Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Når du nevner E300de, har du sett hvordan de har løst batteriløsningen i bagasjerommet på den? En stor kasse midt i gulvet som gjør at bagasjeromsgulvet ikke er flatt. Akkurat som på Mondeo Hybriden jeg kjørte som firmabil, bare at Mondeoen kom i 2015..

93408570-FB6D-48BC-A1BF-7F46E8B59E41.thumb.jpeg.4fd8e1f14b78c302916e70a6586e3be2.jpeg

Da tror jeg 530e med xDrive er en mer gangbar løsning. Det har jo blitt observert G31 som hybrid testbil rundt om..

9212A0CE-D0C0-47D8-8C08-0A43F3B8E788.thumb.jpeg.2a1c66d144076372cdb8067756aae655.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett den klossen, men bagasjerommet er likevel stort nok vil jeg tro. G31 har en mye penere integrert løsning, og phev ilag med rekkesekser er jo gull :) men av phev med diesel så er selve kostnadsbesparelsen potensielt stor i 300de. 

Utfordringene blir vel nedsoting da en diesel med hybrid har mye start/stopp...

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El/fossildebatten raser videre ser jeg.

Jeg selv sliter voldsomt med kjøp av vår neste bil. Sett på F15, men fleste av disse er hybrid, som jo er tung/tørst og lite anvendelig med kun 20km rekkevidde. Da snakker vi fort 600k. For den summen får jeg en f.eks en ny Model T fra Tesla, som virker umiddelbart fristende. Vi får jo et servicenter her like ved meg snart.

Elbil fra tyskerne er særdeles skuffende og tannløst, fossilbiler som er elektrifisert. Jeg trodde det var slutt på hegemoniet til Tesla, men de peker nese til CCS og bumper opp sine ladestasjoner til 200kw og bygger disse om til også å kunne håndtere type 2. Pr idag er det litt stusselig med 50KW ladere til 90kw batteriene som etron med flere nå har, så her er det ladestasjonene som holder igjen den nye generasjonen av elbiler. 50 KW er glimrende til 30-40kw batterier som BMW i3 men over det så blir det mye pølser og venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ettersom Tesla har slitt med å få opp produksjonstempoet på Model 3 så er det vel fortsatt levering til de 300 000 som bestilte bilen på forhånd som pågår. Er vel kontraksinngangen som har avtatt noe.

Myndigheter kan mene og gjøre hva de vil, men om de vil ha hele bilsalget over på null utslipp innen en ti års tid så begynner de å få seriøst dårlig tid. Det er jo litt rart at  betydelige markeder som f eks USA og Storbritannia går mot strømmen og fjerner en hel del intensiver. Hva lille Danmark og Norge gjør er helt ubetydelig. Ta bare Polen, med sine 28 millioner innbyggere så utgjør bestanden av elbiler 0,2 prosent. 

Hva er en bølge med elbiler? Når hadde vi det sist? Salget har økt gjevnt de siste åra, men i ett tempo globalt som vil gjøre at det tar 40 år før det totale globale bilmarkedet består bare av strøm. Dere elbilforkjempere er fryktelig opptatt av det som kommer, det som ligger fem til ti år frem i tid. Infrastrukturen vil bedre seg, ladetiden vil minke osv osv men til nå så har vi ikke sett de radikale endringene det snakkes om. For den gjevne tysker, brite eller franskmann så vil en ny tradisjonell dieselbil kunne levere 1200 km rekkevidde, nyeste euro 6 norm (uten bruksrestriksjoner) til en pris langt under hva nærmeste tilsvarende elbil kan klare. Det er derfor andelen av elbiler stadig er så liten i disse landene. Så får fremtid være fremtid, den ser vi ikke før vi har opplevd den 😉

På grunn av lang ventetid er det selvfølgelig noen avlysninger blandt de mange forhåndsbestilte Model 3'ene, men en del av disse ble fanget opp av gode tilbud på Model S i perioden. Etter at Model 3 kom på markedet har imidlertid Tesla produsert det remmer og tøyler kan holde. Jeg tenker at enhver bilprodusent ville likt å ha nærmere 300K bestillinger på en bilmodell i pipelinen - dette er mange uansett hvordan man snur og vender på det.

Med den første bølgen av elektriske biler (i denne konteksten), mener jeg f.eks Model S/X, i3, I-Pace, e-tron etc. (altså de første elektriske premium bilmodellene). Nå kommer bølge nummer to med billigere bilmodeller som f.eks Model 3 og Y, en rekke VW modeller (inkl. ditto fra Audi, Skoda og Seat) etc.

Dette fungerer på den samme måten som at bilmodeller som f.eks 7-serien tradisjonelt har fått påkostet og avansert utstyr før f.eks 3-serien. De økonomiske marginene er større på de dyre bilmodellene og disse betaler derfor stort sett utviklingskostnadene. Den store profitten kommer når teknologien er tilpasset volummodellene og så også f.eks med Model 3 vis a vis Model S/X.

Vedr. hvor hurtig omleggingen til elektriske biler vil bli avhenger av mange faktorer, men det er ingen tvil om at politikerne og store deler av folket i f.eks Tyskland vil gjennomføre omleggingen hurtigst mulig. Utfordringen er at dette tar tid mhp. produksjonskapasitet og bevaring av arbeidsplasser. Insentivene er der definitivt, men rent praktisk tar dette naturligvis tid (jeg tenker 5-10 år). 

Jeg tror derfor ikke at man begår en stor økonomisk risiko hvis man i dag kjøper f.eks en ny dieselbil, men om 4-5 år vil jeg ikke gjøre dette. Jeg tror derfor også at G20 er den siste nye 3-serien som er utviklet primært for stempelmotorer.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en løfter blikket og ser litt bort fra sære markeder som bl.a. Norge, er det i hovedsak myndighetenes utslippskrav bilprodusentene forholder seg til - i Europa blir det i hovedsak EU/EFTA sitt flåtekrav på 95g CO2/km som er retningsgivende for hva de foretar seg. For ikke å snakke om de potensielle astronomiske bøtene som foreligger; 95 euro per gram CO2 over kravet x antall biler solgt av produsenten på et helt år. 

Dette har bilfabrikantene tatt inn over seg, og det er bred enighet om at elektrifisering av bilparken er den eneste måten å få dette til på. Men i samme åndedrag har det også blitt sagt at dieselmotoren spiller en viktig rolle i å nå dette kravet på grunn av dens lave CO2-utslipp - elbil og ladehybrid passer ikke for alle. Bare se på hva MB og Audi foretar seg - de implementerer dieselmotorer på ladehybrider (MB) og mildhybrider (Audi sine kontinentkryssere S6/S7). Dieselgate kom på verst tenkelige tidspunkt egentlig...

Om en da vender blikket mot Norge igjen, er det forholdsvis enkelt å se at bilprodusentene ikke utvikler nye biler pga dette spesielle markedet, men at de bruker erfaringene og kompetansen på ladbare biler her på bjerget i en uungåelig utvikling av ladbare drivlinjer for å unngå bøter som følge av for høye flåteutslipp. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen når det gjelder elektriske biler i Norge er spesiell og reflekterer bl.a den gode kjøpekraften folk generelt har, det faktum at Norge ikke har en egen bilproduksjon å ta hensyn til samt at strømmen er billig og ren.

Ikke mange andre land har denne kombinasjonen som bl.a har vist seg å være svært gunstig mhp. utbredelsen av en elektrisk bilpark. Dette betyr imidlertid ikke at det også i andre land som f.eks Tyskland kan være mange fordeler ved å omlegge til elektriske biler. Lokal luftforurensing er f.eks et stort problem mange steder og elektriske biler kan uten tvil redusere denne belastningen i folketette områder.

EU's flåtekrav på 95g CO2/km vil uten tvil endre på ganske mye innenfor bilbransjen. Det mest åpenbare er at bilprodusentene reduserer modellsortimentet og harmoniserer de tekniske løsningene på tvers av de ulike bilmodellene (type: one size fits all). Modeller med relativt liten inntjening avsluttes slik at andre og viktigere modeller med f.eks et høyere CO2 utslipp kan fortsette å bli produsert. Mild hybridteknikk blir innført på flere modeller for å redusere bilenes totale CO2 utslipp. Eksisterende plattformer på konvensjonelle bilmodeller blir ombygget for hybridteknikk eller helelektrisk fremdrift (f.eks Audi e-tron).

Jeg tenker at det vi ser er en overgangsperiode der bilprodusentene langsomt forbereder seg på en total omlegging til elektriske biler. EU vil uten tvil stramme CO2 kravet i takt med at bilprodusentene omstiller seg. Dette betyr økte kostnader for bilprodusentene og vil dermed på sikt bety en ytterligere reduksjon av modellsortimentet (og/eller motorer og drivlinjer).

Mild hybridløsninger er etter min mening for bilprodusentene en nødløsning for å vinne tid. Et eksempel er G11 740e med en bensinrekkefirer på 1998 cm3. Systemeffekten med elektriske motorer er imponerende med relativt solide 326 HK, men en toliter rekkefirer i en 7-serie minner mest om en dårlig spøk. Det mest nærliggende er om bilmodellen ble helelektrisk iom. at den elektriske drivlinjen allerede er der, men hverken modellens plattform (les: batterikapasitet) eller BMW er foreløpig klare for dette. Om ikke annet er modellen ganske illustrerende for hvor langt enkelte bilprodusenter nå må strekke seg for å tilpasse seg EU kravene og markedet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 22.03, Ron Jeremy skrev:

For den summen får jeg en f.eks en ny Model T fra Tesla, som virker umiddelbart fristende. Vi får jo et servicenter her like ved meg snart.

To års ventetid på ny bil? 3 mnd vente tid på service? Byggekvalitet som en Rover fra 70 tallet...? Er det virkelig fristende?

På 18.6.2019 den 22.35, Fredrik skrev:

På grunn av lang ventetid er det selvfølgelig noen avlysninger blandt de mange forhåndsbestilte Model 3'ene, men en del av disse ble fanget opp av gode tilbud på Model S i perioden. Etter at Model 3 kom på markedet har imidlertid Tesla produsert det remmer og tøyler kan holde. Jeg tenker at enhver bilprodusent ville likt å ha nærmere 300K bestillinger på en bilmodell i pipelinen - dette er mange uansett hvordan man snur og vender på det.

Med den første bølgen av elektriske biler (i denne konteksten), mener jeg f.eks Model S/X, i3, I-Pace, e-tron etc. (altså de første elektriske premium bilmodellene). Nå kommer bølge nummer to med billigere bilmodeller som f.eks Model 3 og Y, en rekke VW modeller (inkl. ditto fra Audi, Skoda og Seat) etc.

Vedr. hvor hurtig omleggingen til elektriske biler vil bli avhenger av mange faktorer, men det er ingen tvil om at politikerne og store deler av folket i f.eks Tyskland vil gjennomføre omleggingen hurtigst mulig. Utfordringen er at dette tar tid mhp. produksjonskapasitet og bevaring av arbeidsplasser. Insentivene er der definitivt, men rent praktisk tar dette naturligvis tid (jeg tenker 5-10 år). 

Jeg tror derfor ikke at man begår en stor økonomisk risiko hvis man i dag kjøper f.eks en ny dieselbil, men om 4-5 år vil jeg ikke gjøre dette. Jeg tror derfor også at G20 er den siste nye 3-serien som er utviklet primært for stempelmotorer.  

Den ordrebanken på 300 000 biler øker jo ikke, den minker jo bare etterhvert som bilene blir produsert og levert. Model 3 har solgt noe helt enormt på nyhetens interesse, her har Tesla spilt kortene sine helt riktig. Og Model 3 har nok nyhetens interesse en stund til, spørsmålet er om Tesla klarer å holde produksjon gjevent på ett høyr nivå. Kvaliteten lider jo noe voldsomt når de går på høygir, historisk sett så er det sjeldent bra..

Bølge og bølge fru blom, du bruker stadig flotte farser som bare elbilforkjempere kan. Hvis vi ser litt realistisk på det så har vel utvalget av elbiler økt gjevnt og trutt de siste 8 åra, noen bølge kan jeg ikke huske å ha sett. Snakker vi antall solgte biler så kan vi snakke bølge, og den sto Model 3 for i første halvdel av året. Men det er vel det eneste som kan kalles bølge av elbiler. 

Dokumeter gjerne at det er ett gryende ønske fra tyske bilister å kjøpe elbil. For salgstallene sier jo noe helt annet... for Norden derimot så er fortsatt motsanden stor mot elbil. Kan ikke se at dette skulle være noe annerledes enn i Tyskland. En ting er hva politikerene vil, noe annet er hva folket vil. 

https://www.dinside.no/motor/nordiske-land-vil-ikke-ha-elbil/71035017

Selvsagt gjør man ikke noe galt i å kjøpe ny diesel bil i dag. Tvert i mot, folk vet ikke hva de går glipp av når de skygger unna nye dieselbiler. Enten ved å beholde den gamle Euro 4 bilen eller ved å kjøpe en elbil eller ladehybrid som egentelig ikke passer deres bruk. Det er jo nå dieselmotoren har blitt så bra, særlig BMW sine. Jeg nyter hver kilometer i min G30 540d, angrer ikke ett sekund på at jeg ikke valgte 540i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Selvfølgelig har Model 3 nyhetens interesse, men det mest interessante er hvorfor den har dette. Jeg vil gå så langt som å si at Model 3 er en bil BMW burde ha utviklet. Model 3 er på mange måter det E30 var da den kom på markedet i 1983 - så mye bedre enn alle andre sammenlignbare bilmodeller. Alt var riktig med konseptet og "alle" ville ha en 3-serie. Poenget er ikke at Model 3 er en elektrisk bil, men at den på de fleste områder er en meget bra elektrisk bil.

Du bør prøve å utvide horisonten litt. En bølge kan være mange ting og jeg har forklart hva jeg mente når jeg brukte begrepet. Bølgen med elektriske bilmodeller som kommer nå blir i alle fall større enn den forrige bølgen. Flere modeller fra de riktige bilprodusentenen (f.eks VW og Skoda) betyr enda større interesse for elektriske biler og dette mener jeg er en god ting når de elektriske bilene har blitt såpass bra som de er nå.

Mitt poeng i denne sammenhengen er at jeg egentlig ikke har noe imot elektriske biler. Det er definitivt litt trist at en æra med stempelmotorer går mot slutten (i det minste når det gjelder personbiler), men elektriske motorer er såpass mye mer effektive enn stempelmotorer at det for min del er vanskelig å ikke la seg imponere. Batterikapasiteten har lenge vært en utfordring, men nå runder de straks 600 Km rekkevidde og da ser jeg faktisk ikke lenger problemet - bortsett fra at BMW foreløpig ikke kan tilby en bilmodell som Model 3.   

Jeg kjører også selv en dieselbil og jeg vil beholde bilen i minst et par år til. Jeg har kjørt dieselbiler i over 20 år fordi de har vært signifikant mer effektive enn bensinbiler. Det var vanskelig å ikke la seg imponere den gangen i 1997 da jeg prøvekjørte en Peugeot 406 2,1 TDSV Break (stasjonsvogn). Denne motoren var blandt de aller beste dieselmotorene på markedet og til alminnelig kjøring var den fantastisk og vesentlig mer effektiv enn sammenlignbare bensinmotorer. Derfor begynte jeg å kjøre dieselbiler inkl. en BMW E46 318d Touring i nesten 10 år... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle forstått mer av, er hvilke krefter som får bilprodusentene til å satse elektrisk? Tesla er greit nok, det begynte som et nisjeprodukt på strøm. Men vw sjefen gikk vel ut så sent som i 2012(?) og sa at nei elbil, det var ikke noe som dem hadde tro på eller ville ta del i. Diesel var best. Og senere kom ironisk nok dieselgate... Hva har fått dem til nærmest å snu på 5 øringen? Det er ikke for å dekke et globalt market, da elbilsalget i norge er en promille totalt sett.

Og ellers i verden går elbilsalget tregt. I USA er vel vag bannlyst om dagen. Men også alle andre merker, skulle nesten over natta ha elbil eller hybrid. Jeg forstår ikke hvem som styrer det. Er det økt salg kun fordi folk ser det står hybrid på bilen? Er folk så styrte i sine valg? El bensinhybrid kan bruke 0.8, mens en diesel i samme karosseri kan bruke 0.5. For meg er det et enkelt regnestykke.

Folk sier elbilgodene forsvinner. Ja det gjør de nok. Men det jeg frykter mest er hvor mye de skal straffe oss som ikke kjører elbil? 200kr bompenger og 12000kr i årsavgift?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Evopower skrev:

Det jeg skulle forstått mer av, er hvilke krefter som får bilprodusentene til å satse elektrisk?

Det kommer stadig flere lokale og nasjonale krav til hvor mye en bil eller en bilpark kan slippe ut. Skruen strammes til, og det er kan bli vanskelig for produsentene å nå kravene uten å elektrifisere deler av sortimentet sitt.

Videre er Klima og miljø i vinden, og det er ikke så lett for hverken styresmakter eller menigmenn å skille mellom effektive tiltak og symbolpolitikk. Veitrafikken får mye pepper i denne sammenhengen, og elbiler blir da ansett som en del av løsningen. Bilprodusenter som ikke har en viss satsing på elektrifisering (enten det er proforma eller ikke), blir fort ansett som bakstreversk og lite innovative.

Tesla krysser av alle de riktige boksene: Trendy, miljøbevisst, innovativ, fremtidsrettet osv. Sånt selger. Selv Teslakunder med mandagsbiler er stort sett storfornøyde, for de føler de er med på noe viktig. Pionerer om du vil. (Hvor lenge de kan drive å øke omsetningen sin og samtidig tape penger er en annen sak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Selvfølgelig har Model 3 nyhetens interesse, men det mest interessante er hvorfor den har dette. Jeg vil gå så langt som å si at Model 3 er en bil BMW burde ha utviklet. Model 3 er på mange måter det E30 var da den kom på markedet i 1983 - så mye bedre enn alle andre sammenlignbare bilmodeller. Alt var riktig med konseptet og "alle" ville ha en 3-serie. Poenget er ikke at Model 3 er en elektrisk bil, men at den på de fleste områder er en meget bra elektrisk bil.

Du bør prøve å utvide horisonten litt. En bølge kan være mange ting og jeg har forklart hva jeg mente når jeg brukte begrepet. Bølgen med elektriske bilmodeller som kommer nå blir i alle fall større enn den forrige bølgen. Flere modeller fra de riktige bilprodusentenen (f.eks VW og Skoda) betyr enda større interesse for elektriske biler og dette mener jeg er en god ting når de elektriske bilene har blitt såpass bra som de er nå.

Mitt poeng i denne sammenhengen er at jeg egentlig ikke har noe imot elektriske biler. Det er definitivt litt trist at en æra med stempelmotorer går mot slutten (i det minste når det gjelder personbiler), men elektriske motorer er såpass mye mer effektive enn stempelmotorer at det for min del er vanskelig å ikke la seg imponere. Batterikapasiteten har lenge vært en utfordring, men nå runder de straks 600 Km rekkevidde og da ser jeg faktisk ikke lenger problemet - bortsett fra at BMW foreløpig ikke kan tilby en bilmodell som Model 3.   

Jeg kjører også selv en dieselbil og jeg vil beholde bilen i minst et par år til. Jeg har kjørt dieselbiler i over 20 år fordi de har vært signifikant mer effektive enn bensinbiler. Det var vanskelig å ikke la seg imponere den gangen i 1997 da jeg prøvekjørte en Peugeot 406 2,1 TDSV Break (stasjonsvogn). Denne motoren var blandt de aller beste dieselmotorene på markedet og til alminnelig kjøring var den fantastisk og vesentlig mer effektiv enn sammenlignbare bensinmotorer. Derfor begynte jeg å kjøre dieselbiler inkl. en BMW E46 318d Touring i nesten 10 år... :)

Der er du skikkelig ute på jordet synes jeg, Model 3 er overhode ikke det E30 var når den kom. For det første så bød ikke E30 på noe ny teknologi. E30 var kjent for å være en liten sedan med velkjørende egenskaper, bygget av en premium bilprodusent. E30 ble ett obiekt alle ønsket å eie, særlig siden den var langt mer overkommelig for vanlige folk enn de større modellene til BMW. E30 solgte veldig bra igjennom hele sitt livsløp, som strakk seg over 10 år. Model 3 er populær og ettertraktet i noen enkelte markeder, ikke globalt. Du er en av de som tror at hele verden gjør akkurat det samme som Norge... I enkelte deler av verden så vet folk knapt hva Tesla er, mens BMW er en innarbeidet merkevare. Jeg skjønner at du som tidligere BMW entusiast og nå elbil forkjemper skulle ønske BMW kom med en bil som Model 3. Men det er en god grunn til at hverken BMW, Mercedes eller andre bilkjemper styrer unna. Det er ikke penger i elbiler, uansett hvor mye du og andre ønsker å glorifisere elbilfremtiden. Det er ikke lønnsomt per nå, og kommer ikke til å bli det med det første. På sikt ja, men produsentene skal tjene penger i dag og til uken. Da må de bygge fossilbiler fordi det er hva markedet vil ha, så driver de produktutvikling på elektrisitet for å ruste seg mot fremtiden. Ingen kan si når dette slår til, derfor blir det helt feil av deg å sitte å snakke om bølger og hva myndigheter legger opp til. 

Man kan mene at fremtiden er elektrisk, men når er fremtiden? Du skal være bra naiv for å tro at 50 prosent av verdens bilsalg er elektrisk innen 2025. Du kan nok si at jeg må utvide horisonten min, men jeg liker å være realist. Jeg vil heller ha en smal horisont enn å gå rundt å tro på julenissen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Må si 8 serien i grand coupe utgave fremstår som lekker. 6 serien som GC var nydelig, men man ser tydelig hvor gammel denne bilen er ved siden av den nye 8 serien. Blir spennende å se salgstallene mot MB GT og Panamera.

Ja... 8 GC er ganske enkelt nydelig og en demonstrasjon på hva BMW kan få til når de er som best. Modellen er kanskje ikke så praktisk, men du verden så lekker. Det er også interessant at de store nyrene gjør seg mye bedre når de er trukket ut i lengden og ikke så mye i høyden... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-serien er bare helt fantastisk, BMW kan virkelig når de vil 😀 Gran Coupe er akkurat slik en bil av dette kaliber skal være, lekker, lav og med ett kraftfullt image 👍 Jeg er spent på hvordan M8 Gran Coupe blir seende ut, ytelses messig så bør den legge lista ett hakk høyere enn M5. Da blir det spektakulært 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Det jeg skulle forstått mer av, er hvilke krefter som får bilprodusentene til å satse elektrisk? Tesla er greit nok, det begynte som et nisjeprodukt på strøm. Men vw sjefen gikk vel ut så sent som i 2012(?) og sa at nei elbil, det var ikke noe som dem hadde tro på eller ville ta del i. Diesel var best. Og senere kom ironisk nok dieselgate... Hva har fått dem til nærmest å snu på 5 øringen? Det er ikke for å dekke et globalt market, da elbilsalget i norge er en promille totalt sett.

Og ellers i verden går elbilsalget tregt. I USA er vel vag bannlyst om dagen. Men også alle andre merker, skulle nesten over natta ha elbil eller hybrid. Jeg forstår ikke hvem som styrer det. Er det økt salg kun fordi folk ser det står hybrid på bilen? Er folk så styrte i sine valg? El bensinhybrid kan bruke 0.8, mens en diesel i samme karosseri kan bruke 0.5. For meg er det et enkelt regnestykke.

Folk sier elbilgodene forsvinner. Ja det gjør de nok. Men det jeg frykter mest er hvor mye de skal straffe oss som ikke kjører elbil? 200kr bompenger og 12000kr i årsavgift?

Det som primært styrer utviklingen mot elbiler er:

1. Stadig strengere avgasskrav og kostandene som følger med dette for bilprodusentene. De økonomiske marginene blir presset modell for modell og enkelte modeller er allerede mer eller mindre tapsprosjekter.

2. Selve teknikken med elektriske drivlinjer har blitt mye bedre og ikke minst billigere å implementere. Har man først en pålitelig og effektiv elektrisk drivlinje kan den relativt lett konfigureres til andre bilmodeller som Tesla har gjort med Model S, X, 3 og den kommende Model Y. Fleksibilitet er et nøkkelbegrep i denne sammenhengen.

3. Elektriske drivlinjer består av relativt få deler i motsetning til tradisjonelle drivlinjer. Det er primært softwaren og batteriene som er avansert teknologi. Dette gjør elektriske biler mye billigere å produsere når først teknikken er utviklet (en elektrisk bil er ca. 1/3 så arbeidsintensiv å produsere som en tradisjonell bilmodell).

4. Den generelle interessen for miljøet griper om seg og selv folk som tidligere ikke har interessert seg mye for miljøet føler at de bør ta et større ansvar. Dette er nok mest en motesak, men påvirker helt klart den generelle interessen for elektriske biler.

5. Uavhengighet i relasjon til oljeindustrien. Politikerne ser at olje blir brukt som et virkemiddel i storpolitikken (senest som terror i konflikten mellom USA og Iran) og kan man gjøre seg mer uavhengig av oljen vil mye være gjort i denne sammenhengen for å nøytralisere oljens påvirkning på verdensøkonomien.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...