Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 27.1.2021 den 17.27, Fredrik 90 skrev:

Det der er ganske interessante nyheter, jeg er spent på hva slags priser vi vil se her. Nå er jo 530e billigste 5er til 581 000 kr, en 520e vil jo legge seg betraktelig under dette. Bør være rom for gode leasingtilbud på sånt noe.

Nå har vel både 530e og 330e ganske lave avgifter i utgangspunktet, og med helt samme motorer på 520e og 320e (bare lavere effekt) så klarer jeg ikke helt se for meg at prisene vil bli betraktelig lavere? Med unntak av basisprisene om de begynner å strippe 20e-modellene for standardutstyr, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Walkabout skrev:

Nå har vel både 530e og 330e ganske lave avgifter i utgangspunktet, og med helt samme motorer på 520e og 320e (bare lavere effekt) så klarer jeg ikke helt se for meg at prisene vil bli betraktelig lavere? Med unntak av basisprisene om de begynner å strippe 20e-modellene for standardutstyr, da. 

Både 530e og 330e har faktisk ikke avgift, kun moms og vrakpant. Så ja det skal bli spennede å se hvor stor denne prisforskjellen blir. Nå kommer det sikkert ut noen tyske priser om ikke lenge, da er det jo enkelt å regne ut hva de kommer til å koste kontra x30e modellene.

Ser 545e har en engangsavgift på 14300,-. Hadde du sagt til meg for 10 år siden at man skulle kunne kjøpe en seksylindret 5-serie med 394 hk med kun 14 000 kr i avgift. Det hadde jeg nekta å tro... Det viser bare hvilken gavepakke dette er..👍 Til sammenlikning så har en 540i xDrive en avgift på 216 000,-...likevel så skiller der kun 6000,- i listepris mellom 545e og 540i.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ser 545e har en engangsavgift på 14300,-. (...). Til sammenlikning så har en 540i xDrive en avgift på 216 000,-...likevel så skiller der kun 6000,- i listepris mellom 545e og 540i.

Det var interessant. Enten så må BMW tjene grovt på hybrid-modellene, eller så taper de rett og slett på å selge en 540i (eventuelt en kombinasjon). Gjøres sikkert for å ikke kannibalisere markedet helt og gjøre 540i uselgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at BMW nå innser hvordan iX3 står i markedet. I Kina kuttes prisen med ca 15%, samtidig ser det ut til at i4 blir forsøkt fremskyndet til å komme på markedet i August/September.

iX3 er kun 14 dager unna, så pris er et av få intensiver den kan konkurrere på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Walkabout skrev:

Det var interessant. Enten så må BMW tjene grovt på hybrid-modellene, eller så taper de rett og slett på å selge en 540i (eventuelt en kombinasjon). Gjøres sikkert for å ikke kannibalisere markedet helt og gjøre 540i uselgelig.

Har også lagt merke til hvordan avgiftslette på flere hundretusen faktisk ikke gjør bilen billigere. Jeg tror bil importøren tjener grovt på avgiftslette.

En 545e med 14.000kr i avgift er jo flott. Men hvorfor koster den da 1. million likevel? En 520d koster 700.000kr og den har haugevis med avgifter. Er 545e virkelig 300.000kr dyrere selv uten avgifter? 

Ser ikke hvordan de kan tape på å selge 540i heller. Dette var jo en modell som kostet 800-900.000kr for tilsvarende modell i e60 tiden. Så de selger den i G30 form til samme pris pluss litt mer så klart den dag i dag. Ca rett over millionen. Hvis de skulle tapt på denne modellen så var det en modell som skulle ha kostet 1.3-1.4 i dag, men at dem selger den for 300k mindre og en 545e for 300k mer for å kompensere på bunnlinje. En m5 er 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Walkabout skrev:

Det var interessant. Enten så må BMW tjene grovt på hybrid-modellene, eller så taper de rett og slett på å selge en 540i (eventuelt en kombinasjon). Gjøres sikkert for å ikke kannibalisere markedet helt og gjøre 540i uselgelig.

Jeg tror at 545e er dyrere å produsere noe som gjør bilprisen vesentlig høyere enn en 540i. Sistnevnte er jo en langt enklere bil og baserer seg i større grad på gammel teknologi. Men likevel, så ble jeg litt overraket over den lille prisforskjellen.

30 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

samtidig ser det ut til at i4 blir forsøkt fremskyndet til å komme på markedet i August/September.

Og det tror jeg er en dårlig ide. Å rushe elbiler ut i markedet går sjelden bra, VW iD3 og Model 3 er jo gode eksempler på dette.. Vedvarende software mangler på ID 3 og store kvalitetsmangler på Model 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 10.50, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror at 545e er dyrere å produsere noe som gjør bilprisen vesentlig høyere enn en 540i. Sistnevnte er jo en langt enklere bil og baserer seg i større grad på gammel teknologi. Men likevel, så ble jeg litt overraket over den lille prisforskjellen.

 

Ser at i den tyske konfiguratoren er startprisen G30 540ix 64400 euro, mens 545ex koster 70400. Jeg er dog usikker på om det er noen tyske støtteordinger for hybrider gjør at prisforskjellen egentlig er større. Jeg googla litt og tror kanskje denne er på 5625 euro nå, men er usikker på om den er trekt fra startprisen eller om det er en et fratrekk som gjøres i salgsprosessen. Men hvis støtten er fratrekt i de tyske prisene så ser det jo kanskje ut som om 545ex i basispris er ca 100 000 dyrerer enn en 540ix noe som da også antyder at de norske prisene for 540ix og 545ex er med ca lik fortjeneste. Men hvis det ikke er noe støtte innkalkulert i de tyskeprisene kan det vel se ut som 545ex har fått et høyere fortjenestepåslag i de norske prisene.

520i starter forøvrig på 49500 euro, mens 520e starter på 53700 og 530e starter på 56,600. Så hvis det gjenspeiler seg i de norske prisene blir vel 520e ca 30 000 billigere enn 530e og ca 60 000 billigere enn 530ex. 

 

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2021 den 13.37, mslello skrev:

Til noe i andre enden av skalaen. Nå kommer 320 og 520e. Til sammen leverer motorene 204hk. 320e blir også tilgjengelig med Xdrive. Skal bli spennende å se prisene på det. 

520e er Fremdeles 2 liter firer leser jeg. Kunne faktisk sett for meg en 518e med rekke treeren fra 225xe samt at de beholdt eller la til større batteri fra dagens 530e. Da kunne den blitt prisgunstig og man hadde hatt danseplass frammi motorrommet når man skulle skrudd 😅

For ikke å snakke om vektfordeling. Praktisk talt 0 motor framme og godt med batterivekt bak. Da kunne man trygt valgt rwd og likevel beholdt vinterfremkommeligheten. 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Hyundai Ioniq 5 - mer BMW over de lysene der, enn noe BMW selv har sluppet på lenge.

32FDED8F-624A-4EA1-812C-2BD222751262.jpeg

Ja man kan vel si velkommen etter Hyundai. Det der minner mer om lysene BMW hadde på midten av 2000 tallet, bare litt mer firkantede 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja man kan vel si velkommen etter Hyundai. Det der minner mer om lysene BMW hadde på midten av 2000 tallet, bare litt mer firkantede 😅

  Vel, hvis man bare sammenlikner lyktene, har BMW forlatt sin signaturdesign og kopiert ikke premium produsenten VW.

Ser man litt bortenfor det og betrakter helheten så kan vi sammenlikne  koreaneren sin 800V arkitektur (Som Porsche også har) mot den kommende iX3.

Det betyr raskere lading og mindre tverrsnitt på kablene bl.a. (=vektbesparelse) 

Omtrent samme størrelse på bilene også, men Koreaneren er bygd fra grunnen opp som en EV. mao frunk og bedre innvendig plass. 
Teknisk er Koreaneren mer helhetlig og mer avansert og langt mer fremtidsrettet, iX er hakket over, men koster vel omtrent det dobbelte.

Så ville kanskje sagt, velkommen etter - BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde man kanskje spørre seg om det er på tide at BMW går videre i utviklingen. Nå har de hatt tilnærmet samme lysdesign i straks 20 år. I løpet av disse årene så har lysene hatt en fin utvikling og evolusjon. Nå er teknologien i lys kommet dit hen at det går an å gjøre noe annet. Hvis man ikke ser at de nye lysene til BMW ikke er BMW lys så vil man ikke se det. I mørket er det veldig lett å skille f eks de nye lysene på G30 LCI fra diverse VAG produkter. Det er noe med tykkelsen på lys stripene og avstanden mellom dem som distanserer dem fra VAG lyktene 😀BMW er vel i tillegg til Porsche den bilprodusenten som er flinkest til å implementere merkevare og tradisjoner i ny design. Enkelte ting blir selvsagt vannet ut, men det kalles utvikling. Den røde tråden er fortsatt synlig gjennom alle generasjonene på en eller annen måte, og det gjør BMW litt unikt i mine øyne 👍

Det at BMW ligger langt etter på elbiler vet vi alle, det er gammelt nytt. For en gangs skyld så gjør det meg ingen verdens ting at BMW er dårlig på noe. Så lenge de fortsetter å lage sine brilliante fossilbiler 😀 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Omtrent samme størrelse på bilene også, men Koreaneren er bygd fra grunnen opp som en EV. mao frunk og bedre innvendig plass. 

Bygd fra grunnen som en EV = frunk stemmer ikke.

Og hvor mye bedre innvendig plass det blir er jeg litt usikker på. I praksis ser det ikke ut til at produsentene utnytter dette full ut, i alle fall. Flere rene elbiler som ikke utnytter "motorrommet" foran i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...