Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Har Huyndaien girkasse (2 trinn FW) som Porsche’n?

Er jo det som gjør at Porsche’n kan ha slike max hastigheter uten å spise for mye elektroner.

 

Klarer ikke å finne noe om det. Men ser ut som Ionic 5 N går til 21000 rpm. Kjapp googling på i4 M50 sier den har max turtall på 17000.

Mulig forskjellen ligger der? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Man ser tydelig at i5 er bygget på en aldrende og utgående elektrisk plattform.
A6 bygger meg bekjent på samme plattform som Taycan, så den vil også overgå i5 rent teknisk.

Ladehastigheten er såvidt subjektiv at den ikke spiller så stor rolle for min del.

Kan hende BMW på massere salget av 5 serien med noen ok tilbud etterhvert som konkurrentene spiller ball med den, synd!

Det er feil, A6 eTron bygger på samme plattform som Macan EV, PPE, Premium Plattform Electric, som også kommende Q7, Cayenne, sikkert Bentayga etc vil bygges på. 800v-plattform, skalerbar som få. Men antakelig ikke sportsbil som Taycan faktisk er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fupsaker skrev:

Det er feil, A6 eTron bygger på samme plattform som Macan EV, PPE, Premium Plattform Electric, som også kommende Q7, Cayenne, sikkert Bentayga etc vil bygges på. 800v-plattform, skalerbar som få. Men antakelig ikke sportsbil som Taycan faktisk er. 

Jesus, tror faktisk det er andre gangen jeg kaster ut denne påstanden.

Bra du retter på mine omtrentligheter!

Det får holde, VAG tematikk må jeg bare holde meg unna heretter! 
Dog er nok disse plattformene svær like teknisk sett - mtp spenning og oppbygging. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Jesus, tror faktisk det er andre gangen jeg kaster ut denne påstanden.

Bra du retter på mine omtrentligheter!

Det får holde, VAG tematikk må jeg bare holde meg unna heretter! 
Dog er nok disse plattformene svær like teknisk sett - mtp spenning og oppbygging. 
 

 

Det var ikke ment som kritikk. ;) Beklager at jeg glemte smiley e.l. Men tunga må være på riktig plass i munnen. Det blir nok ikke 2-trinns girkasse bak på A6 eTron som det er på Taycan, og da får de Macan-spec, om de ikke på en eventuell GTS e.l. kaster på noe slikt, som den nye motoren i Taycan som er enda kraftigere og mer effektiv. De er nok like, det er bare at det er nyere batterier i Taycanen som gjør at de kan lades raskere og regenere mer enn dagens. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fupsaker skrev:

Det var ikke ment som kritikk. ;) Beklager at jeg glemte smiley e.l. Men tunga må være på riktig plass i munnen. Det blir nok ikke 2-trinns girkasse bak på A6 eTron som det er på Taycan, og da får de Macan-spec, om de ikke på en eventuell GTS e.l. kaster på noe slikt, som den nye motoren i Taycan som er enda kraftigere og mer effektiv. De er nok like, det er bare at det er nyere batterier i Taycanen som gjør at de kan lades raskere og regenere mer enn dagens. :) 

Overhodet null krenk her! Rett skal være rett! 👍🏻

Ellers er det fristende, når man ser de stadige tekniske fremskrittene mtp elektriske drivlinjer.
At å investere et 7 sifret antall kr de neste 2-5 årene i bil, bør kanskje gå til fossile løsninger?
Nye Z4 M40 med manuell f.eks, slett ingen dum investering.

Evt så er leasing løsningen, G6* M60 har jo en overkommelig leasingpris kontra kjøpspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Overhodet null krenk her! Rett skal være rett! 👍🏻

Ellers er det fristende, når man ser de stadige tekniske fremskrittene mtp elektriske drivlinjer.
At å investere et 7 sifret antall kr de neste 2-5 årene i bil, bør kanskje gå til fossile løsninger?
Nye Z4 M40 med manuell f.eks, slett ingen dum investering.

Evt så er leasing løsningen, G6* M60 har jo en overkommelig leasingpris kontra kjøpspris.

Har den? G61 i5 M60 må jeg nesten se til muligens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på G61 i5 M60 i går på eCar Expo i Lillestrøm. BMW har utvilsomt tatt en Audi og kommet dit at touring er vesentlig penere enn sedan. Der G60 minner om en Mazda 121 og en Hyundai Ionic 6, gir G61 langt større BMW-vibe. Modellen har naturlignok de samme kostnadsbesparende tiltakene som G60. Bet meg merke i at flere kommenterte at bilen hadde mye hardplast og lav kvalitetsfølelse. Det i seg selv er interessant i en tid der f.eks Polestar 3 og 4 (pluss en haug av andre pling-plong biler) hadde et vesentlig høyere kvalitets- og detaljnivå på sine interiør.

- Ingen polstring/muffe rundt dørlukkeren (her kunne man ta på skarpt metall)
- Samme taklukeknapp som G60 hvor halvparten av funksjonene er dummy
- Avbildet bil i iDrive var en G20 pre-LCI alle steder det var avbildet bilmodellen
- Night Vision forsvinner på alt av BMW (som følge av lav etterspørsel)
- Soft close kommer ikke lenger til en 5-serie - dette er en 7-serie option
- De klassiske komfortsetene med mange justeringsmuligheter er fra nå av forbeholdt 7-serie (blir spennende å se hva som skjer med M5)
- Bilen kommer ikke med tak som kan åpnes av "vekthensyn"
- Åpning av glassluken bak var fjernet som følge av "aerodynamiske hensyn" og at ingen vet om funksjonen
- Ratt med rød stripe leveres på alle M-sport og kan ikke velges bort 
- iDrive kontroller forsvinner på alle UKL-biler
- Neue Klasse skal leve sammen med tradisjonelle biler, så det ser ut til at BMW nå går vekk fra strategien om at en 5-serie kan være diesel, bensin, el, phev osv. (dette er indikatorer vi allerede ser på NA5 iX3 vs. G45 X3)

Det kom ellers frem at kostnadsnivå og besparelser var et sentralt moment og en prioritert sak hos BMW som følge av de usikre tidene man lever i. BMW Norge kommer til å ta inn de samme modellene som selges i Sverige, Finland og Danmark. Dersom en 540i ikke tas inn i disse landene, vil heller ikke modellen bli tatt inn til Norge. Årsaken her var at de ikke ville styre med typegodkjenning på modeller det ble solgt marginalt av.

Kort sagt - skal man ha en BMW slik man kjenner BMW, er 2020-2024 tiden å sikre seg en modell fra (om man vil ha nyest mulig bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Jeg har ikke sett G61 live men ut fra bildene er det helt klart en penere bil fra alle vinkler bortsett rett forfra. Designmessig er nok dette ett utseende jeg kan leve, det som er dealbreakeren for meg er alle de andre tingene som du lister opp. 5-serie har jo alltid vært en mini 7-serie, men når 7-serien ikke er noe å skryte av så blir det verre stilt med 5-serie.

Eller så må det vel nevnes at noen av punktene på lista di kan skyldes at den aktuelle bilen på messa er en pre production utgave. Men ja, lista over degraderinger er lang og vond å lese. Jeg har aldri hatt behov for Nigth Vision eller Soft Close, men å fjerne det fra modellen er en degradering. Og det er å gå baklengs inn i fremtiden. 

Jeg forstår argumentet til BMW med at det er tøffe tider og at de må spare inn, men jeg trodde de var seriøse nok til å ikke la dette vise seg igjennom produktene. Det var jo nettopp dette som tok knekken på amerikanske biler på 80 tallet, produktene ble ræva fordi man skulle spare inn. Da tapte de store markedsandeler til Japanske produsenter. Samme med Mercedes på 90 tallet, det viste seg i dårlige biler som rusta…samtidig som BMW sto klare med tidenes beste produkter og åpne armer. Det er dette jeg mener med at jeg kjenner ikke igjen BMW lenger, hvem er det som sitter å styrer så galt? Det er egentlig ganske merkelig at de tørr, for fokuset på detaljer, luksus og komfort har jo aldri vært større. Sett deg inn i en ny Mazda og kjenn på detaljene, det er premium. Du har også en del merker som ikke selges i Norge, men som 5-serien konkurrerer med på andre markeder. Du har biler som Infinity Genesis, det er biler som er ekstremt for seg gjorte innvendig. G60/61 fremstår her som en Corolla fra 90 tallet innvendig. Hvis BMW ville spare penger var det ikke bedre at de f eks sluttet å lage biler i fabrikker over hele verden, eller at de driver å roter rundt med forskjellige plattformer for EV og ICE. De siste signalene fra markeder rundt forbi er at ICE biler mest sannsynlig kommer til å være relevante en stund lenger enn først antatt. Så når BMW driver å lefler med dette Neue Klasse fjaset så er det kun noe som gjør ting mer komplisert for dem og uoversiktlig for kundene. Ellers så er jo det at dem skal selge like biler i de skandinaviske markedene en bekreftelse hvorfor de tar inn 520d til Norge. Sånn sett kanskje bra at det er slik sånn at BMW Norge ikke tar en Møller og fjerner alle fossile modeller fra norske prislister. 

Jeg håper BMW tar til seg kritikken de får i pressen, men sterke konkurrenter bør de ikke gå på trynet. Eller er det kanskje BMW sin tur til å gå på en smell nå? Så de blir minnet på hva premiumsegmentet handler om.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RNJ skrev:

Ser ut til at jeg får ta godt vare på M235i’en med manuelt gir!

https://robbreport.com/motors/cars/manual-transmission-on-the-way-out-at-bmw-1235510451/amp/

Jeg tror alle mer eller mindre litt entusiastiske biler med manuell kasse og en skikkelig fossil motor kommer til å bli ettertraktet om en del år. I dag tenker vi ikke på det da de er alle veier, men 10-15 år frem så tror jeg f eks en M235i eller 130i kan være en ettertraktet sak. 

Også må det jo sies at BMW har vinglet veldig når det kommer til manuell. Det er flere år siden de sa at nå blir det slutt på manuell, så trakk dem det tilbake igjen. Så var de i gang igjen nå nettopp, nå skulle de slutte med manuell igjen. Men så var det en undersøkelse som viste at ønsket om manuell var stort, særlig på M avdelingens største marked USA. Så nå er det litt sånn.."Okei, greit…vi lager manuelle kasser litt til. Men da får dere jaggu kjøpe dem også for vi gjør ikke dette for gøy lenger" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Tyngre en i5 M60 (2380kg) og med en oppgitt el rekkevidde som later til å bli lite imponerende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Tyngre en i5 M60 (2380kg) og med en oppgitt el rekkevidde som later til å bli lite imponerende.

Jeg håper og tror at eieren av en F90 M5 bruker hybriddelen som en oppvarming- og nedkjølingskilde, og ikke til elektrisk fremdrift. I så tilfelle er det jo greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Det er nesten så de bare kunne latt være hele modellen med så mye vekt. Dette blir så mye at her tror jeg dessverre ikke BMW sine ingeniører klarer å maskere vekk tyngden når svingene kommer tett. Jeg er redd dette blir en XM Ligth, nye C63 AMG veier 2,2 tonn og den får så kritikk for det. Dette er ikke veien å gå synes jeg, dette segmentet har så lavt volum at de kunne latt være å elektrifisere.

Men, vi får sette vår litt til M avdelingen og håpe at de gutta som utvikla XM er tilbake på trillebår fabrikken de kom ifra. De har ikke råd til å fucke opp M5 og derfor håper jeg de setter alle kluter til. Uansett så er det kult at den kommer som Touring og at den beholder V8ern. 

38 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg håper og tror at eieren av en F90 M5 bruker hybriddelen som en oppvarming- og nedkjølingskilde, og ikke til elektrisk fremdrift. I så tilfelle er det jo greit. :) 

Tidenes tyngste og mest kompliserte Webasto? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...