Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 2.6.2022 den 23.24, Fredrik 90 skrev:

Selv har jeg aldri hatt kontakt med tysk politi, og jeg er vel den mest bereiste Tysklandsfareren her inne.

Hmmm... vi er flere temmelig erfarne Tysklandsfarere her inne. Jeg tror ikke at du slår nesten 40 års erfaring, men når dette er nevnt har du imponerende mye erfaring alderen din tatt i betraktning. Såvidt jeg husker er det i dag at du henter en bil med V8 motor i Stockholm. Spennende :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2022 den 0.28, Fredrik 90 skrev:

Sveits er vel det landet man skal passe seg mest i. Blir du tatt i fotoboks her så kommer kravet hjem til Norge, via Norske myndigheter. Var vel en her på Bimmers som smertelig fikk erfare at Sveitserene kommer etter deg her i Norge også 😅 I alle andre land bortsett fra Skandinavia så er det fritt frem i fotoboks, så lenge du kjører din egen norskregistrerte bil. Når det er sagt, prøv å unngå å bli tatt…men om det blinker så er det ikke noen krise.

Jeg fikk for et par måneder siden et krav på 20 euro i posten fra Tyskland etter å ha blitt tatt av en fotoboks rett før grensen til Danmark. Kravet kom fra politiet i Tyskland (Bad Segerberg). Jeg kjører som kjent en dansk registrert bil og bor i Danmark. Jeg betalte boten, men om dette var nødvendig etter dansk lov vet jeg ikke. Jeg antar at det handler om et samarbeide innenfor EU, men hvorvidt Norge er en del av dette samarbeidet vet jeg ikke.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Hmmm... vi er flere temmelig erfarne Tysklandsfarere her inne. Jeg tror ikke at du slår nesten 40 års erfaring, men når dette er nevnt har du imponerende mye erfaring alderen din tatt i betraktning. Såvidt jeg husker er det i dag at du henter en bil med V8 motor i Stockholm. Spennende :)

Ja det var ikke meningen at noen skulle føle seg ubetydelige her, jeg antar bare at med mine årlig 6-8000 km på Autobahn iallfall er en av dem som kjører oftes her. 

Nybilen ja, har lagt ut litt her 😀 Forferdelig stas 👍👍

https://bimmers.no/forums/topic/724379-min-1994-e34-bmw-520ia-shadowline-ny-bil-s103/?&page=103#comments

8 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg fikk for et par måneder siden et krav på 20 euro i posten fra Tyskland etter å ha blitt tatt av en fotoboks rett før grensen til Danmark. Kravet kom fra politiet i Tyskland (Bad Segerberg). Jeg kjører som kjent en dansk registrert bil og bor i Danmark. Jeg betalte boten, men om dette var nødvendig etter dansk lov vet jeg ikke. Jeg antar at det handler om et samarbeide innenfor EU, men hvorvidt Norge er en del av dette samarbeidet vet jeg ikke.  


Jeg har aldri fått noe hjem, er kanskje tettere samarbeide mellom to naboland? Beste er nok uansett å forsøke å unngå å bli tatt, er ikke alltid så lett bare 😅

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge på langs i en i3? Ingen problem.

https://www.emobilitynorway.com/post/oppsummering-etter-en-biltur-på-4300-km-i-bmw-i3

Fantastisk lesing, selv om artikkelen er over året gammel. Og noe jeg kunne tenkt meg å prøve, men det skjer nok ikke. Dessverre. Uansett: Her sier vedkommende noe viktig som bl.a. @Ron Jeremy har påpekt i lang lang tid:

Dette viser nok en gang at god ladeinfrastruktur er viktigere enn batteristørrelse for langkjøring med elbil. Myten om at batteristørrelse og rekkevidde trumfer alt er feil. Det er ikke nødvendig å bruke masse penger og reise rundt med et stort batteri året rundt for kun å ha muligheten til å kjøre langt i ny og ne. Sett heller av en ekstra time til å lade. Dette er en av de viktigste læringene mine etter nærmere 500.000 km bak rattet i diverse elbiler de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg forstår det som sies, men jeg er nok ikke helt enig. I mine øyne er ikke dette en ideell form for langkjøring, da man må planlegge, følge med på tre ladestasjoner for å luke ut kø etc. Fremfor å kjøre og kose seg etter egne premisser, er man nødt til å legge turen etter bilens premisser. Elbil er helt konge til sitt, men til langkjøring er det strykkarakter fra denne side (i alle fall med biler under 400km reell rekkevidde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hmm, jeg forstår det som sies, men jeg er nok ikke helt enig. I mine øyne er ikke dette en ideell form for langkjøring, da man må planlegge, følge med på tre ladestasjoner for å luke ut kø etc. Fremfor å kjøre og kose seg etter egne premisser, er man nødt til å legge turen etter bilens premisser. Elbil er helt konge til sitt, men til langkjøring er det strykkarakter fra denne side (i alle fall med biler under 400km reell rekkevidde).

Det er helt innafor det du sier og jeg er ikke uenig i 40-milsgrensen(reell ja). Det er det jeg også har hatt som et minimum om en farter en del og/eller har den som eneste bil. Men likevel viser det at en kan få det til i en i3 om en planlegger. En i3 er ikke en langturbil, men jeg kunne tenkt meg å prøvd likevel. Selv om jeg tror det blir mer som du sier at bilen styrer turen og ikke en selv. Det jeg er enig i at rekkevidde ikke trumfer alt er at det sjeldent spiller noen rolle om bilen går 45 mil eller 55 mil. :) Samtidig viser jo NAFs nylige test at Mercedes har løge på seg noen mil ekstra, og de ekstra milene har folk skrøte over i lang tid, men de er ikke reell. BMW har derimot vært beskjeden. Mange bilmerker idag fokuserer kun på rekkevidde og det blir gjerne feil, sålenge en er over 40 mil så er det greit. Når begynte BMW å fokusere på om du kom deg 70 eller 100 mil på en dieselbil? Det var kjøregleden, opplevelsen og kvaliteten som var i fokus :) Jeg tror vi er enige til syvende og sist, jeg skriver intet negativt om fossilt, jeg kjører jo det selv. Foruten bensinprisen som er til å spy av om dagen.

2B138702-286B-4D83-924C-F8FF4AC1DBDE.thumb.jpeg.8549e75235da76a3885d30f0a73e9c75.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke helt enig i dette. Det blir alt for mange stopp, en langtur som dette blir alt for oppdelt. Da vil jeg heller ha større batteri og selv kunne legge premissene for turen mer selv. Har nå blitt godt vant med Mustang Mach-e, da vi kjører mye med en sånn om dagen. En elbil som jeg selv føler jeg kan kjøre nesten som en fossilbil. Det er deilig å kunne ha muligheten til å hoppe over ett ladestopp hvis køen er lang eller noe er ute av drift. Suser forbi på E18 i 130 km/t og ser inn på alle E-tronene som står i ladekø 😂 Jeg foretrekker å destinasjonslade, underveis er jeg på farta og vil ikke stoppe…det har jeg ikke tid til (derfor kjører jeg primært fossilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange ganger før kan man vel konkludere med at man bør kjøpe bil til eget bruk. Det er derimot spennende å høre på andres erfaringer med elbil. Synes jeg.

For min del er del viktigste at jeg kan bruke bilen en ukes tid. Uten å måtte lade hver dag. Tror jeg. Vanskelig å vite før jeg har prøvd. Èn ladestopp på tur til Oslo skal jeg klare.

Kanskje jeg blir lei og kjøper fossilbil med stor motor igjen, som jeg i utgangspunktet setter meget stor pris på. Kanskje ikke. Jeg tror nok mer på at det kommer en halvårsbil i tillegg. Som skal lukte bensin både innvendig og utvendig.

Livet dere. Er det ikke spennende? 😂

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, humpfy skrev:

Som så mange ganger før kan man vel konkludere med at man bør kjøpe bil til eget bruk. Det er derimot spennende å høre på andres erfaringer med elbil. Synes jeg.

For min del er del viktigste at jeg kan bruke bilen en ukes tid. Uten å måtte lade hver dag. Tror jeg. Vanskelig å vite før jeg har prøvd. Èn ladestopp på tur til Oslo skal jeg klare.

Kanskje jeg blir lei og kjøper fossilbil med stor motor igjen, som jeg i utgangspunktet setter meget stor pris på. Jeg tror heller det kommer en halvårsbil i tillegg. Som skal lukte bensin både innvendig og utvendig.

Livet dere. Er det ikke spennende? 😂

Helt klart! :D Men jeg prøvde ikke å si at i3 erstatter en vanlig bil direkte, men at alt er mulig. Og som du sier interessant å høre andres erfaringer. Som linken jeg postet. Alt for stress å måtte styre turen etter bilen i så stor grad, men det er mulig. :) 

En kjøper bil etter eget behov, interesse og økonomi. Skal en følge andre oppi alt hele tiden vil en til slutt velte. Det regner jeg med er inneforstått hos alle, alltid. Og jeg satser på alle skjønner det når de iallefall leser mine innlegg. Så om jeg skriver noe positivt om elbil så er jeg ikke anti fossil og motsatt. :) 
 

Edit: en gladnyhet oppi alt https://e24.no/naeringsliv/i/z7o34K/databrikkeproblemene-minsker-hos-tyske-bilgiganter?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt stoppet av Polizei nede i Bayern på Autobahn. Min erfaring er at de er forberedt på å stoppe de verste med at man må parkere mot betongvegg med politibil bak, en politibetjent inn både passasjerdøra og førerdøra med en hånd på pistolgrepet i beltet.. Jeg var ikke høy i hatten.. Så en gjennomgang av bagasje og bil. Ingen problem, men de kødder ikke, og tålte ikke en spøk eller small-talk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la Statens Vegvesen bruke flerfoldige millioner kroner på å undersøke et svar som allerede finnes om man graver litt i hjernebarken.. *kremt* samfunnet var på samme tid i fjor coronastengt og det var betydelig færre biler på veiene *kremt*.. Men man skal naturligvis gjøre alt for å legge skylden på fart slik at de får underbygget ønsket om å sette den ned. :rolleyes:

https://www.indre.no/vegvesenet-undersoker-om-okt-fart-er-arsaken-til-okningen-i-dodsulykker/s/5-25-435249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen her har du nok rett! Dødsulykken i Ålesund i helgen som tok to menneske liv var i en tunnel med 70 sone. Fikk vite i dag at bilen det gjaldt var en Mercedes med 600hk og jenta som kjørte er 98 modell, tragisk på tragisk hele greia. Jeg har et usensurert bilde av bilene inne i tunnelen og her er det tydelig hvor store krefter som har vært i sving, forferdelig greier. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Snagg30 skrev:

@Saltkjelen her har du nok rett! Dødsulykken i Ålesund i helgen som tok to menneske liv var i en tunnel med 70 sone. Fikk vite i dag at bilen det gjaldt var en Mercedes med 600hk og jenta som kjørte er 98 modell, tragisk på tragisk hele greia. Jeg har et usensurert bilde av bilene inne i tunnelen og her er det tydelig hvor store krefter som har vært i sving, forferdelig greier. 

Var det front mot front? MB med 600 hester ja, og kanskje bakhjulstrekk også…livsfarlig hvis man ikke behandler kjøretøyet med respekt. Før så døde mange unge pga de kjørte dårlige biler, men farten var ikke så høy. I dag er bilene svær gode men de har kraftressurser nok til enorme hastigheter så svært kort tid. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Var det front mot front? MB med 600 hester ja, og kanskje bakhjulstrekk også…livsfarlig hvis man ikke behandler kjøretøyet med respekt. Før så døde mange unge pga de kjørte dårlige biler, men farten var ikke så høy. I dag er bilene svær gode men de har kraftressurser nok til enorme hastigheter så svært kort tid. Skremmende!

Vanskelig og tolke bildene, Mercedesen har hovedsaklig skader kun i front, men det ser nesten ut som om Mercedesen har kommet over panser og gått rett igjennom hele øverste partiet på den andre bilen. Fra panser og bakover mangler det nesten hele bilen, spesielt i midten er der et stort hull bak over hele bilen. Vet ikke om det er greit og poste bilde? Viser kun bilene, ingenting grafisk.

Jeg er ingen ekspert men jeg blir overrasket om de skadene her stammer fra 2 biler hvor begge har kjørt 70km/t. Såg og i en artikkel at politet hadde lagde ring rundt merker som var høyt oppe i siden av tunnelen.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...