Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, StigJ skrev:

Denne blir nok dessverre aldri å se solgt ny i Norge....

Er kun USA som får den med manuell, samme som på M235i også. Får importere en da 👍 Men over 1 mill for en Z4 M40i…for få år siden var dette startpris for M3. Sykt prispåslag BMW Norge har på fossilbilene (alt dette er ikke bare avgifter), ingen tvil om at det er elbiler de har blitt bedt om å pushe fra "sentralt hold".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er kun USA som får den med manuell, samme som på M235i også. Får importere en da 👍 Men over 1 mill for en Z4 M40i…for få år siden var dette startpris for M3. Sykt prispåslag BMW Norge har på fossilbilene (alt dette er ikke bare avgifter), ingen tvil om at det er elbiler de har blitt bedt om å pushe fra "sentralt hold".

ja dessverre. I gamle dager var det omvendt. Da var det jo uhørt med manuelt i USA. Nei jeg holder med nok til norske biler med norske garantier om jeg skal handle meg noe nytt. 

Satt opp en Z4 M40 i går på bmw.no Den kom på rett under 1,2... 🤢 Så blir nok en lett brukt sDrive20i med tomat tenker jeg :ph34r:  

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang går BMW Boss Oliver Zipse ut å bestemt fastslår at BMW ikke kommer til å slutte med forbrenningsmotorer 👍

https://www.bmwblog.com/2023/12/12/bmw-ceo-we-dont-put-an-expiration-date-on-combustion-powered-cars/

Utviklingssjef hos BMW, Frank Weber følger opp med at BMW ser fortsatt potensiale i ICE motorer. De kommer til å utvikle og forfine denne teknologien videre. Det betyr ikke at de ikke skal satse på elbiler, men BMW ser for seg at man kan utvikle og selge begge deler.

https://www.bmwblog.com/2023/12/12/bmw-combustion-engines-can-still-progress/

Jeg heier på BMW når det kommer til dette 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2023 at 4:47 PM, Fredrik 90 said:

On 12/12/2023 at 9:29 AM, StigJ said:

ja dessverre. I gamle dager var det omvendt. Da var det jo uhørt med manuelt i USA. Nei jeg holder med nok til norske biler med norske garantier om jeg skal handle meg noe nytt. 

Satt opp en Z4 M40 i går på bmw.no Den kom på rett under 1,2... 🤢 Så blir nok en lett brukt sDrive20i med tomat tenker jeg :ph34r:  

Ser ut som bønnen din ble hørt Stig 🤩

image.thumb.png.5469e7fafbd722e0b24afe4215bb23d8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tar heller det rattet der med ordentlige knapper enn det møkkarattet i G60 hvor man ikke en gang kan justere ACC eller så av og på ratt varme.

Jeg er for så vidt ikke uenig i tankegangen (det er tross alt enkelt å montere en eldre airbag med skinn), men BMW har allerede fjernet de samme funksjonene på X5, X6 og X7 LCI samt XM. Det er vel derfor bare et tidsspørsmål før det samme skjer lenger ned i rekken..

831_926199820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er for så vidt ikke uenig i tankegangen (det er tross alt enkelt å montere en eldre airbag med skinn), men BMW har allerede fjernet de samme funksjonene på X5, X6 og X7 LCI samt XM. Det er vel derfor bare et tidsspørsmål før det samme skjer lenger ned i rekken..

Dette rattet lever vel ut dagens generasjon av G2x og X5/X7. Etter min mening ett av de bedre ratt fra BMW igjennom tidene som både ser bra ut og er veldig brukervennlig. Bare det at knappen til rattvarme er foran på rattet er en stor deal for en som faktisk bruker denne funksjonen. Det at airbag del er i skinn er ikke viktig for meg da dette er noe man sjeldent berører, men du verden for en fin og forseggjort detalj 😀 Det er når de fjerner mange nok sånne detaljer at bilene begynner å føles som en Suzuki innvendig…dette er G60 ett godt eksempel på. De som mener at dette er en forseggjort bil innvendig lurer jeg på er edru eller har noen gang sittet i en skikkelig premiumbil. For de vindusbryterene i den bilen er hentet rett ut av en koreansk varebil. Sånne detaljer er kriminelle i en "premiumbil" 

Jeg er så sint på BMW for interiøret og måten de har integrert ny tech på i G60 5-serie. Jeg spurte en BMW selger jeg har en god tone med hvorfor de har gjort den dårligere enn forrige modell. Han begynte å forsvare G60 med den nye teknologien. Men når jeg belyste en del av punktene i lista di @Saltkjelen (sto med den på telefonen) så var han jo helt enig i at nye 5er er en del "annerledes" og med ett "fokus som har skiftet". Han sammenliknet dette med overgangen fra E34 til E39 (sikkert ikke tilfeldig ettersom han vet at jeg eier begge modeller). Der E34 var traust og solid bygget, men kanskje ikke så spennende på teknologifronten så kom E39 inn som en techspekka mini 7-serie. For mange ble dette litt for mye og den langt mer trauste og tradisjonelle W210 E klasse lansert året før var en mykere overgang. G30 er siste 5-serie som har gått i samme løypa som E39, ett spor BMW tydeligvis nå ønsker å slutte å følge. Nye og yngre kjøpere skal forsøke å fristes samtidig som krav til inntjening og utvikling av nye teknologier stadig blir viktigere. Da mente selgeren at de kommer til å miste en del kunder, enten til andre BMW modeller men også til andre merker. I Norge har de klart å holde en del 5er kunder innom hus, de har enten gått til i4 eller X5. Så det er tydeligvis en tid for alt, det er kanskje ikke gitt at man skal kjøre ny BMW fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette rattet lever vel ut dagens generasjon av G2x og X5/X7. Etter min mening ett av de bedre ratt fra BMW igjennom tidene som både ser bra ut og er veldig brukervennlig. Bare det at knappen til rattvarme er foran på rattet er en stor deal for en som faktisk bruker denne funksjonen.

Ja, men de har allerede begynt å modifisere dette rattet i retning av G60/G70/U-serie, så det er ikke sikkert det får leve urørt ut tiden på dagens 1-4-serie. Både avstandsjustering og rattvarmeknapp er fjernet på de nevnte og justeres nå fra skjermen. Spørs om ikke dette smitter over neste år ved LCI av 4-serie og "LCI II" av 3-serie. I så fall er det veldig trist.

Denne bilen har både rattvarme og Driving Assistant.
730_658763019.jpg

Ellers helt enig i det du oppsummerer videre, og det er direkte trist å se at BMW nå er i et skikkelig dårlig spor. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var første bilde av airbag uten skinn. Rattvarmeknappen er fortsatt på plass (den aktuelle bilen har ikke DAP/DAPP og derfor ikke avstandsjustering).

attachment.php?attachmentid=3319873&stc=

Ellers ser det ut til at todelt bakluke nå bli historie. Spionbilder av G99 M5 som viser bakluke uten mikrobryter for å åpne glassluken.

598168057_Skjermbilde2023-12-19kl_09_25_07.thumb.png.04de4c4897c4b61b4abd3b1c05ad7dd3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Jeg leste en vei at todelt bakluke går ut på 5-serie Touring. Dette var noe en kilde i BMW bekreftet, men jeg klarer ikke å finne det igjen så ikke heng meg på det. Denne funksjonen fjernes fordi en undersøkelse blant kundene avslørte at svært få brukte denne luka, og overraskende mange visste ikke engang om den. Så da lurer jeg…hvem er det de sender disse spørreundersøkelsene til? Pussig at svarene de får tilbake faller fint sammen med kostnadsbesparende tiltak. 

Jeg bruker denne luka HELE tiden på min E39. Særlig når man har barn og henter i barnehage, skal bare innom butikken for å kjøpe middag. Løfte glassluka for å sette inn ryggsekk eller noen leker, flippe opp luka for å sette inn en handlepose etter stopp på butikken. Jeg er sikker på at BMW sitt svar er at alle Touring nå har handsfree automatisk åpning av hele bakluka så da trenger man ikke glassluka. Glassluka var jo først og fremst for å slippe å løfte hele luka i en tid hvor automatisk bakluke ikke fantes. Men hva da med frakt av lange gjenstander?

IMG_8787.thumb.jpeg.a2cf7c475343533584ce28ec1ac35dff.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...