Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Snagg30 skrev:

Er det noen i umiddelbar nærhet av denne som kunne tenkt seg å sett på den kjapt ? Betaling skal vi selvsagt bli enig om :) Men dette ser ut til å vær en ypperlig mulighet for å få seg ene gammel bil som muligens er i grei stand.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210546964

Er man i markedet for E39 og ikke stiller krav til motor så er dette noe man må hive seg over. E39 er tilnærmet verdiløst om dagen, om fem år er dette en bil til 50 000 om den får være som den er. 

En eier, komplett historikk og den er norsk solgt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er man i markedet for E39 og ikke stiller krav til motor så er dette noe man må hive seg over. E39 er tilnærmet verdiløst om dagen, om fem år er dette en bil til 50 000 om den får være som den er. 

En eier, komplett historikk og den er norsk solgt.  

Akkurat mine tanker, spesielt det med 1 eier og da har den nok ikke blitt herjet så mye med. Det brenner godt under føttene så om noen bor i nærheten si gjerne ifra :) 

Hvilken motor er det i denne Fredrik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er en M52B20 motor, noe av det mer solide motorene BMW har laget 😀

Det var noen ungdommer som hadde reservert bilen, men selger virker som en veldig alright type og ville heller gi bilen til noen som kom til å ta vare på den. Så nå er den reservert for meg, mangler bare å planlegge litt. Litt rust i hjulbuer men alt av kanaler og jekkfester var i topp stand og det er vell et stort pluss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snagg30 skrev:

Det var noen ungdommer som hadde reservert bilen, men selger virker som en veldig alright type og ville heller gi bilen til noen som kom til å ta vare på den. Så nå er den reservert for meg, mangler bare å planlegge litt. Litt rust i hjulbuer men alt av kanaler og jekkfester var i topp stand og det er vell et stort pluss? 

Var det jeg egentelig ville skrive i stad, den der ender opp hos noen guttunger. Den er dessverre godt innafor budsjettet dems, denne fortjener bedre. 

Lykke til, rust i hjulbuer er enkelt å gjøre noe med. Utfordringene er kanaler og jekkfester og når de er fine så er det bare å gi på 👍 Man kan gjerne undervurdere en 520i, men når det nesten ikke er utvalg igjen om noen år så vil selv en 520i stige i pris. Er akkurat det som skjedde med E28 og E34. Lappferske 18 åringer har gjort sitt til å tynne ut bestanden på alt av eldre BMW i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min ærlige mening og ting jeg plukker opp:

  • Bulka kanal under venstre bakdør
  • Påbegynnende rust VB hjulbue
  • Bulk ved koffertlokk VB
  • Bulk på koffertlokk høyre oppe
  • Rust hjulbue HB, mer enn på venstre side
  • Høyre framskjerm matcher ikke helt

Jeg kjøpte min E36 da den var 18 år gammel, med tilsvarende km-stand, smårust og én voksen eier i Norge de foregående 10 åra. Ting røk på løpende bånd, men jeg fikk fikset det meste. Selv om noe er tilsynelatende velhold så kommer det til å ryke ting på en E39 og rusta må du gjøre noe med, før den spiser opp betydelig mer. En god pengeinvestering er denne bilen ikke (som 99,9% av alle bilene), men hvis du vil ha et prosjekt som ikke så mange har skrudd på og som du kanskje ikke kjører i salt-laken på vinteren så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Takk! Du påpekte ting jeg ikke klarte å se selv. Bulkene tenker jeg skal gå helt fint å ordne, men rusten er noe annet. Du nevner prosjekt men jeg er på ingen måte bil kyndig dessverre så det vil bli brukt verksted for stort sett alt, så kom gjerne med innspill på hva jeg kan forvente å måtte betale for fiksing av rust. Angående skjermen på høgre side så tenker jeg å få den lakkert opp igjen. 
 

Ellers har jeg vært på utkikk en ganske god stund etter en eldre bil med sekser å denne frister veldig. Legger gjerne noen kr i den for å få den i litt hyggeligere stand og forhåpentligvis eie den en god stund. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det pusses og sparkles på skjermene så blir det fort 10-15k, det holder neppe veldig lenge om du kjører om vinteren med salt på vegen. Skal du sveise inn nytt så er du kanskje rundt eller forbi bilprisen. Jeg har byttet en framskjerm og tatt smart-repair på frontfanger i fjor. Det ble 15k, med "rabatt". Det er sikkert greit å undersøke bilen mer før evt. kjøp. Har du tenkt å bruke bilen året rundt? Blir dette en bil nr. 2? Hvis du skal ta alt på verksted på en gammel E39 så blir det fort dyrt. Da bør man finne et ålreit verksted med peiling på modellen som går med på å putte på billigere uoriginale deler i en del tilfeller, samt at man selv kanskje ikke har forventninger om at alt er 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min E34 520i når den var 18 år gammel. Ryddig bil som alltid har stått i garasje og samme eier fra 2000 til 2011 (kjøpte den i 2012). Kun voksene eiere på den. Kjøpte denne da E34 er der E39 er nå, verdiløse. Jeg fikk min for 18 000 fordi den hadde en mangel lapp, gått 225 000 km. Litt rustbobler rundt om var det, men teknisk var bilen god. Jeg var litt på utkikk etter det samme som deg @Snagg30, billig klassiker med sekser til å cruise rundt i. Hadde bare ett øyeblikk hvor jeg fikk innmari lyst på E34. Vel...nå skriver vi 2021 og bilen henger med meg ennå. Kom faktisk nettopp inn nå etter en god kveldstur for å bøte på rastløsheten.

Å drifte en gammel E34 i alle disse årene har vært en hyggelig opplevelse. Det har slettes ikke vært dyrt og jeg har stort sett kun klart meg med slitedeler og annet som er naturlig at ryker pga alder. Den har svikta meg en gang, da bensinpumpa gikk. Ellers så har denne bilen vært like driftsikker som en gammel Toyota Corolla. Jeg kjører til både Sverige, Danmark og Tyskland med den rett som det er (ikke nå da pga kinaviruset). Hvis forventningene står i stil til det en 520i kan innfri så har du enormt mye kjøreglede og eierglede i vente. Gammel 5er er noen av de koseligste bilene å ratte rundt i, så lenge de er orignale slik de var tiltenkt fra starten av. Dette er biler som har sjarm, og en 520i har litt ekstra av det fordi den blir litt sånn "underdog". 

Noe annet som er moro er at jeg har lært så sykt mye om å fikse ting selv i løpet av 9 år med gammel BMW. Jeg har gått fra å ikke kunne bytte olje selv en gang til å kunne utføre det meste av vedlikehold selv, selv radiator bytta jeg i fjor på egenhånd. Sånn sett så er jo E34 litt enklere enn E39 da, litt mer komplekst på denne. Men husk på at Koed og ett godt uavhengig verksted er din venn, må ikke bruke orignaldeler eller merkeverksted.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Det første du nevner er egentlig en sum jeg er villig til å betale om jeg skal vær ærlig, for denne type bil er noe jeg har veldig lyst på. Det blir ikke en bil nr 2, mer som bil nr 3. Har en berlingo som står for det meste av vinteren osv. Det her blir rett og slett en kose bil, og en bil jeg vil beholde i lang tid og kanskje få ordnet opp med tiden til en hyggelig stand :) 
 

@Fredrik 90 Hvor langt har din gått nå? Man har selvsagt ingen garanti for hva som ryker eller ikke, her er vår splitter nye G21 et godt eksempel på at man kan vær heldig og uheldig. Jeg har veldig lyst å satse på denne bilen, om noe ryker å den blir stående en liten stund så gjør ikke det noe for vi har to andre biler om Bavaria klarer å fikse vår snart ;) Har lyst å få den så pen som mulig og bare ha den, jeg finner glede i ratte berlingo på en merkelig måte så å få eie noe slikt ønsker jeg veldig. Det har sin sjarm :) 

 

Også tenker jeg som du nevner angående å lære ting selv så må denne bilen vær ypperlig å starte med når det gjelder slike små ting i begynnelsen, For mine kunnskaper er såpass lav det er flaut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30

Min har nå gått 295 000 km, blitt mindre de siste åra siden jeg kutta ut mye av vinterkjørina. Tok en del rustflekker i 2016, men de begynner å komme litt tilbake nå. Så nå er planen å få den strekt opp profesjonelt, for nå er vi der at jeg bare skal beholde bilen for fremtiden så da kan jeg likegjerne legge litt penger i den. Jeg tenker sånn at disse bilene lages ikke lenger, og for hver bil som kjøres i filler eller ender opp i deler så blir min litt og litt mer sjelden 😅

En annen ting du vil merke er at det er faktisk ganske interessant å eie en ny og ek gamel BMW samtidig. BMW er en av få bilprodusenter som kan tilby gamle og nye modeller av ypperste klasse og kvalitet. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ikke plage dere så veldig mye mer med med denne gamle sliteren men fikk tilsendt noen bilder idag av rusten og jekk festene under. 
 

@Fredrik 90 Ser ut som du har fått valuta for din bil da kan man si. Jeg driver å venter på svar fra et verksted om pris på å få ordnet dette. 

249AF873-1F20-4699-8D21-4CA105BE976D.jpeg

308A5524-182D-47C8-A7D8-003D1F8D991E.jpeg

837034E3-F165-4AA5-9510-4A7DDF0262A6.jpeg

FFA561B5-DF50-4B5C-B766-137CA6727661.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...