Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Første generasjon Tesla Roadster var jo løselig basert på en Lotus og den kom for 13 år siden. 

Mercedes SLS og Audi R8 e-tron har også kommet og gått. Men i svært begrensea opplag.

Kunne tenkt meg en elektrisk bil i M2/Cayman-klassen. Innen 3-4 år er det forhåpentligvis en realitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Polen og BMW forhandleren Sikora, blir første rene M forhandler i Sentral- og Østeuropa, ikke helt ulikt det jeg skisserte om en M, Individual og Alpina forhandler her hjemme. Nå er det bare å få fingeren ut med å få på plass noe slikt i Norge også. :) 

Jeg er helt enig. Men er det et stort nok marked for dette i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Jeg er helt enig. Men er det et stort nok marked for dette i Norge? 

Kjøpekraften har vi nok, men jeg tror det potsensielle antallet vil være for lite. Jeg stusser på at de velger Polen som foregangsland her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Jeg er helt enig. Men er det et stort nok marked for dette i Norge? 

Jeg tror absolutt det hadde vært potensiale med en spesialforretning av noe slag (ved forbruksvarer/dagligvarer (uten sammenligning for øvrig) er dette allerede en trend). Nå tok jeg en kjapp titt på B42.no, og hvis vi ser på M-performance og M, er det de fem siste årene registrert 1278 biler av F-/G-generasjonene. Tallene fordeler seg til hhv. 41 stk M135i/M140i, 176 stk M2/M235i/M240i, 91 stk M3, 121 stk M4, 477 stk M5/M550d/M550i, 16 stk M6, 3 stk M760i, 18 stk M8/M850i, 328 stk X M35i/M40i/M40d/M50i/M50d/M og 9 stk Z4 M40i. Disse tallene er vel heller ikke helt oppdaterte ettersom det mangler tall for blant annet M340i/M340d. Det tas også høyde for at en del av disse er importerte.

Jeg er overbevist om at en rendyrket M, Alpina og Individual forhandler ville hatt livets rett i Norge, der høyytelsesbiler aldri før har vært mer populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

@Saltkjelen Finnes det en offisiell BMW uttalelse vedr. at "M" divisjonen er skilt ut og kan brukes separat markedsføringsmessig på den måten man ser i den polske byen Sikora? Jeg vet at spesielt de tyske premium bilprodusentene har hatt ønsker og planer om dette, men det undrer meg litt at spesielt Polen er først ute med dette.  

Ikke som jeg kjenner til, men her er artikkelen:

https://www.bmwblog.com/2021/02/03/bmw-m-m-motorsport-showroom-in-poland/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ogee1 skrev:

Frunk er viktig for meg. Den gir mulighet til å plassere ladekabler i den enden av bilen som er mest tilgjengelig der du vanligvis parkerer. dette er så kjekt at jeg tror det kommer til å bli mer eller mindre standard på elbiler etterhvert.

 

Men trenger man egentlig å dra på så mange kabler? Etter 3 år med i3, så fant jeg ut at jeg ladet 95% hjemme. Var jeg på tur, så ble det hurtiglading. Der er jo kabelen montert på laderen. Så jeg hadde egentlig aldri meg meg kabler.

Nå vil det sikkert variere litt med bruk, men for min del, så er det ikke noe stort behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mslello skrev:

Men trenger man egentlig å dra på så mange kabler? Etter 3 år med i3, så fant jeg ut at jeg ladet 95% hjemme. Var jeg på tur, så ble det hurtiglading. Der er jo kabelen montert på laderen. Så jeg hadde egentlig aldri meg meg kabler.

Nå vil det sikkert variere litt med bruk, men for min del, så er det ikke noe stort behov.

Nødladeren er greit å ha med seg, da får man ladet uansett hvor man er :) Ellers er det som du sier kabler montert på hurtigladerne rundt om, ihvertfall som jeg har sett(med unntak av Rema-butikkene her i byen, de har faktisk(!) bare ladere med et type2-hull). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius2002 skrev:

Nødladeren er greit å ha med seg, da får man ladet uansett hvor man er :) Ellers er det som du sier kabler montert på hurtigladerne rundt om, ihvertfall som jeg har sett(med unntak av Rema-butikkene her i byen, de har faktisk(!) bare ladere med et type2-hull). :) 

Nødladeren er nok kjekk å ha med. Sikkert andre som har annet bruksmønster og andre parkeringsmuligheter enn meg. 

Er det ikke sånn halvhurtige ladere de har på Rema da? 22kWh hvor du kan bruke type 2 kabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mslello skrev:

Er det ikke sånn halvhurtige ladere de har på Rema da? 22kWh hvor du kan bruke type 2 kabel?

Jo, men her i byen må du da ha med egen kabel, mener jeg. Men det kan selvsagt variere rundt om i landet :) Uansett dekker hjemmeladingen og de andre ladestasjonene behovet for å ikke drasse rundt på ledning. Nødlader er greit om man skal på ei hytte eller hotell hvor annet lading ikke er mulig, men man vet gjerne at man skal dra dit og kan planlegge såpass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er overbevist om at en rendyrket M, Alpina og Individual forhandler ville hatt livets rett i Norge, der høyytelsesbiler aldri før har vært mer populært. 

Spørsmålet er allikevel om markedet er stort nok i Norge til et slikt konsept. Jeg tenker at hvis dette er tilfellet vil sannsynligheten for at dette blir innført i Norge være temmelig stor. Jeg legger merke til at byen Sikora ligger relativt tett på Warszawa, men ikke i Warszawa som kanskje ville ha vært mer naturlig hvis man ønsket mest mulig eksponering.

Kanskje er det et prøveprosjekt eller kanskje handler det om noe helt annet (f.eks eksport - Sikora er nærmest en grenseby mot Hviterussland). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Men trenger man egentlig å dra på så mange kabler? Etter 3 år med i3, så fant jeg ut at jeg ladet 95% hjemme. Var jeg på tur, så ble det hurtiglading. Der er jo kabelen montert på laderen. Så jeg hadde egentlig aldri meg meg kabler.

Nå vil det sikkert variere litt med bruk, men for min del, så er det ikke noe stort behov.

Der er du inne på noe som alltid blir glemt i diskusjoner. Elbil eller fossilbil. Vi har alle forskjellige behov. Det er en av grunnene til at jeg kan stortrives med en elbil som bare går 200km på en lading på vinteren, mens for andre blir bilen helt ubrukelig. Begge har rett.

Jeg kommer til å kjøpe en ekstra kabel som blir hengende fast i garasjen hjemme, så der er frunken ikke viktig. Men hvis jeg trenger å lade på jobb kommer jeg til å rygge inn mot veggen, så der er det kjekt å ha en kabel i frunken. På hyttetur kan det også være kjekt å slippe å tømme bagasjerommet for å komme til ladekablene. Vi pakker ofte med oss en del ekstra for helgeturer som stort sett bare blir liggende baki bilen.

En frunk vil uansett gi brukeren flere valgmuligheter, så jeg har uansett vanskelig for å se at den kan være noen ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror absolutt det hadde vært potensiale med en spesialforretning av noe slag (ved forbruksvarer/dagligvarer (uten sammenligning for øvrig) er dette allerede en trend). Nå tok jeg en kjapp titt på B42.no, og hvis vi ser på M-performance og M, er det de fem siste årene registrert 1278 biler av F-/G-generasjonene. Tallene fordeler seg til hhv. 41 stk M135i/M140i, 176 stk M2/M235i/M240i, 91 stk M3, 121 stk M4, 477 stk M5/M550d/M550i, 16 stk M6, 3 stk M760i, 18 stk M8/M850i, 328 stk X M35i/M40i/M40d/M50i/M50d/M og 9 stk Z4 M40i. Disse tallene er vel heller ikke helt oppdaterte ettersom det mangler tall for blant annet M340i/M340d. Det tas også høyde for at en del av disse er importerte.

Jeg er overbevist om at en rendyrket M, Alpina og Individual forhandler ville hatt livets rett i Norge, der høyytelsesbiler aldri før har vært mer populært. 

Jeg er enig i det du sier, men salget av alle disse bilene er jo spredd over alle Norges BMW forhandlere. Jeg er usikker på om en kunde fra Vestlandet eller Trondheim vil reise til f eks Oslo for å hente ut en bil. Men selvsagt, mange ville nok gjort det for opplevelsen sin skyld.

Jeg kan jo også nevne at Autocenteret Fjellstad har blitt agent for Brabus i Norge. Så at ingen har tatt på seg Alpina ansvaret her er bare merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er enig i det du sier, men salget av alle disse bilene er jo spredd over alle Norges BMW forhandlere. Jeg er usikker på om en kunde fra Vestlandet eller Trondheim vil reise til f eks Oslo for å hente ut en bil. Men selvsagt, mange ville nok gjort det for opplevelsen sin skyld.

Jeg kan jo også nevne at Autocenteret Fjellstad har blitt agent for Brabus i Norge. Så at ingen har tatt på seg Alpina ansvaret her er bare merkelig.

Ja, de er spredd over hele landet, men som med AutoXO, kom kundene likevel fra helt andre landsdeler. Det hele handler om branding og eksklusiviteten rundt det. Hvis man selger en totalopplevelse og tilbyr det lille ekstra (organisert kjøretur, banekjøring, isbanekjøring, fabrikktur m.m), vil kundemassen finnes. For min del ville jeg utvilsomt fløyet til Trondheim eller Tromsø dersom jeg hadde bestilt meg en ny M, Alpina eller Individual og det var en opplevelse rundt det. Når jeg bestilte X5 45e, forhørte jeg meg med forhandler om Individual-bestilling. Svaret var lite oppsiktsvekkende, og tilbakemeldingene var av typen; "det lønner seg ikke", "det blir lang levering", "nei, vi kan ikke forespørre fabrikken om dette", "Individual?!", "hvorfor vil du det?". Har man dedikerte mennesker som kan sakene sine, så finnes kundemassen. Nordmenn har mye penger, og det har i langt større grad blitt sosialt akseptert å vise det.

Når det kommer til andre BMW relaterte nyheter, ser det ut til at produksjonsstart av X3 og X4 LCI skjer fra juli 2021. I dag fikk jeg en invitasjon til lansering av iX3, så kjøperne av disse kjøper seg utvilsomt en gammel bil. I grunn helt tragisk at BMW kjører på med produksjon av iX3 i tre-fire måneder som pre-LCI. Bimmerpost har en ryktetråd, der enkelte elementer avsløres og bekreftes. Av denne tråden fremkommer det at G20/G21 3-serie vil få et nytt interiør tilsvarende i4 Concept ved LCI 07/2022. Det samme sies om G22/G23 4-serie 03/2022.

Gi iX3 et nytt interiør alá i4 Concept, noen skikkelige seter og xDrive, så snakker vi salgssuksess fra 07/2021.
BMW-iX3-16.jpgBMW-iX3-17.jpg
BMW-iX3-26.jpg
BMW-iX3-28.jpg
BMW-iX3-29.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Som sagt, så er jeg ikke uenig i det du sier. Kan de tilby en total opplevelse rundt det å kjøpe en ny M bil så tror jeg absolutt dette kunne hatt noe for seg. 

Ellers når det gjelder ditt møte med selgerne ang Individual så er det akkurat det jeg påpekte i en annen tråd her. Hvor er entusiasmen? Det lyser så igjennom at de er kun på jobb for å pushe ut flest mulig lagerbiler til kampanjepris, da er det ikke interessant med noe som er tidkrevende. De var ikke veldig interessert i å "selge" inn 545e til meg, men 530e snakka han stadig varmt om. Den hadde de 25 stykker stående på lager av. Når jeg sa at firer er helt forbanna uaktuelt i BMW, derfor jeg spør etter 545e så mata han på med X5 45e. Ikke interessert i å lytte til kunden i det hele tatt. Dette viser jo bare hva som skjer når store kjeder overtar, de mister helt kontakten med kundene. De ansetter selgere som har bra papirer, om de har greie på bil spiller liten rolle. Jeg har liksom begynt å lure på å kjøpe en helt ny BMW, bare for å ha gjort det en gang mens det ennå er mulig å få tak i sånne biler jeg liker. Derfor har jeg vurdert 545e og M340i, men jeg har vel mista helt lysta på å handle ny BMW hos disse store kjedene. Jeg har fått gode priser, fikk jo 90 000 i rabatt på M340i men det hjelper ikke når kjøpsopplevelsen uteblir totalt. Du er bare ett nummer i køen som i kassakøen på Rema. Han ringte meg ikke opp en gang ett par dager etter jeg fikk tilbud. Jeg driver med slikt salg selv og for meg så er kundeoppfølging helt essensielt. 

Men nok om det, bare en liten avsporing her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...