Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Bytting av bakfjærer gikk greit. I tillegg viste det seg at det ikke var nødvendig å bytte klave eller kaliper der bremseklossen var slitt skeivt, så det ble ikke så dyrt som jeg hadde fryktet.

Det jeg ikke nevnte, dog, var at sideblinklyset på høyre side ikke virket. Tilsynelatende en liten bagatell. Da jeg lagde en tråd på forumet for å høre hvordan jeg skulle komme til ledningen til sideblinklyset fikk jeg en melding fra @lagunilla. Han fortalte at feilen sannsynligvis skyldtes brudd i kabelmatta, og at en større utskifting av kabling i fremre del av bilen ville være nødvendig for å få ting skikkelig på stell. Og altfor dyrt til å koste på en ti år gammel bil. Ikke et ukjent problem på F25, visstnok, så det gikk jo an å søke BMW om å ta det på goodwill, mente han. Så @lagunilla søkte BMW, og BMW sa ja til å ta kostnaden. På en ti år gammel bil! Time ble bestilt, og i dag har bilen fått byttet ut deler av kabelmatta. Ganske skremmende å se at kobberet i den gamle kabelmatta var så irret at det i flere av ledningene bare var noen få av de tynne kordellene som var hele. Det meste av kobberet hadde gått i oppløsning. Dette ville blitt et feilkodehelvete etterhvert hvis ikke @lagunilla hadde lest tråden min.

Men nå er altså bilen i tipp topp teknisk stand. Takket være fantastisk hjelp fra @lagunilla og en imponerende dose goodwill fra BMW.

Helt på tampen må jeg nevne at jeg hadde 225xe som leiebil igjen i dag. Og jeg blir bare mer og mer godvenner med den bilen. Forrige gang hadde jeg en 330e, men jeg må si at jeg av en eller annen grunn foretrekker 225xe. Mulig at det at den er mer kompakt gjør at jeg føler at jeg får mer kontakt med bilen. Og så synes jeg den virker kvikkere enn 330e i mellomakselerasjon også.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 13.4.2021 den 15.21, Marius2002 skrev:

@ogee1 herlig at det ordnet seg :) Jeg gledes over at folk får opp øynene for 225xe, en fantastisk bil :D  Det eneste er det du nevnte om vindu/panser der den gangen, det har brent seg på minnet :lol: 

Jeg tenker ikke på det lenger, jeg. :-) Sto faktisk og kikket på 225'en og tenkte at den kunne blitt skikkelig kul med senk og fete hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Vi fikk Volvoen på mandag. Har ikke fått kjørt all verdens, men nok til å danne et bilde av hvordan bilen er.

Glemmer vi at det ikke er ICE-motor og ser på det som en hvilken som helst annen bil, så blir beskrivelsen som følger. Det er en kompakt SUV (445cm) med en kupé som er veldig romslig foran og der det er ganske bra plass til to voksne bak. Greit med bagasjeplass også. Jeg synes bilen ser veldig kul ut. I tillegg virker den dønn solid. Kvalitetsfølelsen inne i bilen er bra også. Den har et gammeldags dashbord med instrumenter foran føreren og en skjerm i midten som er bygd inn i dashbordet. Den har en del funksjoner i infotainmentsystemet, men det som er presentert som standard er veldig enkelt og oversiktlig. Det er bare å sette seg inn og kjøre.

Og kjøre, det gjør den godt. Veldig komfortabel og stødig, men mer agil i svinger enn vekta skulle tilsi. Det er rett og slett skikkelig fint å sitte bak rattet. På hovedveiene føler jeg at den har en ro som jeg bare har opplevd på større biler før, sikkert på grunn av vekta. Gleder meg til å dra på lengre turer med denne bilen. Det at den gjør 0-100 på 4.9 sekunder er moro, men egentlig veldig lite interessant i denne sammenhengen. Jeg gidder ikke å bruke det til vanlig, men det er ok å vite at det er reserver tilgjengelig hvis man trenger det ved forbikjøring eller lignende.

Som nevnt liker jeg utseendet på bilen. Passelig sært, men fortsatt med linjer som henger sammen. Innvendig er også designet bra, men her foretrekker jeg BMWs design, kanskje med unntak av de store skjermene og sølvfargete knapper som jeg ikke har vent meg til ennå.

Integrasjon med Google Maps, Android Automotive osv. kan vi komme tilbake til ved en annen anledning. Dette er så bra at jeg synes at andre bilmerker burde vurdere det samme i stedet for å utvikle helt egne systemer.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Merker at jeg er litt trist i dag. X3en ble solgt i går. Som nevnt tidligere i tråden, den beste bilen vi har hatt. Forholdsvis få problemer, men mye komfort og kjøreglede i en praktisk innpakning. En annen ting er at jeg kommer til å bli mindre aktiv her inne siden jeg ikke har noen BMW lenger. Bortsett fra motorsykkelen, da. Bimmers er et av de beste forumene jeg kjenner til, uavhengig av tema.

Jeg krysser fingrene for at BMW får justert kursen litt og begynner å designe biler som jeg har lyst på igjen, så jeg om en stund kan opprette en ny tråd om en BMW jeg har kjøpt. Foreløpig ser det dessverre ut til at det kan bli en stund til. Jeg kommer uansett til å svinge innom forumet, så jeg sier ikke takk for meg riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forøvrig skryte av Nettbil. Hvis man skjønner konseptet og dermed at man vil få en lavere pris av dem enn man kan få på Finn, så var resten av prosessen knirkefri.

Jeg bestilte time for et par uker siden. På fredag ringte en saksbehandler som ga en prisvurdering. Jeg leverte bilen til NAF på tirsdag morgen. De kjørte en budrunde blant sine registrerte brukthandlere som var ferdig klokka fire. Jeg fikk tenke meg om til onsdag morgen. Signerte kontrakt i går rundt lunsj og nå er pengene inne på konto, omtrent et døgn etter signering. Kontrakten med Nettbil sier spesifikt at de sier fra seg retten til å gjøre reklamasjoner gjeldene etter kjøpslovens paragraf 19. (Så sant jeg ikke bevisst har holdt skjult feil jeg visste om.)

Forøvrig lurer jeg på hvilken verden de som annonserer på Finn befinner seg i. Historikken jeg har klart å finne sier at tilsvarende biler har blitt solgt for 200-250 tusen. Bilene på Finn ligger ute for 280-350. Ikke rart at gjennomsnittlig annonseringstid før salg er tre til fire måneder, kanskje?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med salg 😅 Synd å selge en bil du anser som den beste du har hatt for å ta sjansen hos en annen leverandør. Sånt tørr ikke jeg, følte min F10 var verdens beste bil så da var det naturlig for meg å søke lykken hos en G30 i håp om at den kan videreføre det. I den perfekte verden skulle vel en ny X3 30d kunne ha blitt en bra avløser til din bil, men jeg har forstått at elbil var ett ønske du hadde. Så koster jo en ny X3 30d langt nord for en million også. 

Jeg liker den elektiske XC40, ser fresh ut og hovedargument her er at den ser ut som en helt vanlig SUV. Jeg ser frem til når alle elbiler kan se normale ut, her har nok BMW ett godt stykke igjen. Når det først var elbil du skulle ha så skjønner jeg godt du velger noe annet enn BMW...BMW er vel det siste merket jeg hadde vurdert om jeg skulle hatt elbil (tror faktisk jeg hadde valgt Tesla før BMW her). Jeg tror nok du kommer til å savne lyden og følelsen av N57 kraftverket foran deg. XC40en er nok raskere, men det er noe eget når man også legger til lyd. Samtidig som det er nydelig summe rundt lydløst i det daglige, med all den kraften under pedalen som man trenger 😀

Lykke til videre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ogee1 said:

Forøvrig lurer jeg på hvilken verden de som annonserer på Finn befinner seg i. Historikken jeg har klart å finne sier at tilsvarende biler har blitt solgt for 200-250 tusen. Bilene på Finn ligger ute for 280-350. Ikke rart at gjennomsnittlig annonseringstid før salg er tre til fire måneder, kanskje?

Mye rart på finn. Hvis jeg skal tippe så tror jeg at mange forhandlere har pushet folk til å kjøpe med fullfinans og ta nedbetaling over 8-10 år. Det kan selvfølgelig være semi-fornuftige grunner til å kjøpe på fullfinans (Tesla-lånet mitt med lav rente blir spist opp av inflasjon f.eks.), men enkelte som kjøper med lang løpetid har "egentlig" ikke råd til bilen. Dermed er det ofte restlånet som dikterer prisen de legger ut for og ikke markedsverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat melding fra fattern om at han og modern har bestilt en X1 xDrive25e. De har kjørt tre-fire år i en 225xe som de har vært kjempefornøyde med (deres første BMW), men nå trenger de tilhengerfeste, så da ble det ny bil. Så selv om jeg "melder meg ut" av BMW-familien for en periode har jeg i alle fall bidratt til at mutter og fatter har blitt helfrelste BMW-fans.

Blir forøvrig et ganske dyrt hengerfeste når jeg kikker på mellomlegget mellom 225en og den nye X1en. :-D

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...