Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så du sammenlikner Alpina med gamle Amcars? Du kunne ikke finne noe som var litt mer på to forskjellige planeter?

Snakker vi M bil, f eks E36 M3 så er det veldig kjedelig med automat. 

Altså nå var det for å illustrere hvor lite attraktivt automatgir er (for meg). Og hvordan prisforskjellen på auto vs manuelt på enkelte biler reflekterer dette..

Jeg vil si jeg selv også har litt peil på eldre amcar (og nyere frem til midten av '90), men måten du argumenterer på gjør det vanskelig å si imot deg uten at det virker som jeg "troller"/ "angriper" deg :)

E36 M3 kom vel ikke med automat i EU? SMG er jo ikke automat, men manuelt gir er å foretrekke uansett hva slags bil det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Du skjønner nok hva jeg mener her Fredrik når jeg skriver slurekasse.

Den automatkassen der hører hjemme i en vanlig e34 ,ikke i en e34 Alpina .

Der gjelder tre pedaler og rørepinne ,men igjen det er min mening og tror nok flere enn meg er enig i dette .

Din derimot altså 39en må det jo være perfekt kombo ..😊🙏

Joda jeg skjønner selvsagt hva du mener 😀 Det jeg prøver å få frem, som kanskje ikke er så lett å få frem når man skriver på nett er at for meg så er Alpina the holy grail. Om den har automat eller manuell, det blåser jeg i så lenge det ikke er en E9x D3 😅 For meg er dette en gentlemans cruiser og da kan den godt ha automat for min del, derav mitt opprinnelige svar til @GreenE36Cab. Det var ikke meningen å lage en stor greie, men å "avfeie" en sjelden bil som E34 B10 bare fordi den har automat blir tullete. Det finnes folk som liker dette også 👍

Igjen, manuell er absolutt å foretrekke så jeg er ikke uenig i det 😀

Min E39 B10 har jo automat….lever veldig greit med det jeg 😀 Er vel 5 trinns kasse på E34 B10 med automat også? Om det er en E34 B10 eller E39 B10 med automat…ser ikke helt forskjellen her. Momentet i V8ern gjør kanskje E39en litt mer kjørbar med ei automatkasse 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare skyte inn siden alle vil diskutere den E34 B10'n at jeg har eid denne bilen flere år, og automatkassa er nydelig i den. Jeg var skeptisk selv når jeg kjøpte den på grunn av automat, men jeg ble ganske fort overbevist om at det fungerte virkelig bra i denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst biler uten bunndrag som "sliter" med automatkassene fra denne tidsperioden, da må kassa ofte gire ned for å holde farten oppe, dette slipper man med større motor. Jeg har selv hatt en E36 320iA i 6 år og kan egentlig ikke si at kassen har vært særlig dårlig. Det er tydelig forskjell mot gode moderne automatkasser, men de nå 30 år gamle ZF-kassene er fortsatt bedre enn diverse ræl som har blitt satt inn i ulike biler i løpet av de 10 siste årene.

Fordelen med de gamle kassene er at de er relativt enkle mtp. logikk og giring. Jeg kunne ganske nøyaktig forutsi hvor mye jeg må løfte opp foten eller hvilken fart som skal passeres for at girkassa skal gire opp og evt. ned. Dermed sitter "adapsjonsverdiene" i ens egen fot og når man kjenner til hvordan "kassa tenker" så er det ikke så ille å kjøre om man tilpasser seg selv litt. Halvautomatkasser på diverse andre bilmerker der man egentlig har en manuell og en datamaskin som styrer kløtsjen er ofte betydelig treigere ved girskift, til en grad der det kan oppleves som slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Patta skrev:

Overprisede e39er kommer og går, og ser de som regel aldri solgt :) 

Jeg er litt spent på om den Byzanz E36 M3en på Finn blir solgt (prisen er nå på 499K tror jeg det var), føler den kanskje er litt overpriset men hva vet vel jeg... (Hadde jeg hatt råd. så hadde jeg nok antakeligvis kjøpt den til den summen tenker jeg :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 520d - Utstyrsbombe

  • 17" GS-felger med inngrodd bremsestøv
  • Headway Horace dekk fra 2014
  • EU i 3 måneder til
  • "mye HK"
  • Sort N-merke på skilt
  • "Røde bremsekalipere og i frontfanger"
  • "Bilen er påkostet og undersøkt for nærmere 200.000,- de siste årene, så det kan være i mål snart men bilen selges slik den står uten garanti"
  • Liten skjerm i iDrive
  • Ingen Hi-Fi-pakke (helt uten sub)

Håper noen her på forumet får scoopet opp den utstyrsbomba 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg er litt spent på om den Byzanz E36 M3en på Finn blir solgt (prisen er nå på 499K tror jeg det var), føler den kanskje er litt overpriset men hva vet vel jeg... (Hadde jeg hatt råd. så hadde jeg nok antakeligvis kjøpt den til den summen tenker jeg :P)

Flott den du snakker om, men jeg tenker litt at e36 er begynt å bli så gammel bil nå at det ikke trenger å være en dyr m3 for å verdsette et eierskap i strøken tilstand, og tror ikke e36 kommer til å nå den status e30 har hatt de siste 10 årene eller noe slikt så tror ikke det er en investering å betale så mye for en m3 med lav kilometerstand. Min første BMW var en e36 320ia og jeg ville blitt mer enn glad nok av å kunne kjøre den på veien igjen og hjem til garasjen. Din økonomi selvfølgelig, kanskje om du vinner i Eurolotto så er den prisen der lommerusk :) 

12 minutter siden, Orjan skrev:

Vilt. 40% prisøkning på ett år.. 

Ganske voldsomt. Håper ingen kjøper før den går ned i pris, for hvis ikke så forsetter ballen å rulle på e36-markedet fremover. Fordel for deg kanskje :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Orjan skrev:

Om ikke annet, får i alle fall disse M-bilene oppleve Norge på kryss og tvers. Disse flyr jo over øst og vest i forskjellige eierskap annenhver måned. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Om ikke annet, får i alle fall disse M-bilene oppleve Norge på kryss og tvers. Disse flyr jo over øst og vest i forskjellige eierskap annenhver måned. :P 

Det virker nesten på meg at de som kjøper de ønsker seg en M-Bil, helt til de finner ut at de ikke har råd til å betale ett lån hos Santander på 5-600k samt forsikre de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...