Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er positiv til elbil, men jeg er nok enig med @Skulebollen i at en elbil ikke er ideelt for langkjøring - og især kontintenkryssing. Der er dieselbilen rett og slett overlegen. På langtur ønsker jeg å gjøre akkurat det som passer meg og ikke det som må passe bilen. Jeg har planer om å bruke i4en til sommerhuset på Vestlandet til sommeren (mest for testens skyld), men erkjenner at det kommer til å bli et kompromiss på mye og at vi ikke kan farte rundt på samme måte som med 5eren eller X5en.

Riktig. Jeg tror ikke noen er direkte uenig her, men kanskje sluttsynet er litt forskjellig fordi det personlige behovet også er forskjellig. En kan kjøre på strøm ganske så rimelig, men da krever det ofte planlegging(selv om bilen tar seg av det meste) og litt ekstra tid, eller en kan betale en grei sum mer for samme etappe uten noen planlegging og gjennomføre den litt raskere. På mine 300 mil i sommer brukte jeg 1500,- i strøm, bom, ferge(4 totalt) alt samlet. Det er summen jeg kun hadde hatt på bom og ferge med en bensinbil, så kommer drivstoffet i tillegg. Jeg skal si at jeg ladet 100% for 2 øre kw før avreise fra hjemmet og hadde tilgang til gratis lading før hjemreise i nord. Men ja, hjemmelading er essensielt.

@Skulebollen opphavet kjørte sine 300 mil i i4 M50 med 1500kg vogn på i sommer. Reell rekkevidde var da nærmere 25 mil med vogna på. Det gikk veldig bra og de var positivt overrasket. :) Jada en dieselbil gjør nok det dobbelte omtrent med samme vogna, men ja… :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg personlig kjøper og kjører aldri bil for og spare penger. Det er min lidenskap som jeg gladelig betaler litt for😊

 

For pensjonister funker sikkert elbil og vogn ja, men for en småbarnsfamilie er en 1500kg vogn lite aktuell😅 I tillegg ønsker jeg og holde trafikken og vel så det, også i oppoverbakker.. I tillegg må man jo stoppe der det er en hurtiglader med litt størrelse, så ikke engang en 1500kg vogn hadde funket for meg. 

 

Og til deg Marius: Du må være Bimmers mest positive mann😅 ( positivt ment )

 

Ps: om noen undres hvorfor jeg er så jævlig aktiv her idag; har knerta fiberkabelen og sitter uten tv og wifi😂

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skulebollen skrev:

Det som er fryktelig synd med dette er jo alle barnefamilier med c.vogn feks.. Elbil fungerer ikke med en 9 meter lang vogn på slep. 

Eller en GT3 på slep for den del... 

Når elbil kommer dithen at rekkevidde er nok, så kjøper jeg en tvert. Jeg har ingen behov for og "føle mekanikken" osv. Når jeg durer avgårde på ferie. Og ser mange av fordelene med elbil. Det er bare at rekkevidden er så innmari dårlig med en gang klima og kjøremønster endrer seg

 

 

Jeg tror at det bare er et spørsmål om relativt kort tid før vi ser elbiler med en reell rekkevidde på 6-700 Km selv med tung belastning. Teknologien eksisterer så alt handler om hva markedet etterspør. Taycan er ikke et godt eksempel i denne sammenhengen iom. at den er en sportsbil med fire dører og seter (som andre også har påpekt i diskusjonen). 

911 Turbo som har lignende ytelser som en Taycan Turbo har forøvrig en rekkevidde på 350-400 Km på en tank hvis man gir på litt (300-350 Km hvis man gir på mye). Forskjellen er med andre ord ikke all verden selv om Taycan er Porsches første ekte elektriske bilmodell.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en i4 eller iX så merker du ikke de 1500kg bakpå :lol: Det bare er så enorme krefter hele veien at en nesten må se i speilet om vogna henger på. En i4 har 1500kg hengervekt og det kan bli lite for mange, da er iX neste hakk opp. Går man på fossilt så er utvalget igjen større, som du selv sier, behov :)  Nei, det er klart det blir logistikk med å huke av og på vogn enkelte ladeplasser og jeg er helt med på dine tanker. Nå skal ikke jeg være en elbil-kuk som sier "men det er bare å…", men jeg gjør det likevel ( :lol: ) : det er bare å tilpasse seg og ha et positivt sinn fra start :) Så spørs det igjen om en har interesse. Er det ikke interesse for å prøve så skal ingen tvinge igjennom synspunkter at det ene er bedre enn det andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tror at det bare er et spørsmål om relativt kort tid før vi ser elbiler med en reell rekkevidde på 6-700 Km selv med tung belastning. Teknologien eksisterer så alt handler om hva markedet etterspør. Taycan er ikke et godt eksempel i denne sammenhengen iom. at den er en sportsbil med fire dører og seter (som andre også har påpekt i diskusjonen). 

911 Turbo som har lignende ytelser som en Taycan Turbo har forøvrig en rekkevidde på 350-400 Km på en tank hvis man gir på litt (300-350 Km hvis man gir på mye). Forskjellen er med andre ord ikke all verden selv om Taycan er Porsches første ekte elektriske bilmodell.  

Ingen kjøper 911 turbo uten 90 liters tank, gir man på litt ligger den på litt over literen.. 

GT3en bruker vel mer enn Turbo om jeg husker riktig, og jeg kjørte på 1.2 gjennom Tyskland i August ( dagtid, mye trafikk ) da makset jeg alle muligheter for og gi gass, og prøvde og ligge på 150-160

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Marius2002 skrev:

I en i4 eller iX så merker du ikke de 1500kg bakpå :lol: Det bare er så enorme krefter hele veien at en nesten må se i speilet om vogna henger på. En i4 har 1500kg hengervekt og det kan bli lite for mange, da er iX neste hakk opp. Går man på fossilt så er utvalget igjen større, som du selv sier, behov :)  Nei, det er klart det blir logistikk med å huke av og på vogn enkelte ladeplasser og jeg er helt med på dine tanker. Nå skal ikke jeg være en elbil-kuk som sier "men det er bare å…", men jeg gjør det likevel ( :lol: ) : det er bare å tilpasse seg og ha et positivt sinn fra start :) Så spørs det igjen om en har interesse. Er det ikke interesse for å prøve så skal ingen tvinge igjennom synspunkter at det ene er bedre enn det andre :) 

En kamerat av meg kjører gt3 på henger Hamar til Rudskogen og tilbake, med ix40. Han klarer ca. 200km med flat fin veg og 90 km/t. Kjører han i 100 må han lade på veien, ( om jeg har forstått det riktig )

da er det ca 2.1-2.2t på slep, men myye mindre luftmotstand enn vogn. I tillegg til perfekte veger og sommer og sol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint å kjøre elbil på langtur i Europa om man bare planlegger og er dedikert nok. Men slik jeg ser det så krever det alt for mye kompromisser på en slik tur. 

For faktum er at det er sykt lettvint med fossilbil slik vi farter rundt. Da er det jeg som har kontroll på hva slags fremgang vi skal ha på etappene, ikke bilen.  Det finnes ikke bakdeler med fossile biler, selv ikke på kostnadene. For med mindre du vil ha 18 forskjellige ladeapper for hver land så er det like dyrt som å fylle diesel…bare med flere ulemper. 

Hvorfor er det så lettvint med fossilbil Europatur? Her er følgende argumenter:

* Jeg bukker hoteller ut fra plassering og hvor fint det fremstår. Hadde aldri giddet å prioritere hoteller med lading. Men sett at du gjør det da, så kommer du frem sent med lite strøm. På hotellets to ladere står en Outlander PHEV og en Leaf, resepsjonisten trekker på skuldrene når du legger frem ditt problem. Neste morgen skal du reise tidlig for å rekke en by for å ha tid til å labbe litt rundt der. Da eter ladetiden av tiden du får brukt her. 

* Jeg gateparkerer ikke når jeg er i utlandet. Veldig ofte så er ladesøyler i bysentrum på gateplan i sør Europa. Så når laderen på hotellet er okkupert så må du sette av kone og barn for kjøre til nærmeste hurtiglader. Så deilig å bare kunne kjøre inn i ett parkeringshus som er ledig og sette fra deg bilen.

* Langs Autobahn så liker jeg å stoppe på rasteplasser som har Serways resturanter. Jeg liker Curry Bratwursten de har der. Med da kan du ta deg faen på at det ikke er lader der, og er det så vel så kan du banne på at den er opptatt. ICEing er også ganske vanlig jo lenger syd i Europa du kommer…folk flest der nede vet ikke hva elbiler er og setter ukritisk fra seg fossilbilen på ladeplassen da den var ledig. 

* Også er dere til med disse tissepausene igjen. En tissepause og ett bleieskift er gjort på under 10 min. Og da er det en ting som står i huet på jentungen å det er å komme seg tilbake i bilen til iPaden og Bjørnis. Bilen har jo så vidt startet å lade før man er klar til å dra videre.

* Jeg liker å kjøre transport etapper veldig tidlig, skal vi fra Hamburg til München så starter jeg 06:30 i en helgedag (en treåring våkner jo 06:00 uansett så dagen starter da enten du vil eller ikke). Da kan jeg ha høy snittfart (160 km/t) og effektivt legge bak meg 300-400 km i ett strekk. Jentungen koser seg med litt iPad, litt mat, litt allsang og en liten lur…det går faktisk helt fint. Og skulle det være behov for en pause så er det jo ikke sikkert neste rasteplass har lader? 

* Og til slutt det faktum at jeg vil ikke ha det båndet på meg at så mye av turen må legges opp til bilens premisser. Det er nok andre ting å planlegge, det er nok andre ting å holde styr på når man er på lang tur. Du skal atpåtil gå å lure på om bilen lader, tenk hvis ladingen stopper…da kommer vi ikke videre i morgen til ønsket tid…Nei..Please….la meg slippe det styret. 

Nei mottoet er som følger: Fossilbilen..trygg, forutsigbar og alltid reiseklar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Skulebollen skrev:

En kamerat av meg kjører gt3 på henger Hamar til Rudskogen og tilbake, med ix40. Han klarer ca. 200km med flat fin veg og 90 km/t. Kjører han i 100 må han lade på veien, ( om jeg har forstått det riktig )

da er det ca 2.1-2.2t på slep, men myye mindre luftmotstand enn vogn. I tillegg til perfekte veger og sommer og sol. 

Kan stemme bra med 20 mil da. :) 

Vel, dette er en diskusjon ut i det uendelige som vi har hatt femten hundre ganger før, vi blir ikke enig. Og det er helt greit :) Det skal være unødvendig, men jeg sier det likevel, selv om vi ratter bil med elektrisk drivlinje så er vi ikke anti-fossil. Det er viktig å merke seg. Stadig lyst på en Z4 som bil nummer to :) 

 

@Fredrik 90 de berømte tissepausene som du nevner er ikke så ofte. Men 40 mil er godt over 4 timer i Norge, da har gjerne ungene forskjellige behov. Enten det er å springe rundt et bygg, spise, eller ja på do. Og 10 minutt lading er ofte alt en trenger, spørs hvor en skal. Personlig opplevde jeg at bilen var ferdig ladet (over 90%) lenge før vi var klar til å dra. :) Men ja, for all del, skulle gjerne ha rattet Norge på langs i en Z4 :D 

9DD7E9C9-5949-4B29-BB70-0E021E9919CB.thumb.jpeg.83cbe03055f05f2bf25d7efb1628623f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Jeg har sett litt på flere bilder med ulakkert utgave på nå, og det ser faktisk ganske bra ut. Tenker jeg kan prøve det slik, og så får jeg den heller lakkert senere dersom jeg ikke blir nøgd. Synes også det hadde sett litt rart ut om hele var svart, da forsvinner på en måte diffuseren når bilen også er svart? 

Takk for link! Jeg fant denne original som ikke var så mye mer, men bikker fort 4300kr ferdig importert med frakt og moms osv, så da er veien kort til GS bildeler og 5500kr med garanti osv. Fruen var også gira og helt enig i at det så mye bedre ut :D 

https://www.ebay.com/itm/265788141425?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=UY_3XSPpQbe&sssrc=2349624&ssuid=yyMmczIVTKy&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

 

image.png.25491753df6f70ceb1ccc9769cf14bab.png

image.jpeg.5f2576d05207abb7ab67aa656b865c3b.jpeg

Her hadde jeg også gått for ulakkert. Spesielt siden lakken er sort. Litt kontrast gjør at den ikke forsvinner. 

Jeg mener jeg betalte rundt 1600,- levert på døra i 2016. Men var jo ikke store forskjellen opp til den originale du linket til. Hva med å høre med Bavaria eller de som fikser den om hva mellomlegget blir for at de oppgraderer i samme slengen? Du skal vel ikke behøve å betale for både standard og Performance. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Skulebollen skrev:

På ferietur har en fossilbil ingen bakdeler meg bekjent 😁

 

Det er jo akkurat derfor det finnes hybrid ;) El rundt dørene hjemme og fossilt på ferie uten å tenke på å behøve kabelen er jo perfekt. X2 25e gikk på akkurat 0,6 på norgesferie i fjor. Da hadde vi denne turen:

image.png.603122363df0ddade53f1edf16bf2caf.png

430878999_IMG_20210626_1657522.thumb.jpg.9996ea0bb4eaa3d828b4c6ab3f953f9c.jpg

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må man jo kjøre 4cyl 2.0 bensin🥲 

Det lille en diesel/bensin bruker på småkjøring tar jeg ikke så tungt. Derimot rep.kostnader på hybrid som bl.a @lagunilla som Bmw tekniker kunne fortelle om syns jeg mindre om.

 

Vurderte selv Cayenne med Hybrid men det sluker bensin etter 2 mils kjøring.. Kunne likegreit kjørt en turbo da

Får man 6-7mil på batteriet året rundt er jeg enig i at det er ett fint kompromiss 👍

Du har jo en perfekt turbil med riktig motor du heller kan bruke 😁  

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, StigJ skrev:

Det er jo akkurat derfor det finnes hybrid ;) El rundt dørene hjemme og fossilt på ferie uten å tenke på å behøve kabelen er jo perfekt. X2 25e gikk på akkurat 0,6 på norgesferie i fjor. Da hadde vi denne turen:

Det er litt det jeg også forsøker å formidle, ladbar hybrid kan være ganske genialt. Men det er noen forutsetninger som må ligge til grunn, og det er lang elektrisk rekkevidde og en "interessant" motorisering. Når man kan begynne kjøre minst 5-7 mil på ren strøm hele året så begynner det å gi mening. Da har du de som kjører elbil som kjører 100 prosent strøm også har du de som kjører ladbar hybrid som gjør unna 90 prosent av kjøringen på ren strøm, men de har en kul fossilmotor som kan fyres når du ønsker. Jeg må bare innrømme at en lang prøvetur i G30 545e snudde meg i synet på ladbare hybrider, da innså jeg at dette er ett kompromiss man lever veldig godt med :)  

Vi hører skrekk historier om at det er mye trøbbel med ladbare hybrider, men det er jo gjerne de eldre modellene. De modellene som var ganske tidlig ute med denne teknologien. De ladbare hybridene blir stadig bedre de også, og f eks 45e modellene viser seg å være bra. B58 motoren er en meget solid motor og det har vist seg at den egner seg bra som grunnlag for en ladbar hybrid drivlinje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår perfekt plug-in hybrid så er det bare èn bil som i mine øyne gjør at det vil være verdt å gå for det kontra ren elbil eller en fossil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279476885

Disse er det nærmeste man kommer en perfekt bil for alt spør du meg. Opp mot 100km rekkevidde på ren elektrisitet, masse plass til hele helvete av unger og bagasje - og du kan dytte 3500kg på kroken. Synd det er så dyrt - foreløpig. 

 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, scoot skrev:

Hva angår perfekt plug-in hybrid så er det bare èn bil som i mine øyne gjør at det vil være verdt å gå for det kontra ren elbil eller en fossil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279476885

Disse er det nærmeste man kommer en perfekt bil for alt spør du meg. Opp mot 100km rekkevidde på ren elektrisitet, masse plass til hele helvete av unger og bagasje - og du kan dytte 3500kg på kroken. Synd det er så dyrt - foreløpig. 

 

Den der synes jeg faller igjennom som ladbar hybrid. GLE 350de har en to liters dieselmotor, altså en dieselhybrid. Dette konseptet har jeg ikke tro på, en dieselmotor krever optimal driftstemperatur for å yte best og det vil den sjeldent få i en hybrid drivlinje. Da kan man spørre seg om driftsikkerheten? Og hvor spennende dette egentlig er?

Med fare for å virke litt inhabil så vil jeg mene at X5 45e er det beste ladbare alternativet per nå. Den har ett særdeles attraktivt design og den har en deilig tre liters bensin rekkesekser slik bare BMW kan. 350de har 99 km rekkevidde, men i beste MB stil så er dette ett optimistisk tall. X5 45e har 75 km rekkevidde, som på beste BMW maner er en smule pessimistisk. Vi har to i familien som kjører X5 45e og de kan fint kjøre mer enn dette når forholdene ligger til rette. Så rekkevidde messig så tipper jeg disse to møtes fint på midten. Neste år kommer nye Range Rover med rekkesekser bensin og 110 km el rekkevidde, man får S560e som har 105 km rekkevidde med en bensin rekkesekser. Så utviklingen går riktig vei for denne biltypen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...