Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Det var på høy tid spør du meg, tullete å ha egene Norgesversjoner. Nå nå får de ryddet opp litt og fulleffekt modellene blir nå billigere en det Norges utgavene er i dag. Folk får mer hester for pengene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.10.2016 at 18.08, Fredrik 90 skrev:

Det var på høy tid spør du meg, tullete å ha egene Norgesversjoner. Nå nå får de ryddet opp litt og fulleffekt modellene blir nå billigere en det Norges utgavene er i dag. Folk får mer hester for pengene :) 

Ang "norgesversjonene". Dette er vel egentlig ikke Norgesversjoner, men "effektilpassede" versjoner. Norge alene har ikke nok marked for å styre noe slikt. Jeg tror primært dette gjaldt Belgia (?) og noe firma greier i Tyskland? Og sikkert noen flere land. Et godt eksempel er jo 525d 163hk (original 177hk) som det faktisk finnes "en del" (noen og 30 per nå som er oppgitt med riktig effekt, garantert langt flere som er oppgitt med trimmet eller 177hk) for salg i Tyskland. Dette er ikke biler som er solgt i Norge og så tatt til Tyskland for å si det sånn.

Tror det er BMW Norge/forhandlerne som fisker etter oppmerksomhet ved å fore media med informasjon rundt disse "norsk tilpassede" modellen. At modellene forsvinner fra Norge er det nok ikke så stor tvil om, men jeg tviler på at de forsvinner fra andre markeder der det har noe for seg å tilby biler med effektilpassning. Det koster nemlig ikke BMW mer en, vel, 30 min for ingeniøren å lage den alternative software versjonen (inkludert alt som skal gjøres organisatorisk), samt implementering i VO. (Om det skulle være noen tvil, så nei, ikke for hver bil. En gang, og så ferdig).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller du fra et EU-land og henter det i Sverige gjelder vanlige tollregler ved reise i utlandet (6000,- om man er over 24 timer osv.), men du mister jo også muligheten til å kreve momsen tilbake fra der det er kjøpt, så det er ikke sikkert du sparer så mye om det er snakk om nye varer.

Bestiller du fra et ikke-EU-land (f.eks. Kina eller USA) må man betale moms i Sverige på lik linje som om du sender det til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, awt skrev:

Bestiller du fra et EU-land og henter det i Sverige gjelder vanlige tollregler ved reise i utlandet (6000,- om man er over 24 timer osv.), men du mister jo også muligheten til å kreve momsen tilbake fra der det er kjøpt, så det er ikke sikkert du sparer så mye om det er snakk om nye varer.

Bestiller du fra et ikke-EU-land (f.eks. Kina eller USA) må man betale moms i Sverige på lik linje som om du sender det til Norge.

Tenkte å bestille en spiller for ca 3000 til Sverige,  også hente den der.  Hvordan blir det med moms på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.10.2016 at 23.35, tennbrikket skrev:

Tenkte å bestille en spiller for ca 3000 til Sverige,  også hente den der.  Hvordan blir det med moms på det? 

Om du bestiller fra et annet EU land tul Sverige koster det ikke noe elstra moms/toll etc.

Men når du henter den i Sverige og skal inn i Norge igjen.

Om det du har handlet i Sverige (da du handler sikkert noe der alikevell) inkl verdien av pakka overstiger 3000kr (6000kr om du er utafor Norges grense lenger enn 24t) må du innom tollstasjonen og momse det inn.

Summene gjelder per person. Så har du med deg en kompis f.eks kan du dobble summen, (men teknisk sett kan ikke en enkelt ting overstige 3000/6000kr alikevell) Sannsynligheten for å bli stoppet er ikke så stor da menne 😜

 

Skal du handle fra et land utenfor EU kan du liksågodt få det sendt til Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man kan gjøre når man sender ting i oppkrav som ikke blir hentet ut? Var litt kaos den dagen, så glemte helt at jeg har brent meg på dette før.. :( Burde jo så klart bedt om forhåndsbetaling av frakt.

Jeg ser i følge det jeg finner på Google at man faktisk har krav i følge Norsk lov å kreve utleggene av kjøper. Det var ikke akkurat lite i frakt, 340. Så får jeg vel det på returen og, for noe jeg selger for hele 800kr :) Yaay for uærlige idioter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender ikke i oppkrav, så enkelt er det. :)

Det er kun Posten som tjener på oppkrav, men det er det mange som ikke forstår. Kjøper kan like gjerne motta en murstein som det han faktisk har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Julianv skrev:

Er det noe man kan gjøre når man sender ting i oppkrav som ikke blir hentet ut? Var litt kaos den dagen, så glemte helt at jeg har brent meg på dette før.. :( Burde jo så klart bedt om forhåndsbetaling av frakt.

Jeg ser i følge det jeg finner på Google at man faktisk har krav i følge Norsk lov å kreve utleggene av kjøper. Det var ikke akkurat lite i frakt, 340. Så får jeg vel det på returen og, for noe jeg selger for hele 800kr :) Yaay for uærlige idioter....

Har ikke blitt lurt, jeg er trommis og har sendt MYE utstyr med post (og mottatt), aldri gått på en smell. Men hører stadig om folk som blir lurt. Har jo mange ganger tenkt at "nå kommer en murstein", men har aldri vært noe problem. Men jeg skjønner ikke at folk stoler mer på forhåndsbetaling enn oppkrav - ved forhåndsbetaling betaler du for noe du tror du får, plutselig får du en sekk sokker i stedet for det du skulle fått. Samme greia med oppkrav, man kan jo riksikere å motta alt mulig rart.

Jeg for min del har begynt å like Norgespakka bedre enn oppkrav i det siste, synes det er så digg å slippe å skrive så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsbetaling er trygt for selger, ikke kjøper.

Oppkrav er ikke trygt for noen (man risikerer riktignok å tape maks frakt pluss oppkravsgebyr som selger, men likevel).

Finn.no betalingsgaranti (som nå skal forsvinne) er trygt for kjøper, men ikke selger (i like stor grad).

Jeg har forøvrig god erfaring med sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...