Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, tennbrikket skrev:

Titter litt på vaskemaskin og tørketrommel nå. Er jo salg i hytt og pine. Hvordan er kombimaskinene blitt? Er det noen som kan anbefale en bra kombimaskin. Eller burde man ha det separat? 

Har en slik her i huset og liker den egentlig godt, har hatt 2 separate tidligere og begge deler har sine fordeler og ulemper.  Bakdel med kombi er hvis du har mye som skal vaskes og tørkes så må du vente i ca 7 timer før du kan sette på neste vask, har du separat kan du begynne å tørke første vask etter f.eks 3 timer og samtidig sette på neste vask. Fordelen med kombi er at hvis du f.eks har skifta på ei dobbelseng så setter du maskin på 60° og velger skaptørt så trenger du ikke tenke mer på det før du kan ta det ut og legge det rett i skapet.   Hvis du bor alene og skal bruke tørketrommel til sengtøy og håndkler så holder det i massevis. Til vanlig vask med sentrifugering så går det 2-3 timer slik det gjør på standalone  vaskemaskiner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som @Hpi

Har hatt en LG kombi-maskin i 5 år.

Du skal ha ganske ekstrem bruk typ flere vasker daglig for at det ikke skal fungere med kombimaskin. 

 

Og der ringte det enda en og spurte om parkeringsplassen jeg tydeligvis selger...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ingvaldsen said:

både st og supersport er wannabe KW 

 

6 hours ago, Daniel. said:

Både Supersport og AP Fahrwerke skal vel være lagd på lisens fra KW eller hva det nå var.

Var i hvertfall noe tilknytning til de.

Det er vel som Stanley Black and Decker: Selv om DeWalt er i selskapsparaplyen der så vet man at Black and Decker er som regel hobbyverktøy av typisk laber kvalitet, mens DeWalt er deres topp-brand.

Samme med KW og deres tilhørende brands. De som kan lese prislapper og gidder å ta en kjapp googling finner fort ut av forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir å prøve en kombi. Da er man jo ett steg nærmere, men hva er det som er en bra maskin mon tro ? AEG har jeg da hørt mye bra om, Miele går også, men prisene er noe helt annet. Syns denne her virker grei. Jeg har jo ikke peiling på hva som er bra på spesifikasjoner av det greiene her

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-og-tork/kombinert-vaskemaskin-og-torketrommel/aeg-vasktork-l7wbl962e2/484482?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=MDA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Diskusjonen om div. bilpleie. Endte opp på Sonax -Xtreme Ceramic Gloss Booster fordi den i et hav av produkter var på tilbud på en lokal sjappe her i byen. Vet ikke hva jeg synes. Synes nesten den Meguiars Ultimate Quik Detailer var bedre, iallefall følte jeg det når jeg holdt på. Mulig jeg tar feil. Som sagt, bruker å gå over bilen med dette etter vask. 🤔 Noen sier Ceramic-produkter er best, men jeg vet ikke. Får bruke opp flasken og gå tilbake. Kanskje den i kombo med bilshampoo Sonax Wash & Seal er løsningen. Den shampooen har jeg vært veldig fornøyd med tidligere! :) 
 

Når det kommer til hovedpoleringen så bruker jeg kun Autoglym Super Resin Polish til polering, bare fordi den har jeg funnet ut fungerer kanonbra for håndpolish og til mitt bruk i dette havet. Og så har jeg brukt Autoglym Extra Gloss Protection som er en flytende hardvoks oppå der igjen. Ser ut til å fungere det også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 den kan for all del være dårligere enn Meguiars sin, jeg har ikke testet noen av de (selv om jeg faktisk har samme Sonax-flaske i boden her). Varierende hva man setter pris på både når det gjelder påføring, utseende, lukt, holdbarhet etc. Greit å kjøpe på tilbud så man får testet ut litt. Jeg skal faktisk teste ut litt ting selv neste sesong. Har i stor grad vasket med såpe som inneholder voks, men da blir i realiteten alle sprayforseglingene utenpå dette vokslaget igjen. Så når den såpevoksen mister festet mot underlaget forsvinner alt som er lagt over der igjen. På såpe lurer jeg faktisk på å teste ut BMW sin. 10L for en 500-lapp er ikke rare greiene: 83120409377. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tennbrikket skrev:

Tenker det blir å prøve en kombi. Da er man jo ett steg nærmere, men hva er det som er en bra maskin mon tro ? AEG har jeg da hørt mye bra om, Miele går også, men prisene er noe helt annet. Syns denne her virker grei. Jeg har jo ikke peiling på hva som er bra på spesifikasjoner av det greiene her

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-og-tork/kombinert-vaskemaskin-og-torketrommel/aeg-vasktork-l7wbl962e2/484482?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=MDA

 

Har denne selv, kjøpt på Elkjøp for 2 år siden og har levert så langt uten å krangle. 9kg så den tar dyne/pute/laken fra dobbelseng og et par dusjhåndklær uten å bli overbelasta.  Opplever den som et bra kjøp.   Full maskin på 60° med ekstra skylling og skaptørt tørketrommel bruker ca 7,5 time.  Har utsatt start så du kan sette den til å jobbe når strømmen er billigst om du ønsker. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Den fra BMW så ikke dum ut. Ser de har den på koed Link til shampoo :) Kanskje jeg skal teste den jeg også. Har skjønt at på Tesla så sprekker plasten på ladeluke, med fare for at baklyktene gjør det samme om man bruker feil såpe. Så jeg har kuttet all avfetting(utenom kanaler) og prøver å kun bruke PH-nøytral såpe ettersom jeg skjønner disse er mest skånsom, med fare for at jeg bimmer totalt :lol: Men jeg klarer ikke finne ut om de med voks i et PH-nøytral eller ikke. Jeg kan ikke dette :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Marius2002 skrev:

@E.C. Diskusjonen om div. bilpleie. Endte opp på Sonax -Xtreme Ceramic Gloss Booster fordi den i et hav av produkter var på tilbud på en lokal sjappe her i byen. Vet ikke hva jeg synes. Synes nesten den Meguiars Ultimate Quik Detailer var bedre, iallefall følte jeg det når jeg holdt på. Mulig jeg tar feil. Som sagt, bruker å gå over bilen med dette etter vask. 🤔 Noen sier Ceramic-produkter er best, men jeg vet ikke. Får bruke opp flasken og gå tilbake. Kanskje den i kombo med bilshampoo Sonax Wash & Seal er løsningen. Den shampooen har jeg vært veldig fornøyd med tidligere! :) 
 

Når det kommer til hovedpoleringen så bruker jeg kun Autoglym Super Resin Polish til polering, bare fordi den har jeg funnet ut fungerer kanonbra for håndpolish og til mitt bruk i dette havet. Og så har jeg brukt Autoglym Extra Gloss Protection som er en flytende hardvoks oppå der igjen. Ser ut til å fungere det også :) 

Jeg har testet denne Turtle felx wax på  bilen til søstra mi, som ikke får så mye stell og ble positivt overrasket. De bor i leilighet og bruker ikke bilen så ofte og den står i parkeringskjeller.

Men la tre runder av denne på tørr bil i løpet av sommeren i fjor. Og jaggu prella vannet av enda i vår når jeg fikk vaske den igjen. Enkel og legge og lukter godt og kan brukes på hele bilen. Matcher nok ikke gamle Fusso på holdbarhet, men veldig mye enklere å ha med å gjøre. Kan også legges på 3 forskjellig måter, etter hva som passer. Ettersom de ikke har noen vaskeplass hjemme, så får den en runde med kraftig kjemi fra vaskeanlegg innimellom.

https://www.garasjetid.no/turtle-wax/2292/hybrid-solutions-pro-flex-wax-sprayvoks-sio2-plus-graphene-680ml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, liffi skrev:

Noen her som vet for sikkert om n57 ( 530 - 535d passer overens ? Evt hva som er forskjell ?

2012 ish motorer 

Sammenlignet kjapt via ETK og listet opp der delenummerne er forskjellige. Mulig jeg har oversett noe, så anbefaler en titt selv.

- Topp

- Vibbrasjonsdemper 

- Olje/vakumpumpe

- Dyser med div. Rør til/fra rail

- HT.pumpe

Og naturligvis det faktum at du har enda en turbo, som betyr annet manifold. Det fører med seg andre ting som diverse rør/slanger/ledninger for at du skal kunne kjøre twinturbo oppsett kontra singel. 

 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...