Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Men er det USA som avtar disse G30'ene eller er det primært i andre markeder G30 vokser? Jeg tenker at amerikanerne er praktiske når det gjelder hva som selger og at markedet derfor bestemmer. De tjener mye mer penger på å selge tildels svindyre SUV'er (trucks) basert på relativt enkel teknikk enn på å holde følge med bl.a BMW når det gjelder spesielt mindre biler, men også mellomklassebiler og større biler. På den annen side har Ford også Lincoln og dagens Continental er jo ganske elegant... :)

Det vet jeg faktisk ikke, men vil tro at USA er ett betydelig marked for G30. 

Lincoln Continental er virkelig en lekker bil, ett godt eksempel på at amerikanerene har skjerper seg i konkurransen med de tre store tyske 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salget av 5-serien er stadig fallende i USA (fra ca. 49000 til 45000 stk pr. år i perioden 2017-2019) mot f.eks Mercedes-Benz W213 som økte salget (fra ca. 41000 til 44000 stk. pr. år i perioden 2017-2019). G30 er en ny modell mot W213 som kom på markedet i 2016 og det er derfor ganske sikkert at BMW vil selge flere 5-serier i årene som kommer enn Mercedes-Benz vil selge E-klasser (Mercedes-Benz har helt klart en utfordring der med mindre en evt. facelift gjør underverker). 

Det kan virke som om SUV markedet øker på bekostning av denne klassen også og det skal derfor bli spennende å se om G30 klarer å rette opp på dette. Jeg tror dessverre ikke dette for SUV trenden er temmelig sterk og gjennomgripende i bilmarkedet. For BMW spiller dette trolig ingen stor rolle iom. at de er godt dekket opp med ulike SUV modeller, men for oss som liker tradisjonelle biler er utviklingen litt trist. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor SUV'er er så populære. De er store, tunge, dyre og bruker vesentlig mer drivstoff. Hvis det uansett handler om enkel off-roading (som det normalt gjør med SUV'er) liker jeg mye bedre modeller som f.eks Audi A6 Allroad eller Volvo V60 Cross Country som uten problemer klarer det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 

I USA er nok dette trenden ja, særlig nå som X3/X4 har blitt løftet litt status messig og fått ett 5er inspirert interiør istede for 3er inspirert. Nye X5 er også en skikkelig utfordrer, da den by på 7-serie luksus og design. Jeg anser meg selv som en tradisjonell sedan kunde, men jeg merker at jeg kan bli mer og mer åpen for å gå over til f eks en X5. Men ikke helt ennå, jeg setter fortsatt pris på den lave sitte stillingen og de gode kjøreegenskapene en sedan har fremfor en SUV. Men på sikt så kan det bli aktuelt for meg også, som for veldig mange andre 😀

De tallene du henter er midt i ett modell skifte for 5-serien, selv om tallene for USA er synkende så er det jo imponerende at de holder stand mot E klassen som er en ny modell. Produksjonen av G30 gikk ikke for fullt før 2017 var omme (leveringene begynte midt i Februar 17), så fra også med 2018 er vel mer realistisk å gå ut ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

Salget av 5-serien er stadig fallende i USA (fra ca. 49000 til 45000 stk pr. år i perioden 2017-2019) mot f.eks Mercedes-Benz W213 som økte salget (fra ca. 41000 til 44000 stk. pr. år i perioden 2017-2019). G30 er en ny modell mot W213 som kom på markedet i 2016 og det er derfor ganske sikkert at BMW vil selge flere 5-serier i årene som kommer enn Mercedes-Benz vil selge E-klasser (Mercedes-Benz har helt klart en utfordring der med mindre en evt. facelift gjør underverker). 

Det kan virke som om SUV markedet øker på bekostning av denne klassen også og det skal derfor bli spennende å se om G30 klarer å rette opp på dette. Jeg tror dessverre ikke dette for SUV trenden er temmelig sterk og gjennomgripende i bilmarkedet. For BMW spiller dette trolig ingen stor rolle iom. at de er godt dekket opp med ulike SUV modeller, men for oss som liker tradisjonelle biler er utviklingen litt trist. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor SUV'er er så populære. De er store, tunge, dyre og bruker vesentlig mer drivstoff. Hvis det uansett handler om enkel off-roading (som det normalt gjør med SUV'er) liker jeg mye bedre modeller som f.eks Audi A6 Allroad eller Volvo V60 Cross Country som uten problemer klarer det samme.

Helt enig i dine betraktninger om SUV kontra vanlig bil. Bytter nå selv fra personbil til luksuriøs SUV og det er med en bismak, men for å få 7-seters bil som jeg kan leve med. Likevel er jeg ganske paff over reaksjonen til venner, kollegaer etc. Konklusjonen (tror jeg) er at SUV er stort, man sitter høyt og føler seg over andre, i øyenfallende og ser dyrt ut, ergo er det mer status. Er helt sikker på at naboen i Outlander på et vis føler seg bedre enn/over meg fordi de har høyere bil som tar visuelt mer plass (om du skjønner) SUV har absolutt ingenting med egenskaper å gjøre, det er status. (ja, det er enklere å kjøre til hytta uten å ta hensyn til ujevn veg, men det kaller jeg ikke egenskaper. Tenker terreng, slik du refererer til). For meg er det et steg "ned" og bilen jeg selger koster like mye uten utstyr som bilen jeg kjøper inkludert mye utstyr, men det ser ikke folk for den jeg har nå er bare en vanlig 5-serie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant med SUV'er som f.eks BMW X5 er at bakkeklaringen faktisk ikke er så veldig mye høyere enn f.eks Volvo V90 Cross Country tiltross for at X5 ser ut til å ha en mye høyere bakkeklaring. X5 har ca. 21 cm bakkeklaring (forøvrig en ganske normal høyde for de fleste litt større SUV'er inkl. den nye lille Suzuki Jimny). V90 Cross Country har ca. 20 cm bakkeklaring (V60 Cross Country og f.eks BMW 530d xDrive har ca. 15 cm bakkeklaring).

Den visuelle forskjellen skyldes et slags optisk bedrag ved at X5 har et høyere/større karosseri og derfor også har større hjulhus (slik at proporsjonene passer). Dette igjen gir muligheten til større hjul som er med på å få X5 til å virke høyere enn den faktisk er. Bortsett fra overhengene foran og bak samt vinkelen disse har i forhold til bakken og evt. en mer avansert 4x4 drivlinje er det derfor liten grunn til å tro at X5 har en betydelig bedre fremkommelighet i terrenget enn f.eks V90 Cross Country. 

Litt komisk blir det derfor når pseudo SUV'er som f.eks Peugeot 3008 (som kun har forhjulstrekk) oppfattes som et reelt alternativ til SUV'er som f.eks X1 med xDrive (tilsvarende også med X1 sDrive som kun har forhjulstrekk). Den ser tøff ut pga. den totale høyden og de store hjulhusene, men fremkommeligheten er ikke en ordentlig SUV verdig.

Til sammenligning har f.eks en ordentlig off-roader som f.eks Land Rover Defender en bakkeklaring på ca. 32 cm samt reduksjonsgearkasse som de aller fleste SUV'er mangler.

Jeg er ellers helt enig med deg @larserso i at det mange går etter med SUV'ene er at man sitter høyt og dermed hevet over andre bilister (frem til de aller fleste har en SUV og da må man evt. vurdere en amerikansk truck for å være hevet over andre). SUV'er som f.eks X5 både ser ut som og er dyre så dette spiller nok også en rolle i forhold til f.eks en 5-serie som etterhvert er en ganske alminnelig bil (dog en veldig fin bil i min verden)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 12.28, Fredrik skrev:

Det som er litt interessant med SUV'er som f.eks BMW X5 er at bakkeklaringen faktisk ikke er så veldig mye høyere enn f.eks Volvo V90 Cross Country tiltross for at X5 ser ut til å ha en mye høyere bakkeklaring. X5 har ca. 21 cm bakkeklaring (forøvrig en ganske normal høyde for de fleste litt større SUV'er inkl. den nye lille Suzuki Jimny). V90 Cross Country har ca. 20 cm bakkeklaring (V60 Cross Country og f.eks BMW 530d xDrive har ca. 15 cm bakkeklaring).

Den visuelle forskjellen skyldes et slags optisk bedrag ved at X5 har et høyere/større karosseri og derfor også har større hjulhus (slik at proporsjonene passer). Dette igjen gir muligheten til større hjul som er med på å få X5 til å virke høyere enn den faktisk er. Bortsett fra overhengene foran og bak samt vinkelen disse har i forhold til bakken og evt. en mer avansert 4x4 drivlinje er det derfor liten grunn til å tro at X5 har en betydelig bedre fremkommelighet i terrenget enn f.eks V90 Cross Country.  

@larserso

X5 og v90 cc er som du sier nokså like egentlig. Men det bunner på hvor bra og fort 4x4 systemet bremser ned spinnende hjul. Her er bmw xdrive bedre enn volvo (min objektive vurdering) i den grad offroad skills er noe å bedømme disse bilene etter. Det er siste kneika til hytta-type biler, hverken mer eller mindre.

Skikkelige 4x4 suver er kun de med sperre og lavserie som du sier. Og der er det vel kun landcruisere og de andre japanske, samt Land Rover i alle utgaver bortsett fra Velar og Evoque som mangler lavserie.

Av personbil type 4x4 biler så er det kun subaru som leverer røffe biler med god bakkeklaring. XV som vi har, kan skryte av 22cm bakkeklaring og X mode som "sperrer" bra. Ikke mange biler av nytt kaliber som måler seg med denne offroad. Med lavserie slik de gamle subaruene hadde, kunne den blitt enda bedre :) Synd ikke Subaru selger bedre. Om det er offroad personbil man vil ha, er det ikke mange andre som leverer. Fullutstyrt Outback Premium koster det samme som en grunnutstyrt 520d uten sammenligning forøvrig.

tror statusjaget er mye med på å ødelegge for Subaru sin del.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Evopower skrev:

X5 og v90 cc er som du sier nokså like egentlig. Men det bunner på hvor bra og fort 4x4 systemet bremser ned spinnende hjul. Her er bmw xdrive bedre enn volvo (min objektive vurdering) i den grad offroad skills er noe å bedømme disse bilene etter. Det er siste kneika til hytta-type biler, hverken mer eller mindre.

Skikkelige 4x4 suver er kun de med sperre og lavserie som du sier. Og der er det vel kun landcruisere og de andre japanske, samt Land Rover i alle utgaver bortsett fra Velar og Evoque som mangler lavserie.

Av personbil type 4x4 biler så er det kun subaru som leverer røffe biler med god bakkeklaring. XV som vi har, kan skryte av 22cm bakkeklaring og X mode som "sperrer" bra. Ikke mange biler av nytt kaliber som måler seg med denne offroad. Med lavserie slik de gamle subaruene hadde, kunne den blitt enda bedre :) Synd ikke Subaru selger bedre. Om det er offroad personbil man vil ha, er det ikke mange andre som leverer. Fullutstyrt Outback Premium koster det samme som en grunnutstyrt 520d uten sammenligning forøvrig.

tror statusjaget er mye med på å ødelegge for Subaru sin del.

 

 

Subaru med lavserie og gode dekk er overlegent på vinteren. De som kjøper x5, xc90 osv trenger vel strengt tatt drift på alle firehjul for å komme over fortauskanten hjemme. Noe særlig mer offroadkjøring enn det blir det vel strengt tatt ikke. Men forstår absolutt at folk vil ha slike biler tiltross for sviktende offroad egenskaper. 

Definetivt fine biler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Subaru med lavserie og gode dekk er overlegent på vinteren. De som kjøper x5, xc90 osv trenger vel strengt tatt drift på alle firehjul for å komme over fortauskanten hjemme. Noe særlig mer offroadkjøring enn det blir det vel strengt tatt ikke. Men forstår absolutt at folk vil ha slike biler tiltross for sviktende offroad egenskaper. 

Definetivt fine biler 

Du har et poeng.

 Men ta noe så banalt enkelt som å se gnagere/en hjuls trekkere spinne hjelpeløst i kryss - i fortvilelse for ikke å komme igang, eller rekke å komme ut tidsnok. Det i seg selv er grunn nok - for meg, å sette pris på X-drive - også i urbane strøk. Ellers er jeg enig i mye av det sol blir sagt vest Subaru, soliditet målt opp mot dagens mer moderne 4 hjulstrekk system. Men systemene representerer ofte hva kundemassen etterspør, få om noen særbehov går lenger enn til Haldex/x-drive/Torsen.

Alpina gjør mye rett om dagen, nye 7’ern har vokst på meg, en Alpina gjør den ennå lettere å like

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Fullutstyrt Outback Premium koster det samme som en grunnutstyrt 520d uten sammenligning forøvrig.

Der har du egentelig grunnen til at Subaru ikke selger bedre...

En annen årsak er nok at bilene er uhyre kjedelige, når de slipper en ny modell så ser den jo ut som den har vært på markedet i mange år allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Der har du egentelig grunnen til at Subaru ikke selger bedre...

En annen årsak er nok at bilene er uhyre kjedelige, når de slipper en ny modell så ser den jo ut som den har vært på markedet i mange år allerede. 

Ja... Subaru har ikke det mest interessante designet, men de bygger uten tvil teknisk kompetente biler. Jeg oppfatter Subaru som en temmelig konservativ bilprodusent, men som har en pussig sans til plutselig å overraske med veldig spennende løsninger og design (type: Japans svar på Citroën). De har f.eks en boxerdieselmotor (B4) på programmet og dette er temmelig unikt.

Jeg tenker at folk som heller vil ha en kostbar Outback istedenfor en 520d er originale og interessante mennesker. Det blir kjedelig hvis alle kjører MBA (Mercedes-BMW-Audi)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Da kommer G31 530e hybrid som stasjonsvogn, absolutt på sin plass spør du meg. Dette kommer nok til å boost BMW salget i Norge ytterligere 😀

https://www.bmwblog.com/2019/02/09/bmw-530e-touring-is-the-plug-in-hybrid-station-wagon-coming/

3E452396-0534-4521-92BD-89997E6F412F.thumb.png.7688989a5e8b2345bccbac733ceaaa3d.png

Kommer den med hengerfeste kjøper jeg den på flekken. Men kjenner jeg BMW rett - er hybrid ikke akkurat pri nr 1 med slike praktiske aspekter. Veldig hyggelig tilskudd uansett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Kommer den med hengerfeste kjøper jeg den på flekken. Men kjenner jeg BMW rett - er hybrid ikke akkurat pri nr 1 med slike praktiske aspekter. Veldig hyggelig tilskudd uansett!

Da er nok mange som kjøper ja :) Som BMW sa til meg at hvis man vil ha hybrid med hengerfeste så kan man kjøpe X5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...