Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Snagg30 skrev:

Spent på hvordan du liker G31 540i. Hadde jo selv G30 540i i en liten periode og er du ute etter å nyte sekser bensin så vil du bli skuffet over lyden, for den er ikke tilstede med det originale eksosanlegget. Jeg ble hvert fall veldig skuffet over dette når vi hentet bilen

Drar den så langt jeg, at for meg så vil en nyere BMW (uten om M biler) med sekser bensin med OPF være fullstendig meningsløst og eie om man går inn med tanken om å eie en grom bil med mye innlevelse. En i4 vil ha like mye innlevelse på lyd, og girkassa er så silkemyk man merker ikke noe av den.

Men B58 med ordentlig eksosanlegg er for meg noe av det aller beste å eie. Finner du en godt utstyrt pre lci G31 og setter på AC Schnitzer bakre eksos så får du en fantastisk total pakke. Ordentlig snerr ved up shift og en motor med helt «ok» punch. Noe fart maskin er det langt i fra med sine 340HK men det holder :) Nevnte eksos er heller ikke kostbar 

Den jeg skal prøve er en 2018-modell (som er uten OPF tror jeg, det kom vel i 2019?) og med Performance eksos, så tror den kombinasjonen der kan bli akseptabel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Walkabout skrev:

Den jeg skal prøve er en 2018-modell (som er uten OPF tror jeg, det kom vel i 2019?) og med Performance eksos, så tror den kombinasjonen der kan bli akseptabel :) 

Herlig! Jepp, da får du en nydelig total pakke :D som du fint kan leve med etter å ha eid en F82 for lyden blir dag og natt. Min og var 2018 og dermed uten OPF, men selv uten OPF så var der ingen lyd. Og jeg overdriver ikke, fullstendig døll med original eksosanlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Snagg30 skrev:

Herlig! Jepp, da får du en nydelig total pakke :D som du fint kan leve med etter å ha eid en F82 for lyden blir dag og natt. Min og var 2018 og dermed uten OPF, men selv uten OPF så var der ingen lyd. Og jeg overdriver ikke, fullstendig døll med original eksosanlegg. 

Eller det er en 2019-modell produsert i september 2018. Får se om den har OPF eller ikke, skillet gikk vel akkurat der. 

Edit: Har funnet ut at det er OPF på den (tror skillet faktisk gikk i september 2018), men kanskje Performance-eksosen gjør underverker. Får prøve en uten OPF etterpå og høre forskjellen. Ellers er det jo ikke allverdens jobb å fjerne OPF etter at garantien har gått ut uansett. Skal en ha ordentlig lyd er det ikke verre enn å fjerne OPF samt sette på catless downpipe i kombinasjon med et sprekt eksosanlegg - om forskjellen er verdt bryet og kosten. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@WalkaboutHar sett på den tidligere, og tilbakemeldingen fra flere brukere er at den generelt ikke er 100% stabil. Problemet er at bilene går over på nød modus etter litt mer inspirert kjøring, og problemet forsvant ikke før de tunet bilen. Med tuning tror jeg ikke at bilen trenger modulen, så da er det egentlig bortkasta penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke så veldig mye som skjer med bilen om dagen, har nettopp vært på to ukers roadtrip i USA. Skal prøve å komme med et lite reisebrev derfra, selv om turen foregikk i en Chevrolet Suburban, og ikke en BMW :) 

Har gjort en "gentleman's agreement" på handel av ny (brukt) bil til høsten, men det drar seg litt ut med kontrakt, så får holde kortene tett til brystet foreløpig. Skulle gjerne hatt ting på plass, så jeg kunne planlegge salg av det jeg har, men det får drøye litt. 

Legger iallfall ikke veldig langsiktige planer for F11'en, for et eller annet til å erstatte denne blir det uansett på kort/mellomlang sikt. Ser ut til at 601-hjulene forsvinner nå (iallfall en kar som har sagt han skal ha de), men lever veldig fint med å kjøre 373-felger fremover - de er knallfine, og Vredestein Wintrac Pro gjør jobben på en 520d året rundt. 

I tillegg til å gjøre F80 klar for 1. mai-treff, fikk også F11 litt pleie i helgen. Trodde jeg hadde lakket calipperne for siste gang i fjor, men når noen har hamret løs på calipperne i forbindelse med bytte av bremseklosser ble det noen flak av gammel moro (les: rød lakk) som kom til syne. Så alle calipperne fikk deg en ny runde med sort spray, dekket med klarlakk. I mellomtiden fikk også hjulene seg en real vask. Resultatet ble greit.

Neste på listen er voksing og stor service om 1800 km. Håper på ganske problemfritt bilhold derfra og ut eierperioden på denne 13-åringen. Vi får se om det bikker tiårsjubileum for mitt eierskap (desember 2023) eller ikke :) 

8E92048E-ABD5-4C28-969C-5957BACF2B15.jpeg

04E8F6CE-F93A-4F5D-99A8-AFAB745D46B1.jpeg

29392A02-DB31-49DA-A72A-B6294C0461ED.jpeg

9C4E9BC1-6112-4EEB-9F53-87DF6B2EBFE7.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvordan bytte baklykt på F11?

1. Vent maks 12 måneder siden en av de forrige fire baklyktene tok kvelden og du vil høre den trivelige gong-lyden sammen med en feilmelding. Ytre høyre har tatt kvelden to ganger før, så dette blir lykt nummer tre.

2. Bruk 2000 kroner du heller ville benyttet på noe annet på en brukt lykt, mens du gleder deg over den solide kvaliteten BMW leverer på baklyktene sine. Hent denne hos Posten. 

3. Knot deg frem i bagasjerommet og demonter noen dikkedarier for å komme frem til de tre skruehodene som gjør at den defekte baklykta henger på karosseriet. Er du virkelig heldig og stø på hånda klarer du å få alle ut uten å miste de ned i et utall av hulrom.

4. Koble fra gammel lykt og koble til ny lykt. Sjekk at denne virker før montering.

5. Prøv å skru på de tre skruehodene igjen uten at de faller ned i hulrommene, mens du forholder deg til null sikt og tåpelige vinkler. Klarer du alle tre får du diplom i postkassa.

6. Mist det siste skruehodet ned i det fantastisk designede hulrommet rett under lykta, som akkurat har plass til at skruen kan dette ned, men null muligheter å komme til for å få den opp igjen. 

7. Konstater at du må sette av tid på å kjøre til Bavaria påfølgende dag for å kjøpe ny skrue. 

8. Kjenn på entusiasmen og gleden over de intuitive løsningene til BMW, mens du forbereder deg mentalt på at det er overhengende sannsynlig for et ytterligere bytte av baklykt innen utgangen av inneværende år.

9. Prøv på punkt 5 igjen, og gjenta eventuelt punkt 6-9 ved behov. 

A7FD8B69-F8EB-4ACF-B283-8851AC261F9F.jpeg

3B37A218-3C30-40B7-9304-BC4B1730201E.jpeg

E0448DD9-9D92-4D2A-9D63-4145DD08985D.jpeg

CCDFE58F-EA21-46D0-A337-F147F6E9388A.jpeg

 

4C087DDD-C249-4245-8F90-5756A1AE4CB9.jpeg

1F349846-D48D-47BC-B8CD-93138B3EA51D.jpeg

34C83001-C11D-404A-9CD7-D1ACCA683D56.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Walkabout skrev:

5. Prøv å skru på de tre skruehodene igjen uten at de faller ned i hulrommene, mens du forholder deg til null sikt og tåpelige vinkler. Klarer du alle tre får du diplom i postkassa.

20230512_155918.thumb.jpg.f6dc57f82e4e006db72847fe8a8d4498.jpg

Jeg klarte 3 av 3, sender jeg husadressen på PM? :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2023 den 17.52, E.C. skrev:

Slike muttere pleier jeg å feste med en halv runde maskeringsteip til en dyp 1/4" pipe, da får man tatt de et par runder på for hånd uten at de detter av. 

Får håpe at BMW ikke går konk nå som muttersalget til baklyktene kommer til å gå ned 😄

Godt tips - det gjorde jeg forrige gang og da gikk det fint, var ikke så lurt å prøve uten da jeg ikke hadde maskeringsteip tilgjengelig denne gangen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...