Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, Snagg30 said:

Min far kjøpte bil av de i fjor, en meget pen Mercedes med V8! Tilstand var bra kosmetisk men fytti for et sabla rot når det kom problem og ikke minst servicehefte de på død og liv mente på de hadde, 6 måneder har gått om ikke mer og de har enda ikke funnet frem et eneste stempel. Bilen skulle og leveres med ny stor service dette var heller ikke gjort (jeg oppdaget det). 

 

Rart det der hvordan såpass mange Japan-biler med lav km mangler dokumentasjon og servicehefte. 

Ligger en E63 AMG på finn som også mangler servicehefte.  Antall arbeidstimer som ble lest ut av Airbag-modul tilsvarte en gjennomsnittsfart på 21 km/t....Yeah right.  Samt plenty av oljelekkasjer og defekt luftfjæring rund baut.

Minner litt om bilen til faren din som plutselig får problemer med girkassa på tross av lav km og ingen servicehefte.  Japan har gjort en god jobb med å dumpe alle AMG-bilene over på Norge. Fordelen med å shippe biler tusenvis av km vekk fra landet er at du slipper å få misfornøyde kunder på døra etterpå. 

Skrevet

Må huske på at Japanere er noen snålinger, dette er ett folkeslag som lever i ett land hvor det er høyre styring. Likevel så bestiller de sine premiumbiler med venstrestyring fordi det regnes som eksklusivt. Japanere kan også finne på å kjøpe f eks en Alpina for så å bruke den til å kun luske rundt i storbyen med. Det å eie en premiumbil handler ofte mer om å ha ett trofé stående som symboliserer rikdom og velstand, ikke noe man skal bruke hver dag. Derfor har ofte biler fra Japan lav kjørelengde og er strøkene. 

Mulig de også har en sær ordning med service historikk? Uten at jeg sier det er årsaken så vet jeg at det Japanske samfunnet i langt større grad er basert på tillit enn vårt samfunn. Mulig derfor de ikke tar servicehistorikk så høytidelig ettersom det er tillit til at tidligere eiere har fulgt opp dette.

Skrevet (endret)

Jeg hadde innbilt meg at dat var en slags 100000km grense på biler i Japan, men jeg spurte ChatGPT;

Sitat

Japan har ikke en regel som forbyr bruk av biler med over 100 000 km. Mange japanske biler kjører mye lenger enn det.

Det som gjør at mange biler i Japan selges eller eksporteres før de får så høy kilometerstand, er:

  • Shaken (車検) – en svært streng og dyr periodisk kjøretøykontroll (ligner EU-kontroll, men mye mer omfattende). Den blir gradvis dyrere jo eldre bilen er, og ofte er det rimeligere å kjøpe ny bil enn å fortsette med den gamle.

  • Avgifter og forsikring øker med alder og slitasje på bilen.

  • Kultur og prestisje – mange japanere foretrekker nyere biler.

Resultatet er at biler ofte eksporteres når de er noen år gamle, gjerne med relativt lav km sammenlignet med Europa.

Derfor ser man mange japanske bruktbiler i Norge og andre land med 60 000–120 000 km, men det er altså ikke en lov som setter en hard grense.

Hva er Shaken (車検)


Hva Shaken innebærer og hvilke kostnader som øker med alder / vekt etc.

Shaken består av flere komponenter og avgifter / skatter:

  1. Inspeksjon og sertifiseringsgebyr

  2. Bilens vekt-avgift (Weight tax / 車両重量税)

  3. Forsikring (Compulsory Automobile Liability Insurance, CALI / 自賠責保険 “Jibaiseki Hoken”)

  4. Bilskatt / årlig veiskatt (Automobile / Annual Road Tax, 自動車税 “Jidōsha-zei”)

Den E92 M3n de har ser jo også bra ut (bortsett fra rattet....) - fra Japan den også. Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2008 - Grå - 420 hk - Coupe | FINN.no

f92b2c8f-a825-4846-bd5c-b031b8384d52

Endret av Orjan
Skrevet
6 hours ago, Orjan said:

 

Den E92 M3n de har ser jo også bra ut (bortsett fra rattet....) - fra Japan den også. Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2008 - Grå - 420 hk - Coupe | FINN.no

f92b2c8f-a825-4846-bd5c-b031b8384d52

"Denne modellen er utstyrt med den legendariske 4.0 liters V8-motoren kombinert med presist girsystem, som gir eksplosiv akselerasjon, herlig lyd og ekte motorsportfølelse – både på landeveien og på bane."

Jeg kjøper i utgangspunktet ikke biler med svarte nyrer, men med tanke på at denne har et presist girsystem så er det mulig at jeg må gjøre et unntak :-) 

Skrevet
1 minute ago, Orjan said:

@RNJ - er nok billigere å bytte nyrene enn å plages med upresise girsystem 😁

Ja, nettopp!

Skrevet (endret)

At ikke forhandlere tar seg litt mer flid i å dobbeltsjekke AI-tekster. Her var det en del rart, men; ""Bilen er meget godt utstyrt. - Begge originale nøkkelbrikker med innebygget fjernstyringsenhet for sentrallåsen følger med."  Også fikk den nye dekk for fem (5) år siden?! Jaggu noe å trekke frem...
 

https://www.finn.no/mobility/item/242083040

Endret av The Quark
Skrevet

Hadde vært mer bekymret for monteringa her, om påstanden stemmer:

Quote

Ny høytrykks bensinpumpe i tank

 

Skrevet
7 timer siden, The Quark skrev:

At ikke forhandlere tar seg litt mer flid i å dobbeltsjekke AI-tekster. Her var det en del rart, men; ""Bilen er meget godt utstyrt. - Begge originale nøkkelbrikker med innebygget fjernstyringsenhet for sentrallåsen følger med."  Også fikk den nye dekk for fem (5) år siden?! Jaggu noe å trekke frem...
 

https://www.finn.no/mobility/item/242083040

Tror den annonsen er gjenbrukt uten at noen har brukt 5 kalorier på å lese igjennom 🙄

 «NB: Bilen ble EU-godkjent 30. september 2021. - Neste påkrevede EU-kontroll må utføres innen 30. september 2023»

Skrevet

Det med EU-kontrollen stemmer. 

Rar butikk det der. Har tilsynelatende overprisa, ukurante biler til salgs i årevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...