TRF Skrevet Mandag kl. 20:15 Skrevet Mandag kl. 20:15 Tror det kniper bra på før man går gjennom de som har tjensteudyktig av medisinske årsaker for å kalle inn flere. Samtidig ikke umulig hvis noen på forsvarets personell og vernepliktssenter kommer med den brilliante ideen og den støttes av en lege som mener at det ble gitt ut "tjenesteudyktig" litt for billig den gang. Forsvaret er mest opptatt av ikke å påføre skade på folk, eller forverre skader folk har i fred. I krig stiller det seg nok litt annerledes. Det ødelegger også for utdanningen av alle, hele avdelinger om folk må tas særskilte medisinkse hensyn til. I fred. Uansett så må statusen din endres, og det er nok ikke det første som skjer. Det første som skjer er at man kaller inn fra "poolen" av de som har tjenestegjort. Ellers er refleksjonene dine rundt Arendal ganske spot on tror jeg. Totalforsvarsideen har jo fått en ny oppsving når verdensorden ble utfordret (2014) også rasert (2022). Dette er inngripende, og jeg er litt usikker på om den har den forståelsen og legitimiteten i folket som poltikerne tror. Vet alle sjåfører for Bring at de i praksis jobber for forsvaret ved krigsutbrudd? Og at når Bring kjører krigsmateriell nordover er de "lovlige mål" for fienden? Vil disse sjåførene møte på jobb når de skjønner hva som venter de? etc. På den andre side så er ikke en nasjon i krig et rent militært anliggende. Dette er grunnen til at vi med god samvittighet bombet Tyskland sønder og sammen i 2vk, med Dresden som et ganske ekstremt eksempel. Så å tro at det å gi fra seg en bil er et stort bidrag i krigen som enkeltperson..nja. begynnelsen på bidraget. Når naboene dine begraver sønner, brødre og fedre blir det litt usmakelig å være misfornøyd for at man må gi fra seg en av mange biler. ahj, Marius2002, Øyvind L. og 8 andre reagerte på dette 10 1
laffe Skrevet Tirsdag kl. 22:07 Skrevet Tirsdag kl. 22:07 Noen som har noen erfaringer med bruk av manuelle oljesugere til oljeskift? Feks som denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Med litt begrenset plass til skruing hjemme frister det litt med noe sånt om det faktisk funker.
e7040d Skrevet Tirsdag kl. 22:12 Skrevet Tirsdag kl. 22:12 3 minutter siden, laffe skrev: Noen som har noen erfaringer med bruk av manuelle oljesugere til oljeskift? Feks som denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Med litt begrenset plass til skruing hjemme frister det litt med noe sånt om det faktisk funker. Bruker slik på vannscooteren. Anbefaler å bruke luftkompressor itillegg for å få fortgang. Det bruke ikke jeg, og det tok utrolig lang tid å pumpe opp all oljen 😀 laffe reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 22:18 Skrevet Tirsdag kl. 22:18 Hvis du har luftkompressor så hadde jeg gått for en sånn: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-trykkluftdrevet-2000031634 Funker ganske bra til å suge opp ting og tang her og der, bare ta av bremsenippeladapteren i enden. laffe reagerte på dette 1
laffe Skrevet Tirsdag kl. 22:41 Skrevet Tirsdag kl. 22:41 27 minutter siden, e7040d skrev: Bruker slik på vannscooteren. Anbefaler å bruke luftkompressor itillegg for å få fortgang. Det bruke ikke jeg, og det tok utrolig lang tid å pumpe opp all oljen 😀 Litt nysgjerrig på hva lang tid er - kan fort tåle litt tid med å se på snøen smelte for å slippe kjøre bilen opp på bukker for å drive på under bilen vinterstid😅
Fredrik 90 Skrevet i går, 09:41 Skrevet i går, 09:41 11 timer siden, laffe skrev: Noen som har noen erfaringer med bruk av manuelle oljesugere til oljeskift? Feks som denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Med litt begrenset plass til skruing hjemme frister det litt med noe sånt om det faktisk funker. Har brukt en sånn på båtmotoren i alle år, fungerer helt greit så lenge man har kjørt motor varm og har litt tålmodighet. På bil vil jeg mene det beste alltid er tappe olja ut av tappepluggen for å få med mest mulig grums og avleiringer. laffe og Kvasi reagerte på dette 2
Otis Skrevet i går, 09:52 Skrevet i går, 09:52 @laffe Du kan få låne min manuelle suger, om du vil det. For å se hvor sakte det går. laffe reagerte på dette 1
laffe Skrevet i går, 10:32 Skrevet i går, 10:32 39 minutter siden, Otis skrev: @laffe Du kan få låne min manuelle suger, om du vil det. For å se hvor sakte det går. Hehe - jeg tror jeg leser mellom linjene her at det ikke går så veldig fort
Otis Skrevet i går, 11:03 Skrevet i går, 11:03 Nja, om oljen er varm, så går det ikke sååå sakte, men jeg har jo manuell suger. Automatisert suger kan du jo sette i gang, så bare la den stå der. laffe reagerte på dette 1
ehaugsnes Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Om jeg hadde fått innkalling av x5’n, hadde jeg nok bare svart med et bilde, og «er dere sikker? Denne bilen har pr nå 3-4cm fjøringsvei, gammel 6hp kasse og uforutsigbare dørhandtak. Hva med denne (bilde av hiacen) som har konstant 4x4, stort varerom som rommer soldater og ammunisjon, manuell girkasse og 2 batterier 🥰 gir gjerne fra meg en hiace for og hjelpe til altså, sjangsen er jo stor for at jeg bare kan hente den tilbake etter krigen er ferdig og😂 Tony Soprano, fupsaker, laffe og 8 andre reagerte på dette 4 7
Fredrik 90 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Er det bare meg eller er det helt slutt på drivstoff kort med gode rabatter nå? Jeg har vært godt fornøyd med Privat 365 fra Danske bank, var jo oppi over krona i rabatt på literprisen. Men dette kortet har de sluttet med og jeg finner egentlig ikke noe fullgodt alternativ, ikke noe som er i nærheten en gang for å være ærlig..
tennbrikket Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 6 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Er det bare meg eller er det helt slutt på drivstoff kort med gode rabatter nå? Jeg har vært godt fornøyd med Privat 365 fra Danske bank, var jo oppi over krona i rabatt på literprisen. Men dette kortet har de sluttet med og jeg finner egentlig ikke noe fullgodt alternativ, ikke noe som er i nærheten en gang for å være ærlig.. Byttet bank i går og drøftet dette med min nye rådgiver. Praten om dette hadde gått på kontoret. Problemet er vel at alle som hadde disse kortene faktisk betalte regningene sine. Han trodde at stort sett det kun var typ esso og circle K med sine egne kort som kom til å tilby noe særlig. Fredrik 90 reagerte på dette 1
Emilsen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Generelt sett så har vel fordeler på nærmest alle kredittkort blitt kuttet hardt i det siste. Det er jo så mye snakk om at kredittkortgjeld i USA har økt helt enormt de siste par årene, men vi har kanskje vært flinkere på denne siden av dammen med å betale på kortene. Det skal og sies at de fleste som bruker disse kortene aktivt pga fordelene er flinke til å betale regningen på forfallsdato. Fredrik 90 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det finnes ikke gratis penger, så ens avslag må sponses av noen andre i neste ledd. De fleste har nok fått et litt mer bevisst forhold til personlig økonomi de siste 3-4 årene og det er jo ikke så rart når alle de tingene man må ha har gått opp i pris. Både boliglån/leie, strøm, mat og drivstoff. Folk har jo begynt å handle mat på flere butikker for å spare penger, utypisk norsk. Samme skjer med sånne rabattkort. Andelen som bruker det for å få rabatt og betale på frist øker og antall "late" brukere som ikke betaler i tide og dermed sponser avslagene ved å betale renter og gebyrer minker. Bankene blir da typisk mer opptatt av å dra penger ut av folk på rentedifferansen ved større lån i stedet og slik type rabattprodukt som har fått en negativ trend og gått mer i minus blir dumpet. mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå