Gå til innhold

Min biltråd - E46 M3 SMG og I3


 Share

Anbefalte innlegg

Godt nyttår!

Etter en senhøst og advent preget av oppussing av bad har det blitt lite tid til garasjesyssel og oppdateringer her. Men noe har da blitt gjort!

Jeg fikk jo som kjent ikke til disse lysene i speilene. Jeg koblet de på den åpenbare 2-pins kontakten som ble til overs. Jeg fikk jo heller ikke autodim til å fungere. Alt dette hadde sin forklaring. For det første fant jeg ut at speilene kun hadde varme, og ikke autodim. Og kontakten som var til overs på ledningsnettet i bilen var til autodim funksjonen i speilet. Etter enda mer tråling på koblingsskjemaer i newtis fant jeg ut at signalet til lyset i speilet kommer fra en av pinnene på den store kontakten i dørmodulen. Denne pinnen var ikke i bruk på ledningsnettet til speilet. Så der lå feilen.

Tok ut den nevnte pinnen fra det gamle speilet, skjøtet den med ledning til lys på nye speilet, og dyttet den inn i konnektoren.

IMG_5893.thumb.JPG.46a54565a437c8814a605f7cf5bdd904.JPG

IMG_5894.thumb.JPG.26d83e6c9440af8afb3ded2cb21a581c.JPG

Og se det:

IMG_5897.thumb.JPG.8e3eb0828744ac5a734e7eace979aaf7.JPG

 

Så hadde jeg feilkode på fogging sensor. Ny uorginal ble bestilt hos Koed, var vel en 700kr hvis jeg ikke husker feil. Denne var grei å skifte, varme forsiktig opp med varmluftpistol og den løsnet fint fra ruta. Enkel å montere på riktig sted med plast "malen" som fulgte med.

IMG_5924.thumb.JPG.31d3d54c1a2f232043f1bad77dafc849.JPG

Ingen feilkode lenger. En defekt fogging sensor kan påvirke styring av varme i speil og helt uten videre sette på vindusviskerne på full sving, har opplevd begge deler, irriterende. Varmen i speilene kunne plutselig gå på mens jeg hadde tenningen på og bilen sto inni garasjen. Opplevde det når jeg feilsøkte på autofoldingen av de gamle speilene. Så nå får vi se om dette stabiliserer seg.

Så hadde jeg ikke fungerende PDC, det ordnet seg med rep av ledningsnett bak, mens foran trengte jeg to nye sensorer. Var vel @Otis her inne som nevnte i en tråd at disse PDC sensorene fra Kina faktisk ser ut til å holde bra. De kostet 260kr for 4stk på Ebay. Så da har jeg to til overs. Fikk en kompis til å kaste litt lakk på de, så var det bare av med fanger, og montere de. Ledningsnettet bak fangeren foran så bra ut. Slettet feilkoder og PDC ble i orden :D

Ellers litt random bilder, sort blank E61 er gnistrende pen ute i vinterkulda :)

IMG_5930.thumb.JPG.76700ebc2e943ff4646b91d515fc13bd.JPG

17.desember dro til med 5-6 grader, så da ble det faktisk vasking av I3 og F11.

IMG_5949.thumb.JPG.0e1dfffc41ff68c31fb1343653e7f514.JPG

Sommerbilene trives i garasjen, 14 sylindre står å venter på sommer :)

IMG_5950.thumb.JPG.396fd7720ffc4b93b3c496cca0dbeccc.JPG

 

Til slutt et skudd i blinde. Etter at jeg byttet kupevifta på F11 synes jeg det ble en liten kvittrelyd fra varmeanlegget / luftdysene inne i bilen. Den kunne komme å gå, og kun når jeg hadde varmeapparatet i auto. Etter en del googling så jeg at folk pleide å bytte hele topplokket til kupevifteenheten, denne inneholder også nytt grovfilter. Denne kostet 400kr så det var verdt ett forsøk.

Her er ny vs gammel:

IMG_5973.thumb.JPG.118d913429aafe8c2a799bcaa5566937.JPG

Det kan vel hende at den gummi / skumpakningen rundt der ikke tetter like godt lenger, og dermed kanskje kan forårsake litt lekkasjer og ulineær luftstrøm kombinert med ett noe redusert grovfilter. Tja, kanskje, kanskje ikke. Den nye ble nå satt på plass. 

IMG_5972.thumb.JPG.296f91fb86a6ecacb8aafd157c93595c.JPG

Og det høres faktisk ut som det kan ha blitt litt bedre 😮 Får følge litt med videre!

Ellers har jeg jo byttet venstre bremseskjold bak på F11, jeg ser nå at høyre også henger å dingler. Så dette er bestilt og blir byttet snarest. 

Har ikke hatt F11 på finn siden senhøsten, er litt i tenkeboksen på om begge stasjonsvognene skal selges.. Usikker. Som nevnt i I4 tråden har både jeg og fruen fått ny jobb, og det hadde gjort seg med vær vår bil til jobb. Vi har til nå samkjørt i I3en. 

Jeg tror jeg er sikker på at M3 og I3 beholdes. Så da trenger vi en bil til, denne bilen må kunne ha et ok forbruk slik at den kan benyttes til og fra jobb, og den må ha komfort for lange kjøreturer. Så egentlig kunne jeg beholdt F11, den er jo tungsolgt som fy uansett. Men da ryker 545, ikke sikkert den er lett å selge heller haha. Eller jeg kunne erstattet disse 2 med en tidlig F01 730d, disse får man jo ganske rimelig nå, og F01 har stått lenge på lista.

Så ramlet jeg litt innom X6/X5 35d M57, disse får man jo også rimelig nå, og man får dem med adaptivt understell som jeg virkelig har fått øynene opp for (ref EDC i F11 og Dynamic Drive i E61). 

Eller gi fullstendig F og bestille ny I4 40e. 

Var da svært så vanskelig alt skulle være haha. Hadde jeg hatt plass, tid og penger til 20 BMWer så hadde jeg hatt det :D

Men uansett, jeg koser meg med 4 fantastiske biler til sitt bruk, så får vi se hva som skjer. 

Da får man stryke ut en del fra lista til 545 jeg laget for vinteren i et tidligere innlegg:

 

- Fikse PDC, trenger et par nye sensorer samt gjennomgang av ledningsnett foran.

- Bytte kupevifte, ligger klar i eske. Feilkode på denne.

- Bytte fogging sensor, feilkode på denne.

- Få tak i strøken non- msport fanger, for fremtidig montering av Alpina front :) 

- Lakkere panser

- Bytte fjærer foran til M-sport, justere luftfjæring til M-sport høyde

- Overhale / bytte diff.

Angående Alpina front til E6x, var det ikke en er inne som fikk det gjort? Skulle visst hvor "strøken" den opprinnelige fangeren må være, for Alpina spoileren er vel en add-on på den opprinnelige fangeren? Kanskje jeg kan bruke den jeg har allikevel? Eller hvis noen sitter på en bra non M-sport LCI fanger er det også av interesse.

Så har jeg enda ikke fått klarhet i om differ fra E60 og E61 passer om hverandre rent fysisk? Har funnet en differensial til en E60 545i manuell med 140000km på klokka i Sverige. Men det er forskjellige delenr på diffene på E60 og E61 i realoem, men man skulle nå tro at hus og medbringere var felles på samme motor- og drivlinje? Ønsker gjerne en avklaring på dette hvis det er noen som vet? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Liten oppdatering på bilene da.

E61 har jeg byttet diversity antenna som resulterte i at jeg nå har fjernstyrt sentrallås 😁 Kjøpte en brukt modul fra ebay, denne hadde dato 2012 og så ny ut. Den gamle var litt korrodert, så ikke så galt ut men den var altså død. Passet på å spraye den nye godt inn med elektro protect, samt tette boksen med silikonpakning for å forhindre fuktinntrenging.

Det ble også byttet og registrert nytt batteri, så nå går startern fint rundt selv i minusgrader. 

Slik står den nå, har den inne for feilsøking av spylerdysene av alle ting. De blir ikke varme. Det er motstand i de så litt rart. Nye blir bestilt.

8F065E1B-24F2-4DA5-98ED-8D4201C68253.thumb.jpeg.c7318e6544ef64013c712d4f84fb064a.jpeg

Ellers nyter jeg hver tur med denne, ingen problem på vinteren med gode piggdekk og nytt batteri 😊

F11 får reparert høyre sideskjørt nå, så blir den lagt ut for salg nok en gang. Har også fått byttet høyre bremseskjold bak, så nå er begge bak byttet. 
Bilde av skade på skjørtet:

DBD070C2-5A22-4AA5-970A-3C134F367892.thumb.jpeg.022cf513af975f6cb480dab3e2d6c974.jpeg

Ønsker å få vekk bilen nå, den legges ut for 125000 som jeg mener er en bra pris tatt i betraktning at den er strøken teknisk og kjører som en drøm. Virkelig en god og dieselsnål bil med høy komfort og kjøreglede. Så hvis noen er interessert eller kjenner noen som er, send meg en PM 😊

M3 fikk også nytt batteri da vedlikeholdsladeren slo ut på feil. Byttet batteriet sist i 2015 så det har vel gjort sitt. 
 

I3 bare funker i hverdagen. Merker at vinterdekka begynner å bli dårlige, de får holde ut sesongen. 
 

Neste prosjekt blir å bytte fjærer foran på 545, har handlekurven klar. Tror jeg går for H&R 35mm. Tror det blir en grei høyde for året rundt bruk 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her skjer nå litt innimellom 😊 Har sett evopowers tråd men er nok en stund siden han har vært her inne.

En slik «plain» F11 viser seg å være tungsolgt. Folk vil ha msport, senk og store hjul, denne har ingen av delene 😅 Men er jo teknisk veldig bra da, tror ikke denne vil by på mange påkostninger fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her jobbes det og oppgraderes ser jeg og det liker jeg jo selvsagt 😊

Å ha en e6x v8 må jo kjennes helt riktig .

En en bil som allerede er perfekt å kjøre og blir toppet med en sånn maskin ,ja det er jo øverst på listen det 😊

Anågende salg av F11 ,så er det mange ganger sånn som du skriver .

Det skal være full pupp av alt og helst gratis ..

Uansett så forsvinner den nok til en som sikkert blir kjempefornøyd .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er utrolig fornøyd med E61 med V8. Den kjører like bra som F11, faktisk litt bedre siden den har Dynamic Drive. Og stolene i E61 er bedre enn sportsstolene i F11, helt klart.

Men hvis man skulle sammenligne epler mot epler her, altså E6x V8 mot F1x V8, da er nok valget enkelt, F1x all day. Gitt at begge hadde noenlunde likt utstyr og understell.

Å sammenligne toppmodellen av en tidligere modell, mot innstegsmodellen til en nyere modell, ja da går det ofte i favør den tidligste. Hvertfall hos meg :)

Får satse på F11 blir solgt til noen som trenger en knakende god bruksbil, for det er det den er :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andreas_R Fant frem annonsen i går kveld, vi er på utkikk etter en bil til for rundt en 100k. Er egentlig midt i blinken denne, eneste problemet er samvittigheten med diesel og kort kjøring, det kunne gått men gjør det litt tungvindt. Men må si det frister, vet du har gjort mye med den her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Ja bilen er bra den, jeg mener jo den er mye bedre enn de andre F11 som ligger så lavt som 100k. Det er klart småkjøring og diesel er vel ikke 100% optimalt. Her har man hvertfall webasto slik at bilen blir fort varm, bilen er ellers lettkjørt og fin. Men til småkjøring bruker vi jo stort sett I3, som er uslåelig til nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG, I3 og E61 545i

F11 er nå solgt, ikke helt fornøyd med hva jeg fikk for den men ok. Ingen respons på 125000, på 115000 fikk jeg napp men måtte enda lenger ned før det ble handel. Håper ny eier blir fornøyd, man kan virkelig gjøre gode kjøp i F11 markedet for tida, bare man kan akseptere de "enkle" utgavene. 

Da er fokuset M3 og 545i! Jeg har jo tenkt å bytte fjærer foran på den, men usikker på om jeg gidder. Er jo blitt vant til høyden, og synes bilen har et rått stuk slik den er nå. 

545i må få nye dekk bak, da korden er kommet frem på ett av hjulene. Er vel på sin plass med 4-hjulskontroll også.

Så var jeg uheldig og kom borti førerdøra med snøfresen, lagde en skikkelig ripe og bungel :(:( Heldigvis er jo ikke denne døra bulkfri fra før, samt den er den eneste døra med rust i falsen. Så denne var planlagt byttet uansett. Så er det jo panseret og fronten som burde vært frisket opp med ny lakk og evt Alpina leppe. Da hadde bilen blitt veldig flott for alderen. Men dette er jo kosmetiske ting, jeg vil prioritere det tekniske før man blåser 20k på karosseri og lakkering.

Det tekniske begynner å bli veldig bra på denne bilen, det eneste av betydning som står igjen per nå er differensialen, den burde overhales pga slakke og klunk. Tror jeg prioriterer dette når våren kommer og jeg kan bruke M3 mens 545i er ute av drift. 

Angående M3 så vurderer jeg 4 nye dekk til denne, da de som står på begynner å bli gamle, de er fra 2015. Masse spor igjen da. Så blir det et oljeskift, og tut og kjør :D Det gledes!

 

Jeg har jo som noen av dere vet bestilt I4, selv om jeg er usikker på om jeg vil bruke så mye penger på en elbil. Og når man ser hva man får av 17-18 modeller G3x er det fristende å bruke ~650k på en slik 530d eller 540i i stedet. Men disse er ikke lett å finne med det utstyret jeg vil ha. Og nå har drivstoffprisen ligget stabilt på 20kr+++ siden jul bortimot. Så det frister ikke å pendle til jobb med fossil bil for tiden, selv om det hadde vært deilig med en rekkesekser under panseret. 

Så jeg er i tenkeboksen (som vanlig), har god tid til å tenke dessverre med leveringstidene som er nå. Samtidig blir jeg oppriktig fornøyd når jeg ser bilen i konfiguratoren, kliss ny med alt jeg vil ha inkludert full individual skinnpakke og fresh lakkfarge. 

Men, nå skal jeg fokusere på N62 og S54 fremover! Det blir bra, fin tid nå fremover med sommerdekk og snart (forhåpentligvis) vår i lufta. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med salg av F11, selv om prisen ikke var den du ønsket :) 

Ang ny bil så kan jeg iallfall si at en G30 med sekser diesel ikke har så ille forbruk når man pendler eller langkjører, kan fint kjøres ned på 0,6 på mila. Men det er klart at drivstoffet koster jo sitt om dagen, og uansett så vil det jo være mer økonomisk å pendle med elbil. Men det er veldig tilfredsstillende å kjøre en så gjennomført bil som en moderne 5-serie med en skikkelig fossil motorisering, det passer så bra sammen på en måte. Du får mye diesel for hva en i4 koster ekstra i forhold til en G30 530d fra 2018 ;)Dyre elbiler er verdens dyreste sparedusjer for å sette det litt flåsete ;)Men sett på en annen måte har du jo både M3 og 545i når daglig livet med elbil blir litt for lydløst, så du har jo egentlig sikra deg godt synes jeg :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bittert å lese du «måtte enda mere ned en 115k» jeg avsto fra å kjøpe fordi den ble noe over ønsket budsjett men så var den ikke det 😅

 

Ellers som vanlig så støtter jeg bensin bil! Her har du mye deilig utstyr som ikke er mulig å få på en i4 ;) Billigere er den og.


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250475067

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Litt bittert å lese du «måtte enda mere ned en 115k» jeg avsto fra å kjøpe fordi den ble noe over ønsket budsjett men så var den ikke det 😅

 

Ellers som vanlig så støtter jeg bensin bil! Her har du mye deilig utstyr som ikke er mulig å få på en i4 ;) Billigere er den og.


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250475067

Den er langt på vei helt riktig, men hadde ønsket meg lyst interiør. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med salg av F11, selv om prisen ikke var den du ønsket :) 

Ang ny bil så kan jeg iallfall si at en G30 med sekser diesel ikke har så ille forbruk når man pendler eller langkjører, kan fint kjøres ned på 0,6 på mila. Men det er klart at drivstoffet koster jo sitt om dagen, og uansett så vil det jo være mer økonomisk å pendle med elbil. Men det er veldig tilfredsstillende å kjøre en så gjennomført bil som en moderne 5-serie med en skikkelig fossil motorisering, det passer så bra sammen på en måte. Du får mye diesel for hva en i4 koster ekstra i forhold til en G30 530d fra 2018 ;)Dyre elbiler er verdens dyreste sparedusjer for å sette det litt flåsete ;)Men sett på en annen måte har du jo både M3 og 545i når daglig livet med elbil blir litt for lydløst, så du har jo egentlig sikra deg godt synes jeg :)  

Takk for det, ja jeg følte jeg ga bort bilen 😕 Menmen, bilen ga meg ikke noe annet enn forutsigbarhet, som jo for mange er det viktigste når man kjøper bil. Jeg er ute etter litt mere kjøreglede enn 2l diesel, så da vet jeg det til neste gang. Man må erfare alt selv her i verden.

Klart jeg kan fylle mye drivstoff for prisforskjellen. Men som du er inne på så får jeg dekt mine fossile behov med M3 og inntil videre 545i. Når jeg får I4 selges 545i også, og jeg sitter igjen med kun M3 som trenger bensin. Og det tror jeg blir godt nok. Med leveringstiden på I4 får jeg god tid til å kose meg med de fossile bilene jeg har, og så blir det I4 etterpå :) Svigers har en 2022 530d, rett og slett en helt fantastisk bil, og jeg kjenner det hadde vært sykt gøy å vært innom en slik før elektrifiseringen tar helt overhånd. Men det er uansett ikke aktuelt før I3 er nedbetalt i oktober, og da er det jo ikke lenge igjen før I4 kommer forhåpentligvis. Når det er sagt kunne jeg jo bare ha avventet hele I4 prosjektet og kjøpt en G3x for et par år fremover. Nei jeg blir egentlig ikke klok på dette, ett evig dilemma hele greia 🥴🙄🤔

 

3 timer siden, Snagg30 skrev:

Litt bittert å lese du «måtte enda mere ned en 115k» jeg avsto fra å kjøpe fordi den ble noe over ønsket budsjett men så var den ikke det 😅

 

Ellers som vanlig så støtter jeg bensin bil! Her har du mye deilig utstyr som ikke er mulig å få på en i4 ;) Billigere er den og.


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250475067

Ja jeg tenkte på deg men forsto det sånn som at du helst var ute etter bensin pga småkjøring. 

Den bilen du linker til fikk jeg varsel om, og gikk rett i favoritter mappa sammen med disse:

https://www.finn.no/249306078

https://www.finn.no/249866752

https://www.finn.no/249359227

https://www.finn.no/246308856

Det er jammen ikke mange G3x med webasto, adaptive drive og nappa skinnseter 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas_R changed the title to Min biltråd - E46 M3 SMG og I3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...