Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Du er gal @Fredrik 90 Det jeg forbinder med denne bilen er den totalslakten som Lars Ola Sandelien hadde i Vi Menn for endel år siden. Den er legendarisk, Lurer på om et bilblad hadde hatt nerver nok til og skrive noe tilsvarende idag.  http://www.gjelstenli.no/webbilder/Chevrolet_Suburban_og_Ford_Excursion.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både behersket interesse og sans for disse amerikanske monster SUV'ene, men Fredrik 90 skal ha ros for at han har lyst til å prøve noe nytt samt utvide sin bilinteresse. Vi har alle gjort feilkjøp (uten at jeg dermed sier at Fredrik 90 har gjort det) og forhåpentligvis lærer man av dette. Da vi ventet vårt første barn fikk jeg et akutt anfall av "bygge rede" syndromet og kjøpte en Chrysler Voyager (mrk.II). med V6 motoren på 2972 cm3. Grunnleggende er dette en ganske fornuftig bil og har stor plass til bl.a barnevogn, men fjæringen (spesielt bak der det er bladfjærer) er så dårlig at på norske veier med telehiv ble tendensen til å bli kjøresyk alt for fremtredende selv med bred erfaring fra oldschool Land Rovere. På en eller annen merkelig måte var fjæringen betydelig bedre på de gamle Land Roverne. V6 motoren (fra Mitsubishi) og automatgearet var imidlertid et hyggelig bekjentskap og den generelle byggekvaliteten på bilen var OK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fredrik 90 said:

Ja jeg har behov for en bil som kan svelge litt ting og som kan trekke litt tunge hengere. Jeg har kikket på Transporter og Transit, har også sett på Pajero og Landcruiser. Men jeg føler at man får litt i pose og sekk med Excursion, i tillegg er de rimelige innkjøp og har latterlig billige deler. Typ 600 kr for en original dynamo f eks...

Denne kan kjøres på B sertifikat, men da får man kun registrert den med fire sitteplasser. Det overlever jeg :) 

Det er helt riktig, elbilen skal selges. Men den er jo så genial til sitt bruk den også, så vi har liksom drøyet det litt..

Hva kan du trekke med B lappen på denne her? Er jo ganske strenge regler på trekking av henger/last på B lappen.

Ellers liker jeg at du kliner til med en slik betong kloss :) Har vurdert Tahoe/Suburban i alt for mange år nå selv.
Er ikke så ille pris på en litt eldre utgave heller. Har kjørt mye Suburban og Excursion i USA så vet hva de er gode for.
Vi cruisa sa 900 mil på 4 uker for en del år siden i en GMC Yukon XL, kunne uten problem kjørt det dobbelte uten å bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltid trekke henger med tillatt totalvekt på 750kg med klasse B, selv om samlet tillatt totalvekt blir over 3500kg. Så i dette tilfellet er svaret 750kg. :)

Reglene er forøvrig ikke så strenge etter min mening, men de kan til tider kanskje være litt ulogiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenge er vel litt å ta i ja, men det virker som de kan være litt vanskelige å sette seg inn i.
Nå har jeg tatt BE og det var ikke noen big deal å ta den, men må vel innrømme at det er mye enklere å bruke Bil og Henger appen en å tenke selv når det gjelder hva man kan trekke og ikke :)

Nå synes jeg at en Ford Excursion er en kul bil som SUV ( Finnes dog mye annet kult der ute) Men jeg liker det store og nesten vulgære med å ratte rundt i en slik en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler folk gjør det mye verre enn det de er, da de ofte blander inn gamle regler. :)

Det er så enkelt at 3500kg minus bilens tillatte totalvekt = tillatt totalvekt på tilhenger. Videre må naturligvis ikke hengeren lastes opp mer enn at bilen har lov til å dra den, men det gjelder jo alle førerkortklasser.

Det som er litt spesielt med dette er at en halvstor SUV knapt kan trekke tilhenger, mens en Opel Corsa kan trekke henger med tillatt totalvekt på 2000kg. Nå kan man riktignok ikke laste så mye om det er tilfellet, men det er jo uansett litt rart. :)

Har man B96 er det 4250kg minus bilens tillatte totalvekt, og har man BE er det stort sett tut og kjør (maks 3500kg henger om man tok lappen etter 2013).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BE for the win sier jeg bare, da er det bare tut å kjør med det meste man finner av normale hemgere. X5 min drar 2700kg og jeg ser ikke heøt for meg hvordan henger jeg skal ha på bak for å passere det.

ellers grattis Fredrik90 med stor bil. Ei jeg jobbet med før ha artic truck versjonen av denne, (mulig det var suvurban husker ikke) det var svære greier.

de hadde i alle fall fikset noe på fjæringen slik at bilen ikke stod å gynget når man lukket dørene litt hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5t henger kan fort være aktuelt for biltransport, båt eller maskiner. Eventuelt massetransport eller trevirke. Impregnert materiale feks veier bly før det har fått tørket litt.

Bare 1kubikk grus veier vel omtrent 2,7tonn

Men for vanlig varetransport, sånn med flyttelass og smårask holder 1500kg nyttelast lenge.

Det jeg syns er mest frustrerende med hengerreglene er fartsbegrensningen uansett fartsgrense, selvom det er fullt forståelig hvorfor det er slik. Å være tvunget til å sinke på e6 er ikke noe morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Du er gal @Fredrik 90 Det jeg forbinder med denne bilen er den totalslakten som Lars Ola Sandelien hadde i Vi Menn for endel år siden. Den er legendarisk, Lurer på om et bilblad hadde hatt nerver nok til og skrive noe tilsvarende idag.  http://www.gjelstenli.no/webbilder/Chevrolet_Suburban_og_Ford_Excursion.pdf

Han var jo ikke lite forutinntatt han "journalisten" der, full av fordommer jo. Han innrømmer selv at han ikke er noe fan av disse bilene, videre har han ikke fått med seg at det er V10 og ikke V8er i bilen. Man kan ikke vente annet av en norsk motorjournalist anno år 2000, hverdagen hans gikk i å teste biler som Toyota Carina og Opel Astra...da blir overgangen brå til en bil som dette. 

Jeg skal ikke male bildet av Excursion helt rosenrødt. Mye av kritikken var velfortjent, fjerningen på dårlig vei er ikke mye å skryte av, bensinforbruket er astronomisk, byggekvaliteten er røff og bremsene kunne vært bedre. Men kom igjen da, den er bygget på ramma til en F250 Super Duty. Noe av de groveste pickupene man får, da kjører den selvsagt ikke som en X5. Man kan diskutere om det var feil av Ford å bygge Excursion på denne basisen, men den skulle være røff og solid. Skjønner man ikke det så er ikke Excursion noe å ha. Den første årgangen av disse bilene hadde en del barnesykdommer, min 2002 modell er fri for dette. Ingen skranglelyder ifra karosseri og innredning her, så det kjenner jeg meg ikke igjen i. Videre så ble der i løpet av to år solgt godt og vel 500 eksemplarer av disse i Norge, det er ikke dårlig med tanke på dette kaliberet.

Bilen er den største SUVen som er blitt produsert, den kostet nesten ca 7000 dollar mindre en Suburban og prisen totalt var på rundt 28 000 dollar i 2002. Da blir ting litt enkelt og kanskje ikke fra øverste hylle. Jeg har sagt det før og sier det igjen, ta nå disse store USA SUVene for det dem er :) 

3 timer siden, Kjennern skrev:

Ellers liker jeg at du kliner til med en slik betong kloss :) Har vurdert Tahoe/Suburban i alt for mange år nå selv.
Er ikke så ille pris på en litt eldre utgave heller. Har kjørt mye Suburban og Excursion i USA så vet hva de er gode for.
Vi cruisa sa 900 mil på 4 uker for en del år siden i en GMC Yukon XL, kunne uten problem kjørt det dobbelte uten å bli lei.

Ja nå var tiden inne synes jeg. Disse bilene begynner å trekke på årene og det begynner å bli enn del løene biler. Denne var veldig hel og fin så da tenkte jeg å slå til før det er for sent, har jo dukket opp ett behov for en slik bil også nå.

Jeg har også gått og tenkt på å skaffe meg en slik bil i mange år, men har liksom aldri helt funnet behovet for en. Nå trenger jeg noe som kan trekke litt (kjører kun lokalt, så henger vektbegrensninger blåser jeg langt i) 

2 timer siden, Kjennern skrev:

Nå synes jeg at en Ford Excursion er en kul bil som SUV ( Finnes dog mye annet kult der ute) Men jeg liker det store og nesten vulgære med å ratte rundt i en slik en. 

Det er akkurat det jeg liker med disse bilene, de er store og vulgære. Du er liksom størst på veien, man sitter så sykt høyt oppe :) Noe annet som tiltrekker meg er den store kontrasten til BMW, Excursionen er liksom noe HELT annet enn F10 og E34. Jeg har kjørt bilen i ett par dager nå, jeg må bare innrømme at jeg digger bilen mer og mer for hver gang jeg kjører den. Folk kjøper seg fransk veteran eller engelsk sportsbil for å skille seg ut, dette er min måte å stikke seg ut og utvide horisonten. I morgen skal jeg på vårslipp med Arendal Amcar club :) Er ikke mye lokal treff virksomhet når det kommer til BMW...

2 timer siden, flobben skrev:

ellers grattis Fredrik90 med stor bil. Ei jeg jobbet med før ha artic truck versjonen av denne, (mulig det var suvurban husker ikke) det var svære greier.

de hadde i alle fall fikset noe på fjæringen slik at bilen ikke stod å gynget når man lukket dørene litt hardt.

Mange takk for det :) Har sett noen av de Arctic Truckene, de er helt enorme. Der har man en bil det skal mye til for å stanse ;) 

Først kunne jeg tenke meg å oppgradere bremsene litt, de er litt for underdimensjonerte dessverre. Mange i statene setter bremser ifra F150 Raptor på disse, det tror jeg kunne blitt bra 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå trenger jeg noe som kan trekke litt (kjører kun lokalt, så henger vektbegrensninger blåser jeg langt i)

Det er billigere å ta BE enn å bli tatt for å kjøre uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...