Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Den nye X1en er virkelig en innertier hva gjelder design. Bare synd man har valgt å fjerne iDrive-kontrolleren til fordel for en dustete volumknott. 

Veldig enig her, pen bil! Men for meg faller den bort når prisen er såpass høy, da fremstår iX3 LCI som et bedre alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Ser at flere nå skriver at iX3 M og iX4 M visstnok blir sluppet neste år, mens andre skriver etter Neue Klasse. Følger spent ned her! 

Det mener jeg ikke stemmer, den første elektrisk M’en som kommer, er etter sigende en iM3/M4.

Neste generasjon, Uxx (iX3M) så vil vi sikkert se en elektrisk suv M variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting burde man ikke elektrifisere, og om noe annet ikke er ett alternativ så burde man spørre seg om man heller burde avvikle avdelingen. En elektrisk M er å dra det stolte M navnet og deres tradisjoner igjennom søla. M står for Motorsport og det er dette med de legendariske S motorene som har vært ryggraden til M avdelingen. Dette er motorer og drivverk som er å anse som tekniske mesterverk, langt ifra noen simple elmotorer og ett digert batteri. Sjarmen og sjelen i M logoen vil bli borte for godt, og da kan de like godt legge ned for min del.

Jeg forstår at dere som har tatt steget ut å gått over til elektrisk ikke synes dette er noe problem. Men for en petrolhead som meg så blir dette bare helt feil. Heldigvis så har BMW M gått ut å sagt at de ikke tenker å slutte helt med fossile motorer, krysser fingrene for at de kan fortsette slik 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo motorsport en fellesbetegnelse for bilsport, motorbåtsport etc., sånn sett er det ingen skivebom at BMW kommer med elektriske M-modeller. Jeg er helt enig i at en skikkelig S-motor er å foretrekket, men ingen M eller elektrisk M ville jeg helt klart foretrukket sistnevnte.

Det BMW derimot må gjøre er å rydde opp i modellbetegnelsene, for verken "iM3" eller "iX3 M" klinger særlig godt. BMW burde skrotet i-betegnelsen mens de ennå hadde mulighet, men nå ender man bare opp med at de skroter de tradisjonelle 1-2-3-4-5-6-7-8-serie navnene - gitt at BMW slutter å produsere fossile biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Noen ting burde man ikke elektrifisere, og om noe annet ikke er ett alternativ så burde man spørre seg om man heller burde avvikle avdelingen. En elektrisk M er å dra det stolte M navnet og deres tradisjoner igjennom søla. M står for Motorsport og det er dette med de legendariske S motorene som har vært ryggraden til M avdelingen. Dette er motorer og drivverk som er å anse som tekniske mesterverk, langt ifra noen simple elmotorer og ett digert batteri. Sjarmen og sjelen i M logoen vil bli borte for godt, og da kan de like godt legge ned for min del.

Jeg forstår at dere som har tatt steget ut å gått over til elektrisk ikke synes dette er noe problem. Men for en petrolhead som meg så blir dette bare helt feil. Heldigvis så har BMW M gått ut å sagt at de ikke tenker å slutte helt med fossile motorer, krysser fingrene for at de kan fortsette slik 😀

Noen ganger føler jeg at du ønsker å fremstå som en utdatert piperøyking raljende bøgdebonde Fredrik.

😂😉

Dessuten må du skille mellom performance og sjel (motorlyd og fossil dreven motorlinje) 

For de som anså seg som over medio petrolhead på 70-80 og delvis 90’ tallet, var diesel (for å bruke uttrykket til en viss Britisk motorjournalist) the fuel of satan.

Det eneste som var «rett» konfigurasjon, var manuell med I6’er der fremme, fludiumet var utelukkende Bensin.

Diesel var for taxi i beste fall.

Slik at sjelen til motorsport har utkjempet mange «kamper» på idealismens alter.

Når du får en elektrifisert drivlinje med drivlinje på hvert hjul, vil det fullstendig utkonkurrere enhver fossil dreven drivlinje ifht effektivitet og hurtighet. Men sjel og go’følelse vil selvsagt ikke følge med, fremtidige M2 er siste generasjon med kun fossil drivlinje. Neste generasjon får hybrid drivlinje. 
Dernest hel elektrisk.

At fossile biler vil følge med oss noen tiår ja, men det vil mer og mer bli som en kuriositet for nisjene, som amcar og veteranbiler er det idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Noen ganger føler jeg at du ønsker å fremstå som en utdatert piperøyking raljende bøgdebonde Fredrik.

😂😉

Man er vel ikke "bøgdebonde" bare fordi man ikke liker bakhjulsdreven el SUV og har lagt all bilinteresse på hylla? 😂😅 Vis nå litt forståelse for at det fortsatt finnes oss som liker biler og alt det biler til nå har stått for 👍

12 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

For de som anså seg som over medio petrolhead på 70-80 og delvis 90’ tallet, var diesel (for å bruke uttrykket til en viss Britisk motorjournalist) the fuel of satan.

Det eneste som var «rett» konfigurasjon, var manuell med I6’er der fremme, fludiumet var utelukkende Bensin.

Diesel var for taxi i beste fall.

Diesel er fortatt ansett som "fuel of satan", og det er nettopp derfor jeg har tre bensinbiler i min garasje. En rekkesekser og to V8ere fra henholdsvis Bayern og Detroit. Og når det først skal være diesel så er det ingen i bilindustrien som gjør det bedre enn BMW med sine sekssylindrede trelitere. Ett ganske bra kompromiss spør du meg 👍

Og det heter ikke "det eneste som var rett"…det heter fortsatt "det eneste som er rett konfigurasjon er manuell med I6 der fremme". Kanskje ikke for deg lenger men for veldig mange av oss andre 😀

Og jeg foretrekker vel heller taxi fuel enn samme "fuel" som dama di bruker i sin lille "hjelper" 😂😉

24 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Når du får en elektrifisert drivlinje med drivlinje på hvert hjul, vil det fullstendig utkonkurrere enhver fossil dreven drivlinje ifht effektivitet og hurtighet. Men sjel og go’følelse vil selvsagt ikke følge med, fremtidige M2 er siste generasjon med kun fossil drivlinje. Neste generasjon får hybrid drivlinje. 

Det er denne voldsomme effektiviteten og hurtigheten man er ute etter. Totalt ubrukelig om hensikten er noe annet enn å enten kjøre seg ihjæl eller gjøre samtlige passasjerer bilsyke. Høres ikke ut som mye å trakte etter. Dette minner meg om ett bra sitat jeg kom over på det store internettet:

"Comparing EV 0-60 times to real performance cars are like comparing a microwave to a bbq grill. It may cook faster, but nobody ever wished for a microwaved burger" 😉

39 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

At fossile biler vil følge med oss noen tiår ja, men det vil mer og mer bli som en kuriositet for nisjene, som amcar og veteranbiler er det idag. 

Klart de skal følge med oss i all overskuelig fremtid, godt å se at selv du har innsett at elektrisk alene ikke er løsningen for fremtidens transportbehov. Ren fossil vil helt klart bli ett nisjeprodukt i fremtiden, men fossilmotoren skal også overleve med hjelp fra nettopp elektrifiseringen. I hverdagsbil greit nok, i en M bil så er jeg usikker selv her 🤔 Neste M5 vil vise hvor vellykket dette blir, men om G30 545e er en indikasjon på noe så skal jeg være positiv 😀

Det som derimot er sikkert som banken er at dere elbil eiere elsker å dra i gang el vs fossil diskusjoner. Ikke bare her men jeg ser det ellers i sosiale medier, dere bare tåler ikke at noen tenker annerledes en saueflokken 😅 Legg merke til mitt innlegg, det var kun min personlige mening på subjektet elektiske M biler. Ikke noe angrep på hverken elbiler generelt eller deres eiere denne gang 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Det mener jeg ikke stemmer, den første elektrisk M’en som kommer, er etter sigende en iM3/M4.

Neste generasjon, Uxx (iX3M) så vil vi sikkert se en elektrisk suv M variant.

Jeg er redd du har rett, men jeg håper i det lengste. ;) iX3 er en såpass fin bil at jeg håper den blir elektrifisert med xDrive. Samtidig så er vel iX1 den peneste elektriske SUVen fra BMW pr i dag, men den mangler litt punch og har en litt høy pris. Samtidig er den jo milevis bedre enn ID.4/5/Enyaq/Q4 og reelt går de nok like langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det som derimot er sikkert som banken er at dere elbil eiere elsker å dra i gang el vs fossil diskusjoner. Ikke bare her men jeg ser det ellers i sosiale medier, dere bare tåler ikke at noen tenker annerledes en saueflokken 😅 Legg merke til mitt innlegg, det var kun min personlige mening på subjektet elektiske M biler. Ikke noe angrep på hverken elbiler generelt eller deres eiere denne gang 👍

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg forstår at dere som har tatt steget ut å gått over til elektrisk ikke synes dette er noe problem. Men for en petrolhead som meg så blir dette bare helt feil. Heldigvis så har BMW M gått ut å sagt at de ikke tenker å slutte helt med fossile motorer, krysser fingrene for at de kan fortsette slik 😀

SÅ her starter det med at du setter en klar skillelinje imellom deg og de som kjører elbil. Er det virkelig noen her inne som synes elektrisk M bil er bedre enn fossil, eller konstruerer du et innlegg basert på egen usikkerhet nå? Noen må kjøre elbil, andre velger å la elektrisk stå for mye av melk-og-brød kjøringa - på samme måte som disse oppgavene ble tatt av økonomiske diesel/bensinbiler.

Det å være positiv til elbil-utviklinga er ikke det samme som å hate fossil. Så her er det 1 person som setter EL vs Fossil og det er deg, som i neste innlegg klager over det samme. Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilbøyelig til å være enig med @Fredrik 90 her, selv om argumentasjonen er vel kategorisk. Diskusjonen går vel her på performancebiler, og ikke hverdagsbiler, og da blir straks de mer subjektive kriteriene viktigere.

En fullelektrisk M-bil med 1 motor pr hjul vil være enhver fossil performancebil fullstendig overlegen på objektive tall, men som @Ron Jeremy skriver, så anerkjenner de fleste med snev av bilentusiasme at noe vesentlig forsvinner når fossilmotoren taes bort. Noen svelger dette relativt greit, mens andre føler at entusiasmebiten visner i for stor grad.

Jeg fikk litt pes i i4-tråden når jeg prøvde å argumentere hvorfor jeg ikke likte i4 M50 noe særlig, og langt på vei slo den helt fra meg etter å ha prøvd den. Men følte egentlig bare jeg endte opp med et slags feilaktig semi-elbilhaterstempel. Kort oppsummert var bilen komfortabel, og rask som et uvær, men samtidig var det den dølleste 500+ hk-bilen jeg har rattet. Som hverdagsbil hadde den gjort jobben med en brøkdel av effekten, og som morrobil falt den totalt igjennom. For min del er en elektrisk drivlinje definitivt fremtiden i en hverdagsbil, men det er også uforenelig med bilentusiasme. Det reduserer bil til et rent praktisk A til B-objekt, og av den grunn vil jeg heller aldri trakte etter en EV fra M-divisjonen. Det er imidlertid nok av folk som ser annerledes på det, så jeg ser derfor ingen grunn til at ikke M-divisjonen skal kunne henge med inn i EV-æraen.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

SÅ her starter det med at du setter en klar skillelinje imellom deg og de som kjører elbil. Er det virkelig noen her inne som synes elektrisk M bil er bedre enn fossil, eller konstruerer du et innlegg basert på egen usikkerhet nå? Noen må kjøre elbil, andre velger å la elektrisk stå for mye av melk-og-brød kjøringa - på samme måte som disse oppgavene ble tatt av økonomiske diesel/bensinbiler.

Det å være positiv til elbil-utviklinga er ikke det samme som å hate fossil. Så her er det 1 person som setter EL vs Fossil og det er deg, som i neste innlegg klager over det samme. Gratulerer.

Hvis du tolker DET som å sette en klar skillelinje, ja da kan jeg ikke hjelpe for da tolker du å leser mitt innlegg som fanden leser bibelen. Da er det hvem det kommer fra og ikke hva som står skrevet som er problemet her. Det var ikke ett forsøk på å skape ett skille linje mellom "meg og deg" men for å understreke årsaken til at jeg argumenterte mot en elektrisk M slik jeg gode. Problemet er at du/dere VIL misforstå meg, og da er det selvfølgelig fult mulig. 

Jeg har ingen intensjon om å fortsette en diskusjon når du tar det ned på dette nivået, så dette blir siste ord fra meg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du tolker DET som å sette en klar skillelinje, ja da kan jeg ikke hjelpe for da tolker du å leser mitt innlegg som fanden leser bibelen. Da er det hvem det kommer fra og ikke hva som står skrevet som er problemet her. Det var ikke ett forsøk på å skape ett skille linje mellom "meg og deg" men for å understreke årsaken til at jeg argumenterte mot en elektrisk M slik jeg gode. Problemet er at du/dere VIL misforstå meg, og da er det selvfølgelig fult mulig. 

Jeg har ingen intensjon om å fortsette en diskusjon når du tar det ned på dette nivået, så dette blir siste ord fra meg! 

 

Oj! Beklager om jeg var brå - bare synes det var verdt å poengtere at selv om «elbileiere elsker å lage el vs fossil» så er det du som gjør det denne gangen. De som har kjøpt elbil har ikke et medfødt hat til fossil - så «de som har tatt steget ut til elbil» er også noen av de med de feteste bilene her inne. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Kort oppsummert var bilen komfortabel, og rask som et uvær, men samtidig var det den dølleste 500+ hk-bilen jeg har rattet. Som hverdagsbil hadde den gjort jobben med en brøkdel av effekten, og som morrobil falt den totalt igjennom. For min del er en elektrisk drivlinje definitivt fremtiden i en hverdagsbil, men det er også uforenelig med bilentusiasme. Det reduserer bil til et rent praktisk A til B-objekt, og av den grunn vil jeg heller aldri trakte etter en EV fra M-divisjonen. Det er imidlertid nok av folk som ser annerledes på det, så jeg ser derfor ingen grunn til at ikke M-divisjonen skal kunne henge med inn i EV-æraen.

Her treffer du spikeren på hodet. 100 % enig i betraktningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si meg enig med flere her. i4 M50 gir en totalpakke få kan, men noen skikkelig sportsbil synes jeg ikke det er. Sammenliknet med min Taycan 4, så faller den igjennom på en rekke punkter. i4 er skremmende brå med aks på forhjulene, understellet henger ikke helt med og den setter seg ikke godt nok i svingene. På bløtt føre opplevde jeg den som farlig for en uvøren sjåfør der forhjulene hopper og spretter (riktignok var ikke dekkene 100% varmet opp da jeg gav gass). Akkurat der tror jeg faktisk i4 heller trenger en 40-ytelse og xDrive og ikke 544hk om man trenger trekk på alle fire. Samtidig mener jeg den er oppnåelig for flere med bilentusiasme, men som ikke vil bruke SÅ mye penger på en elbil med sportslige egenskaper, eller ha et større bensinbudsjett til en sprek bil med i6, R6, V8 osv. Og hva gjelder lyd så overgår jo deilig eksoslyd elbilene så det monner, men fremtiden innenfor bil, motorsport eller ei går mot alternative brenselkilder. Det være seg EL, hydrogen, gass osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...