Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

E90 er veldig gode biler, så langt kanskje den beste av de moderne BMWene? Den beste og minst feilfrie bilen jeg har eid er E90 325d, den gikk helt feilfritt i de tre og ett halvt årene jeg hadde den. Bytta en foring i bakstilling som knirka og glødeplugger, det var alt. Fantastisk bil, vi kjørte helt ned til Roma med den i 2012. Jeg kjørte en ryddig E90 320d her for litt siden, stadig en riktig så trivelig bil å kjøre. 

Kanskje jeg henter inn en 330i xDrive eller 335i som vinterbil neste vinter, kunne vært kult :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 er jo ganske solide biler ettersom jeg har skjønt, lest og erfart. Det som ofte er feil er elektronikken, spesielt i forbindelse med CCC/CIC. Da kan det fort løpe på noen kroner i fix. Lønner seg å velge bil uten dette om man vil ha mest mulig bekymringsløst bilhold. Jeg foretrekker derimot CIC med kontrollern i midtkonsollen, men idag er det ikke sikkert jeg hadde valgt dette likevel. E90 har jo i likhet med resten av BMW mellom 2006 og 2014 shitty r4 motor i både diesel og bensin og her kan det også løpe på store kostnader. Greit nok at motor er motor og bil er bil, men man kjøper en bil med motor og da må den regnes som en del av bilen. Har man xDrive så er jo ikke fordelingskassa særlig glad i størrelsesforskjell på dekk. And so on... Usikker på om E91 har samme ledningsnettproblematikken som E61, men det er jo noe det også isåfall..

Hadde jeg skulle kjøpt E90 idag så hadde det vært en facelift uten CIC og med 325i motor, bakhjulsdrift. Det er imot alt jeg ellers har villet i alle år. 
E90 er flotte biler og E93 er stadig en "I want"-modell :) Gode biler, men ikke feilfrie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

@Fredrik 90 E90 din var ikke feilfri i 3 og et halvt år, når du skiftet glødeplugger og en foring. Da hadde du feil.

I tillegg så var bilen gått rimelig kort når du kjøpte den.

Hmm, dette hadde du ikke noe greie på... For det første så er glødeplugger og en foring slitedeler. Det går sikkert an å starte en diger diskusjon på hvorvidt glødeplugger er en slitedel eller ikke. For det andre så var bilen gått 86 000 km når jeg kjøpte den i 2011, det er ikke "rimelig kort" på en tre år gammel bil. Den var gått rett over 150 000 km da jeg solgte den i 2014.

Så alt i alt, så var den bilen feilfri i mitt eie. Med mindre du anser nye sommer dekk som en feil også, for jeg måtte bytte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha definert hva feilfri betyr blir jo dette en meningsløst diskusjon. Hvis dere definerer hva som inngår i feilfri definisjonen først, så er det jo mulig. Men vi kan jo lage mange forskjellige definisjoner av hva som inngår under feilfri, dette blir jo som regel definert subjektivt av hver enkelt individuelt. Minner meg litt om 99% rustfri ordtaket folk bruker. 

Hva regnes som feil? En feil vil jeg subjektivt definere som noe som er ødelagt, ikke fungerer.  Hvis alt som er slitedeler ligger under definisjonen feilfri i denne situasjonen, så er jo alt feilfritt. Definert av ordtaket alt som går rundt går su(ndt)

 

Jeg har byttet støtdempere, foringer, dyser og turbo. Dette kan jo også bli sett på som slitedeler? Alt etter hvem som definerer hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket du har helt rett :) Samtidig spørs det jo om delen holder til slitedelen er beregnet å byttes ut eller om delen blir ødelagt mye tidligere. En turbo som ryker etter 70000km(ved normal bruk av bil og kjørestil) vil jeg si er et problem, mens etter 150000km definerer jeg det som en slitedel. Du skjønner :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som skrives her av Tennbrikett og Marius.

Jeg anser  deler som glødeplugger og ting som dere har nevnt som vanlig slitedel ,men om alt dette hadde kommet opp etter særs kort km interval ,da er det noe annet .

Mao dette er individuelt hva som menes med slitasjedeler føler jeg .

Men igjen jeg er den glade amatør her og har aldri hatt ny nok bil til å uttale meg erfaringsmessig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunnen at det er helt absurd at det skal blir "bråk" og kverrulering av så lite. Daniel legger ut ett innlegg av en E90 som har gått imponerende 600 000 km, noe som er posetivt og hyggelig. Jeg forteller at jeg hadde aldri noe trøbbel med min E90, at dette er gode biler og at min aldri ga meg problemer (feilfri i mine øyne). Dette er også noe som jeg anser som posetivt og hyggelig. Så er det alltid noen da som skal pirke og plukke...jeg må innrømme at det provoserte meg ørlite grann. Får ta meg en tur ut i sola å vaske bil 😀

La meg få legge til at glødeplugger måtte byttes rundt 100 000 km og foringen på ca 130 000 km. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pirker ikke @Fredrik 90 :) Vi bjudar opp på saklig diskusjon og meninger. Noe som må være helt innafor :) Det starter ofte med et lite innlegg og så utvikler det seg derifra, noe jeg mener er bra og sunt i et forum sålenge man er saklig og unngår personangrep. :) 
 

Skal spyle bil jeg også senere :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes igrunnen at det er helt absurd at det skal blir "bråk" og kverrulering av så lite. Daniel legger ut ett innlegg av en E90 som har gått imponerende 600 000 km, noe som er posetivt og hyggelig. Jeg forteller at jeg hadde aldri noe trøbbel med min E90, at dette er gode biler og at min aldri ga meg problemer (feilfri i mine øyne). Dette er også noe som jeg anser som posetivt og hyggelig. Så er det alltid noen da som skal pirke og plukke...jeg må innrømme at det provoserte meg ørlite grann. Får ta meg en tur ut i sola å vaske bil 😀

La meg få legge til at glødeplugger måtte byttes rundt 100 000 km og foringen på ca 130 000 km. 

Da skrev du det jeg skulle skrive Fredrik 90.😊

Kos deg i solen med vask av bil ,forresten har du fri imorgen ?

Jeg for min del skal i barnevernet på møte i solen og nei dere ingen av mine barn det gjelder heldigvis 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger eller ikke ,slitedeler eller ikke ,nå skal jeg snart ut med denne doningen her :4D4A5B85-3432-485F-A134-0D377C8485C4.thumb.jpeg.8bf2b75548e69bdc1a83a8f08ecf80e6.jpeg

Her slipper man alle sånne bekymringer fra nymotens biler.😊

Med snart 300000 km på telleren må jeg vurdere å bytte olje på kassen tenker jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

E90 er jo ganske solide biler ettersom jeg har skjønt, lest og erfart. Det som ofte er feil er elektronikken, spesielt i forbindelse med CCC/CIC. Da kan det fort løpe på noen kroner i fix. Lønner seg å velge bil uten dette om man vil ha mest mulig bekymringsløst bilhold. Jeg foretrekker derimot CIC med kontrollern i midtkonsollen, men idag er det ikke sikkert jeg hadde valgt dette likevel. E90 har jo i likhet med resten av BMW mellom 2006 og 2014 shitty r4 motor i både diesel og bensin og her kan det også løpe på store kostnader. Greit nok at motor er motor og bil er bil, men man kjøper en bil med motor og da må den regnes som en del av bilen. Har man xDrive så er jo ikke fordelingskassa særlig glad i størrelsesforskjell på dekk. And so on... Usikker på om E91 har samme ledningsnettproblematikken som E61, men det er jo noe det også isåfall..

Hadde jeg skulle kjøpt E90 idag så hadde det vært en facelift uten CIC og med 325i motor, bakhjulsdrift. Det er imot alt jeg ellers har villet i alle år. 
E90 er flotte biler og E93 er stadig en "I want"-modell :) Gode biler, men ikke feilfrie.

CIC virker ikke å være noe særlig problematisk? Hadde ikke noe problemer med den i E90, og har heller ikke hatt noe problem med den i E91. Jeg hadde ikke vært noe redd for å kjøpe en bil med CIC iDrive. CCC derimot? Det hadde jeg unngått, eller medberegnet å ettermontere CIC rimelig kjapt. :)

For meg personlig så syns jeg E9x uten iDrive ser en anelse kjip ut, da spesielt med original radio. Finnes jo ørten ettermarkedsløsninger til disse, men mange av dem syns jeg er ganske teit plassert, og virker å være ganske upraktisk. Tror dog at det nå "nylig" har begynt å komme noen som kan monteres i dash og ligner da litt på nyere BMWer sin iDrive.

Av elektronikk så har jeg inntrykk av at det er mest FRM modulen som er en plage. Kan selvfølgelig også oppstå problemer med andre moduler og sensorer. ABS problemer kan oppstår for eksempel, men dette har jo vært et problem på andre BMWer også.

M47 i pre-2007 318d og 320d er ikke så shitty, men jeg vil ikke si at en kaklende rekkefirer diesel vil gi så alt for mye glede sånn sett 😅

Virker som det har vært en del som har vært plaget av ledningsbrudd i bakluken på E91 også, men har samtidig inntrykk av at det ikke er i nærheten av å være like utbredt som på blant annet E61.

En 325i eller 330i med bakhjulstrekk hadde nok vært en ypperlig bil ja. Har jo dukket opp fine eksemplar av slike fra tid til annen.

Jeg er i hvertfall ganske tilfreds med E9x LCI, til tross for at jeg liksom var en 5 og 7 serie person.

Jeg kan gjerne ha en til etter den jeg har nå for eksempel. Har litt lyst på 335i med N55 motoren blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...