Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er fordi på din bil @Otis så stemmer kjørecomputeren (eller, like bra som den gjorde før tuning). Ingen juks med dysetabell :) 

@Fredrik: Jeg har enda ikke sett ei eneste fil fra andre leverandører som ikke kødder med dette. Men man vil ofte ikke merke så mye til det på lav belastning (som jo tross alt 80 km/t landeveg er), det spørs litt "hvor ille" dekalibreringa er. Ofte blir det dog tydeligere med høyere belastningsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF skrev:

Det er fordi på din bil @Otis så stemmer kjørecomputeren (eller, like bra som den gjorde før tuning). Ingen juks med dysetabell :) 

@Fredrik: Jeg har enda ikke sett ei eneste fil fra andre leverandører som ikke kødder med dette. Men man vil ofte ikke merke så mye til det på lav belastning (som jo tross alt 80 km/t landeveg er), det spørs litt "hvor ille" dekalibreringa er. Ofte blir det dog tydeligere med høyere belastningsgrad.

Av fraværende kunnskap så spør jeg: samtlige tuningselskaper lover mindre forbruk, men er det kun juks med kjørecomputer da? :) Det var litt slik jeg tolket innlegget skjønner du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stor grad / all hovedsak ja. Har skrevet utfyllende om dette under punktet "Forbruk 1.01" i dieseltråden (første innlegg). Det betyr ikke at de som selger tuning bevisst lurer deg, de lager jo som regel ikke filene selv og har ikke nødvendigvis kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også meddele at jeg har ca. akkurat likt forbruk som før tuning (jeg har da original BMW-tuning, som også retter opp dette med kjørecomputer). Forbruk på min N57 ligger stort sett på rundt 0,8 med vanlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tidligere 2003 E46 318d Touring hadde et nogenlunde konstant gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,45 liter/mil på landeveiskjøring (ca. 0,55 liter/mil ved blandet kjøring) i de ca. 10 årene vi hadde bilen (totalt ca. 330000 Km). M47D20 motoren i denne modellen yter 115 HK og 265 Nm. Bilen var ellers 100% original.

Det som imidlertid er litt interessant er at vår nåværende 2017 Citroën C4 Picasso har omtrent det samme forbruket tiltross for at den er nesten 15 år nyere. Motoren yter 120 HK og 300 Nm, men er på 1,6 liter istedenfor 2,0 liter. Bilene veier omtrent det samme, men Picassoen har en 6-trinns manuell gearkasse der BMW'en kun hadde en 5-trinns manuell gearkasse. Frontarealet er en del større på Picassoen så dette genererer mer luftmotstand og er trolig forklaringen på at den forbruksmessig ikke klarer seg bedre mot den gamle BMW'en.

Jeg synes at vår E46 318d Touring var temmelig økonomisk for sin tid og det beste var at forbruket var så stabilt. Kaldt vær eller litt hurtigere kjøring på f.eks Autobahn gjorde liten forskjell på forbruket. Jeg savner både bilen og motoren... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Ford Explorer med sin 3.0 V6 Turbo på 350 hester og 100 hester elmotor = Systemeffekt 450 hester ser ut til å bli en skikkelig avgiftsvinner med 78 co2.

Pris i USA er 50-55.000 Dollar, jeg regnet meg kjapt fram til ca 700 på skilt.

Skuffelsen var derfor stor når jeg snakket med en Arendalitt fra Røhne Selmer som kunne fortelle meg at de "håpet på 800-900" men fryktet 1 mill.

Da tar Ford Norge seg grådig godt betalt!  Dette er litt problemet med avgiftsvinnere, Importøren "justerer prisen" så modellen matcher de andre bilene i porteføljen, og vipps så ble det ikke så gunstig likevel..

Bilen er flott men 1 mill betaler jeg ikke for en FORD Suv, da beholder vi heller 2015 Cayenne V8 Dieselen vi har i dag.

 

https://www.at.no/artikler/ford-explorer-ladbar-hybrid-til-norge/462153

cq5dam.web.1280.1280.jpg

Endret av Mittelfahrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Lasse Fridstrøm har vel til tider fremstått ganske tendensiøs selv. Og ikke minst så kjører han Tesla selv.

Skal man undergrave forskere fordi de er tyske, kan man fint gjøre det samme med de som uttaler seg her i Norge og deres åpenbare forutinntatthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler erfaringer med forbruk. E39 m47 520d ligger på 0.58 i gj.snitt. får den under 0.5 på langkjøring.

530xd m57 ligger nå på 0.63 etter 8000km. Og journey computeren fra de 3 siste turene ligger på 0.6. Detter er da 3 liter, 4x4 og rett u der 2 tonn bil.

Da er det jo vanskelig for oss som ser de faktiske tall, å sitte stille å se på at hybrider selges som det gunstigste alternativet. Eller at bensin er det eneste riktige. Eksempel mot bmwene jeg nevnte kan være lexus nx300h hybrid som bruker 0.65 gj.snitt eller nye subaru xv med 2 liter bensin som bruket 0.75 gj.snitt.

Begge disse er slappe, høyt forbruk, lav hengervekt og liten plass. 

Ellers har man 1.6 dv6 motoren til PSA. I sin tid utviklet som en flåtemotor for salg i de fleste kompaktbiler med forkus på lavt forbruk. Berlingoen som fattern har med 1.6hdi motoren bruker 0.8 og her er det sikkert noe feil, for etter turbobytte er den like daff. Dpf er kontrollert, den får rett turbotrykk. Neste blir å sjekke timing på register samt at dysene er slik de skal. Som bringer meg på sideeffekten med økomotorene. Det er så mye som går galt med dem og går tett.

Men selges skal det, som det eneste riktige....

Er glad jeg kjører "gamle" dieselmotorer og det ER det eneste riktige hvis man ser på totalen av kraft vs forbruk.

Men det kan ikke handelsnæringen være enig i, da ville dem ikke solgt noen nye biler. Og folk flest går på limpinnen å kjøper akkurat det reklamen eller politikerne sier dem skal. 

Elbiler er lokalt utslippsvennlige, men det er faktorer der også som ikke er bra, men det er diskutert mange ganger før.

Det eneste som har noe for seg av nye biler/teknologi, er ladehybrider med over 50km wltp samt god plass og god hengervekt. Nye x5 45e samt E300de er to eksempler jeg ikke hadde sagt nei til. Selvfølgelig dyre biler. Om det da hadde lønt seg å kjøpe slike til 700-1.1 mill for å spare forbruk? Er ikke sikker der heller. Gammal m57 eller m47 er liksom billig å bra. Trenger ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Vel, Lasse Fridstrøm har vel til tider fremstått ganske tendensiøs selv. Og ikke minst så kjører han Tesla selv.

Skal man undergrave forskere fordi de er tyske, kan man fint gjøre det samme med de som uttaler seg her i Norge og deres åpenbare forutinntatthet. 

Hva er din relasjon til dieselmotorer (både her inne og privat)?

Det store poenget i den aktuelle undersøkelsen er at vesentlige deler av strømmen i Tyskland baseres på kullkraft og andelen er økende ettersom den tyske regjeringen har bestemt å utfase atomkraft. Det er med andre ord spesifikke tyske forhold som ligger til grunn for konklusjonen i undersøkelsen.

Jeg mener at dette er et godt poeng, men at konklusjonen samtidig er oversolgt og/eller mediene generelt har blåst opp konklusjonen slik at poenget fremstår som generelt for elektriske biler vs. konvensjonelle biler. Man kan ikke trekke den samme konklusjonen i f.eks Norge eller andre land som har en renere strøm enn Tyskland. Man får derfor en mistanke om at undersøkelsen er et bestillingsverk fra f.eks den tyske bilindustrien.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Daniel80 skrev:

Faktisk.no skal være ett kontroll organ som skal faktasjekke påstander og kilder som kommer frem i norske medier. Det som i samme sammenheng kan nevnes er at Faktisk.no er eiet av bla VG, Dagbladet og NRK. Så de skal i grove trekk faktasjekke seg selv... Er det noen som har hørt det gamle ordtaket om å la bukken passe havresekken?

Hvem er så Lasse Fridstrøm? Jo han er forsker ved Transportøkonomisk Institutt, og han kjører Tesla. Facebook siden hans er full av artikkeler han har delt fra andre medier som hever frem elbiler og Tesla. Han er altså ett medlem av elbil klanen, og i mine øyne ikke obiektiv for denne saken. 

Hvem er så disse Tyskerne som har utformet denne forhatte elbil rapporten? Jo de er Christoph Buchal, en prisbelønt fysiker som bla har skrivet flere bøker om energi. Så har du Hans Dieter Karl som er fysiker ved Ifo, Europas største uavhengige organisasjon som forsker på økonomi. Hans Werner Sinn er professor i økonomi og var leder av Ifo fra 1999 til 2016. Har er også rådgiver for den tyske finansministeren i Merkel regjeringen. Det sier seg selv at disse gutta ikke er idioter, de er på ett helt annet nivå enn TØI forsker Fridstrøm, formann i elbil foreningen og sjef i NAF. 

Så kan jo dere Tesla fanboys bare fortsette å stikke fingrene i ørene og rope "lalalalala" så høyt dere bare klarer!

Edit: Vet ikke hvorfor teksten ble uthevet men..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle hva f.eks Fridstrøm mener om denne undersøkelsen. Den er hva den er og har etter min mening et relevant poeng når det gjelder elektriske biler i Tyskland. Problemet med undersøkelsen oppstår først når man forsøker å trekke veksler på konklusjonen i land som har en renere strøm enn Tyskland.

Det er imidlertid helt klart at denne undersøkelsen ikke kommer på et tilfeldig tidspunkt og den er uten tvil ment som et partsinnlegg i den tyske miljødebatten. Den tyske bilindustrien er nå sterkt påvirket av en økende interesse for elektriske biler. De tyske bilprodusentene har foreløpig hverken produksjonskapasitet eller nok aktuelle elektriske bilmodeller og mye handler derfor om å hale ut tiden frem til de blir klare. Den tyske bilindustrien er stor og har en enorm betydning for tysk økonomi så dette er ganske alvorlig.

Nå er det ingen (kanskje bortsett fra amerikanerne) som ønsker at de tyske bilprodusentene (og dermed store deler av det tyske samfunnet) skal få store problemer pga. dette skiftet. Dette er ingen tjent med, men det er et fritt marked og markedsvilkårene er brutale. Jeg tviler derfor egentlig på om denne undersøkelsen får større praktisk betydning. Jeg tror ikke at tyskere som har bestemt seg for en elektrisk bil vil kjøpe en konvensjonell bil og ihvertfall ikke en dieselbil.       

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik skrev:

Den tyske bilindustrien er nå sterkt påvirket av en økende interesse for elektriske biler. 

Sterkt påvirket av økt etterspørsel? Andelen av elektriske biler utgjør omtrent 2 prosent av det totale nybilsalget i hele Europa (Norge inkludert). Du bruker ord som er veldig store... 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...