Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er enig i at man skal sammenlikne like produkter, jeg har bare lagt merke til at man kan få en 2017 modell X5 40e M-sport med ca 40 000 km til prisen av en 2015 X5 30d uten M-sport som har gått 80 000 km. Nå vet ikke jeg hva du legger i habil kilometer stand, men man får jo selvsagt brukbar X5 30d til under 600 000, men man får jo alltid en nyere og bedre utstyrt 40e til samme pris. De 40d og M50d har jo gått bra langt.

For å få en brukbar 30d med nybilgaranti (2016 og nyere) og km stand under 70 000 km da må man minst opp på 650 000 og helst over 700 000 for å få noe å velge i. Det ligger en hvit med brunt interiør 569 000, importbil uten M-sport. Men med mindre man kan ta til takke med 25d så er det ikke mye å velge i. Derimot så får man veldig mye mer bil for pengene i en 40e, der kan man ha ett budsjett på 600 000 og få både 2017 modell, M-sport og km stand på under 70 000 km. I 2016 så starta 40e på 784 000,- for en 279 hk (807 000 for 313 hk) og en 30d kosta 904 000,-. Det er en prisforskjell på ca 120 000 kr som ny.

Hvis vi da ser på hva disse 2016 modellene koster brukt i dag, med la oss si maks 60 000 km (som er 15 000 km i året, normal årlig kjørelengde.) Da vil man se at en 40e i snitt ligger på ca 550 000 kr, hvilket er ganske gunstig for dem som søker stor familiebil med ett års resterende nybilgaranti. Tar man så en 30d så vil man først se at det ikke ligger så mange 30d av 2016 årgang med kmstand under 60 000 km. Men snittprisen av disse legger seg på ca 700 000 kr, noen er billigere mens andre er dyrere. Så 30d er ca 150 000 kr dyrere på bruktmarkedet. Sett da at 40e kosta millionen ny og en 30d kosta 1,1 mill ny, da har en 40e tapt verdien sin med 45%. En 30d har da hatt 36% verditap på samme antall år og samme kjørelengde. Så kan man sikkert argumentere for at noen 30d kosta mer enn 1,1 mill og noen 40e kosta mindre enn en mill. Å regne ut dette på krona lar seg ikke gjøre, men det bør tegne ett bilde av at dieselbilen holder seg marginalt bedre i pris. Det at markedet flommer over av 40e gjør jo heller ikke saken noe bedre for andrehåndsverdien. 

Det er heller ikke bare på X5 hvor dieselbilen holder verdien sin bedre enn den elektrifiserte utgaven av samme bil 😀

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/11/08/195625176/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen

Habil bil med kort kilometerstand - altså en ålreit utstyrt bil. Det ligger en 40d til under 600 000 med en kilometerstand rundt 80 000, så det vil jeg helt klart betrakte som innafor. Nå tror jeg heller ikke kilometerstanden er så avgjørende som du kanskje får det til å fremstå her. Om en 2016 modell har gått 65 000km eller 85 000km tror jeg betyr svært lite for de fleste så fremt bilen er riktig ellers. Det samme ser vi blant annet på mindre leiligheter. En leilighet med 2-3 kvm i størrelsesdifferanse skal i teorien ha en differanse på 150-300 000kr, men i realiteten ser vi at det er nokså likt. Det er med andre ord for små forskjeller til at det utgjør en differanse i praksis.

Derfor mener jeg fortsatt det er riktig å se utifra eksempelet jeg henviste til tidligere og sammenligne bilene (grovt sett) uavhengig om den har gått 40 000km eller 80 000km. La nå oss uansett si at snittprisen på en X5 40e er 550 000kr og snittprisen på en X5 30d er 700 000kr. 

En X5 40e med 313hk hadde en startpris på 794 100kr, mens en tilsvarende X5 30d hadde en startpris på 930 900kr 1. april 2017. Kupévarmer kostet i tillegg 13 900kr, noe jeg mener vi må tillegge prisen på 30d ettersom 40e har dette som standard (dog i en litt annen form). La oss så si at vi legger på utstyr for 250 000kr, noe jeg absolutt mener er gjennomsnittet folk dytter i disse bilene.

Da sitter vi med følgende tall for nevnte biler:
X5 30d: 930 900+13 900+250 000=1 194 800
X5 40e: 794 100+250 000=1 044 100

X5 30d: 700 000/1 194 800=0,585=41,5% verditap=494 800kr i verditap
X5 40e: 550 000/1 044 100=0,526=47,4% verditap=494 100kr i verditap

Hvis vi derimot dypdykker videre i tallene på hhv. X5 40e (313hk) og X5 30d fra 2016 til 2017 med en maksimal kilometerstand på 80 000 så er snittprisen på hhv. 584 158kr (totalt 63 stk for salg) og 669 200kr (totalt fem stk for salg). I regnestykket er de individuelle bilprisene rundet opp eller ned til nærmeste 1000. Dette gjør bare tallene til 40e mer positive enn regnestykket over.

Tar vi gjennimsnittsprisene som nevnt over, får vi følgende tall:
X5 30d: 669 200/1 194 800=0,560=44% verditap=525 600kr i verditap
X5 40e: 584 158/1 044 100=0,559=44,1% verditap=459 942kr i verditap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å gjøre dette vanskeligere enn det er. Sett søket på Finn til 2016 eller nyere, velg maks kjørelengde på 60, 70 eller 80 000 km og sett så makspris på F eks 600 000 kr. Da ser du hvor mange 2016 og nyere 30d du finner og hvor mange 40e. På dette eksempelet kan man glemme å finne en 30d, kun ett par 25d. Men 40e er det flust av, ligger f eks en 2016 40e med M-sport som har gått 32 000 km til 528 000,-. Det er langt ned fra en million for 4 år siden...dette ser du bare ikke på en 30d. Dette er klart som dagen, hvordan kan det ha seg at at man må legge så mye mer på bordet for å få en 30d? Kan det ha noe med at markedet flommer over av 40e og at dette presser bruktprisene ned? Ja! Kan det også ha noe med at 40e var billigere enn 30d? Selvfølgelig! Det er nok flere faktorer som spiller inn som gjør at 40e er billigere enn tilsvarende 30d, blant dem er større verdi tap pga raskere aldrene teknologi. 

Jeg ser det også på G30/31 med dieselmotor, særlig 530d xDrive. Først nå så begynner de å gå ned i pris, men disse sto lenge i 800 000 kr segmentet for 2017/18 modeller. 530e har rast fra nypris på +/- 750 000 kr til ned på 300 000,- tallet allerede. Altså man får en G30 til under 400 000,-...Står en 2018 modell med M-Sport som har gått 23 000 km til 425 000 kr. For all del så er jo dette bra at flotte biler blir billig, men G30 har jo blitt en skikkelig kebab bil. Enten blir de kjørt av pensjonerte advokater på 70+ eller så blir de kjørt av guttunger født i 1999. Også er det meg da...jeg er den eneste torsken som har betalt nesten dobbelt så mye som alle andre, uten at man ser dette på annet enn 540 merket på bakluka 😂 Ikke misforstå, men jeg føler ikke at jeg har sånn veldig eksklusiv bil lenger...BMW har med elektrifiseringen blitt noe alle kjører rundt i. Med eksklusiv så mener jeg noe ikke alle andre har, sånn som det var med E39 når de var nye. Den var liksom noe spesielt forbeholdt de som hadde smak og sans for kvalitet og klasse. Se på nye G20, det tok fem måneder det før den var blitt ett vanlig syn på veien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Fredrik, da! Hvorfor er du så opptatt av at maksprisen skal være 600 000kr? Det blir jo like meningsløst som å si "520d har en dårlig annenhåndsverdi fordi de er så billige. Du får ingen M5 til denne prisen, så derfor har M5 en mye bedre annenhåndsverdi". Man må jo se hva de faktisk går for i markedet, og så får man sammenligne med nybilprisene for å sjekke hvordan utviklingen har vært i forhold til verditap. Annenhåndsverdien beregnes utifra hva det aktuelle produktet kostet nytt, og ikke hva differansen er mellom to tilsvarende produkter.

Jeg har sammenlignet X5 30d og X5 40e fra 2016 til 2017 og med en maksimal kilometerstand på 80 000. Deretter har har jeg beregnet snittprisen av de bilene som ligger ute til det kriteriet og regnet på disse. All den tid det stort sett ikke finnes noe fasitsvar på det ene eller det andre, så blir det dette som er den riktige måten å beregne på. Det er uomtvistelig at en X5 30d har en høyere salgspris, men til gjengjeld var også bilen en del dyrere å kjøpe som ny.

For min del er det ikke så viktig om den ene eller den andre har ditten og datten i annenhåndsverdi, men det å påstå at en hybrid (eller elbil som mange ofte mener har en dårlig annenhåndsverdi og et massivt verditap) har en dårlig annenhåndsverdi, er direkte feil - eller, direkte feil er det jo ikke ettersom annenhåndsverdien er dårlig - det er jo galskap å tape så mye penger på så kort tid. Det vi derimot ser er at det er nogen lunde like tall for både diesel og hybrid, så en hybrid er verken dårligere eller spesielt mye bedre enn en tilsvarende diesel (i hvert fall 30d vs. 40e).

Når det gjelder 530e vs. 530d, er det ikke sikkert det er så halvgalt at man å får førstnevnte for ca 400. 000kr, her må man igjen ta samme regnestykke som jeg har gjort ovenfor.

Alle som handler bil over 500 000kr er i mine øyne "tosk", for fra et økonomisk perspektiv er det ren idioti å påta seg et så stort verditap som både du og jeg kommer til å lide - men vi lever bare én gang! Og bil er gøy. Eller noe.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 000 kr er bare ett eksempel som jeg synes det er greit å bruke. Jeg hjalp i høst en kamerat med å finne brukt X5 30d med nybilgaranti til maks 600 000 kr. Da støtte vi jo på problemstillingen med at man måtte enten ta en eldre bil eller klare seg med hybrid. Videre så kan veldig mange klare å handle en bil innen for dette budsjett, når vi begynner å snakke 700-800 000 kr så faller folk flest av da det er for mye penger. Men man kan godt ta 700 000  kr eller 800 000 kr som eksempel, resultatet er jo det samme. Bare at utvalget av dieselutgavene øker stadig jo høyere prisen er.

Men du mener altså at verdien på en ladbar hybrid som allerede begynner å vise tegn til aldrene teknologi ikke tar skade av dette? Er det feil at den teknologiske fremgangen ikke skader verdien på utgående teknologi? 

Finn.no melder at flere søker etter dieselbiler og at prisen på disse holder seg bedre og ståtiden på nett er kortere enn hos elbiler. Dette mener du altså ikke påvirker andrehåndsverdien, det er direkte feil sier du. Er det Finn.no som ikke vet hva de holder på med?

Bil er tap så lenge det ikke dreier seg om veteranbiler. Det er enorme summer man hiver ut av vindu uten å tenke over. Men som du sier så er bil utrolig moro også, man bruker såpass mye tid av livet sitt bak rattet i en bil at det må være en plass man trives 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her setter du pris som et premiss for handelen. Dette har ingen sammenheng med annenhåndsverdien. En 30d er dyrere enn 40e, det er et faktum. På samme måte som at en 40d er dyrere enn en 30d og at en M50d er dyrere enn en 40d. Dersom man har et budsjett på 600 000 og det ikke finnes en 30d innenfor dette - ja, da har ikke det noen med annenhåndsverdien å gjøre, men det faktum at man ser på en bil man ikke har råd til. 

Påstanden var at en 30d hadde bedre annenhåndsverdi enn 40e - dette er motbevist. At det finnes flere 30d jo høyere man går opp i pris skulle bare mangle ettersom basisprisen for disse også er høyere. Dette er i grunn veldig enkel matematikk: Hva koster bil A ny? Hva koster bil A som brukt? Hvor mye har bil A tapt seg i kroner og øre? Deretter gjør man samme øvelse på bil B. Dette er fasiten på hva annenhåndsverdien er, og man skal ikke begynne å blande inn tallene (annet enn å sammenligne) fra bil A inn i bil B og vice versa. 

Jeg personlig tror ikke at det vil være stort mer skadelidende for en aldrende hybrid kontra en aldrende fossilbil. Per definisjon og rent teknologisk er vel egentlig begge udaterte.

Ellers ser jeg ikke helt hvor påstanden om finn.nos elbilstastistikk kommer inn her. Det at stadig flere ser etter en dieselbil er ikke ensbetydende med at alternativene taper seg fryktelig mye mer i verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Men her setter du pris som et premiss for handelen. Dette har ingen sammenheng med annenhåndsverdien. En 30d er dyrere enn 40e, det er et faktum. På samme måte som at en 40d er dyrere enn en 30d og at en M50d er dyrere enn en 40d. Dersom man har et budsjett på 600 000 og det ikke finnes en 30d innenfor dette - ja, da har ikke det noen med annenhåndsverdien å gjøre, men det faktum at man ser på en bil man ikke har råd til. 

Påstanden var at en 30d hadde bedre annenhåndsverdi enn 40e - dette er motbevist. At det finnes flere 30d jo høyere man går opp i pris skulle bare mangle ettersom basisprisen for disse også er høyere. Dette er i grunn veldig enkel matematikk: Hva koster bil A ny? Hva koster bil A som brukt? Hvor mye har bil A tapt seg i kroner og øre? Deretter gjør man samme øvelse på bil B. Dette er fasiten på hva annenhåndsverdien er, og man skal ikke begynne å blande inn tallene (annet enn å sammenligne) fra bil A inn i bil B og vice versa. 

Jeg personlig tror ikke at det vil være stort mer skadelidende for en aldrende hybrid kontra en aldrende fossilbil. Per definisjon og rent teknologisk er vel egentlig begge udaterte.

Ellers ser jeg ikke helt hvor påstanden om finn.nos elbilstastistikk kommer inn her. Det at stadig flere ser etter en dieselbil er ikke ensbetydende med at alternativene taper seg fryktelig mye mer i verdi. 

 

Forstår ressonementet men er ikke helt enig. Om 30d har høyere nypris enn 40e så skal ikke dette gjenspeile seg i et bruktmarked hvor alle hater diesel, har fobi og skrekk mot dette, men legger sin elsk på hybrid og elektrisk. Nettopp dieselfrykten er noe jeg følger med på å håper å skaffe meg et skikkelig dieselkupp snart. Folk vil ikke ha det, forhandlerne spiller på det og gir lav innbyttepris. Ergo det bør bli BILLIGERE 30d enn 40e etterhvert. Selv om 30d er bedre isolert sett enn første utgave 40e som var en vits. 25d er også ikke et dumt alternativ om man klarer seg uten sekser.

Jeg har hatt e61 530xd i 2 år nå og liker alt med bilen bortsett fra mangel på bakkeklaring. Derfor var jeg i helga å såg på 3 stk x5 30d f15, de er for dyre enda men greit å sette seg litt inn i dem. 

40e er utdatert teknologi det er jeg enig i. Men ikke 30d. Den er så effektiv den kan være egentlig. Men selvsagt hadde vi hatt amerikanske tilstander hvor bensinbil er mye billigere i innkjøp samt at bensin koster mindre enn diesel, så hadde såklart en v8 bensin vært å foretrekke. Men slik er det ikke. Og elbil i x5 leverer ikke bmw og det er uansett for dyrt for meg med maksbudskjett på 400k. Egentlig skille vel en e70 40d heller stått på ønskelisten.... ja man tjener inn 300k på 6 år på elbil kontra diesel men det hjelper lite når man ikke får mer å handle for i utgangspunktet. De med mest penger kan kjøpe elbil for å spare enda mer...slik er det bare. Den nye 45e er virkelig spennende men igjen... 1.1 mill er for dyrt...

 

Her er en jeg ikke fikk sett på for den solgte fort, men vil si det er et godt kjøp:

https://www.finn.no/170559203

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, skjønner det godt. Jeg satser på å løse hundeproblematikken med å la det bli en kontorhund, så får en av fullmektigene (neida) lufte den om jeg er på befaring. :)

Personlig ga utstyrsprisene og mangel på standardutstyr som sådan litt avsmak for min del. "Skal du ha et nogen lunde greit felgsett? 40 000kr, takk! Oi, du ville ha de litt mørkere? Da blir det 10 000kr til, takk! Jasså, du ville at vi skulle legge på litt sort lakk på bremsekalipperne? Vel, det tar vi 7 500kr for. Ville du at barna skulle sitte trygt i baksetet, sa du? Hos oss tar vi ekstra betalt for airbag bak. Ja, plastikklister inne i bilen er vi helt enig i at ikke er fint, derfor tar vi 17 500kr for noen lister med tynt trelag på. Du ville høre på radio? Hos oss får du AM og FM-mottak, med mindre du ikke vil betale over 4 000kr for DAB, da. Du får sikkert inn en fin lokalradio du kan høre på med litt varierende signalkvalitet. Du ville bruke bilen på vinteren? Ja, da bør du kanskje sette av 10 000kr til så du får varmepumpe og ombordlader også. Ja, forresten; du må betale for setevarme også om du ikke skal fryse fast i det dyre skinninteriøret du nettopp valgte. Som du sikkert skjønner er vi noen grådige jævler som aller helst skulle tatt oss ekstra betalt per hjulbolt vi skal levere med bilen også, men om du vil spare penger kan du hente bilen på en pall på havna i Drammen."

Nei, kunne ikke se at Porsche lå inne på NEF, men når jeg tenker meg om i forhold til resonnementet overfor, er det vel helt utenkelig at de gir med så mye som en plastpose til hjulboltene ekstra. :P 

Føler flere av punktene på standardutstyrslisten du vedla over blir litt det samme som å si at du får med grunnmur og vinduer på den nye eneboligen du kjøper - jeg hadde blitt pinlig berørt om en utbygger sendte meg en leveransebeskrivelse hvor det beskrives "grunnmur og vinduer" som en del av leveransen.

Du får deg utvilsomt en vanvittig flott bil når den tid kommer!

Får skaffe den en assistent :P. Selger man mye så sier firmaet sjeldent nei (nå vet jo ikke jeg hvor mye du omsetter for i året...). Det byr jo på enda flere salg (grunnet kapasitet) og som du antakeligvis vet enda bedre enn meg, så får jo også mer publisitet til firmaet (er jo litt fersk i forhold til deg. Må nok ha noen flere år med erfaring før jeg kan skryte på meg å være god.)

Porsche er gniene ja. På en annen side så tenkte jeg å kjøpe felgene over for å unngå å tape rekkevidde. Bilen bruker fort opp mot 10% mer strøm på større hjul. Jeg tok derfor mid-range hjul. Tenkte heller at jeg kan kle om de med dekk for sesongen. Og kun ha ett sett felger. Evt. kjøpe brukte Mission E felger på Finn når folk vil ha andre felger eller mer kjørekomfort.

Velger å tenke litt praktisk på det. Hvis jeg ønsker mørkere felger har jeg en kompis som driver lakkverksted som kan pulverlakkere felgene for meg. Det er mye billigere enn å kjøpe hos Porsche + at jeg (nå er jeg ikke 100% sikker på hva slags kvalitet det er på Porsche sine felger, men regner med at de er masseprodusert) og får da sannsynligvis bedre lakk også.

Når det gjelder alt utstyret ekstra... enig med deg. På en annen side så har bilen f.eks luftfjæring som standardutstyr. Noe som egentlig er ganske kostbart. På en annen side så må bilen ha en avansert form for fjæring for å kunne brukes som sportsbil... så det blir litt «huset kommer utrolig nok med 4 vegger, gulv og tak. Det er jo slettes ikke verst!»

At varmepumpe og varme i forsetene koster 4.000,- ekstra og ikke ligger som standard i et nordisk land synes jeg også er veldig rart. Samme gjelder DAB som egentlig er alfa og omega i Oslo. Får nesten ikke inn radio på FM lenger (i Oslo). 
 

Nei. Jeg føler fremdeles litt på at bilen er for dyr. Har muligheten til å takke nei til bilen også. Men hjertet sier noe annet enn hodet. Bilen er fantastisk å kjøre som standard, og med integralstyring og diverse andre tillegg (som jeg har lagt ved) så er bilen enda kulere å kjøre. Som sagt. Jeg sammenligner bilen med i8 i hvor lett den føles.

De har nok lagt med en del ting på standard listen bare for å få den til å virke lenger ja...

Der er jeg faktisk mer fan av Tesla. Du får en bil med alt utstyr til den prisen som den selges for. Du kjøper deg rett og slett en bil som er fullverdig mtp. utstyr. Man savner aldri noe. Det er faktisk en genistrek. Der er nok tyskerne litt for konservative. Men mulig de også tjener mer penger per bil mtp. ekstrautstyr enn det Tesla tjener per bil på sin business....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Vi er nok langt på vei enige. At 30d er dyrere enn 40e på nåværende tidspunkt handler nok ikke om at folk drømmer om en 30d og vil betale i dyre dommer for dette, men det faktum at bilen i utgangspunktet har vært dyrere. I en del situasjoner kan det helt sikkert forekomme et motsatt tilfelle også. :)

Jeg synes ikke en 30d er utdatert, men fra et teknologisk perspektiv er den nok det. 30d er vel en Euro5-motor (uten at jeg har satt meg inn i dette). Skal vi tro "alle" er det jo galskap å kjøpe en bil med dette. Nå kommer jo også G05 X5 40d som mildhybrid, så ting skjer utvilsomt også på de ordinære motorene også. 

Personlig hadde jeg nok heller kjøpt en godt utstyrt E70 LCI fremfor å ta mellomsteget med en F15, men dette handler nok mer om at jeg synes designet på E7x er mer gjennomført totalt sett og at F15 langt på vei er en sminket E70. Vi har en E70 X5 30d LCI i familien, og dette er en suveren bil på alle måter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @Saltkjelen min venn, her blir vi ikke enige ser det ut som 😀

Pris er jo ett ganske vesentlig premiss for en bilhandel. X5 40e var billigere enn 30d som ny ja, men på bruktmarkedet er spriket i pris større. Du mener å ha motbevist at en hybrid ikke har dårligere andrehåndsverdi enn en tilsvarende dieselbil. Den er jeg ikke med på, jeg er ikke enig i din måte å regne seg frem til det resultatet. Det er ikke så enkelt at man bare kan skylde på at dieselbilen var dyrere. Vi presenterte begge hver våre regnestykker fra nypris til gjennomsnittlig bruktpris etter fire år, du begynte å legge på en haug med utstyr og samtidig sammenlikne 2016 og 2017 modeller. Jeg står fast ved min påstand om at hybriden har opptil 9% høyere verdifall enn dieselutgaven basert på den utregningen jeg gjorde. Så er det en annen faktor som vi ikke har tenkt på og det er forskjellen mellom annonsert pris og faktisk salgspris. Finn.no mener at på elbiler så kuttes prisen i mye større grad enn på dieselbiler, samt at ståtiden er lenger. Dette kan i grove trekk relateres til X5 40e som markedet flommer over av, rabattene må gjøres større og det tar lenger tid mellom hver gang en bil blir solgt. Det sier seg selv når utvalget er som det er

Jeg er enig i at begge biler per definisjon er utdaterte. Men sett i forhold til X5 45e så er jo 40e en ganske lite tiltalene pakke, selv til så sterkt redusert pris. Ser du en X5 30d mot en G05 30d så er ikke forskjellen så graverende, du har litt flere hester, bedre CO2 utslipp og ett hakk bedre Euro klassifisering. Men jeg tror bildet vil endre seg når 45e kommer på bruktmarkedet om noen år, denne vil nok være langt mer attraktiv enn 40e er i dag.

Igjen, pris differansen på hver bil er i mange tilfeller 200 000 kr på bruktmarkedet. Dette ligger åpent, bare gå inn å se så ser man. Han som skal selge en 40e vil få en langt tøffere jobb enn han som skal selge en 30d. Dette er en langt mer kurrant bil, den har ikke fått en ny utgave som er milevis foran i motorteknologien. Ta en telefon til Autolease eller ALD, disse jobber jeg mye med og det er ganske toneangivende at dieselvarianten av en modell stort sett har noen prosent høyere restverdi ved leasing. Det kommer selvsagt an på biltype og merke, en 320d har ikke den beste restverdien mot en 330e. Men beveger vi oss opp mot 5-serie og X5 så er det ikke tvil hos de som setter restverdier.

Også må vi for all del ikke glemme lokale forskjeller, du sitter i Oslo og har en hybrid bil på gang selv. Snakker sikkert mye med folk og har ditt innrykk basert på det som er mest hensiktsmessig å kjøre der. Jeg bor på Sørlandet og har en relativt kostbar (for meg) dieselbil stående og hører lyden på folk her. Etter Nord-Norge så var vel vi den landsdelen som hadde høyest dieselandel. For forhandlere her er det diesel som er tingen, det er dette som går først ut igjen og det er dette som gir mest  fortjeneste. Dette virker igjen ut på innbyttepris og andrehåndsverdi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Får skaffe den en assistent :P. Selger man mye så sier firmaet sjeldent nei (nå vet jo ikke jeg hvor mye du omsetter for i året...). Det byr jo på enda flere salg (grunnet kapasitet) og som du antakeligvis vet enda bedre enn meg, så får jo også mer publisitet til firmaet (er jo litt fersk i forhold til deg. Må nok ha noen flere år med erfaring før jeg kan skryte på meg å være god.)

Porsche er gniene ja. På en annen side så tenkte jeg å kjøpe felgene over for å unngå å tape rekkevidde. Bilen bruker fort opp mot 10% mer strøm på større hjul. Jeg tok derfor mid-range hjul. Tenkte heller at jeg kan kle om de med dekk for sesongen. Og kun ha ett sett felger. Evt. kjøpe brukte Mission E felger på Finn når folk vil ha andre felger eller mer kjørekomfort.

Velger å tenke litt praktisk på det. Hvis jeg ønsker mørkere felger har jeg en kompis som driver lakkverksted som kan pulverlakkere felgene for meg. Det er mye billigere enn å kjøpe hos Porsche + at jeg (nå er jeg ikke 100% sikker på hva slags kvalitet det er på Porsche sine felger, men regner med at de er masseprodusert) og får da sannsynligvis bedre lakk også.

Når det gjelder alt utstyret ekstra... enig med deg. På en annen side så har bilen f.eks luftfjæring som standardutstyr. Noe som egentlig er ganske kostbart. På en annen side så må bilen ha en avansert form for fjæring for å kunne brukes som sportsbil... så det blir litt «huset kommer utrolig nok med 4 vegger, gulv og tak. Det er jo slettes ikke verst!»

At varmepumpe og varme i forsetene koster 4.000,- ekstra og ikke ligger som standard i et nordisk land synes jeg også er veldig rart. Samme gjelder DAB som egentlig er alfa og omega i Oslo. Får nesten ikke inn radio på FM lenger (i Oslo). 
 

Nei. Jeg føler fremdeles litt på at bilen er for dyr. Har muligheten til å takke nei til bilen også. Men hjertet sier noe annet enn hodet. Bilen er fantastisk å kjøre som standard, og med integralstyring og diverse andre tillegg (som jeg har lagt ved) så er bilen enda kulere å kjøre. Som sagt. Jeg sammenligner bilen med i8 i hvor lett den føles.

De har nok lagt med en del ting på standard listen bare for å få den til å virke lenger ja...

Der er jeg faktisk mer fan av Tesla. Du får en bil med alt utstyr til den prisen som den selges for. Du kjøper deg rett og slett en bil som er fullverdig mtp. utstyr. Man savner aldri noe. Det er faktisk en genistrek. Der er nok tyskerne litt for konservative. Men mulig de også tjener mer penger per bil mtp. ekstrautstyr enn det Tesla tjener per bil på sin business....

Så ugunstig som dette yrket i utgangspunktet er, så tenker jeg det burde være en selvfølge å ha med seg hunden på jobb. Den gjør jo uansett ingen flue fortred der den ligger rolig rundt beinet og hører på en litt intens budrunde, samt banning over at bankene alltid er til lunsj kl. 11:45, mens budet står til kl. 12:00. Hehe.. :P 

Ja, det er viktig å være løsningsorientert når prisingen er som den er, men det er samtidig litt frustrerende at de er så grådige. Det overrasker meg faktisk at man får bilen med ratt og felger i det hele tatt. Det med varmeseter, varmepumpe og DAB er jo et kapittel for seg. Det er pinlig lesing å se at dette ikke er standard på en millionbil i vinterlandet Norge. 

Jeg tror amerikanerne har et litt annet tankesett når det gjelder sånt. Jeg husker når vi bestilte ny båt fra USA for en ti års tid siden. Standard ble båten levert med 7,5kW aggregat, sentralvarmeanlegg, sentralstøvsuger og TV i alle lugarer, mens dette på en typisk europeisk båt var ekstrautstyr for 4-500 000kr. Det eneste vi kunne bestille av ekstrautstyr var aircondition. Akkurat der synes jeg amerikanerne er helt rå - flere burde sett litt mer over dammen.

1 minutt siden, Evopower skrev:

Enig der, e70 lci er den peneste x5 til nå :) spesielt i uten msport og en farge hvor det sorte kommer tydelig frem. Slik som denne :)

https://www.finn.no/172018959

Ja, er det en bil som faktisk kler å være uten M-sport, så er det faktisk E70 - spesielt LCI. Dette er faktisk en av mine favoritter:

50609d1311061202-2011-bmw-x5-xdrive35d-b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, ikke alltid man kan bli helt enig, @Fredrik90 :) 

Jeg er selvfølgelig helt enig i at man ikke isolert sett bare kan konkludere med at verdien er sånn og sånn fordi den hadde en høyere nybilpris, men jeg mener likevel at dette er en betydelig årsak til at 30d ligger høyere i bruktpris enn 40e. Jeg kommer også frem til at 40e har prosentvis større verditap (og sånn sett lavere annenhåndsverdi hvis vi isolerer dette tallet) enn 30d, men i kroner og øre - som jo er det tellende - er bilene mer eller mindre like (eller til og med litt bedre for 40e).

Uansett hvordan man vrir og vender på ting, lever vi (dessverre) i et litt for spennende bilmarked om dagen. Jeg synes det er skikkelig risikosport å kjøpe en ny bil nå til dags ettersom det finnes så mange forskjellige teknologier og tanker om hva fremtiden er. Jeg tror summa summarum at det ene alternativet vil være spesielt mye dårligere enn noe annet hvis vi ser på bensin, diesel, elektrisk eller PHEV. Det eneste jeg per nåværende tidspunkt ikke hadde turt å kjøpe er en hydrogenbil. Det er ikke akkurat positivt for annenhåndsverdien at den ene av to tilgjengelige fyllestasjoner er gått i lufta.

Selv skulle jeg nok faktisk ønske jeg hadde kjøpt en 30d eller 40d fremfor 45e, men det skyldes nok først og fremst at jeg tanker diesel til svært gunstig pris. Ellers er jeg positiv og altspisende i forhold til drivstoff, og har bare positive erfaringer med både diesel, bensin og ren elektrisk. Jeg kjører ikke nok i Oslo og gjennom bomringer til at det har noen stor betydning om jeg kjører det ene eller det andre, føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal tilføye noe til deres diskusjon @Saltkjelen @Fredrik 90, men min lokale forhandler selger nå nesten ingen diesel lenger. Er enten el, hybrid eller bensin. Eneste diesel de selger er innbytte bilene, men ingen nye. 

Det skjønner jeg å. Hvem vil betale mer for en bil med mindre utstyr, mindre motor og mindre effekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...