Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, BrokeBoi skrev:

2020 Skoda Octavia har veldig like frontlykter. Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Det er rett og slett nitrist. BMW har til og med gått samme veien med å la L-designet også være blinklys - akkurat slik det er på Skoda Octavia anno 2020.

Skoda-Octavia_Combi-2020-1280-80.jpg
Skoda-Octavia_Combi-2020-1280-81.jpg
c19717a0-bmw-5-facelift-scoop-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, BMW gjør det stadig enklere å ikke bruke penger hos de. :D

Den tristeste 5 serien noensinne, ble ennå mindre BMW og ennå mer pregløs!

LCI pleier å forbedre designet på eksisterende model, denne faceliften forsøpler en ordinær sedan til noe simplere og billigere.
Likheten med Skoda og VAG er slående og BMW sin indentitet er på vikende front! Skremmende!

Glem konkurrentene BMW, dere klarer utmerket å jage eksisterende kundemasse vekk på egen hånd! 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Den tristeste 5 serien noensinne, ble ennå mindre BMW og ennå mer pregløs!

LCI pleier å forbedre designet på eksisterende model, denne faceliften forsøpler en ordinær sedan til noe simplere og billigere.
Likheten med Skoda og VAG er slående og BMW sin indentitet er på vikende front! Skremmende!

Glem konkurrentene BMW, dere klarer utmerket å jage eksisterende kundemasse vekk på egen hånd! 👍🏻

Vi er nok svært enige hva gjelder G3x-generasjonen. Jeg ble litt nysgjerrig og søkte opp de europeiske salgstallene for G3x. Etter snaue to-tre år i salg, var salgstallene til G3x nede på samme nivå som det femte-sjette salgsåret til F1x. Det tok også E6x-generasjonen rundt seks-syv år å komme under nivået G3x lå på i 2019. De amerikanske tallene er heller ikke veldig ulikt. 

Når det er sagt, er vi naturligvis inne i en litt spesiell tid hva gjelder ordinære biler, men i en tid som dette er det nå BMW bør holde en stø kurs og ikke vakle med varemerkene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, laffe skrev:

Er det ikke egentlig 3-serien som skal få designelementer fra 5-serien og ikke omvendt🤔

Mulig, men jeg har av og til tenkt motsatt også :o E36 var f.eks. ute med firkantede lykter før E39 kom på 5-serien. BMW har også siden E36 hatt like frontfangere på M-Sport/Tech og M-modeller(altså, forskjellige, men to luftehull nederst på hver side og bredt åpenrom på midten, bare i ymse utforminger. E34 hadde litt lik E30 med et snev av godvilje, men E36 satt altså veien videre). E39 kom derimot med nyrene fast i panser før E46. Heldigvis gikk de tilbake til at de var fast i fronten. Hodet fikk slått seg noen ganger der! 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker egentlig som om 5-serie LCI blir noe kvasi mellom 3- og 7-serie uten egen identitet dessverre.

Når det er sagt er alltid de "asiatiske" katalogbildene av elendig kvalitet og med masse krom og uten M-sport blir det ikke akkurat bedre. Når vi får se skikkelige bilder av G31 (touring) med M-sport og ordentlige felger tror jeg ikke det blir stygt akkurat. Ligger vel mer i at man er godt vant med F10/11 og derfor håper på noe mer og at det derfor skuffer litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-Sporten vokser på meg, det merker jeg. Men jeg synes vel kanskje at de øvrige utgavene kanskje var litt tamme? Vi må ikke glemme at disse bildene er av kinesiske utgaver, så det er nok en kromlist her og der ekstra vil jeg tro. Men som sagt, M-sporten kan jeg nok like på sikt. Alt dette er fortsatt litt uvant, når man får se dem på veien så tror jeg bitene faller på plass. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om lysdesignet som likner på VAG...bryr meg egentelig ikke så veldig om akkurat det. Men føler jeg for å bytte ut min preface G30 i en LCI så skal jeg vel overleve akkurat det. En 545e kan bli aktuell etterhvert, selv om jeg egentlig aldri kjøper samme modell igjen når jeg bytter 😀

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Vi er nok svært enige hva gjelder G3x-generasjonen. Jeg ble litt nysgjerrig og søkte opp de europeiske salgstallene for G3x. Etter snaue to-tre år i salg, var salgstallene til G3x nede på samme nivå som det femte-sjette salgsåret til F1x. Det tok også E6x-generasjonen rundt seks-syv år å komme under nivået G3x lå på i 2019. De amerikanske tallene er heller ikke veldig ulikt. 

Når det er sagt, er vi naturligvis inne i en litt spesiell tid hva gjelder ordinære biler, men i en tid som dette er det nå BMW bør holde en stø kurs og ikke vakle med varemerkene sine. 

Dette forteller jo ikke hele bildet da. Du har helt rett i at salgstallene for 5-serien synker raskere enn på tidligere generasjoner. Men hvis du ser på Mercedes E klasse så er historien den samme her, eller Audi A6. Sistnevnte har dog fått en liten oppsving pga ny modell sent i 2018. Hele sedan/stasjonsvogn segmentet taper store markedsandeler til SUV segmentet, særlig i Europa og USA. Sjekk opp salgstallene for X5 og X3 så ser du hvor de resterende 5-serie kundene tok veien 😅 I Kina er ting annerledes, her solgte de 165 000 stk G30 i 2018. I Europa så ligger 5-serien salgsmessig bak E klassen, trolig pga E klassen har mye flåte salg (drosje, sjåførtjenster osv). I USA ligger 5-serien kun 1000 biler bak E klasse, men Merce har alltid vært en stor greie i USA. Dessuten så går flere modeller inn under E klasse kategorien, sedan, stasjonsvogn, Coupe og Coupe cab. G31 selges ikke USA en gang, og nå regnes heller ikke 5 GT under 5-serie paraplyen lenger...noen tusen biler der også som falt bort. Det som likevel gjør G30/31 til segmentet mest solgte bil globalt er salget i Kina og Asia forøvrig. Likevel er det totale salget av G30/31 noe ned, ene og alene pga SUV bølgen (og sikker litt Tesla sin skyld også).

Dog vil aldri G30/31 selge så mye som F10/11 generasjonen gjorde. Denne generasjonen er tidenes nest mest solgte modell i segmentet. Kun Mercedes W123 solgte flere biler, dog var den i salg i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke årsaken til sviktende salgstall for G3x ene og alene er X3 og X5 sin skyld. Både X3 og X5 fantes når E6x og F1x var på markedet, og da var også 5-seriesalget godt. At SUVens popularitet har økt med årene er dog riktig og noe av årsaken. Jeg bruker meg som et eksempel ettersom jeg er aktuell for både X5 og 5-serie. Ser vi på F11 vs. F15 X5 hadde jeg valgt en F11 med xDrive anyday foran en F15. Ser vi derimot på G31 vs. G05 X5 hadde jeg utvilsomt valgt X5. Der F1x ikke står tilbake for F15 ift. opplevd kvalitet og finish på interiøret, står G3x milevis bak G05 - dette i kombinasjon med et mindre elegant interiørdesign, gjør at jeg for mitt vedkommende ville valgt en G05. Jeg tror dessverre ikke at jeg er alene om å mene dette om G3x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med deg der, den plutselige populariteten SUVene har fått var det ingen som så komme. Salgstallene sier egentlig det hele, dette er trender. Når først noen begynner å hamstre SUV så følger alle andre etter. Dette var ikke tilfellet før når det kommer til SUVer. SUV var populært i la oss si 2005 også, men ikke på samme måte som det har tatt av i de senere år.

Du er ett eksempel ja. Ta meg som eksempel da, den typiske konservative 5-serie kjøper. Eller det vil si konservativ er jeg ikke, men når jeg er fornøyd med noe så liker jeg ikke å bytte til noe annet jeg risikerer å ikke være fornøyd med. Jeg var veldig godt fornøyd med F10, men jeg ville ha ny bil. Men jeg er ikke glad i for store forandringer, heller evolusjon enn revolusjon. Jeg er helt enig med deg i at G05 X5 interiørmessig fremstår som en langt mer eksklusiv bil. Men G05 X5 er også en vesentlig dyrere bil, så det er vel kanskje planlagt fra BMW sin side? En X5 ble for stort sprang for meg, det ble for mye forandring som jeg ikke var klar for. Og vi har jo begge erfart at dieselsekseren, den utgaven vi egentlig vil ha rett og slett blir for dyr. Da hoppa du på F11 M550d og jeg på G30 540d siden jeg allerede hadde hatt F10 fra før. Tror vi begge er godt fornøyde med våre valg 😀

Det er ikke så sort hvit at kun fordi dere er to tre stykker her inne som ikke liker G30/31, så er dette en elendig bil. De fleste som eier G30/31 samt bilpresse osv har stort sett kun positive ting å si om modellen. Det blir litt som at jeg skulle mene at BMW I3 er en elendig bil. Ja jeg synes den er utrolig stygg, en bil som designmessig er en skam for BMW. Men det er en glimrende elbil likevel, så la oss skille mellom personlig smak og realitet 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er naturligvis ikke slik at G3x blir en dårlig bil fordi vi er to-tre (eller en del flere) stykker som er kritiske til G3x. G3x er på mange måter en bra bil, for all del, men den er ikke der den burde vært. Den har uomtvistelig mer hardplast enn den burde ha, og dette har vært et irritasjonsmoment hos flere (spesielt i USA). Det er disse forholdene jeg kritiserer G3x på, ikke min subjektive mening om at interiørdesignet ikke henger med. Du kan naturligvis mene i3 er en elendig bil, men ikke med design som begrunnelse. Interiørkvaliteten på i3en er upåklagelig bra (refererer i så måte til Fully Charge-bil).

Ellers er jo det fint at man er fornøyd med det man kjører/kjøper. Det er jo det viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige når alt kommer til alt. Klart kunne G30/31 vært "mer", det skal jeg være enig i. BMW har dradd mer til med andre femmer generasjoner. Så har også konkurrentene kommet seg opp ett hakk eller to. Her hadde F10/11 det veldig enkelt, E klasse W212 og A6 C7 er ikke noe å rope hurra for akkurat. 

Hardplasten du nevner sliter jeg med å finne, det er iallfall på områder som man svært sjelden rører. Her synes jeg G30 er en forbedring fra F10en. I F10 var det langt flere elementer i kjip plast man kom i kontakt med i det daglige, som f eks koppholderne i midtkonsoll og dekslene bak dørhåndtak innvendig. Starter knappen hadde en tendens til å bli slitt og vippebryterene i gummi på rattet går i oppløsning etterhvert. Det at innsiden på dørlommene i G30 er i plast i stede for filt ser jeg som en fordel..lettere å holde rent 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...