), men han drømte neppe om 60/40 vektfordeling og FWD bias. Jeg synes ikke at BMW har vært blandt de beste til å ta vare på deres DNA, men det ligger nok fundamentale økonomiske realiteter bak endringene. Det kraftige fokuset på SUV'er, mange nisjemodeller, flere modeller med forhjulstrekk, overgang til firesylindrede motorer (og sogar tresylindrede motorer) for de billigste modellene skyldes helt sikkert økonomiske realiteter for BMW. Det gjør helt sikkert også overgangen til elektriske biler for jeg kan ikke forestille meg at BMW gjør dette frivillig (hvilket i seg selv er trist, men av helt andre årsaker).

For meg har BMW interessen vært en temmelig lang reise fra den første fantastiske opplevelsen med en E9 3.0 CSi på slutten av 70-tallet via venners E21 323i, E23 735i og E28 M535i på 80-tallet til mine egne E30 320i, E36 323i og E46 318d Touring (kjøpt på 80-tallet og 2000-tallet) - samt selvfølgelig en hel rekke mellomspill med prøvekjøringer, tester og ikke minst en ganske stor aktivitet her inne og i BMWCCN's forum de siste nesten 20 årene.

Kommer jeg så til å kjøpe en ny BMW? Jeg vet faktisk ikke, men trolig på et eller annet tidspunkt. Det er ikke mange nye BMW modeller som frister i dag og umiddelbart heller ikke en gammel modell. Hvis jeg skal gå for en gammel modell må det nesten bli en E46 330i eller E85 Z4 3.0si (begge selvfølgelig med manuelt gear). Ingen nye modeller frister egentlig, men kanskje kan en 2-serie med litt motor bli et alternativ når barna om et par-tre år har flyttet for seg selv... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Evopower skrev:

Reklamen generelt er ikke rettet mot bilen lenger. Det er mer formulert som en annen måte å bevege seg på...selvfølgelig uten utslipp. Viktig trend for kloden, men en skummel trend for bilinteressen

Mobilitet er nøkkelordet. Bare se på Møller Bil - de har omdøpt seg selv til Møller Mobility Group...

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Folk som liker to tonn tunge SUV'er har langt fra den samme interessen vedr. bilkjøring som folk som har søte drømmer om E30 og andre små og lette BMW'er. Den eneste fellesnevneren er langt på vei bare BMW rondellen på bilen.

Tatt litt ut av kontekst, men jeg er ikke enig i denne motsetningen. Se bare på Bergeblogg, ble seriøst vurdert 2-2,5t SUV der i gården, og han har Lotus Elise som søndagsbil ellers preferanser helt i tråd med hva jeg identifiserer meg med og liker å lese om. Har vel med å gjøre disse dagligdagse kompromissene. Jeg har selv søte drømmer om MX-5 ND og S2000, lette små roadstere, og om en 5er med sekser til daglig bruk. Sistnevnte bikker vel lett 2 tonn med full tank og passasjerer.

Bare en liten digresjon her altså, hovedpoenget ditt er jeg forsåvidt ganske så enig i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at man nettopp må ha en Elise eller S2000 i garasjen for å bevare det helt enkle og råe mekaniske. Da kan man ha en moderne 2,3 tonns suv i tillegg som er tryggere og mer allsidig til familiebruk. Før var en bmw bilen som kombinerte alt dette i en og samme bil, selvfølgelig i forhold til tiden og konkurrentene på den tiden. Tenker på de fleste 3 og 5 serie med 2.8 til 4 liter. Vippepunktet ble på e46 og e39. Etter dette ble bilene større og mer polstrete i kjørefølelse og dynamikk (e60 m5 er likemye en kvikk kjøremaskin, men for autobahn mer enn vestlandsveier)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat på vei til å poste det samme @Daniel.. Jeg kan ikke si jeg er direkte imponert. Nå har BMW besudlet det ene varemerket etter det andre, og nå er det grillen som står for tur. Kunne de ikke like gjerne byttet ut bokstavene B, M og W med K, I og A? Det er jo åpenbart der de ønsker å være om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Tatt litt ut av kontekst, men jeg er ikke enig i denne motsetningen. Se bare på Bergeblogg, ble seriøst vurdert 2-2,5t SUV der i gården, og han har Lotus Elise som søndagsbil ellers preferanser helt i tråd med hva jeg identifiserer meg med og liker å lese om. Har vel med å gjøre disse dagligdagse kompromissene. Jeg har selv søte drømmer om MX-5 ND og S2000, lette små roadstere, og om en 5er med sekser til daglig bruk. Sistnevnte bikker vel lett 2 tonn med full tank og passasjerer.

Bare en liten digresjon her altså, hovedpoenget ditt er jeg forsåvidt ganske så enig i :) 

Selvfølgelig finnes det folk som har flere forskjellig type biler, men poenget består (som du også påpeker). Jeg setter dette med hensikt litt på spissen for slik var det ikke før i tiden. Porsche fikk i sin tid mye pepper for at de som en ren sportsbilfabrikant begynte å bygge SUV'er (med Cayenne) og jeg delte/deler denne kritikken (selv om Cayenne var og er en fantastisk SUV).

Poenget er at 911 og Cayenne knapt deler noe annet enn Porsche emblemet på panseret. Cayenne deler plattform og helt sikkert mange andre komponenter med bl.a VW Touareg. Porsche Macan gjør tilsvarende med Audi Q5. Hvis vi går litt tilbake i tid fikk Porsche 924 mye kritikk for at spesielt motoren kom fra VW. Den var ikke en ordentlig Porsche mente mange selv om plattformen var unik for Porsche (tiltross for at 924 prosjektet faktisk ble påbegynt av VW).

Dette har etter min mening vært en glidebane og i dag reagerer knapt noen på fenomenet med at mange bilmodeller utgir seg for å være noe annet enn de er og/eller at bilprodusentene bygger biler som tildels fraviker mye fra produsentenes opprinnelige DNA. At f.eks Lamborghini bygger en SUV er derfor bare trist, men kanskje symptomatisk siden VAG eier Lamborghini.

Da jeg begynte å interessere meg for BMW gikk det en helt klar rød tråd gjennom hele produktsortimentet. 3-serien var vitterlig som en mini 7-serie og visa versa, men slik er det ikke lenger. Vi har fått mer å velge mellom, men noe viktig har gått tapt på veien og dette er trist.            

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 9.20, 02-Jan skrev:

I tillegg (selv om jeg bor kun 25km fra Oslo S), kjøre på snødekte veier fra oktober til april, uten 4x4 er du sjanseløs her flere dager i året. Det er her min 22 år gamle Audi a6 (C4) quattro kommer inn som trofast familiemedlem. Med komfort som overgår samtlige elbiler og de fleste Ice biler jeg har prøvd, udiskutabel framkommerlighet og praktiske funksjoner til all slags bruk.

 

 

 

 

 

Jeg er litt nysgjerrig på mer presist hvor/hvordan du bor med denne opplevelsen. Jeg har med noen kortere, hederlige unntak kjørt bakhjulsdrevne og relativt lave biler de siste 20 årene, og kun med piggfrie dekk. Jeg tror knapt jeg husker å ikke ha kommet frem overhodet, men kan med litt godvilje kanskje huske et fåtall dager hvor det har vært litt ugreit. Jeg bor og har de siste 10 årene bodd ca som deg (rundt 3 mil fra Oslo). 

Spesielt nå som du heller ikke lenger skal pendle til byen (og dermed ikke er 100% nødt til å ha garantert fremkommelighet hver dag) så skjønner jeg ikke hvorfor du skal trenge en høy firhjulstrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 23.25, Evopower skrev:

Bmw generelt sliter med markedsføring om dagen. Misforstå rett, de reklamerer som bare det for i3 og 330e. Men legg merke til at det ikke lenger er en eneste reklame fra bmw med sport, turtall, eller kjøredynamikk. Hvorfor? Fordi bmw vet den nye generasjonen ikke forstår det. Jeg er over 30 så kan nå anse meg som forrige bmw kjøpers generasjon :p. De nye kjøperne som bmw må fange nå, de vil ha en økovennlig bil. Og vi som skal ha av gamle sorten, vi vet hva vi skal ha, og trenger ingen reklame. Vi bestiller ferdig spekka, eller finner noen pent brukte på finn.

Reklamen generelt er ikke rettet mot bilen lenger. Det er mer formulert som en annen måte å bevege seg på...selvfølgelig uten utslipp. Viktig trend for kloden, men en skummel trend for bilinteressen

Bare delvis enig her. Rare bilreklamer hvor man knapt ser bilen er forsåvidt ikke noe nytt, men BMW har jo fortsatt et svært tydelig budskap til "entusiastene", men de har begynt å differensiere. De har jo en helt egen webside (https://www.bmw-m.com/en/index.html) og egne reklamevideoer som er så fokusert på sport/ytelse/kjøredynamikk at det bikker over til harry/rånete (noe de heldigvis også åpenbart har selvironi og selvinnsikt på) - så å si at de har glemt dette segmentet blir litt rart å si. 

Men det er helt klart at de segmenterer veldig, og i "mainstream"-reklamene er de nå ute etter et mye bredere marked. Men selv i nye reklamer som for nye 3-serie, hvor de har f.eks en etter min mening helt løk reklame hvor det er noen kule folk som danser rundt og du knapt ser bilen, så er det motorlyd, turtall og ganske høy fart i alle glimtene hvor man ser bilen kjøre.

Når det er sagt så blir det som man er inne på her interessant hva man skal gjøre med M-segmentet hvis man må dreie seg inn på helelektriske biler. Samtidig ser vi at det er mulig å lage spennende biler i dette segmentet også. BMW selv har i8, og i super/hypersportsbilsegmentet finnes det jo flere både hybrid- og fullelektriske biler. Så jeg er forsiktig positiv. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Reklamefilmene til BMW er et litt morsomt tema. Her er 2-serie cabriolet og 2-serie AT, det er ikke til å stikke under en stol over hvilke av de som fokuserer på kjøreglede og hvilke som fokuserer på livsstil. 2AT passer meg i livsstil, mens 2cab er den jeg VIL ha :)

 

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg var akkurat på vei til å poste det samme @Daniel.. Jeg kan ikke si jeg er direkte imponert. Nå har BMW besudlet det ene varemerket etter det andre, og nå er det grillen som står for tur. Kunne de ikke like gjerne byttet ut bokstavene B, M og W med K, I og A? Det er jo åpenbart der de ønsker å være om dagen. 

Jeg så det samme og skrev spontant noe i denne konteksten:

BMW sitt varemerket fremfor noe, M3/4 skal bli besudlet med disse heslige nytolkningene av BMW klassiske nyrer.

Den mest ikoniske bilen fra BMW, skal ødelegges av det designelementet som har hatt mest betydning ifra sin 100 årige historie.

Bruk eventuelt disse nyrene på en i model eller noe uten historie eller markedsverdi!

og BMW lurer på hvorfor entusiastene mumler om E46 oppi alt dette rabaldet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...