Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Fredrik 90 said:

"The BMW M1 was a perfect fit for its era while the BMW XM is tailor-made for today’s customers. In former times, sports cars were extremely appealing to a broad range of customers and highly relevant for car manufacturers. However, customers around the world today are looking for SAVs/SUVs"

Helt ekstremt arrogant og tonedøvt. Det eneste riktige å gjøre når M1/M-historien skal feires, er å lage en ny midtmotors superbil. Det er ikke alle modeller der salgstallet bør være den sterkeste driveren. Med det sagt, tror jeg faktisk en ny M1 kunne solgt bra. Og de som vil ha M-SUV i stedet kan da kjøpe seg en X5M eller X6M? Hva er det XM tilbyr ut over disse egentlig? Sånn ut over vulgaritet og noen hk?

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle endringer som medfører noe godt, og digitalisering i form av touch er vel nesten blitt bilverdens akilleshæl. Isolert sett tenker jeg iDrive 8 har en fin layout, men som med iDrive 7, bærer den preg av å være for mye touch-orientert. Sett bort fra at bortfall av fysiske HVAC-knapper var en idiotisk idé, er bortfall av de åtte programmerbare hurtigknappene nesten like ille. Hadde man i det minste hatt hurtigknappene, kunne man fått til et nogen lunde ålreit system med alle disse touch-funksjonalitetene, men der feilet BMW dessverre kraftig (jada, man kan legge inn fire hurtigknapper på iDrive 8, men dette er ikke nok når "alt" baserer seg på touch-betjening).

Fikk litt lengre bekjentskap med en i7 her om dagen, og der kan man virkelig snakke om en iDrive-kontroller som ikke fungerer like godt som før. Sett i lys at også BMWs minste modeller nå har fjernet iDrive-kontrolleren, tror jeg vi går en stygg BMW-fremtid i møte. Tenker det er helt greit å sikre seg en av dagens modeller som fortsatt (til en viss grad) føles og oppleves som en ekte BMW (ref. fysiske knapper, lyssignaturer, iDrive-kontroller etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er ikke alle endringer som medfører noe godt, og digitalisering i form av touch er vel nesten blitt bilverdens akilleshæl. Isolert sett tenker jeg iDrive 8 har en fin layout, men som med iDrive 7, bærer den preg av å være for mye touch-orientert. Sett bort fra at bortfall av fysiske HVAC-knapper var en idiotisk idé, er bortfall av de åtte programmerbare hurtigknappene nesten like ille. Hadde man i det minste hatt hurtigknappene, kunne man fått til et nogen lunde ålreit system med alle disse touch-funksjonalitetene, men der feilet BMW dessverre kraftig (jada, man kan legge inn fire hurtigknapper på iDrive 8, men dette er ikke nok når "alt" baserer seg på touch-betjening).

Fikk litt lengre bekjentskap med en i7 her om dagen, og der kan man virkelig snakke om en iDrive-kontroller som ikke fungerer like godt som før. Sett i lys at også BMWs minste modeller nå har fjernet iDrive-kontrolleren, tror jeg vi går en stygg BMW-fremtid i møte. Tenker det er helt greit å sikre seg en av dagens modeller som fortsatt (til en viss grad) føles og oppleves som en ekte BMW (ref. fysiske knapper, lyssignaturer, iDrive-kontroller etc.).

Enig i din vurdering av kontrolleren. Den er bedre i X5 enn i iX/i7. Det er imidlertid plass til 8 hurtigknapper også på iDrive 8, som man når ved å skyve frem iDrive-kontrolleren, og det hjelper faktisk ganske mye om man får lagt noen fornuftige snarveier dit. Jeg klarer stort sett å unngå å bruke touch ved hjelp av disse og snarveiene til menyer på knapper rundt omkring i kupeen. 
 

Ellers tilsier jo all fornuft at touchskjerm bør begrenses av sikkerhetsmessige hensyn, men det er i beste fall naivt å tro at stemmestyring skal være et fullgodt alternativ, så hva står vi igjen med da 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2023 den 19.40, papertiger skrev:

Er det bare meg eller blir fronten på X5 LCI litt «mye» i M sport utgave? Tror nesten jeg foretrekker bilen slik:

Der er den mye renere, mindre forstyrrelser og ikke minst samme farge i hele fronten. 
 

Så har jeg jo ved flere anledninger forfektet iX sitt interiør som det nye innen luksus. Men når jeg valset rundt i bruktbilhallen til Bavaria Stavanger her forrige uke for å slå i hjel en halvtime, så prøvde jeg halve rekka; iX1, iX3, iX og X5. Satt framme og bak meg selv. Kikket på bagasjerom, beinplass, prøvde seter og innstillinger, kjente på materialer og overflater. Ja, iX er noe eget, men å sette seg inn i en X5 med komfortseter og fullskinninteriør med skinn over alt - det er noe for seg selv. Dørsidedesignet, midtkonsolldesign, hele interiøret oser av luksus, og jeg fant meg langt meg hjemme i denne enn i en iX, som plutselig ble litt naken innvendig når jeg gikk direkte fra den ene til den andre. Det er åpenbart et helt annet konsept som tilbyr to helt forskjellige opplevelser. Ingen tvil om at iX tilbyr noe helt nytt og spennende med sine innovasjoner og effektivitet, men G05 - for et stykke solid bil. 
 

iX1 var på sin side noe mindre enn jeg hadde håpet på. Følte iX3 var merkbart større i bagasjerommet selv om den egentlig ikke skal være det. Fant meg for øvrig godt til rette i iX1, men jeg har gjort en blunder når jeg kjøpte meg en 5er med søkke og snøre av utstyr. Komfortseter og det sobre interiøret - det er ikke lett å skulle gå «ned» til en 1/3/4-seriebil om den dagen kommer. Kunne mye heller tenkt meg en G05 😂

Det et helt forbausende hvor mye mer premium følelse man får i X5 kontra en iX. Jeg har jo kjørt begge to og selv om iXen ikke er en dårlig bil å kjøre så føles den ikke "spesiell" slik X5 gjør. X5 gir deg følelsen av å kjøre noe som er litt finere enn det alle andre har. Hele interiøret på iX er designet slik at det skal se spartansk ut, uten midtkonsoll som møter dashbord så får jeg varebil vibber av hele bilen. Hadde bilen bare hatt ett ytre som ikke var så redselsfullt som det er så kunne man tilgitt modellen. 

De som velger iX fremfor X5 må det være noe galt med, det er iallfall min mening. Det går faen ikke an å bruke så mye penger på ett produkt som ser sånn ut, har de setene og ett interiør som er spylbart….mangler bare gummigulv. Denne meningen er sikkert ikke populær og folk har sine grunner, men iX er helt…helt ute på jordet sammenliknet med X5. Ikke kom med at iX40 er mye bil for pengene, det hjelper ikke i dette tilfellet slik bilen ser ut. iX er rett og slett en genuin møkkabil som jeg klarer å irritere meg over hver gang jeg ser en. Dette er 2020 tallets Fiat Multipala..bra jobba BMW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Selv om elektrisk i og for seg er bra til seg og sitt, er det trist å se at man i løpet av få år vil se en helt annen BMW M enn det vi er vant til i dag.

https://www.bimmertoday.de/2023/03/13/bmw-m-wird-elektrisch-ab-2027-mehr-xev-als-verbrenner-absatz/

Sitat

In just four years, BMW M GmbH will sell more electric cars (BEV) and plug-in hybrids (PHEV) than vehicles with pure combustion engines. The announced BMW M boss ...

BMW-M-Elektro-Anteil-xEV-Absatz-2023-202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M er vannet ut til fordel for noe som IKKE vekker følelser. Eller, det blir i alle fall slik. Selv om jeg tror at riktig konfig i EL kan bli særdeles bra. F.eks. en i4 M med én motor i hvert hjul. Selv skulle jeg ønsket meg en iX3 M, min ultimate drømmebil egentlig, familiemann som jeg er. Og akkurat der kommer vel Porsche Macan EV mot slutten av året og slår meg i bakken... 😛 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fupsaker skrev:

M er vannet ut til fordel for noe som vekker følelser.

Hva da? Negative følelser? Se på line up’en på bildet over, iX M60 - M760e. Om 2023 allerede er så bånn i bøtta ser ikke fremtiden så utrolig lovende ut. EL er flott som fremkomstmiddel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting skal man bare ikke elektrifisere, superbiler, M modeller, RS og AMG er noe av dette. Da burde man stille seg spørsmålet om man heller bare skal droppe hele greia og legge ned produktet med æren i behold. Litt sånn som Alpina rigger seg til med nå, fordi det blir mer og mer klart at det Alpina vi kjenner i dag vil opphøre å eksistere når BMW tar over i 2025. Det er ikke sportsbiler, M biler eller Superbiler uten fossilmotoren. Man må gjerne lyve for seg selv å tro det, men hele DNAer sitter i lyden og følelsen. Uten dette vil ikke en M3 føles noe annerledes enn en helt vanlig elektrisk bil. Hvorfor er G30 M3 så sinnsyk? Fordi den S58 motoren er ett monster, den har noe AMG eller RS ikke presterer med sine motorer. Dette skiller den fra de andre modellene, en elbil har ikke noe av dette. Det er en avansert vaskemaskin motor, noe software og ett digert batteri….kan dere tenke dere noe trøttere og kjedeligere?

Også må vi ha tunga rett i munnen dere, dette som vi ser over her er "reklame" for aksjonærer og EU lovmakere. Dette skal vise at BMW "gjør noe" med det grønne skiftet, media fråtser i dette og gir BMW god PR. For i samme åndedrag går BMW ut å sier dette:

https://www.bmwblog.com/2021/11/04/bmw-inline-six-v8-available-2030/

BMW M går ut å sier at det også i fremtiden skal være plass for både R6 og V8 motorer i sine modeller. Så siste ord er ikke sagt ennå, og jeg tror vi må lese de prognosene over her litt mellom linjene. i4 M50 er sikkert ikke siste M performance modell ut, frem mot 2030 vil det komme ett ras av slike budget M biler som vil muliggjøre de prognosene der. Det totale M salget skal mange dobbels, det er ikke sikkert at det antallet av fossile M biler vil bli noe mindre i 2030 enn i dag. Men om totalmarkedet for M økes kraftig så vil denne andelen se mindre ut på søylen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snagg30 skrev:

Hva da? Negative følelser? Se på line up’en på bildet over, iX M60 - M760e. Om 2023 allerede er så bånn i bøtta ser ikke fremtiden så utrolig lovende ut. EL er flott som fremkomstmiddel 

Jeg mente til fordel for noe som IKKE vekker de samme følelsene. Og det er det som plager meg. Elektrifisering er bra på veldig mange områder, men for de som lever og ånder for lyd og opplevelse av en bensin- eller dieselmotor er det en heller dårlig ting. Samtidig, forbrenningsmotoren som den er i dag må evolusjoneres, muligens helt elektrifiseres på sikt for at det grønne skiftet skal skje. Men det starter i feil ende. Langtransport, båttransport osv er det som må tas først, ikke bilparken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dilemma for M-divisjonen. Bilene deres skal jo være top of the line mtp performance, og EV-drivlinjer er vanskelige å slå der. På den annen side trenger jo ikke M-biler å være grønne, da denne typen biler har helt marginal effekt på den globale bilparkens karbonregnskap. BMW kunne fint ha hatt en EV dominert melk og brød-flåte og en ren fossil M-flåte uten at den grønne profilen led under det. Så må man bare akseptere at det kan komme en EV fra melk og brødflåten og klø M-bilene på rene spurtøvelser.

Så hva velger man? Henge med på performance-galeien, eller ivareta purismen? Svaret er langt på vei gitt. For noen er det helt uproblematisk, mens jeg i stadig større grad begynner å skjønne greien med en bil som E30 M3.

 

Det er kult med alternative drivstoff i en tradisjonell ICE-drivlinje. Har sett etanol såvel som Hydrogen-konsepter der, men det er ikke uten utfordringer.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, *MrB* skrev:

Pressemelding fra BMW. Nå kommer vel lekkasjene på løpende bånd fremover. Ingen bombe at de pusher i5 først.

Noen som vet når den lanseres? Denne er jeg så spent på, ny 5-serie er en svær greie. Nå mangler jeg bare E12 og E28 fra å ha eid samtlige så det skal bli spennende å se om dette er min neste bil. Er i5 greit priset så kan det godt være jeg bestiller, men det er den skikkelige 5-serien jeg skal ha permanent…den med seks høl i blokka 👍

På 14.3.2023 den 11.48, Snagg30 skrev:

E-fuel er noe jeg har troa på, selv om vi er få som tror dette blir en suksess. Tenk å mye penger og miljøet hadde blitt spart om man gikk for denne løsningen fremfor elektrifisering. Man kan bygge videre på eksisterende teknologi fremfor å finne opp hjulet på nytt. Man kan benytte seg av allerede eksisterende infrastruktur og man er langt mindre sårbar for kriger og sanksjoner ettersom det i prinsippet kan produseres hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...