papertiger Skrevet Juli 10 Forfatter Skrevet Juli 10 (endret) 1 hour ago, Saltkjelen said: Nytt ratt gir ordentlig godfølelse. En fryd å se til og holde i. Absolutt, det gjorde mye med interiøret, både estetisk og fysisk. Dette var profesjonelt farget opp i Litauen, og føltes som nytt, både mykhet og farge. Fikk også byttet toggle switchen til CC som gummien hadde tatt kvelden på (kjent svakhet). Og jeg fikk satt inn rattet med tre lag Colourlock Shield før bruk. Han tok mitt ratt i innbytte, så ble ikke rare kostnaden. Veldig god service av hyggelig selger, kan absolutt anbefales. Endret Juli 10 av papertiger
papertiger Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) Bilferie og sommerpost 2026 Årets sommerferie og bilferie er over, så drar i gang et aldri så lite reisebrev. Skjønt «lite» er relativt, all den tid jeg sliter med å skrive med få ord. 530’en har virkelig levert varene som feriebil uten et feilslag, og den har levert både på komfort og plass. Ikke er det bilens feil at vi ikke evner å pakke kompakt, men med 3 ukers bilferie og prepping for all slags vær og aktiviteter har jeg kapitulert og vi er endelig enige om takboks neste år… Startet turen på samme måte som i fjor: tidlig frukost, før vi satte snuten mot Sirdal og tidlig lunsj på Hekta - den anbefales virkelig om du er i området. Med 6 grader på Sinnes var det ca 20 grader kaldere enn på samme tid i fjor. Neste etappe på ca 3 timer gikk over Suleskard, ned til Setesdal og over til Dalen, opp på andre sida og forbi Eidsborg, Høydalsmo og Seljord, før vi tok neste stopp på Bø Brød i nettopp… Bø. Herfra var det bare halvannen time ned til første overnattingssted på turen ved Laagen i Lågendalen, containerhytter med panoramaglass både i tak og vegger, en gedigen Høyt og Lavt klatrepark. Kjekt for både store og små! 400 km kjørt første dag. Neste dag ble brukt i klatreparken, før vi tok de neste 10 milene inn til Oslo og Holmenkollen i et jafs. Som vanlig gode parkeringsfasiliteter her oppe. Som nevnt tidligere har rattet vært en torn i øyet de siste årene, og har jaktet etter nytt ratt lenge. Men 10 lapper for et nytt ratt føler jeg koster mer enn det smaker, og opptrekk av ratt med varme er ikke alltid rett fram. I tillegg er det å være uten bil i 3 uker ikke alltid lett i hverdagen. Men nå bød muligheten seg når vi tilbrakte noen dager i Oslo. En veldig hyggelig selger på Finn fra Litauen som jeg har hatt dialog med tidligere som drev med dette i større skala. Gikk for et oppusset ratt, profesjonelt oppfarget i Litauen, med alt av funksjoner installert. Airbagen og knappene beholdt jeg, da førstnevnte ble byttet på recall for et par år siden, og knappene han hadde tilhørte F3x og fungerte ikke. Men han byttet toggle switchen til cruisekontrollen som var gåen i gummien. I tillegg tok han mitt ratt i innbytte, så det ble ikke rare summen jeg betalte for en betydelig oppgradering av interiøret. Kona var mest fornøyd med at hun denne gangen slapp å få ratt i bursdagsgave, slik hun gjorde når jeg ville ha nytt ratt i 4-serien Veldig redelig, ordentlig, ryddig og hyggelig fyr som absolutt kan anbefales. Jobben var gjort på en time. Som de turistene vi er, tenkte vi det var praktisk å parkere på Grünerløkka når vi hadde ærend i området. Det kostet meg dyrt, betalte drøye 500kr for noen timers gateparkering rett bak Tim Wendelboe sin kafé 😂. Mer turistaktiviteter: løpeturer bak hotellet til hoppbakken, båttur til Hovedøya for lunsj og bading, og et stopp innom Daegens Bakeri på Sagene et ærend på vei ut av Oslo. For en oase, for en plass! Siste dag tipset kona meg (hun kjenner meg tilsynelatende godt etter 18 år i lag) om en samling kjekke biler i hotellgarasjen. Her var det bare å nyte synet, og beundre eierne som kjører kloden rundt i disse rallyriggede veteranbilene: Fullt serviceteam var med, ikke langt fra én servicebil per deltagerbil. Denne toppa alt, en gammal Bentley. Denne som flere av de andre hadde allerede lagt teppe under for å fange opp lekkasjer. rutinert! En dansk M40i hadde sneket seg inn. Siklet også mye på denne tyske E450’en gjennom oppholdet i Holmenkollen. For en tilstedeværelse. Og passende nok stod forgjengeren parkert i samme periode rett nedenfor. Neste stopp: Kristiansand. I alle fall nesten. Aldri vært i Kragerø, så stoppa innom der for lunsj på veien. Herlig sommeridyll, mye folk, mye båt, bil, lite parkeringsplasser og fint vær! Kun p-plassbilde, vi tura oss videre i retning Kristiansand og stoppa ikke før ankomst hotellet. Dette traff «godt» med Norge - England-kampen på kvelden, så det var folkemengder og fest ulikt noe annet i byen hele kvelden. For en stemning! Men først: påfylling av litt Adblue etter varsling om 1500km gjenværende. Fint å kjøpe traktsett på Biltema og ofre en vannflaske for fornuftig påfylling for deretter å oppdage integrert forlengertut på kanna etterpå… Med ekstraomganger og høy puls ble det ca 2 timer på øyet før vi måtte stå opp for å ta Fjord FSTR over fjorden. Mål i Danmark: Remmerstrand, midt mellom Lemvig og Struer, vest i Limfjorden. Vi tok raskt av E45 og fulgte vestsiden nedover. Ankom Løkken som vi hadde hørt om men ikke visste noe om. Svingte av i retning sjøen, og for en opplevelse for hele gjengen da vi oppdaget at vi kunne kjøre ut på stranden! Her tenker nok mange «velkommen etter» 😂. Ble en liten pause der med strandfotball og bading. Neste stopp: Thisted for lunsj. Litt søvnig på en søndag, en plass jeg ikke hadde besøkt siden fotballcupen vi deltok i på begynnelsen av 2000-tallet. Siste pause før ankomst hytta var ferjetur fra Agger til Thyborøn, som tok ca 5-10 minutter. Merker hvor moderne og automatisert alt slikt er i Norge når en ankommer steder en må inn i en bod og betale billett på forhånd. Fremme på basen for den neste uka: 530’en fikk på ingen måte hvile denne uka heller, det ble småturer i nærområdet og dagsturer til Hvide Sande, Ree Safari Park og Århus med Tivoli Friheden for gutta boys og byvandring/shopping for fruen, alle tre ca 1,5 til 2 timers kjøring hver vei på motorvei. Kona liker seg definitivt best i venstrefila, som dere sikkert ser er alle copilotbildene mine i denne fila…. Baleno, enda en bil en ikke ser lenger i Norge. På safari, gjensyn med neshornet, giraffene og bisonoksene i Ree: Jeg og familiefaren i denne A6’en ga skrøyt til hverandre for både bilene og fargen. Tur til akvariet på Thyborøn, en heller middelmådig opplevelse. Er nok et skudd for baugen for enkelte dette: Fikk også tid til litt «Lego», både Fjord Line Stavangerfjord som sikkert flere kjenner igjen og Color Line sin Hybrid ble bygget i løpet av ferien, fin avkobling med guttungen. Det slår meg hver gang hvor vakkert det er i Danmark, på samme måte som danskene sikkert synes det samme om Norge. En ser vel sjeldent best det en har nærmest. Sykler til Paris, som er oppkalt etter.. nettopp: Paris. Rom ligger for øvrig rett ved. Da vi i 2023 bodde rett sør for Struer fikk vi ikke besøkt Venø, som ligger som en lang arm rett ut i Limfjorden. I år tok vi med oss syklene og planla Venø rundt på sykkelsetet en av dagene. Momentvrideren som holdt min sykkel fant ut den skulle feile mens vi lastet av syklene på ferjekaien, så da måtte jeg ta beina fatt og løpe Venø rundt mens kona og guttungen syklet. Det ble drøye 17 km. Perfekt langtur, med innlagt lunsjstopp og ispause. Vakker plass, ferjeturen er gratis uten bil og tar ca 2 minutter. På nordspissen, kalt Venøs Hjerte. Sjekk det ut på kartet, så skjønner du hvorfor. Fikk etter litt grubling og med god hjelp av Leathermannen demontert hele vrideren mens den var påmontert sykkelen, og fikk deretter enkelt skrudd løs sykkelen. Gåent tannhjul inni. Nærmeste Thansen fikset ny vrider på noen dager som bare var å skru på etter at jeg hadde flyttet over låsen. Plutselig var Danmark-delen av ferie ved veis ende. Vi valgte bevisst landevei på vestsiden tilbake til ferja, mye vakker natur og fine hus på vei nordover. Fikk tid til et nytt badestopp på Løkken strand før vi stilte oss i kø med resten av feriefolket som skulle opp nordover. Color Line var et salig kaos denne gangen, med stinn brakke og folk overalt, sovende i trappeoppganger og langs korridorer. Fikk kjøpt tre seter på Voyager class etter avgang, det er de beste hundrelappene jeg har brukt på lang tid. Aldri en ny tur uten. Ankomst siste base for ferien: firmahytta i Lyngdal. 5’eren fikk heller ikke her være mye i ro. To turer til Dyreparken, en på dagen og en på kveldsshowet til Kabeltann, og flere turer til de omkringliggende tettstedene/byene blir det kilometer av. Parkering på min faste plass: Mer giraff… Gjettekonkurranse: hvilken fisk er dette? Dagen før hjemreise, måtte stoppe å beundre en utrolig skitten 5-serie i solnedgang. Hjemreise, og et par kilometer hjemmefra stoppet vi for kaffe og kake nede i havna hos Boden Boden. Er du i Tananger omegn en søndag er råtipset å stikke innom denne, de tryller fram magi for ganen i sørlandsaktig idyll. Noen minutter videre på veien og vi er hjemme etter snaue 3 uker på tur. Kjørecomputeren nullstilte seg når vi kobla fra batteriet ved rattbytte, men kalkulasjonene sier ca 600km på toppen av dette, så ca 3400km totalt ble det kjørt. Som er godt gjort, med tanke på at vi holdt oss i Sør-Norge og Danmark. Velkommen hjem, hilsen nabomåka. Fikk etter noen dager anledning til å ta en innvendig shine, selv om bilen såg ganske bra ut etter ferien. Kom seg uansett mye. Noen dager på jobb før vi tok to helger på rappen til hytta i Sauda. Fint å være litt turister i «egen» by, for de som liker arkitektur er sinkgruvene i Allmannajuvet langs scenic route Rv520 å anbefale. Sveitsiske Peter Zumthor står bak alle bygningene her. For de av dere som er interessert i byggteknikk er jo dette i tillegg et interessant skue. Med kone og barn bortreist noen dager ble det litt alenehjemmetid og anledningen bød seg på å vaske alle vinterhjula som til nå har vært out of sight out of mind. La også på et lag Fussovoks og dekkshine på i3-hjula så er de klare når vinteren kommer. På innsiden var det tydelig fremdeles god virkning av fjorårets Fusso. En del for MPFen å jobbe med her… I tillegg fikk i3’en seg en etterlengtet utvendig vask. Innvendig i bilen hadde kona sørget for en god oppstrekk før ferien. Med ny langtur for 530’en til sørlandet denne uka har nye 1000km skrevet seg inn i telleren, og bilen nærmer seg dermed i skrivende stund 179000 kjørte km. Imponerende snittforbruk til kona å være, hun er ikke kjent for sin lette gassfot. Med nyfylt tank på slik snitt blir det solid rekkevidde: Med ca. 14000km siden sist reglementære oljeskift i vinter passet det da perfekt å avslutte uka og årets feriepost med et mellomskift hos Moe Auto i går og postferievask av bil i dag. Dynke i Prickbort før Vorr B skum, la virke og og spyle av. Mye å jobbe med her etter mange tusen kilometer siden sist vask. Det tok det meste av insekter i front. Aenso spray sealeren jeg la på før ferien hadde fremdeles god virkning, spesielt øvre halvdel av bilen. Fornyet laget på nedre del av bilen da det naturlig nok var mer slitasje der. Etter skumming og avspyling: Finito, og klar for ny uke: Endret 1 time siden av papertiger BMWE39turbo, Marius2002, Saltkjelen og 8 andre reagerte på dette 11
Saltkjelen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Knallfint reisebrev. Det er smått utrolig at dette er snakk om en "gammel" bil med nesten 200 000 kilometer på strømpelesten. Dette er peak BMW.
Marius2002 Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden Dette er bare herlig! Kanon BMW i kanon farge. Fantastisk reisebrev
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå