Saltkjelen Skrevet Desember 19, 2025 Skrevet Desember 19, 2025 Når dette er hva BMW lirer ut av seg, er det virkelig med rette at folk er forbanna og retter hard kritikk mot merket. Her spares det over en lav sko og produktene de spyr ut er dårligere enn noen sinne. Likevel brukes det tid, energi og penger på å patentere et eget skruehode som har som formål å gjøre bilskruing utenfor et autorisert BMW verksted trøblete. For ikke snakke om hva slags pris man etter hvert kan se for seg en slik skrue/bolt kommer til å koste. Den ser i det minste flott ut, da! https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=DE469242297 BMWE39turbo, BimmerFan!, KMT og 3 andre reagerte på dette 2 4
Fredrik 90 Skrevet Desember 19, 2025 Skrevet Desember 19, 2025 Det tar Kina ca 27 sekunder å lage ett verktøy og kopi av dette greiene her som kan selges på temu for 119,- 😬
Saltkjelen Skrevet Desember 20, 2025 Skrevet Desember 20, 2025 12 timer siden, Fredrik 90 skrev: Det tar Kina ca 27 sekunder å lage ett verktøy og kopi av dette greiene her som kan selges på temu for 119,- 😬 Ja, det er jo nettopp det. Det er ikke sånn at dette er vanskelig eller umulig å kopiere, og derfor fremstår det som rene idiotien at BMW bruker tid, energi og penger på noe som ikke vil ha noen reell innvirkning. De har med andre ord skylt ned penger i el-toalettos - og hyler etterpå at de må spare penger. Det er en eller annen logisk tankegang som har kortsluttet nedi Munchen der.
Scuirus2 Skrevet Desember 20, 2025 Skrevet Desember 20, 2025 (endret) Mange firmaer gir bonus til ingeniører som får patenter, så det er ofte en del av motivasjonen. Og det er bra for karrieren til sjefen av avdelingen vedkommende tilhører at de patenterer så da er det ingen motivasjon der for å stoppe idiotiske patenter. Jeg har flere ganger nektet å skrive idiotiske eller helt opplagte patentsøknader. En gang sa jeg at 99 av 100 ingeniører ville komme opp med samme løsning i løpet av 30 sekunder, den siste som ville komme opp med en helt annen løsning jobber for Citroën😉 Endret Desember 20, 2025 av Scuirus2 Ron Jeremy reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 3 timer siden, tennbrikket skrev: Ikke noe problem så lenge man kjører konstant i 70 km/t på Autobahn. Synes helt ærlig at dette ikke er noe å skryte av, dette gjorde Tesla Bjørn med en Model S i Danmark i 2018..
Marius2002 Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 3 timer siden, Fredrik 90 skrev: Ikke noe problem så lenge man kjører konstant i 70 km/t på Autobahn. Synes helt ærlig at dette ikke er noe å skryte av, dette gjorde Tesla Bjørn med en Model S i Danmark i 2018.. Ja,det er jo ganske imponerende dette med BMW. Teslabjørn klarte 72,8 mil i en Model S P85D, med en snittfart på 40kmt. En i Italia hevder å ha bikket 100 mil i en 100D, men det er ingen bevis for dette. Hvis BMW holdt 70km/t i snitt er dette nesten dobbel fart og Teslaen holdt "kun" 3/4 av distansen iX3 gjorde. Man skulle kanskje tenkt en kunne komt lengre i 2025, men hvor mye lengre kommer man i en bensin/dieselbil med tilsvarende ytelser i snittfart 70km/t? Synes dette er bra jeg. Saltkjelen og fupsaker reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 13 minutter siden, Marius2002 skrev: men hvor mye lengre kommer man i en bensin/dieselbil med tilsvarende ytelser i snittfart 70km/t? Synes dette er bra jeg. Svaret på det er lenger, myyye lenger. Hele 1770 km i en G11 730d, med en snittfart på 100 km/t og i vanlig trafikk…på dagtid. https://www.bmwblog.com/2022/07/02/joe-achilles7-series-london-madrid/ Eller 2880 km i en litt mer økonomisk bil som koster brøkdelen av en iX3. Jeg skjønner at BMW synes dette er stas og noe å skryte av, men for å være helt ærlig…hvis dette er noe å fremheve på iX3 så vil jeg mene resten av bilen må være skuffende. iX3 har en imponerende rekkevidde og ladehastighet, det er helt irrelevant at man kan snile seg av gårde i urealistiske hastigheter under urealistiske forhold for å oppnå noe som en hver annen (fossil) bil klarer. Selv min bensintørste Alpina med V8 skulle jeg klart å lokke over 1000 km på en tank om det var målet. Det som hadde vært mye mer imponerende hadde vært å testa rekkevidden f eks ved å konstant kjøre 150 km/t. Sett at iX3 kunne klart 400 km rekkevidde ved konstant 150 km/t, for så å lade i 20 min og kjøre 400 nye km med snitthastighet på 150 km/t. Det hadde vært mye mer interessant, ikke minst for europeiske bilkjøpere og langdistanse kjøpere. Hvis målet er å få dem over fra X3 med dieselmotor så ville vel heller ett sånt eksperiment vært mer interessant.
Ron Jeremy Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Svaret på det er lenger, myyye lenger. Hele 1770 km i en G11 730d, med en snittfart på 100 km/t og i vanlig trafikk…på dagtid. https://www.bmwblog.com/2022/07/02/joe-achilles7-series-london-madrid/ Eller 2880 km i en litt mer økonomisk bil som koster brøkdelen av en iX3. Jeg skjønner at BMW synes dette er stas og noe å skryte av, men for å være helt ærlig…hvis dette er noe å fremheve på iX3 så vil jeg mene resten av bilen må være skuffende. iX3 har en imponerende rekkevidde og ladehastighet, det er helt irrelevant at man kan snile seg av gårde i urealistiske hastigheter under urealistiske forhold for å oppnå noe som en hver annen (fossil) bil klarer. Selv min bensintørste Alpina med V8 skulle jeg klart å lokke over 1000 km på en tank om det var målet. Det som hadde vært mye mer imponerende hadde vært å testa rekkevidden f eks ved å konstant kjøre 150 km/t. Sett at iX3 kunne klart 400 km rekkevidde ved konstant 150 km/t, for så å lade i 20 min og kjøre 400 nye km med snitthastighet på 150 km/t. Det hadde vært mye mer interessant, ikke minst for europeiske bilkjøpere og langdistanse kjøpere. Hvis målet er å få dem over fra X3 med dieselmotor så ville vel heller ett sånt eksperiment vært mer interessant. Det er en ganske marginal nisje av kjøpere som ønsker dette kjøremønsteret som du etterlyser her. Men dette er jo en klassiker fra deg Fredrik, og du har jo selv et typisk diesel kjøremønster. Det er jo helt topp det, vi velger vel den drivlinjen som passer oss best? Men når forrige generasjon iX3 gikk ca 450km, så går den nye iX3 nesten det dobbelte. Det er utvilsomt imponerende, uansett hvordan man snur og vender på det. Vi ser ikke slik utvikling på fossile drivlinjer, på langt nær! Faststoff batteriene nærmer seg, som igjen vil gjøre elbilen bedre og gi dem ennå lenger rekkevidde. Nå selger jo også iX3 bedre enn sine fossile søsken i Tyskland (X3) så det er noen som syns denne bilen er verdt å kjøpe. Tiltross for en begrenset rekkevidde og tiltross for at dette er i et marked hvor dine kriterier mtp kjøremønster kan brukes. God jul til alle bimmers medlemmer for øvrig 🎅🏻 mslello reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 1 time siden, Ron Jeremy skrev: Det er en ganske marginal nisje av kjøpere som ønsker dette kjøremønsteret som du etterlyser her. Men dette er jo en klassiker fra deg Fredrik, og du har jo selv et typisk diesel kjøremønster. Det er jo helt topp det, vi velger vel den drivlinjen som passer oss best? Men når forrige generasjon iX3 gikk ca 450km, så går den nye iX3 nesten det dobbelte. Det er utvilsomt imponerende, uansett hvordan man snur og vender på det. Vi ser ikke slik utvikling på fossile drivlinjer, på langt nær! Faststoff batteriene nærmer seg, som igjen vil gjøre elbilen bedre og gi dem ennå lenger rekkevidde. Nå selger jo også iX3 bedre enn sine fossile søsken i Tyskland (X3) så det er noen som syns denne bilen er verdt å kjøpe. Tiltross for en begrenset rekkevidde og tiltross for at dette er i et marked hvor dine kriterier mtp kjøremønster kan brukes. God jul til alle bimmers medlemmer for øvrig 🎅🏻 Du har som vanlig norske skylapper på og tror hele Europa har samme bruksmønster som oss her i Norge. Det er soleklart at du ikke er mye utenfor Norges grenser å kjører bil. iX3 plasserer seg størrelsesmessig og prismessig i den øvre middelklasse. Her er det mange bilkunder som kjører lengre distanser, ofte firmabil kunder som kjører i forbindelse med jobb. Mesteparten av Europas befolkning bor i storby, derfor er ofte de mest solgte bilene i EU småbiler. De kundene som skal kjøpe en bil i X3 klassen skal kjøre lengre distanser, veldig ofte på motorvei da det er store motorveier som binder Europa sammen. Så når du kaller dette en smal nisje så beviser du din totale mangel på kunnskap om den reele kundemassen for denne modellen. Og dette er en klassiker fra deg… En reel test hvor bilen kjøres effektivt på motorvei mener jeg at har mye større betydning hvis det skal være salgsfremmende. Å hypermile en slik bil under urealistiske forhold bare for å bevise at den går over 1000 km er det rene sludder og tøv. Det har null…NULL relevans for kjøpere av bilen. Det Fritz, en tysk mellomleder er mer interessert i er hvor effektivt en iX3 kan kjøres på lengre strekk kontra hans gamle X3 20d. Leser man tyske bilblader så er det en enormt fokus på Autobahn (ca 130 km/t) forbruk på elbiler, dette skrives det ingenting om i Norge. Mens i EU er motorveiforbruk helt vesentlig fordi dette er den måten man kommer seg fra a til b nede på kontinentet. Man pendler mer i EU og man bruker bilen i langt større grad til å kjøre på ferie med. I denne sammenheng er det Norge som er annerledes landet. Jeg har sagt før at jeg kritiserer ikke totalpakken i nye iX3, den er veldig bra. Jeg har til og med gått så langt og sagt at dette kanskje er den første elbilen som kunne fungert til mitt bruk. Årsaken til at iX3 har solgt bedre enn X3 er nok mer sammensatt enn at veldig mange bare vil ha en elektrisk X3. Nyhetens interesse er en faktor, en annen er at nye X3 er en usedvanlig svak modell. Når nyhetens interesse har lagt seg så skal jeg vedde 1000 spenn på at dette endrer seg. Også er det så klart avgjørende at totalpakken og kombinasjonen mellom rekkevidde, plass og ladehastighet er veldig bra på iX3. Faststoff batterier har dere fablet om i mange år nå. Hvis, hva og når er det som går igjen, alt skal ta helt av når fastsoff batterier kommer. Foreløpig er dette fortsatt ett stykke unna, og med fjerningen av ICE forbudet i 2035 er de enda langer unna sto det nettopp på lederplass Auto, Motor und Sport. Kvasi reagerte på dette 1
Snagg30 Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 5 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Det er soleklart at du ikke er mye utenfor Norges grenser å kjører bil. Det har vært veldig kult å se på mine to reiser siste par årene hvor enormt stor forskjell det er på bilparken vår, at sekser bensin/diesel er tingen å ha i Tyskland er det ingen tvil i. Autobahn florerer av tyske biler med stor motor, og f.eks. var det et hav av den nye Mercedes E klassen(?) tror jeg som vi ikke får i Norge meg bekjent. Jeg har hvert fall til gode å se disse her og er litt usikker på eksakt navn på modellen. Og videre i Sveits så er det bare fantasien som setter grenser. Hotellet vi bodde på kjørte dog nye i5 Fredrik 90 og Ampera reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 1 time siden, Snagg30 skrev: Stort med villedende markedsføring på denne her er det ikke mulig å få. Her skulle det stått «helvete», ikke himmelriket. 😅 Kvasi reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Desember 23, 2025 Skrevet Desember 23, 2025 1 time siden, Snagg30 skrev: Det har vært veldig kult å se på mine to reiser siste par årene hvor enormt stor forskjell det er på bilparken vår, at sekser bensin/diesel er tingen å ha i Tyskland er det ingen tvil i. Autobahn florerer av tyske biler med stor motor, og f.eks. var det et hav av den nye Mercedes E klassen(?) tror jeg som vi ikke får i Norge meg bekjent. Jeg har hvert fall til gode å se disse her og er litt usikker på eksakt navn på modellen. Ja forholdene ikke bare i Tyskland men EU ellers er totalt annerledes en i Norge. Elbilandelen er hittil 18% i EU, det inkluderer 95% i Norge og 50% i Danmark. Noe annet som jeg stusser på er at selv om elbiler har kommer så langt som de har nå så omtaler man ikke fossile biler som noe man skal slutte med i Tyskland. Kjøper man en ny fossilbil i Norge i dag så må man forklare valget sitt, det er litt som de som fortsatt røyker…det er noe som ikke er bra og som vi skal slutte med. Mens i den tyske dagligtalen så er det ikke sånn, fossilbil er ikke noe man skal slutte med…det er fortsatt ett opplagt valg når man kjøper ny bil. Videre har man noe som Tyskerene kaller "Dreiliter klasse", og det er biler med treliters motorvolum. F eks å få en forfremmelse på jobb hvor ett av godene er at man kan avansere til en firmabil i "Dreiliter klasse". Å kjøre en bil med stor sekssylindret motor er det knyttet en viss status til i Tyskland. Det er forsåvidt knyttet status til en dyr elbil også, men dette er mer nisje og da er det andre signaler man ønsker å sende ut. Først og fremst ses elbil på som enten noe miljøvennlig eller ett sparetiltak, ingen av delene anses som spesielt sexy i den tyske middelklassen. Men har du en ny og blank MB E450d eller en Audi S6 stående i carporten, da har du lykkes med noe. Det er utrolig fascinerende å se hvor viktig bil er for image for folk i utlandet, det er like viktig som å ha designer møbler i huset, noe kunst på veggen, noen gode viner til middagen og pene antrekk når man skal ut. Så har du noldus Norge da, det er møkkete Nissan Leaf og bulkete Tesla Model Y på piggdekk, Fjordland ferdigmat, furupanel og Ikea møbler…fysj! At jeg har Tyske røtter (min olderfar var Tysk) merker jeg tydelig, jeg er åpenbart født i feil land 😂 Nye E-klasse selges i Norge nå for øvrig, går en E300d AllTerrain og en sprett ny E53 AMG her i byen. Den E53’n er så sinnsykt bøs, ser hundre ganger bedre ut enn i5 M60… KMT reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 08:53 Skrevet Torsdag kl. 08:53 Vi kan jo kanskje takke kineserne for at det vi normalt sett har kjennetegnet ved BMW ikke lenger helt føles BMW, men èn ting skal de i alle fall ha. De er handlekraftige. Stikk i strid med EU (og bransjeorganisasjoner) som snakker, vurderer og drøyer ut i det uendelige. Kineserne forbyr nå de idiotiske elektroniske dørhåndtakene (innvendig og utvendig) man blant annet finner i NA5 iX3, og fabrikanter som venter på typegodkjenning har frist til å redesigne og endre patent innen 1. januar 2027, mens biler som allerede har typegodkjenning får frist til 1. januar 2028. Endelig noen som setter ned foten for idiotiske løsninger! La oss håpe de fortsetter med berøringsskjerm. Marius2002, Ampera, uglefossen og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 10:20 Skrevet Torsdag kl. 10:20 Ja dette er ett steg i riktig retning, godt det kan komme noe positivt ut av kinesisk påvirkning. Enkelte ting trenger man ikke å endre bare for endringens skyld. Dørhåndtak er ett slikt tilfelle, ingen har bedd om andre dørhåndtak. Nå må vi bare få på plass en enda strengere regulering rundt touchskjermer slik at fabrikkene tar i bruk mer fysiske knapper. Ergonomien fra 80 og 90 tallet hvor tanken var at man ikke måtte lete etter knapper mens man kjører bil MÅ tilbake på dagsorden. Iallfall hva angår funksjoner som man mest sannsynlig trenger under kjøring. Ja BMW…jeg ser på dere! Se å få avstandsjusteringen til ACC tilbake på rattet så fort som faen. Ta med knappen til varmen i rattet i samme slengen…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå