Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Skulebollen skrev:

Ble bra med style 24😁 synd med lite folk på treff, men er vel ikke så rart med det været som var litt lenger oppi landet😒

Ja, style 24 er ganske safe mtp på look. Jeg hadde det veldig hyggelig selv med lite folk på treff. Håpet jo selvsagt mer biler å sikle på :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 18.37, sveigis skrev:

Fiffig og tøff løsning både på bremsekjøling og ikke minst justeringsverktøy til camber osv .😀

Igjen som tidligere nevnt ,må være gøy å kjøre disse z bilene .

Må få skikkelig gokart følelse i disse .

De er veldig morsomme og oldschool. Sjefen hjemme mente at ved øvelseskjøring måtte ungene lære å kjøre med manual stikke. Jeg er vel litt uenig egentlig, men om det kan bidra litt til å hente inn en halveis morsomt Z3 med M54 så jøss, hvorfor ikke, er det ikke i juni avgiftene på 20 år gamle biler forsvinner også?! 

Morsomt kjølesystem, R merket antar jeg og patentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg er vel litt uenig egentlig, men om det kan bidra litt til å hente inn en halveis morsomt Z3 med M54 så jøss, hvorfor ikke, er det ikke i juni avgiftene på 20 år gamle biler forsvinner også?! 

1.juli er datoen vi venter etter det jeg har lest!  Men du skal godt klare å finne en Z3 med M54 avgiftsfri i 2019, tror ikke de kom før i 2000 hvis jeg husker riktig.

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Morsomt kjølesystem, R merket antar jeg og patentert?

Jeg kan ikke ta æren for dette :-D Er en tro kopi av fra Porsche sine løsninger og har sett tilsvarende løsningener på flere ulike internasjonale BMW forumer. Kan i best fall skryte på meg rør bøyene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å tenkte at nå har jeg ikke brukt så mye tid på bilene, men så gikk jeg igjennom litt bilder og så at det har jo skjedd litt her allikevel i det siste.

Først ut, fikk en pakke forrige uke med noe innhold som @stalfa kommer til å slakte meg for. 

Jepp, Vmaxx 70 BM 13 coils med hardhets justering, har lest en del positivt om disse i blant budsjett track days folk. Utvekslet noen eposter med Vmaxx i Nederland og fikk et OK inntrykk av dem, så endte opp med gamble litt med å bestille rett fra dem. 

IMG_1470.thumb.JPG.6c1144c27f34f3def07b951e5a66d71c.JPG

Ryddig pakket og helt greie installasjons instruksjoner. Ikke noe mer eller mindre. Eneste kjipe var at jeg ikke skjønte coilverktøyet, var noe justerbar tang. Men fikk den ikke til å "gripe" for å skru, løste det med å skru for hånd og "låse" med annet verktøy.

IMG_1477.thumb.JPG.dafc731e29a04e96e2181a862e9aebc0.JPG

Smatt fort inn, tok også vekk alt som hadde med bremsekjøling og camber shimising. Slik at det ser ryddig ut og lettere å jobbe med.

IMG_1478.thumb.JPG.cab7e3c9b8b16e29ea89f5fc8ae0ff86.JPG

Ferdig installert. Har etter dette bildet målt litt, ser at jeg må ned litt til foran ihvertfall.  Skal justere engang til før den går 4 hjulskontroll og visning.

IMG_1490.thumb.JPG.aaae7536e31e9605a44c84c110485a21.JPG

Fikk grei camber foran uten shimsing nå, har ikke målt hvor mye det er ennå.

IMG_1492.thumb.JPG.f700c856d987baab5f6afe1fc637900c.JPG

Bak så virker camber å være uendret.

IMG_1491.thumb.JPG.c379bd37d2f9060a3b1ba0ccb79007bf.JPG

Måtte selvsagt ta meg en liten test tur, noe stivere bare enn før og ca. det samme foran som det forrige settet (står på max nå). Så her må jeg teste og eksperimentere litt for å finne riktig "clicks" for gate vs bane.

Så ble det en liten tur til NSK sin vårmønstring, hvor Z gruppa var ganske godt representert. Fikk ikke stått sammen alle sammen. Men noen av oss klarte å finne plass ved siden av hverandre, @b-havers,@Havers og @N.E.W. fra bimmers var ihvertfall der. 

IMG_1506.thumb.JPG.d3725968038cdbed0b181e74a05f40a7.JPG

 

Men Z3M'en har også fått litt TLC, var på tide med olje+filter shift på den. (Gått hele 4020km den olja som var i den). Så da ble det å teame opp med naboen, som også trengte et lite oljeshift på sin.

IMG_1510.thumb.JPG.9ffa9137dffb275bcf7a15f26de1728d.JPG

Z3M'er har deksler på undersiden kontra andre Z3'er med mindre motor. Så dette måtte ned først, slik at årelatingen kunne begynne.

IMG_1512.thumb.JPG.12d616effcd9dbf166fc1533bd5042f8.JPG

Deretter var det naboens Z3 sin tur, som ser strøken ut som vanlig.

IMG_1514.thumb.JPG.86e88d218d949b1bf25c6297486df510.JPG

Siden plastdekslet på Z3M'en hadde noen mindre skader på seg, så sjekket jeg prisen på ny. Men inntil årets ferie er unna gjort, så får det bli gjenbruk av denne. Så den ble grundig vasket og satt til tørk.

IMG_1522.thumb.JPG.87ec7776f8ab02947bb5433d71f841b7.JPG

 

Ønsker alle en fin 17.mai i morgen!

IMG_6424.thumb.JPG.d749fb5ce6b0cc4b34d86540fe2fe112.JPG

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 19.29, Gabz skrev:

Hørt en god del positivt om Vmaxx faktisk, spesielt i forhold til pris. Blir spennende å høre inntrykket ditt når du har fått justert det sånn du liker det og får brukt dem litt :)

Har ikke fått kjørt noe særlig på dem enda, men kommer nok litt tilbakemeldinger på dem etterhvert.

På 18.5.2019 den 17.52, sveigis skrev:

Så jo pent ut dette med nye coils på 😀

Takker

Ellers så har dumme meg røket på et smell igjen, lærer aldri assa....

IMG_1559.thumb.JPG.ec5e7bb6fda736eca63f21d1c88e1f3e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 22.09, Slavearbeider'n skrev:

Du altså. Når skal du lære?

Ny 1.9? 

Nei, går nok ikke tilbake til det. Selv om det faktisk fungerer det og.

16 timer siden, stalfa skrev:

En rød klovnesko. Jeg liker bilene.

Du juksa, sett bilder du....

16 timer siden, StigJ skrev:

Hellrot coupe?!?! :o:wub:

Jepp, røk på en liten smell en Hellrot farget Z3. Var vel egentlig ikke planlagt å gjøre noe slikt med det første, men har fulgt med markedet og da en OK priset Coupe kom opp i Sverige. Så måtte jeg bare ta kontakt for be om bedre bilder og info om bilen. Etter noen runder med selger på tlf/mail hvor historien på bilen ble presentert og tilstand beskrevet.  Gikk litt i tenkeboksen og var litt usikker på om jeg skulle gå for den nå., da jeg egentlig har nok av ting som skjer om dagen. Men så fikk jeg en "slags" deadline av selger, nå var det flere som ville ha bilen. Og jeg måtte bestemme meg ganske fort, fikk samtidig noen avklaringer på andre fronter. Som tillot meg å gå for denne,  samt at denne er rød!!! Så selger ble kontaktet med følgende spørsmål: "hvor raskt vil du at jeg kommer?".  Så enden på visa var at jeg og min far satte oss i bilen og kjørte ned til Gøteborg området for en titt, samt en mulig handel. 

Det var ingen overraskelser med selve bilen, alt var som beskrevet. Rustfri og helt original, med unntak av en ettermontert Simons potte.  Og min store bekymring om Hellrot fargen var falmet eller ikke, viste seg å være ubegrunnet. Eneste minusene jeg kunne se og merke på stedet, var dårlige dekk (og litt kjedelige felger), foringer i forstillingen og at "bremselys spoileren" satt skjevt og skrapte litt ved lukking.  Så etter noen sparrings runder med selger så ble vi enige om en pris og avtale om kjøp.

Litt juice måtte jeg ha før hjemturen.

IMG_1558.thumb.JPG.bc4ce7f380f55351489383007a5175b5.JPG

Litt om bilen:

Den gikk først i som Tyskland som pendle bil i Sverige for Frau Bornheim (hvis jeg husker navnet riktig, må sjekke papirer), før den kom til Sverige i 2006. Hvor en eldre BMW Entusiast hadde den som sommerbil på sitt "landsted".  Han jeg kjøpte den av har hatt bilen i 9 år og brukt den som sommer bil. Han har ikke gjort noe modifiseringer på den og bare levert til besiktning /service/rep hos verksted og fått ting utbedret etterhvert. Så bilen kommer med en god service historie +  kvitteringer på deler som er byttet. Så den virker å være tatt OK vare på. 

Fortolling på Svinesund.

IMG_1563.thumb.JPG.c81785b38a222298aeb75c36d1d59136.JPG

Selve hjemturen gikk greit, eneste var at den dekkene og forstillingen var noe lurvete. Så måtte "gjete" bilen litt nå og da.

Da jeg endelig var kommet hjem, så måtte den selvsagt opp for litt inspeksjon:

IMG_1569.thumb.JPG.8e6248c90984787277473538269922ef.JPG

Hvor jeg fikk den endelige bekreftelsen på bærearms foringene er gåene, fant også en et slitt ledd i luftbelgen. Samt at jeg fikk tatt 5 minutter å rettet opp "bremselys spoileren", slik at den ikke skraper mer. 

Nå er bilen satt på "lager" en stund framover, så jeg får gjort ferdig noen andre prosjekter (hus og 2.8'ern).  Men handlelisten er laget og bestillingen av ymse deler skjer i disse dager. Så skal bilen få en skikkelig service og gjennomgang når jeg har litt mer tid til lek og moro.

Tillater meg å dele noen bilder:

IMG_1577.thumb.JPG.4ddbe0a9b95ed01711eb1e8b2c9d4318.JPG

8207cd97-7098-11e9-aa1e-531d89d7d053.thumb.jpeg.556227af07f683ef7fd642fe7ed5116e.jpeg

Så tingens tilstand er at det er litt kaotisk her i ZedGarasjen. Men den er rød, så da er mye tilgitt håper jeg....

IMG_1572.thumb.JPG.cb0e21257d360beab5717e93deff9f4c.JPG

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med grom bil i grom farge! :wub: Kan du være så snill og sette den såpass langt inn på lager at du glemmer den for en lengre periode og ber meg kjøpe den om 10 års tid? :P

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fxslin skrev:

Du juksa, sett bilder du....

Jeg må innrømme det. 

Men siden jeg viste det så mener jeg at man kan se det på teaser bildet ditt. Det var mere struktur i bakgrunnen enn en cab ville ha hatt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...