Bensin Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 Hei, WBA3G710X0F900415 trenger nye dempere bak. Sliter litt med å skjønne hvilke dempere en trenger til denne bilen. Er det delenr. 33526874380 eller 37126793907 som må kjøpes inn? Er det annet som bør bestilles i samme slengen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 22 minutter siden, Bensin skrev: Hei, WBA3G710X0F900415 trenger nye dempere bak. Sliter litt med å skjønne hvilke dempere en trenger til denne bilen. Er det delenr. 33526874380 eller 37126793907 som må kjøpes inn? Er det annet som bør bestilles i samme slengen? Du har utstyrskode 2VF Adaptivt M understell. Dette er VDC/EDC dempere, så da skal du ha 37 12 6 793 907. Når man først bytter dempere, ville jeg samtidig byttet ut fjærgummi, støtdemperpute etc. - med andre ord det du vanskelig vil komme til igjen når demper er remontert. fupsaker, Ron Jeremy, Bensin og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bensin Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 43 minutter siden, Saltkjelen skrev: Du har utstyrskode 2VF Adaptivt M understell. Dette er VDC/EDC dempere, så da skal du ha 37 12 6 793 907. Når man først bytter dempere, ville jeg samtidig byttet ut fjærgummi, støtdemperpute etc. - med andre ord det du vanskelig vil komme til igjen når demper er remontert. Surt, det var jo dyreste alternativet. Finner kun originalt nytt. Takk for godt svar Saltkjelen og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 2 timer siden, Marius2002 skrev: @Fredrik 90 tja, kjøpte Tesla før han ble gal. Men seriøst, jeg kjøper ikke Tesla for å støtte Trump eller Elon. Det var den bilen som krysset av for flest ruter innad i de tre kategoriene om bilkjøp. Det er et like usaklig utsagn som at hvorfor kjøpte du en bil med ytterligere 500kg ekstra vekt på en allerede tung bil. Sant? Elon har alltid vært gal, så den nytter ikke 😂 Men seriøst, det var en useriøs fleip det med Trump støtten selv om det er fakta. Jeg hørte i en podkast en vei at de hadde regnet seg frem til at alle som har kjøpt ny Tesla i Norge har støttet Trump valgkampen med ca 7000,- hver 👍 Så ett Trump klistremerke er absolutt på sin plass på din bakfanger. Ett lite takk er vel også på sin plass, nå går norsk presse travle tider i møte. Nå kan de endelig begynne å fylle sidene sine med amerikansk president freak show i stede for folk som kappkjører på motorveien.😉 Og nei, jeg drar ikke på 500 kilo ekstra. Kun 250 kg mer enn en vanlig X5 40i, eller det samme som to litt røslige kompiser i baksetet. Vi skal vinke til deg når vi kjører forbi deg mens du lader, hvis vi i det hele tatt ser deg i havet av 83 347 andre Model Y på Norske veien😬 2 timer siden, Saltkjelen skrev: Jeg ser bare... "jeg.. liker.. ikke.. elbiler.. der han suste på E18 i sin X5 med 394 hesters sekssylindret bensinmotor".. Fiksa litt på innlegget ditt jeg, så er du ikke så langt i fra realiteten som du pleier å være 👍 mr.pingu, fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 47 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Fiksa litt på innlegget ditt jeg, så er du ikke så langt i fra realiteten som du pleier å være 👍 Men der har du jo feil, for bilen din har en fantastisk sekssylindret bensinmotor på 286hk! Systemeffekten - altså din totale effekt med bensinmotor og den forhatte elbilmotoren din, utgjør til sammen 394hk. Når vi først er inne i det faktabaserte hjørnet, er nok vektdifferansen din på en X5 45e vs. 40i noe optimistisk. Sleng på en røslig kompis til, så er du der. Ellers håper jeg du selv ser ironien og litt humoristisk på at du ved hver enste anledning har en eller annen umettelig apetitt på å uttrykke at du hater elbiler, men at du i motsatt ende er så fornøyd med at du bruker X5en din som en elbil i 85,71% av tiden (6 av 7 dager i uka). Da kan jo ikke elbil være sååååå ille som du liker å uttrykke. Det er god humor, da! Ron Jeremy, Marius2002, tambur4 og 6 andre reagerte på dette 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 @Fredrik 90 stopp gjerne og ta deg en kaffe om du ser meg i havet av sorte Model Y Jeg tok 30d som utgangspunkt, men kanskje det var 40i man skulle sammenlignet med? Min feil. Uansett, jeg forsvarer ikke min bil, det er ingenting å forsvare. Det er hva den er, kun en i mengden - ingenting spesielt. Angående lading, hjemmelading - jeg har jo BMW Wallbox med fast ledning og jeg fikk tak i slik dummykontakt/veggfeste, så nå er avstanden å plugge i bilen blitt noen meter kortere. Lenge leve latskapen. 🤘 fupsaker, Saltkjelen, Ron Jeremy og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 2 minutter siden, Saltkjelen skrev: Men der har du jo feil, for bilen din har en fantastisk sekssylindret bensinmotor på 286hk! Systemeffekten - altså din totale effekt med bensinmotor og den forhatte elbilmotoren din, utgjør til sammen 394hk. Når vi først er inne i det faktabaserte hjørnet, er nok vektdifferansen din på en X5 45e vs. 40i noe optimistisk. Sleng på en røslig kompis til, så er du der. Det har du for så vidt rett i, men sånn hybridsystemet virker så har man alltid en system effekt på 394 hester når sekseren går. Så elmotoren (ikke forhatt i en hybridbil hvor den er til stor hjelp) hjelper bensinmotoren når den er i drift. Det gir ett herlig nesten dieselaktig skyv, eller "Autobahn skyv" som jeg kaller det 😀 X5 40i veier 2140 kg https://www.ultimatespecs.com/car-specs/BMW/113971/BMW-G05-X5-xDrive40i.html Mens min X5 45e veier 2435 kg i følge Vegvesen.no. Det passer bra ettersom jeg kun har to kompiser som kan kalles røslige og jeg liker ikke å ta med haikere. Men vi kan enes om ei kasse øl ekstra tenker jeg 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 @Fredrik 90 Så var det det å sammenligne epler med epler og pærer med pærer da. Her sammenligner du vekttall for X5 40i med fører, mens du trekker ut føreren når du oppgir vekten for X5 45e. Kjekk litta finte for å pynte på tallene det.. BT91621 - BMW X5 40i - egenvekt u/fører: 2 060kg - egenvekt m/fører: 2 135kg DR99374 - BMW X5 45e - egenvekt u/fører: 2 435kg - egenvekt m/fører: 2 510kg (samme vekter er oppgitt på ditt regnr. også) Total vektdifferanse er 375kg. Det blir tre karer på 100kg, svigermor og ei kasse øl det! Ron Jeremy, ahj, fupsaker og 4 andre reagerte på dette 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 8 minutter siden, Saltkjelen skrev: @Fredrik 90 Så var det det å sammenligne epler med epler og pærer med pærer da. Her sammenligner du vekttall for X5 40i med fører, mens du trekker ut føreren når du oppgir vekten for X5 45e. Kjekk litta finte for å pynte på tallene det.. BT91621 - BMW X5 40i - egenvekt u/fører: 2 060kg - egenvekt m/fører: 2 135kg DR99374 - BMW X5 45e - egenvekt u/fører: 2 435kg - egenvekt m/fører: 2 510kg (samme vekter er oppgitt på ditt regnr. også) Total vektdifferanse er 375kg. Det blir tre karer på 100kg, svigermor og ei kasse øl det! Når man hører tallene 2500 + kilo og den smått absurde lille elmotoren på triste 113 hk, betyr jo at X5 45e er en trist elbil med høyst begrenset ressurser. Det er først når begge drivlinjer er til stede at ting skjer. fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Elon har alltid vært gal, så den nytter ikke 😂 Men seriøst, det var en useriøs fleip det med Trump støtten selv om det er fakta. Jeg hørte i en podkast en vei at de hadde regnet seg frem til at alle som har kjøpt ny Tesla i Norge har støttet Trump valgkampen med ca 7000,- hver 👍 Så ett Trump klistremerke er absolutt på sin plass på din bakfanger. Ett lite takk er vel også på sin plass, nå går norsk presse travle tider i møte. Nå kan de endelig begynne å fylle sidene sine med amerikansk president freak show i stede for folk som kappkjører på motorveien.😉 Og nei, jeg drar ikke på 500 kilo ekstra. Kun 250 kg mer enn en vanlig X5 40i, eller det samme som to litt røslige kompiser i baksetet. Vi skal vinke til deg når vi kjører forbi deg mens du lader, hvis vi i det hele tatt ser deg i havet av 83 347 andre Model Y på Norske veien😬 Fiksa litt på innlegget ditt jeg, så er du ikke så langt i fra realiteten som du pleier å være 👍 Det er sagt i podcasten Avskiltet med en god dose ironi. Ikke harde fakta annet enn en artig måte å regne profitt til Elon av norsksolgte Teslaer opp igjennom. Hopp ned fra den høye hesten din navnebror. Vi vet jo alltid det kommer slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 30 minutter siden, Saltkjelen skrev: @Fredrik 90 Så var det det å sammenligne epler med epler og pærer med pærer da. Her sammenligner du vekttall for X5 40i med fører, mens du trekker ut føreren når du oppgir vekten for X5 45e. Kjekk litta finte for å pynte på tallene det.. BT91621 - BMW X5 40i - egenvekt u/fører: 2 060kg - egenvekt m/fører: 2 135kg DR99374 - BMW X5 45e - egenvekt u/fører: 2 435kg - egenvekt m/fører: 2 510kg (samme vekter er oppgitt på ditt regnr. også) Total vektdifferanse er 375kg. Det blir tre karer på 100kg, svigermor og ei kasse øl det! Søtt forsøk! Det står da vitterlig 2135 kg "Curb Weight" i den kilden jeg viser til. La oss Google hva "Curb Weight" betyr: noun noun: curb weight the weight of a car without occupants or baggage. Du må gjerne fomle videre etter tall som passer din argumentasjon, men hold styr på begrepene i det minste. Videre så tror jeg vi skal være litt forsiktige med å tillegge vegvesen.no så mye betydning. Vi snakker tross alt om ett oppslag som ikke en gang klarer å regne ut riktig effekt for en elbil med firehjulstrekk 😂 Så du må nok prøve litt hardere enn den finta du prøvde deg på der. Du av alle burde være forsiktig med å spre feil informasjon, du har tross alt en fast fan skare av disipler (du finner dem nederst i høyre hjørne av hver innlegg du poster) her inne som sluker alt du kommer med som harde fakta. Nei, nå må du gå å legge deg. Du har gjort ditt i dag 😅 Har sant å sies bedre å gjøre jeg også, har en sint ettåring her som NEKTER å gi roe seg for natten. Trenger ikke en oppildnet eiendomsmegler å stri med også 😂😬 14 minutter siden, Ron Jeremy skrev: Når man hører tallene 2500 + kilo og den smått absurde lille elmotoren på triste 113 hk, betyr jo at X5 45e er en trist elbil med høyst begrenset ressurser. Det er først når begge drivlinjer er til stede at ting skjer. Men når man loffer rundt i det daglige så finner iallfall jeg meg selv i å sjelden bruke særlig mye av effekten en motor har. Man kjører rundt tettbygde og sentrumsnære strøk med 40 og 50 soner, hva skal man med 400 hester hele tiden? Det blir mye rykk og napp kjøring. Men i motsetning til dere andre her inne så ferdes jeg en del på Autobahn, da er det hendig med nær 400 hester. Praktisk å ha både ren eldrift og sterk fossil motor i en og samme bil. Det har det gått opp for bilindustrien også ettersom dette nå blir ett langt viktigere satsningsområde fremover. Bilkjøpere globalt har vel tydelig talt hva de synes om EVs kontra ICE og PHEV i 2024. Bakdelen og det jeg savner mest fra diesel er selvsagt muligheten til å spontant ha 400 hester klar under pedalen til en hver tid. Men akkurat denne gangen så trumfet en drivlinje som passer til småkjøring dette behovet. Dessuten…så er det sjeldent jeg kjører X5en i det daglige ettersom den 80% av tiden er en familietralle som kona kjører. Jeg kjører 545i, B10en eller E34 til daglig jeg…koser meg mer i disse enn i X5 når sant skal sies 👍 mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 10 minutter siden, fupsaker skrev: Det er sagt i podcasten Avskiltet med en god dose ironi. Ikke harde fakta annet enn en artig måte å regne profitt til Elon av norsksolgte Teslaer opp igjennom. Hopp ned fra den høye hesten din navnebror. Vi vet jo alltid det kommer slikt. Det stemmer nok ja. Alt dette er jo fjas og ironi, akkurat som i podkasten (som forøvrig er glimrende, hører nesten ikke på Mil etter mil lenger). Men du, det kommer ett Trump klistremerke din vei også om du ikke skaffer deg en Alpina snart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 1 minutt siden, Fredrik 90 skrev: Det stemmer nok ja. Alt dette er jo fjas og ironi, akkurat som i podkasten (som forøvrig er glimrende, hører nesten ikke på Mil etter mil lenger). Men du, det kommer ett Trump klistremerke din vei også om du ikke skaffer deg en Alpina snart! Jeg tar det i mot med glede og kjører innom deg natterstid en gang jeg er i nærheten, for å klistre det er sted på bilen du kanskje ser én gang i året. 😃 mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Akkurat nå, fupsaker skrev: Jeg tar det i mot med glede og kjører innom deg natterstid en gang jeg er i nærheten, for å klistre det er sted på bilen du kanskje ser én gang i året. 😃 Jo, men jeg har jo ikke en Muskmobil…da er det ikke noe gøy. Mine penger har gått rett til Quandt familien. Eller rettere sagt…de har vel gått til Hedin og alle dems aksjonærer ettersom jeg kjøpte bilen brukt hos Bavaria. (Krysser fingre for at ingen i Hedin har tilknytninger til Trump, kinesere, Sosialistisk venstreparti eller Al-Quida 😬) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 På 29.12.2024 den 0.50, Fredrik 90 skrev: Søtt forsøk! Det står da vitterlig 2135 kg "Curb Weight" i den kilden jeg viser til. La oss Google hva "Curb Weight" betyr: noun noun: curb weight the weight of a car without occupants or baggage. Du må gjerne fomle videre etter tall som passer din argumentasjon, men hold styr på begrepene i det minste. Videre så tror jeg vi skal være litt forsiktige med å tillegge vegvesen.no så mye betydning. Vi snakker tross alt om ett oppslag som ikke en gang klarer å regne ut riktig effekt for en elbil med firehjulstrekk 😂 Så du må nok prøve litt hardere enn den finta du prøvde deg på der. Du av alle burde være forsiktig med å spre feil informasjon, du har tross alt en fast fan skare av disipler (du finner dem nederst i høyre hjørne av hver innlegg du poster) her inne som sluker alt du kommer med som harde fakta. Nei, nå må du gå å legge deg. Du har gjort ditt i dag 😅 Har sant å sies bedre å gjøre jeg også, har en sint ettåring her som NEKTER å gi roe seg for natten. Trenger ikke en oppildnet eiendomsmegler å stri med også 😂😬 Det blir så kleint å skulle diskutere med deg når du går ned på et barnehagenivå som dette, men hva kan man forvente når du blir presentert med etterprøvbare fakta uten å evne å ta selvkritikk på at man tok feil. Her driter du deg rett og slett loddrett ut, for å si det på den enkle måten. Jeg kan ikke helt se hva min profesjon plutselig har å gjøre i denne diskusjonen, annet enn at det er et forsøk på sleivspark og forkleinelse.. Selv er jeg både eiendomsmegler og tømrer, og jeg brukes som fagkyndig personell i rettstvister. Fakta og korrekt informasjon ligger meg derfor i hjertet å formidle. Hva var du igjen, sa du? Ellers blir det passe latterlig at du drar inn antall likes på et innlegg til å bli en fanskare av disipler (som du åpenbart mener ikke evner å gjøre seg opp egne tanker). Selv opplever jeg medlemmene her inne (de fleste) som voksne individer som evner å se forskjell på fakta og oppgulp, så det gir jo gjerne en form for indikasjon på hvor, hvem og hva som er rett eller hvor skapet står. La oss høvle oss igjennom beviselige fakta: 1) La oss ta utgangspunkt i siden du henter faktaene dine (som absolutt er en troverdig og pålitelig faktakilde) fra - ultimatespec.com som er en amerikansk side. Akkurat hvorfor det understrekes at siden er amerikansk skal jeg komme tilbake til i neste punkt. Det fremstår som ganske påfallende at du mener jeg roter med begrepene, når det er du som allerede her skjener ut i villrede og sammenligner curb- og dry weight om hverandre. La oss se nærmere på den samme nettsiden; Det fine med matematikken er at det gjerne har to streker under svaret og at tallene vanskelig kan gjøre seg til gjenstand for fortolkning dit en selv ønsker seg, så la oss se på disse; Curb weight: 2 530kg (X5 45e) - 2 164kg (X5 40i) = 366kg Dry weight: 2 410kg (X5 45e) - 2 035kg (X5 40i) = 375kg 2) Det er en del forskjeller i blant annet måle- og beregningsmetoder for Nord Amerika (NA) og Europa (EU) på generelt basis. En av de klassiske er hvordan hestekrefter oppgis (f.eks at en X5 40i har 335 amerikanske Hp som er 340 europeiske Hp/Hk/PS). En annen vesentlig forskjell er hvordan vekt oppgis, og her har du rett og slett forklaringen på ditt forsøk på belærende irettesettelse. Det er nemlig en definisjonsforskjell i NA curb weight og EU curb weight (leergewicht EG/unladen EU wicht). NA curb weight er en bil med drivstoff- og væskeinnhold på 100% samt vekten av alle utstyrsalternativer som forventes å være i mer enn 33% av kjøretøyene som selges. EU curb weight (som refererer til siste direktiv 1230/2012/EEC) er en bil med fulle væskenivåer, 90% tank, fører (inkludert håndbagasje) på 75kg og modellens standardutrustning. Dette kjenner vi som egenvekten til bilen. Når sant skal sies, ender imidlertid NA curb weight og EU curb weight ofte til å være tilnærmet likt til slutt. Ettersom du er kritisk til og forsøker å undergrave hvor jeg henter mine fakta fra, kan vi like gjerne hente de fra BMWs offisielle kanaler selv; Så la oss igjen dra frem matematikken; Unladen weight EU: 2 510kg (X5 45e) - 2 135kg (X5 40i) = 375kg 3) Det fremstår som ironien selv at du i innlegget på forrige side refererer til vekttall for X5 40i fra ultimatespec.com mot vekttall for X5 45e fra vegvesenet, for deretter senere å arrestere meg for å bruke vekttall fra vegvesenet (som for øvrig er helt identiske med de offisielle tallene til BMW). Du er god på dobbeltmoral! Mener du fortsatt at jeg driver med faktafeil, famler med begrepene og står i med villedning til fanskaren, eller har du blitt såpass voksen at du evner å se at du har tatt feil? Det er verken vondt eller farlig å erkjenne det. Bensin, uglefossen, Ron Jeremy og 16 andre reagerte på dette 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå