Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Daniel. skrev:

Bra jeg fylte i går, for i dag var prisen justert opp igjen til 15kr literen.. :P

Sist jeg fylt var den på 13-14kr ish for 98. Dagen etter var det på samme stasjon og samme drivstoff oppi 17kr literen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2020 den 10.41, Marius2002 skrev:

Hmmm, visste dere at BMW har egen profil på Spotify med flere kjørelister?

https://open.spotify.com/user/bmw?si=EZdvIeFIQnmrO0nvq39miQ

noen lister bedre enn andre, men verdt å sjekke ut om man er smålei av sine egne :D 

Ja! Fikk vite det av selger når jeg kjøpte i3S i 2018. Veldig mye bra :D Fikk høre at noe av det var spesielt laget for de typene anlegg BMW tilbyr i bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ingen skrev:

Det gjelder ikke bare bil. Byggebransjen har 1. april som norm til prisjustering. Som regel en økning på 5-15%. Det samme vet jeg en rekke andre forretninger har også,  Alltid gøy når folk kommer "men i forrige uke var den 500,- billigere"... Noen ganger faller prisen faktisk, men det er sjeldent. Nå er kronen så svak at flere leverandører har varslet unormal høy prisstigning fra i morgen. Så jeg frykter enkelte produkt stiger inntil 20%, men det gjenstår å se. 

Eksempelvis sitter jeg med et tilbud på vindu pr. nå som samlet sum er på 136000,-. I morgen stiger prisen til ca. 155000,-(cirka ja, etter estimert prisstigning fra leverandør, eksakt får jeg ikke vite før i morgen), det er selvsagt kunde varslet om. Ikke kan jeg la det gå til 136000,- etter i morgen heller da innprisen øker i takt med utpris. Så jeg må sitte pal på e-post i hele kveld frem til 24:00, i tilfelle kunde bestemmer seg. Så jeg får registrert via bestillingsportal. Bestemmer han seg ikveld og jeg sender inn bestillingen i morgen tidlig er det for sent. Jeg har selvsagt hørt om det er greit å sende inn i morgen tidlig innen 07:30, men det ble vanskelig 🤷🏼‍♂️

Dette er nok likt mange plasser :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ventet prisstigning av betydning her i Danmark. Mange forretninger har derimot senket prisene betydelig for å tiltrekke seg flere kunder og spesielt bilforhandlerne har gode tilbud nå (og/eller man bør være litt ekstra frekk som kunde å be om reelle avslag på prisen).

Jeg forstår at prisstigningen i Norge først og fremst skyldes den svake kronen og at dette påvirker spesielt importerte varer.

Jeg så forøvrig en dokumentar fra USA der de snakket om prisene på matvarer i butikkene. Prispåslag pga. hamstring var alminnelig og på kjøtt har prisen enkelte steder steget med flere hundre prosent. Når jeg hører slikt er jeg glad for at jeg bor i Skandinavia/Danmark. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg forstår at prisstigningen i Norge først og fremst skyldes den svake kronen og at dette påvirker spesielt importerte varer.

Generelt sett er det inflasjon som skylder prisstigningen som finner sted 1. april hvert år, eller prisjustering som det heter på fint. Så er det andre faktorer som f.eks. svak krone som er med på bestemme. Importerte varer, som i sluttprodukt er en ting, men selv norsk-produserte varer må få råvarene fra en plass. Om det så er komponenter/deler eller material som må til for å produsere et sluttprodukt. :) 

Mange bedrifter har også store lager i utlandet og i utgangspunktet er jo dette billigere arbeidskraft og lønnsomt for bedriften. Men nå ser vi minussiden med dette, lange leveringstider og dyrere frakt som sluttkunde ender opp og måtte betale for. Butikkene tjener ikke noe mer de heller, da innkjøpsprisen også er gått opp. Man kan gjerne gå i en butikk å klage på at en vare er et par tusen dyrere siden sist produktet ble kjøpt for 7–8 år siden, men da henger man ikke med i realiteten og forstår seg lite på inflasjon. Alt spørs på varen såklart og prisen kan bli satt ned også på enkelte varegrupper, selv om prisøkning egentlig er det faste.

Det samme ser man på bilsiden. Jeg skjønner mange blir "sjokkert" og hadde kanskje tenkt å bruke feriepengene og det man fikk igjen på skatten på nybil, men plutselig ble den bufferen spist opp i prisøkning. Det er utrolig kjipt og leit, men med litt rund tankegang forståelig. Leverandørene må bare sette en dato og slik er det. Butikkene/bilforhandlerne fryder seg nok ikke for å kunne øke prisene, for det går jo utover de også om kundene synes det er for dyrt og ikke vil handle. Det handler bare om å godta at ting er slik og man kjøper det man har råd til. Det er fair. Man kan selvsagt velge å ikke godta ved å ikke handle. Eventuelt kjøpe et tilsvarende billigere produkt(herunder også bil), men da må forventningene til produktet også senkes i takt med pris. :) 

Dato for prisjustering er forresten for de aller fleste 1. april, men jeg opplever også at flere har en prisjustering til den 1. oktober. Noen har også 1. januar, nytt år og nye muligheter, men det er mer unntak.

:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene justerer seg flere ganger i løpet av året i matbutikkene. Jobber selv i butikk, og har lagt merke til at både om sommeren, men også om vinteren, spesielt etter jul, er det gjerne ei heftig økning. Så går noen priser ned igjen etterpå. Er ikke sikker på om det er samme i andre bransjer, som bilbransjen? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...