Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg ser du henviser til denne garantien, men jeg skulle gjerne sett noe mer dokumentasjon rundt dette. Det finnes absolutt ingen ting om dette på BMW Norge sine sider, og helt ærlig virker det rart at BMW Norge eller en autorisert BMW forhandler velger å selge en forlenget nybilgaranti på tre år for "en slikk og ingenting". Husk at de tre siste årene av den norske nybilgarantien er stilt av BMW Norge som følge av forbrukers ekstremt gode rettigheter ifb. forbrukerkjøpsloven. Det innebærer at de to første årene kan man reparere bilen worldwide og de tre siste kun i Norge. Det er jo ikke rare feilen som skal til for at verkstedregningen fort blir 10-15-20 000kr, så det sier seg jo selv at en slik garanti i så fall må koste minst 100 000kr for at det skal være butikk i det. Det som derimot fremkommer av BMW Norges hjemmeside om en utvidet garanti på Premium Selection biler er at disse automatisk har en 24 måneders garanti uavhengig nybilgarantien. Her er det dog verdt å merke seg at denne garantien er begrenset til 25 000km. For all del - jeg betviler ikke at det du sier stemmer, men jeg finner det nokså merkelig at en forhandler eller importør velger å tilby og ikke minst påta seg en risikofull tjeneste på et produkt de aldri har solgt og tjent penger på til normale priser. Når det i tillegg ikke finnes noen informasjon om dette i norske kanaler, gir i alle fall dette solid underbygging av tvil.

Det det derimot finnes informasjon om, dog ikke på de norske sidene, men i Tyskland, er en EUROPlus-garanti som er utstedt av en tredjepart og som har garantivilkår mer eller mindre likt med motor og drivverksforsikringene der det er avkortning etter et gitt antall kjørte kilometer etc. Hvorvidt dette er en ordning som tilbys på privatimporterte biler og for biler i Norge, vites ikke. Noen forlengelse av nybilgaranti kan det i alle fall ikke med rimelighet kunne sies å være.

 

Men nå synser du bare..

Da gjør vi det enkelt, offisielt så sier vi at dette ikke går. De som måtte ha spørsmål om hvordan, hva og på hvilke biler får selv ta kontrakt med sitt merkeverksted. Nå er det sikkert svært få om noen her som vurderer å importere en nyere BMW slik jeg gjør, så dette er egentlig ikke ett så veldig relevant spørsmål. Jeg vet hva jeg har blitt fortalt av merkeverksted, det holder for meg. Personlig hadde jeg nok skippet å tegne utvidet garanti uansett, har ikke hatt bruk for dette på de tre nyere importere BMWene jeg har hatt de siste 10 årene. Hver og en får nesten vurdere om en besparelse på 50 000-200 000,- ved import har noen verdi. Og det er heller ikke bare den økonomiske siden som taler her, skal man ha en fossil familiebil med kraftig motorisering så er man i mange tilfeller forvist til utlandet for å finne noe utvalg. En gylden middelvei er å få ett firma til å importere bilen for deg, slik jeg til nå har praktisert på de dyre bruksbilene mine. Da får man 5 års reklamasjonsrett og det tilbys ofte garanti ifra en tredjepart selv om denne ikke på langt nær er like god som en nybilgaranti fra importør. Jeg har derimot importert en del rimeligere biler selv og har tenkt at det er ytterligere 35-40 000 kr spart fremfor å la ett firma ta jobben. Men dette er det nok mest sannsynlig ikke verd, særlig med tanke på moms styret på en bil til nærmere en million.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg ser du henviser til denne garantien, men jeg skulle gjerne sett noe mer dokumentasjon rundt dette. Det finnes absolutt ingen ting om dette på BMW Norge sine sider, og helt ærlig virker det rart at BMW Norge eller en autorisert BMW forhandler velger å selge en forlenget nybilgaranti på tre år for "en slikk og ingenting". Husk at de tre siste årene av den norske nybilgarantien er stilt av BMW Norge som følge av forbrukers ekstremt gode rettigheter ifb. forbrukerkjøpsloven. Det innebærer at de to første årene kan man reparere bilen worldwide og de tre siste kun i Norge. Det er jo ikke rare feilen som skal til for at verkstedregningen fort blir 10-15-20 000kr, så det sier seg jo selv at en slik garanti i så fall må koste minst 100 000kr for at det skal være butikk i det. Det som derimot fremkommer av BMW Norges hjemmeside om en utvidet garanti på Premium Selection biler er at disse automatisk har en 24 måneders garanti uavhengig nybilgarantien. Her er det dog verdt å merke seg at denne garantien er begrenset til 25 000km. For all del - jeg betviler ikke at det du sier stemmer, men jeg finner det nokså merkelig at en forhandler eller importør velger å tilby og ikke minst påta seg en risikofull tjeneste på et produkt de aldri har solgt og tjent penger på til normale priser. Når det i tillegg ikke finnes noen informasjon om dette i norske kanaler, gir i alle fall dette solid underbygging av tvil.

Det det derimot finnes informasjon om, dog ikke på de norske sidene, men i Tyskland, er en EUROPlus-garanti som er utstedt av en tredjepart og som har garantivilkår mer eller mindre likt med motor og drivverksforsikringene der det er avkortning etter et gitt antall kjørte kilometer etc. Hvorvidt dette er en ordning som tilbys på privatimporterte biler og for biler i Norge, vites ikke. Noen forlengelse av nybilgaranti kan det i alle fall ikke med rimelighet kunne sies å være.

Det er greit å nevne at servicer kan falle ut av serviceboken i iDrive. Det var kun én service merket i iDrive på min i3, men et sjekk opp mot ISTA viste at bilen hadde hatt langt flere servicer. Et tastetrykk senere fra forhandler oppdaterte iDrive servicehistorikken online slik at alle servicene ble synlig. Ikke sikkert at dette er tilfellet her, men det kan være greit å ha i tankene om det er en noe ulogisk servicehistorikk - hvilket jeg føler her ettersom bilen ikke engang har "utleveringsstempelet".

Det er særdeles gøy at det skapes så mye dialog rundt dette, men det er noe Strandveien kalte Repair Inclusive og var ikke helt det samme som en nybilgaranti. Men det var inntil 5 år og 200k km kjørt. Den kostet ca 30k, om jeg ikke husker feil. :) Så det er tydelig at autoriserte forhandlere kan kjøpe dette, men det er vel denne som også står som en Euro-Plus-garanti..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lars89 said:

Flott motor, men resten av bilen kunne jo like gjerne vært en 316...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=282315901

@fupsaker her har du jo bilen din jo :D  My kind of car, ultimat sleeper det der

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, N.E.W. skrev:

Ryddig Klovnesko med litt kilometer, til en fornuftig pris.

BMW Z3 | FINN.no

Uff den fristet fælt! Kunne tenkt meg en slik med skjikkelig stance. Skiller seg virkelig ut blant alle 3 og 5 seriene!

 

Jeg klarer heldigvis ikke og se hvilke bruksområde denne skulle hatt inni min bilpark 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg kunne godt hatt en Z3 2,8 Coupe ja, tøff sak 👍 Pappa har solgt motorsykkelen sin så jeg driver litt påvirkning om å kjøpe en liten to seters BMW som erstatning 😅

2 timer siden, sveigis skrev:

Yes vil heller ha en bil som ser ut som en 316 med monster motor enn omvendt 😅

Helt enig 👍 Får i ulveklær blir aldri tøft, aldri. Kjipeste jeg ser er biler som er hora opp til å være noe de ikke er, du ser de har feite M3 felger…med bitte små bremser inni 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lars89 said:

Er så utrolig tøffe å se på de der!

Hadde vært gøy å prøve en i praksis en gang. Hatt lyst på en i sikkert 10 år.

Har kun kjørt cab med 1,9 og det var ingen højdare. Regner med det er vesentlig forskjell?

 

Jeg tittet på denne annonsen mange ganger i morges. Vurderte å ta en tur og se på bilen...men erfaringsmessig burde man aldri dra for å se på bruktbiler man liker selv om man ikke har bruk for den, for da er sjansen stor for at man tar den med seg hjem. 

Den er nok litt nedtur å kjøre i forhold til dine nåværende biler, selv med 2.8. Ingen vesentlige forskjeller mellom 1.9 og 2.8 utenom motor. Det som trekker ned mest er vel at man sitter for høyt (kan ordnes ved å bytte sete), litt stort ratt, litt slapp styring.  Så kjøreopplevelsen fremstår mer som GT istedenfor direkte sportslig. Design, sjarm og M52 trekker opp. Og coupe har jo brukandes bagasjeplass også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...