Werther Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden On 10/19/2025 at 7:44 AM, Fredrik 90 said: Etter salget av E61 så har jeg ikke noen nr 2 bil å kjøre med i vinter. Men å kjøre på prøveskilt ett helt år blir litt lenge 😅 Ser ut som du har malt deg inn i et hjørne vedrørende entusiastbiler, Fredrik. Med tanke på at vinteren utgjør såpass stor del av året, så synes jeg selv det er synd å gjemme vekk fine biler halve året. Det er mye kjøreglede å hente i vinterhalvåret, og man får "testet" bilene på en helt annen måte enn når de lever under et pledd og bare ser solskinn og 20 grader. Siden Alpinaen er såpass tungsolgt og uansett har blitt vinterkjørt i Sverige, hvorfor ikke lanolinbehandle kjerra og hive på noen gode piggfrie dekk? Det er da ingen krise om den ser litt salt.
Fredrik 90 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 time siden, Werther skrev: Ser ut som du har malt deg inn i et hjørne vedrørende entusiastbiler, Fredrik. Med tanke på at vinteren utgjør såpass stor del av året, så synes jeg selv det er synd å gjemme vekk fine biler halve året. Det er mye kjøreglede å hente i vinterhalvåret, og man får "testet" bilene på en helt annen måte enn når de lever under et pledd og bare ser solskinn og 20 grader. Siden Alpinaen er såpass tungsolgt og uansett har blitt vinterkjørt i Sverige, hvorfor ikke lanolinbehandle kjerra og hive på noen gode piggfrie dekk? Det er da ingen krise om den ser litt salt. Jeg ser det litt annerledes jeg da. Selv om man setter bort bilene vinterstid så er det ikke noen grunn til å kjøre kjedelig bil hele året. Jeg har jo de senere årene kjørt alt fra Ford Crown Victoria, Chevy Camaro, 2x545i og 130i vinterstid så jeg synes ikke jeg har noe å klage på. Nå er jeg på utkikk etter noe annet artig, har siktet meg inn på Audi S4 B7. Men de er så innmari lurvete alle som ligger til salgs i Sverige. Mulig jeg ryker på nok en E6x med vriåtter…de er billige, driftssikre og generelt sett helt herlige biler. Også er det ett pluss at man kan selge de med god fortjeneste i Norge når man er "ferdig" med dem 👍 Det hadde selvsagt vært kult å rocka rundt vinterstid med Alpina B10. Fått tak i en fet skiboks i samme farge som bilen og sust på fjellet i stil. Men lanolin synes jeg er noe ordentlig svineri, og uansett hvor mye man lanolin behandler en E39 så vil den ruste i stykker i løpet av ett par vintere. Det begynner å bli en gammel skute dette og jeg synes den fortjener bedre enn å være bruksbil vinterstid. Da setter jeg den heller på vinterlagring, også gleder jeg meg til å kjøre den frem til våren igjen og ha mange fine turer i løpet av sommeren. Vil heller ha en god E39 som jeg kan hamre nedover Autobahn med i 250 km/t, eller cruise rolig nedover Moseldalen enn en bil som brukes opp her hjemme på vaskebrett føre og salt. Bilen gikk vinterstid til 2012, men dette var i nord Sverige hvor de ikke salter (i motsetning til Nord Norge). Den har vel de fineste usveisa jekkfestene jeg noen gang har sett på en skandinavisk E39. Tenker jeg forsøker å holde det sånn 😀 laffe, E.C. og Saltkjelen reagerte på dette 3
ehaugsnes Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 9 timer siden, Dusy skrev: Denne havnet i bakgården min jo @ehaugsnes https://www.finn.no/mobility/item/428372034?ci=8 Stilig! Skulle levert den på døra jeg da, så kunne jeg stikki innom på en cars and coffee😄 Dusy reagerte på dette 1
ehaugsnes Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mektige biler dette og. Ligger bare to stk på finn. Vært gøy og prøvd en slik en gang! Mye finurlige duppeditter på en slik https://www.finn.no/mobility/item/390503831?ci=3
laffe Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 4 minutter siden, ehaugsnes skrev: Mektige biler dette og. Ligger bare to stk på finn. Vært gøy og prøvd en slik en gang! Mye finurlige duppeditter på en slik https://www.finn.no/mobility/item/390503831?ci=3 Litt usikker på hvilket ratt jeg synes er mest sexy av E65 og Phaeton sitt E.C. og Werther reagerte på dette 2
Werther Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 51 minutes ago, Fredrik 90 said: Nå er jeg på utkikk etter noe annet artig, har siktet meg inn på Audi S4 B7. Men de er så innmari lurvete alle som ligger til salgs i Sverige. Mulig jeg ryker på nok en E6x med vriåtter…de er billige, driftssikre og generelt sett helt herlige biler. Bare ha i bakhodet at eldre Audi ifølge ryktene begynner å få dårlig deletilgang. Audi kutter ut deletilgang på modeller eldre enn 15 år, så B7 begynner å slite. Selv tidlige Audi R8 4.2 V8 får man ikke tak i diverse deler til lenger, og må bruke/tilpasse deler fra senere V10-utgaver. Lanolin er kanskje lite attraktivt og ser ikke så bra ut på bilder, men det funker fjell. Ingen av de bilene jeg har brukt dette på er hugget. En kamerat av meg er litt jålete slik som deg, han kjører heller en 2014 Cayenne med et understell full av rust enn å kline det inn med lanolin og kjøre 3 vintre uten bekymring.
Fredrik 90 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 11 minutter siden, Werther skrev: Bare ha i bakhodet at eldre Audi ifølge ryktene begynner å få dårlig deletilgang. Audi kutter ut deletilgang på modeller eldre enn 15 år, så B7 begynner å slite. Selv tidlige Audi R8 4.2 V8 får man ikke tak i diverse deler til lenger, og må bruke/tilpasse deler fra senere V10-utgaver. Lanolin er kanskje lite attraktivt og ser ikke så bra ut på bilder, men det funker fjell. Ingen av de bilene jeg har brukt dette på er hugget. En kamerat av meg er litt jålete slik som deg, han kjører heller en 2014 Cayenne med et understell full av rust enn å kline det inn med lanolin og kjøre 3 vintre uten bekymring. Ja jeg vet, og det er jo ett problem som blir mer og mer vanlig hos BMW også dessverre. Men Audi A4 B7 er jo en bil det ble laget millioner av, og som det fortsatt går hundre tusenvis av på veiene ennå. Så deler er å få til disse bilene, føler R8 blir noe helt annet og lite sammenliknbart. I motsetning til RS4 så har S4 langt mer normale A4 deler og komponenter i seg..f eks understell. Så deletilgang tar jeg ikke så tungt…problemet er å finne noe som ikke er ihjel kjørt eller overprisa. I Norge finnes jo ikke disse bilene omtrent, så jeg må søke i Sverige. Ellers så høres det ikke ut som han kompisen din er så nøye med underspyling. Kommer vel litt an på hvor i landet man bor også. Jeg er veldig nøye med underspyling vinteren igjennom, har egen chassis vasker til å ha på høytrykken. Den er gull verd, kjører den under bilen en gang i uka vinteren igjennom. Det har funka for meg i alle år. G30en min så ut som den fortsatt var ny under etter å ha kjørt den i fem år 👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå