Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Båtlivet har sin skjarm! Jeg har vokst opp i båt selv, men det blir på en helt annen måte enn med vogn (naturligvis) selvom likhetstrekkene er store.

Det er hvertfall lite som slår å våkne i båten en tidlig sommermorgen, mens småbølgene klapper forsiktig mot skroget. Frihetsfølelsen er og ganske kjekk. Hvertfall for en 10-12 åring med 15hk på en liten jolle på vei til små holmer, viker og skjær han aldri har sett før.. Det er hvertfall noe annet enn å sitte i baksetet på svingete vestlandsveier..

Slik jeg opplever det, må man i mye større grad enn med bil inngå kompromiss i båtlivet. Å fiske, stå på vannski og navigere mellom holmer og skjær gjøres best i en skjærgårdsjeep, da lekenheten forsvinner straks man skal ha sovemuligheter. Båten fort blir 1tonn+, selvom den gir flere bruksmuligheter. Ikke er det bare til å spyle bort fiskeblod og innvoller heller.

Videre må man ha cabin for at båten skal fungere i regnvær og vannsport blir uaktuelt. Pga størrelsen som oftest er 30fot+, liker hvertfall ikke jeg å legge til noe annet enn en brygge. Videre er kostnadsnivået temmelig høyt.

Et alternativ er motorseiler, som gjør det meste som en cabincruiser, til en hyggeligere pris. Dog ikke like fasjonabelt. Også kan man ha en skjærgårdsjeep på slep eventuelt. Nå har aldri jeg prøvd å seile- men det er og noe som virker artig😊

Ellers finnes det et hav av fine plasser for å campe, men det krever som regel at man er kjent. Rett nedenfor oss ligger brustadvika, med gapahuk, sandvolleyballbane, bmx bane, sandstrand og mange grusveier for feks sykkelturer. Gratis og lite besøkt er det og..

 

Jeg tviler på at det er den eneste plassen i hele norge hvor alle forhold ligger tilrette.. Så slipper man å stå på montebello mot sin vilje.

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90, trodde du levde etter "There's no substitute for cubic inches."

Bmw og Volvoen jeg har har tilnærmet lik effekt, men 0,6 liter og en sylinder i forskjell og det merkes veldig godt. 

hvordan opplever du v10ern du har mot 530d din? Er vel ikke mye forskjell i effekt på papiret der heller? 

Campinglivet er ok hvis man ønsker å feriere i Norge. Med små barn er det ett helt greit alternativ noe båt ikke er. Treåringen skal klatre over alt og nei høres ikke på. Alikevel ser jeg for meg noen uker sydover neste år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.7.2017 at 8.58, awt skrev:

Det blir fort litt lite/trangt ja. Hos oss holder det å sette på barne-tv til de to minste, evt. bare finne frem noen tegnesaker, så legge seg til å sove igjen, men ser for meg det kan bli utfordrende fremover når minstemann blir eldre...

Vi har fem faste liggeplasser i tillegg til salongen. I tillegg er dobbeltsengen 160 bred, men kunne selv tenkt meg et ørlite hakk større, slik at jeg fikk en liten salong til.

Hadde barne-tv vært like bra som det var på 80-90 tallet så hadde tilogmed jeg kunne sett på det enda;) Merket fort at dattera mi ble fort lei av det tullet de sender i dag. Gode gamle tom og jerry på VHS ble redningen:p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå de to største ser jeg. :)

Helt enig i at mye av det som sendes er på grensen (og gjerne over også) til tragisk, men det er nå engang slik det er. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å kjøpe ett sett style 5, men jeg ser at noen er skrudde og noen er helstøpte. Kom de skrudde felgene originalt på biler fra BMW? Noen som har en formening om hva style 5 i 16" bør ligge på i pris? Tenker først og fremst på felger som ikke er skrudde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom skrudd i 17" og 18" på bl.a E39. Levert org fra BMW, og ligger i BMW ETK. Omtales letter som BBS RC med forskjellige tallkombinasjoner avhengig av bredde, ET og diameter. Mest vanlige er RC090 17" 8" forran og bak.

Er ikke noe inne i 16", men skrudde 17" som må pusses opp bør man ikke gi mere enn rundt 5k for, 6-7k for 8 og 9".

Kjøpte selv ett E28 M5 16" krysseik sett for 3500 for ett par år siden i ok stand. Liker best denne typen da eikene går helt ut. Fleste typene i 16" så stopper eikene ved den knekken på tønna rundt senter. Helt standard krysseik hadde jeg ikke gitt det for engang selv. Er ikke noe spessielt marked for monoblock 16" hjul uten kant egentlig. Har dem kun som godkjenningshjul til M3n selv. Samme som under.

e28m5w5-1.jpg

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, awt skrev:

Tja, jeg er ikke uenig, men etter å ha vokst opp i båt, og besøkt nesten hver eneste holme mellom Arendal og Ålesund synes jeg nødvendigvis ikke det er lykken på jord heller. :)

Det vil være veldig mange faktorer som spiller inn her. Når det gjelder f.eks. driftskostnad, innkjøpskostnad og vedlikehold er det jo en klar seier til campingvognen.

Om man ser mer isolert på selve båtlivet kontra campinglivet er jo dette to litt forskjellige verdener. Jeg har ingen problem med å kjøre med vogn, og man kommer stort sett lengre på kortere tid (naturligvis). Campingplassene er stort sett flotte og pene, og man må nødvendigvis heller ikke sitte oppi hverandre om man ikke ønsker det (vil naturligvis variere). Mygg er jeg godt kjent med at kan være når man er på båttur også, så det punktet frafaller. :P Det er uansett ikke noe større problem på en campingplass enn andre steder. Ellers er det også fritt frem å campe uti skauen om man vil (innen rimelighetens grenser).

Det er klart at når man har vært opp og ned kysten så mange ganger så går man jo lei. For min del så har jeg hatt ett opphold ifra båtlivet på 7 år, det er egentelig helt passelig synes jeg. Ett annet aspekt er at vi nå kan dra lenger enn tidligere med mindre båter. 

Driftskostander er helt greit, det er ikke tvil om at det er dyrere med båt enn Camping vogn. Men i en båt langs kysten så er frihetsfølelsen total, det kan man ikke si om Camping selv om det er stor også der. Du er avhengig av at det går veier dit du skal, det slipper man med båt. 

Jeg sliter sjelden med mygg på sjøen altså, men det kommer kanskje an på hvor man fortøyer. 

20 timer siden, sveigis skrev:

Jeg sier ja takk begge deler.

Jeg er selv vokst opp både i campingvogner og hytter og hadde det flott som bare det.

Men var selv heldig å ta del i båtlivet da noen av venneparene til mine foreldre hadde det.

Og det var nydelig og synes selv det er digg med båt enda.

Nydelig båt du har fått deg Fredrik .:).

Laget i nærheten av meg denne ,og laget på den tiden da sørlandet var kjent for sine kunstner når det kom til fritidsbåter.

Håper du tar med en dag :)

Vi må ta en tur ganske snart Jan, helt klart. Jeg kommer og henter deg i Fevik Kilen 😉

Denne er bygget på Fevik ja, god norsk båtbygger tradisjon. Det vet jo du alt om som har jobbet hos Windy i mange år. Det er noe eget med norske båter, du vet de er godt skrudd sammen. Hadde en Uttern D68 (svensk) og det var noe skrenglete greier i krapp sjø.

11 timer siden, Hawkon88 skrev:

Båtlivet har sin skjarm! Jeg har vokst opp i båt selv, men det blir på en helt annen måte enn med vogn (naturligvis) selvom likhetstrekkene er store.

Det er hvertfall lite som slår å våkne i båten en tidlig sommermorgen, mens småbølgene klapper forsiktig mot skroget. Frihetsfølelsen er og ganske kjekk. Hvertfall for en 10-12 åring med 15hk på en liten jolle på vei til små holmer, viker og skjær han aldri har sett før.. Det er hvertfall noe annet enn å sitte i baksetet på svingete vestlandsveier..

Slik jeg opplever det, må man i mye større grad enn med bil inngå kompromiss i båtlivet. Å fiske, stå på vannski og navigere mellom holmer og skjær gjøres best i en skjærgårdsjeep, da lekenheten forsvinner straks man skal ha sovemuligheter. Båten fort blir 1tonn+, selvom den gir flere bruksmuligheter. Ikke er det bare til å spyle bort fiskeblod og innvoller heller.

Videre må man ha cabin for at båten skal fungere i regnvær og vannsport blir uaktuelt. Pga størrelsen som oftest er 30fot+, liker hvertfall ikke jeg å legge til noe annet enn en brygge. Videre er kostnadsnivået temmelig høyt.

Et alternativ er motorseiler, som gjør det meste som en cabincruiser, til en hyggeligere pris. Dog ikke like fasjonabelt. Også kan man ha en skjærgårdsjeep på slep eventuelt. Nå har aldri jeg prøvd å seile- men det er og noe som virker artig😊

Ellers finnes det et hav av fine plasser for å campe, men det krever som regel at man er kjent. Rett nedenfor oss ligger brustadvika, med gapahuk, sandvolleyballbane, bmx bane, sandstrand og mange grusveier for feks sykkelturer. Gratis og lite besøkt er det og

Ja det er nettopp det å våkne opp til klukking mot skroget og spise frokost i morgensol og kikke utover en skjærgård med blikkstille vann. Jeg pleier også å legge alt mentalt igjen på land når jeg er i båten, hverdagens mas og kjas blir igjen på land. 

Fisking og vannsport er det lite av, men hadde ikke drevet med det uansett. Skal man kjøre fort mellom holmer å skjær så bør båten være liten, men nå er det jo også 5 knop så lenge man er innenfor 100 meter ifra land så det er begrenset hvor fort man kan kjøre. Men båten har vannski krok og går 35 knop så vannsport kan fint utføres selv om man drasser på noen ekstra tonn og fot. Det å legge til er en øvelse man fort lærer seg, jeg skal gladelig innrømme at de første forsøkene mine med denne båten sikkert så noe komisk ut. (Jeg falt halvveis i vannet og madammen klemte foten mellom baugen og fjellet 😋) Men nu går alt så meget mye bedre ;) 

9 timer siden, flobben skrev:

@Fredrik 90, trodde du levde etter "There's no substitute for cubic inches."

Bmw og Volvoen jeg har har tilnærmet lik effekt, men 0,6 liter og en sylinder i forskjell og det merkes veldig godt. 

hvordan opplever du v10ern du har mot 530d din? Er vel ikke mye forskjell i effekt på papiret der heller? 

Campinglivet er ok hvis man ønsker å feriere i Norge. Med små barn er det ett helt greit alternativ noe båt ikke er. Treåringen skal klatre over alt og nei høres ikke på. Alikevel ser jeg for meg noen uker sydover neste år.

 

Excursion og 530d er to vidt forskjellige biler som ikke har noe til felles. Det er også bensin og diesel, så det blir litt som å sammenlikne epler og pærer. 530en kan trekke 2 tonn lovlig, Excursion kan trekke 3,5 tonn (eller 5 tonn som er lov i USA). 3,5 tonn bak merker du ikke mye til egentelig, den har krefter i massevis. Selv om 530en faktisk har mer nm så tror jeg ikke det er mye fart i den med 3,5 tonn bak. De er bygd opp på to helt forskjellige måter. 

Jeg er tilhenger av å feriere i Norge, selv om jeg er glad i turer på kontinentet også. Vi har ett vakkert land med en storslått natur, derfor foretrekker jeg båtferie da man praktisk talt er midt i det flotte Norge har å by på. Barn er ingen problem i båt, har selv vokst opp i båt og det har sine fordeler. Man lærer først og fremst å respektere vann og sjøen. Videre lærer man å sette pris på naturen og skjærgården. Samt at ungene bruker tid ute i naturen i stede for innendørs med TV eller Internett. Tilgang på slikt er ikke på langt nær så bra på sjøen som på land, så da legges det naturlige begrensninger. 

Men for all del, hver sin smak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i at natur er å fortrekke før pc og iPad i teorien,  men vent til du har to unger selv så ser du hvor lettvint det er å parkere den ene med iPaden mens den andre får stell eller mat 😂 Uten iPad hadde jeg nok ikke kommet gjennom dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eselfjes skrev:

Jeg lurer på å kjøpe ett sett style 5, men jeg ser at noen er skrudde og noen er helstøpte. Kom de skrudde felgene originalt på biler fra BMW? Noen som har en formening om hva style 5 i 16" bør ligge på i pris? Tenker først og fremst på felger som ikke er skrudde. 

Kjører helt standard style 5 15" på min e34, levert originalt på bilen. Før kunne nok ikke dette falle meg inn en gang, men nå er jeg blitt veldig glad i den originale. Rart hvordan man plutselig endrer mening angående blinklysglass osv 😀

_1022033.thumb.jpg.41be8f2001fcf0c3004ac66ae6a82c04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Er enig med deg i at natur er å fortrekke før pc og iPad i teorien,  men vent til du har to unger selv så ser du hvor lettvint det er å parkere den ene med iPaden mens den andre får stell eller mat 😂 Uten iPad hadde jeg nok ikke kommet gjennom dagene. 

Våre har faktisk ingen form for iPad e.l., og siden de knapt vet hva det er maser de heller ikke etter det. :)

Nå begynner hun eldste på skolen i august og får iPad der, så er redd det vil forandre seg drastisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 316 skrev:

Er enig med deg i at natur er å fortrekke før pc og iPad i teorien,  men vent til du har to unger selv så ser du hvor lettvint det er å parkere den ene med iPaden mens den andre får stell eller mat 😂 Uten iPad hadde jeg nok ikke kommet gjennom dagene. 

Ja i hverdagen hjemme så skjønner jeg jo det, men jeg snakker om når man er på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 316 skrev:

Kjører helt standard style 5 15" på min e34, levert originalt på bilen. Før kunne nok ikke dette falle meg inn en gang, men nå er jeg blitt veldig glad i den originale. Rart hvordan man plutselig endrer mening angående blinklysglass osv 😀

_1022033.thumb.jpg.41be8f2001fcf0c3004ac66ae6a82c04.jpg

Hahah, er litt enig med deg der altså. Får heller ha store felger på E60-en, så kan E28-en heller ha en litt original look :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...