Gå til innhold

Hvilken BMW - 3 eller 5 serie


Anbefalte innlegg

Poenget her er egentlig ikke om BMW's moderne dieselrekkefirere ikke er like bra som dieselrekkesekserne, men hvorvidt man bør unngå å kjøpe rekkefirerne fordi de er dårlige (dine ord). Det er en direkte overdrivelse og ikke objektivt korrekt. Som alltid bør man sikre seg at bilen/motoren er korrekt vedlikeholdt og i god stand, men utover det er det ingen rasjonelle grunner til å unngå BMW's dieselrekkefirere med mindre man absolutt vil ha en rekkesekser. Rekkesekserne er naturligvis sterkere og tilbyr en mer harmonisk gangkultur, men man betaler også mer for disse motorene. Man får hva man betaler for, men helt generelt tilbyr BMW mye bil for pengene med de mindre dieselmotorene. De er effektive mhp. drivstofføkonomi og går relativt bra relativt til naturlige konkurrenter uansett om det handler om en 116d med 116 HK eller en 125d med 224 HK (inkl. alle varianter i mellom)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er egentlig ikke om BMW's moderne dieselrekkefirere ikke er like bra som dieselrekkesekserne, men hvorvidt man bør unngå å kjøpe rekkefirerne fordi de er dårlige (dine ord). Det er en direkte overdrivelse og ikke objektivt korrekt. Som alltid bør man sikre seg at bilen/motoren er korrekt vedlikeholdt og i god stand, men utover det er det ingen rasjonelle grunner til å unngå BMW's dieselrekkefirere med mindre man absolutt vil ha en rekkesekser. Rekkesekserne er naturligvis sterkere og tilbyr en mer harmonisk gangkultur, men man betaler også mer for disse motorene. Man får hva man betaler for, men helt generelt tilbyr BMW mye bil for pengene med de mindre dieselmotorene. De er effektive mhp. drivstofføkonomi og går relativt bra relativt til naturlige konkurrenter uansett om det handler om en 116d med 116 HK eller en 125d med 224 HK (inkl. alle varianter i mellom)... :)

Jeg mener at ut ifra trådstarter ønsker og tiltenkte bruksmønster så ville en E60 525d være best egnet. Jeg sier ikke at en 320d eller 520d er helt krise, men hvis man hører litt rundt så er det mange som mener at sekseren er bedre. Mye av dette kan godt være de kjente problemene med registerhavari på N47 og at dette har gitt andre firesylindrede motorer ett dårlig rykte. Skal man først ha dieselfirer så ville jeg valgt M47, svakhetene ved denne er litt enklere å forholde seg til enn svakhetene (register) på N47.

Til trådstarter så ville jeg også sagt at jeg ville kanskje vurdert å høyne budsjettet til 200 000 kr. Hvis vi snakker om E60 så gir dette tilgang på flere LCI biler, samt at man også da kan finne E90 325d og 330d. Jeg hadde en E90 325d i 3,5 år som jeg var superfornøyd med, kjørte tett på 70 000 km med denne uten problemer av noe slag. En solid og god BMW som var utrolig sportslig og artig å kjøre. Kjørekomforten var selvsagt ikke like god som i en E60, det var heller ikke plassen innvendig. Men vi kjørte likevel rundt i Europa med bilen en sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at dieselrekkesekserne er bedre hvis vi snakker om effekt og gangkultur, men dette betyr ikke at dieselrekkefirerne er direkte dårlige slik du fremstiller det. Det er også problemer med rekkesekserne, men iom. at de er produsert i et mye mindre antall er dette ikke like fremtredende (bl.a i ulike fora). Kan man strekke pengene til en rekksekser... f.eks E90 325d fom. 2006 eller E60 525d fom. 2007 som begge har rekkesekseren på 2993 cm3... kan man ikke gå mye feil forutsatt at bilen og motoren er i god stand og godt vedlikeholdt. Når dette er nevnt er ikke en tilsvarende E60 520d med rekkefirer fom. 2008 et dårlig valg. Den største forskjellen er 100 Nm lavere dreiemoment og rundt 20% mindre drivstofforbruk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips, er helt overveldet her jeg sitter :)

Men jeg har også sett litt på 320d, hvordan er denne modellen fra 08 og utover?

Likte svært godt denne:http://www.finn.no/68559086

Er dette et dårlig kjøp?

Ser jeg får en del nyere bil hvis man velger 3 serien.

Kan absolutt anbefale deg 320d. Vi har nå hatt vår 2010 modell (reg. høsten 09) 320d xdrive i godt over et halvt år, og er storfornøyd.

 

Kjørekomfort:

Vår er moderat senket 30mm, men kjørekomforten på landevei og motorvei er likevel storartet i mine øyne, selv om en 5-serie nok vil være enda mer komfortabel. Er en stund siden jeg prøvde F30/31, men mener at E91 vår er bedre støydempet enn disse bilene (kommer veldig an på dekk selvfølgelig).

 

Økonomi:

Målte reelt forbruk på 0,49l/mil på langkjøring fra sørlandet til Stavanger her i sommer med 2 pers i fullastet bil, så den kan være økonomisk også - sikkert enda lavere uten xdrive. 

Statistikk fra flere land sier at E90/91 er noen av de mest driftssikre bilene til BMW (gjør et artikkelsøk på google) sammen med X3 og X1 fra den generasjonen (om en ser bort fra de mye diskuterte motorene her, som jo er felles for bilene). Dette vil jeg tro har å gjøre med det noe "enklere" utstyrsnivået i disse bilene kontra 5-serie og 7-serie fra den tiden - færre ting som kan gå galt.

 

N47:

Ja, det har vært en aksjon (og er fortsatt en aksjon) på noen biler med N47 motoren. Det kan også være smart å ringe BMW-forhandleren din på aktuelle biler med denne motoren å høre om det ligger inne aksjon på aktuell bil (oppgi VIN-nr). Vi kjøpte en som ikke var aksjon på, der noen av feilene allerede er utbedret. Les litt på denne tråden om du vil ha litt mer info ang. dette: http://bimmers.no/topic/794716-til-alle-med-n47-motoren-det-kjente-problemet-med-registerkjedet/.

Jeg har fått anbefalt av et lokalt BMW-verksted (ikke Bavaria) å skifte olje på hver 15k km for å spare motor og turbo for unødvendig slitasje, noe jeg tenker å overholde. 

 

Min subjektive mening:

Personlig hadde jeg glatt kjøpt en 07-09 modell E90 kontra en eldre E60. Og som awt sier, hadde jeg heller valgt 318d LCI kontra 320d pre-LCI om begge ligger innenfor budsjettrammen din. Jeg så også på pre-facelift E91 330xdat (07-08), men prioriterte nyest mulig bil framfor å strekke budsjettet med 40-50k.

 

"Å vurdere å høyne budsjettet til 200k" som noen nevner her er lett å si når du skriver innpå et forum. Synes vi skal forholde oss til hva trådstarters budsjett sier.

 

PS: Facelift på E90/91 kom august 2008, solgt som 2009 modell. Du vil se på finn at mange som ligger ute som 09 modell er registrert i 08.

 

Lykke til med bilvalg!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe faktafeil ute og går, men jeg vil faktisk i stor grad støtte konklusjonene til F90 her. 5er er og blir en bedre bil om man er ute etter å ha det triveligst mulig når man kjører en strekning med noe varighet, det tror jeg alle kan være enige om. Det er også færre problemer på rekke6 diesel enn på r4, det er dog vitkig å presiser at BMW r4 diesel på ingen måte er dårlig. N47 registerproblemer er dog alvorlige i omfang, jeg orker rett og slett ikke å høre mer på "ønskene" til entusiaster som håper at dette er noe overdrevne greier

Ellers så deler r4 og r6 av samme generasjoner veldig mange komponenter, så det har nok kanskje litt med vibrasjoner å gjøre mtp de små forskjellene man kan se på holdbarhet.

For å ta m57 som et eksempel så spiller det liten rolle om det er første, andre eller tredje generasjon, alle er bra motorer. 2,5 vs 3,0 spiller heller ikke noen særlig rolle (om ikke de ekstra kreftene fra 3,0 er viktig). Den eneste gjengangeren som stikker seg ut fra resten her er sprekte eksosmanifolder på m57tu (andre generasjon).

Skal du ha et så rimelig og forutsigbart bilhold som mulig, og det står mellom 3/5 serie med diesel, ville jeg kanskje heller vurdert manuell gir som et punkt å se på. Bra for forbruk, bra for lommeboka mtp evt feil (som det jo finnes noen av).

 

e60 525d m57tu som F90 er inne på fremstår for meg som en ganke riktig anbefaling ihht forutsetningene som er satt. Disse trenger heller på ingen måte å være noe dyrere enn 520d, spesielt ikke med effektredusert utgave på 163hk.

Servicehefte er ikke det jeg ville sett på som mest kritisk, men heller faktisk vedlikehold ift km stand. Avhengig av hvor langt bilen er gått så er det på en måte en del faste ting man kan regne med at må byttes om det ikke allerde er gjort. Det som er helt vesentlig er å finne "riktig" bil mtp stand/pris/km/utstyr. Det er viktig å huske her at bra bilder, bra tekst, bra servicehefte, på _ingen_!! måte sier noe om dette. Ta med deg en venn som kan mye om bilen du vil se på.

 

Når det gjelder pris, så mener jeg faktisk at konklusjonene som blir dratt tidligere her er feil. 3 serie har alltid vært dyr ift årsmodelle sammenlignet med 5 serie. Med det mener jeg ikke dyrere, men "dyr" i den forstand at den på langt nær har falt like mye i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag og testet en 09 318D og må si jeg ble svært positivt overrasket.

 

Synes faktisk at denne var MYE bedre å sitte i enn 520D som jeg testet tidligere, bilen føltes også en del "nettere" å kjøre.

Føler meg også mer konfortabel med en nyere bil med mindre utstyr enn eldre bil med masse utstyr.

 

Er ganske enig med hva papertiger sier.

 

Jeg må vel bare prøve meg litt frem og prøve noen biler. Tror i utgangspunktet at jeg blir fornøyd uansett så lenge det er en velholdt bil :)

 

Har også snakket med en del andre og virker som uansett hvem jeg spør er det en del forskjellige meninger.

Men han på det lokale verkstedet sa at jeg nok kom til å bli fornøyd uansett og at både 5 og 3 serie med både 4er og 6er er relativt gode biler fra 09 og utover.

 

Når det gjelder manuell vs automat er det ingen tvil om at automat er viktig for meg, dette har jeg hatt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk TRF :) Godt å få ting bekreftet ifra folk som faktisk vet hva de snakker om. Jeg har også alltid følt at folk hele tiden skal omtale N47 problemene som en bagatell, det kommer jo også veldig tydelig frem her. Play it safe, kjøp dieselsekser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag og testet en 09 318D og må si jeg ble svært positivt overrasket.

Så bra, og som du sier skriver papertiger veldig mye bra :)

En kompis av meg er 5-seriemann og har sett på F11(etter å hatt e34 i snart 10 år) i et halvår nå, fikk prøve min e91 og det fikk han over på 3-serien og ser derfor nå på F31 i tillegg til F11. Nå er ikke F11/F31 aktuelt her, men man kanskje ofte ser litt unødvendig mye ned på 3-serien før man har prøvd(gjelder ikke deg), mange får seg positive overraskelser. :) Subjektive meninger etter å ha prøvd begge er såklart noe helt annet..!

Igjen, kjempebra du er fornøyd! Blir spennende å se hva utfallet blir, følger med :D

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig preferanse trumfer alt. Men man kan umulig mene at det objektivt sett er mer komfort i en 3serie kontra 5 serie.. Og ja, jeg har kjørt de aller fleste generasjoner av begge seriene en hel del.

Min subjektive opplevelse av begge bilene er iallefall helt i tråde med hva konseptet bak bilene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk TRF :) Godt å få ting bekreftet ifra folk som faktisk vet hva de snakker om. Jeg har også alltid følt at folk hele tiden skal omtale N47 problemene som en bagatell, det kommer jo også veldig tydelig frem her. Play it safe, kjøp dieselsekser :)

 

Jeg forstår ikke helt hva du egentlig takker TRF for. Det er ingen her som er uenig i den tekniske siden av saken. Det noen av oss påpeker er at du går til den ytterligheten og faktisk anbefaler folk å ikke kjøpe en nyere BMW med dieselrekkefirer. Dette er temmelig sært og jeg skal forklare hvorfor selv om problemet med bl.a registeret ikke er til å underslå. N47 motoren er en av BMW's mest solgte motorer og hvis man skal anbefale folk å unngå denne motoren er det temmelig mange bilmodeller man ikke bør kjøpe. 116d, Mini Cooper D, Toyota Verso 1.6D, 316d, X1 18d, 118d, 418d, X3 1.8d, X3 sDrive 18d, 518d, 320d, 520d, 123d, 125d, 225d, 325d, 425d, 525d og X5 xDrive 25d... bare for å nevne noen bilmodeller som alle har varianter av N47 motoren.

 

Et annet aspekt er at mange hverken har råd til eller vil bruke såpass mye penger som en ny eller nyere brukt BMW med dieselrekkesekser koster. I dette perspektivet blir det etter min mening litt vulgært å påstå at skal man være sikker på sitt bilkjøp bør man kjøpe en dieselrekkesekser og ikke en dieselrekkefirer. For det er faktisk dette du påstår selv om det langt fra er korrekt og heller ikke noe TRF påstår.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du egentlig takker TRF for. Det er ingen her som er uenig i den tekniske siden av saken. Det noen av oss påpeker er at du går til den ytterligheten og faktisk anbefaler folk å ikke kjøpe en nyere BMW med dieselrekkefirer. Dette er temmelig sært og jeg skal forklare hvorfor selv om problemet med bl.a registeret ikke er til å underslå. N47 motoren er en av BMW's mest solgte motorer og hvis man skal anbefale folk å unngå denne motoren er det temmelig mange bilmodeller man ikke bør kjøpe. 116d, Mini Cooper D, Toyota Verso 1.6D, 316d, X1 18d, 118d, 418d, X3 1.8d, X3 sDrive 18d, 518d, 320d, 520d, 123d, 125d, 225d, 325d, 425d, 525d og X5 xDrive 25d... bare for å nevne noen bilmodeller som alle har varianter av N47 motoren.

 

Et annet aspekt er at mange hverken har råd til eller vil bruke såpass mye penger som en ny eller nyere brukt BMW med dieselrekkesekser koster. I dette perspektivet blir det etter min mening litt vulgært å påstå at skal man være sikker på sitt bilkjøp bør man kjøpe en dieselrekkesekser og ikke en dieselrekkefirer. For det er faktisk dette du påstår selv om det langt fra er korrekt og heller ikke noe TRF påstår.

Hehe, det hele blir rett og slett litt komisk! :)

Ett annet moment TS kan ta med i vurderingen, mtp 3-serie kontra 5-serie. Visst det er ønskelig med en touring, så har 5'eren potensielt flere feilkilder med luftfjæringen bak, kontra 3-eren som har helt vanlig fjærsystem.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har iallfall fått frem her at ved kjøp av bil med N47 så må man være obs på registeret. Om det er grunn nok til å fraråde kjøp eller ikke er egentelig ikke nødvendig å diskutere. Jeg mener det er det mens andre mener det er ingen grunn til frykt, ingenting kan bevises for hverken det ene å det andre. Å begynne å bli hånlig derimot er bare dumt...kanskje mangel på kompetanse eller noe annet vesentlig er årsaken til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...