Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Kvasi skrev:

Noen som kjenner til Dan-Jarle Halland som, såvidt jeg vet bor i Kristiansand?
Han driver å svindler folk, inkl meg, på finn og fortjener en påminnelse om at sånt ikke er greit.

Prøv "svindlere i Norges land" på Facebook. Der er det mye rart som dukker opp. Kanskje han ligger der. 

Skrevet

Grubler fælt på import av denne

https://www.blocket.se/annons/varmland/bmw_530_d_xdrive_touring_innovation_20_panorama/1002113561

Regga sent i 22, men er vel en 23 modell?

Er her noen som har stålkontroll, eller kjenner noen som har stålkontroll på avgifter? 

Får forskjellige tall på co2 og egenvekt fra svensk vognkort, norsk vognkort og rød boka til Statens vegvesen. Burde vel gå ut ifra rødboka til statens vegvesen? 

Ved alternativ beregning ser det ut til og vere litt og hente, p.g.a km.stand.. Men skal man da bruke nybilpris osv. Fra 22 modell eller 23 modell? Mtp. At den er 23 modell på papiret, men regga i 22. 

Setter stor pris på hjelp her. Bilen har gått altfor langt, men synes fargekombo er flott, og det finnes jo ikke greit utstyrte lci 530d for salg i Norge 

Er det kun 2 år nybilgaranti fra Bmw, så denne er uten garanti?

Skrevet

@Skulebollen Bilen er produsert 28. september 2022 (G3x skifter årsmodell måned 07) og er derfor en 2023. Bilen har også P (=2023) som nr. 10 i VIN som verifiserer og bekrefter dette. Ja, det er kun to års fabrikkgaranti fra BMW som gjelder world wide. På norsksolgte biler er de tre påfølgende årene en norsk garanti som kun kan benyttes i Norge. Hva gjelder nybilpris, blir det vel riktig at du benytter 2022 prislisten. 

Skrevet

Såvidt jeg kan se er den billigere ved alternativ beregning, men når man legger inn nåværende bruktpris, så kan man huke av utstyr, og plutselig er nåværende bruktpris langt høyere enn nypris 🤔 

Skulle gjerne snakket med noen som driver med dette 🤔 Det er allerede altfor dyrt og betale 700k for en ok utstyrt g31 uten garanti gått 112000. Så bør helst ha stålkontroll på prisen før evt. Handel 😅

Skrevet

Det er iallfall opplysningene i det utenlandske vognkortet de benytter når de beregner avgiften. Nå har ikke jeg importert så ny bil som dette før, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være forskjell fra en litt eldre bil. 

700k er vel i utgangspunktet ikke så galt for en 23 modell selv om den har gått litt. Det ligger jo 23 modeller av 520d på Finn.no som de skal ha nærmere 900K for, riktig nok gått mye mindre men likevel…520d liksom 😅

Skrevet

Men opplysninger fra det utenlandske vognkortet er kanskje ikke samme som ligger inne på Blocket i annonsen 🤔? Rart det skal vere forskjell fra land til land. Skal man bruke opplysningene i fra blocket kommer den på vertfall 750 om jeg husker riktig

Skrevet
58 minutter siden, Skulebollen skrev:

Men opplysninger fra det utenlandske vognkortet er kanskje ikke samme som ligger inne på Blocket i annonsen 🤔? Rart det skal vere forskjell fra land til land. Skal man bruke opplysningene i fra blocket kommer den på vertfall 750 om jeg husker riktig

Jeg er usikker på hvordan Blocket.se praktiserer det. Men du kan legge inn skiltnummer her, dette er opplysningene som også står i vognkortet. Er det samme som statens vegvesen i Norge.

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Skrevet
13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er usikker på hvordan Blocket.se praktiserer det. Men du kan legge inn skiltnummer her, dette er opplysningene som også står i vognkortet. Er det samme som statens vegvesen i Norge.

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Her står det at egenvekt er 2160 kg. Og co2 blandet er 167g. 

Rødboka til statens vegvesen sier 1820kg egenvekt og co2 på 143. 

Dette tilsvarer nesten 150k i kalkulatoren. Egenvekt på 2160kg står det ikke i norsk vognkort på en 530d, derfor skulle jeg hatt konkret info på dette fra noen som driver med det🤔

Det skiller godt over 100.000 her.. Så greit og få det riktig😅

Skrevet
34 minutter siden, Skulebollen skrev:

Her står det at egenvekt er 2160 kg. Og co2 blandet er 167g. 

Rødboka til statens vegvesen sier 1820kg egenvekt og co2 på 143. 

Dette tilsvarer nesten 150k i kalkulatoren. Egenvekt på 2160kg står det ikke i norsk vognkort på en 530d, derfor skulle jeg hatt konkret info på dette fra noen som driver med det🤔

Det skiller godt over 100.000 her.. Så greit og få det riktig😅

Men den norske 530en du har sjekka, er det en 23 modell? Hvis ikke så kan det være så enkelt at 23 modellen er tyngre fordi det er en mild hybrid? 

De tallene jeg brukte når jeg kikket etter en sånn bil var en egenvekt på ca 2100 tonn og ett CO2 utslipp på rundt 160-170 g per km (avhengig av utstyr og hjul). Jeg er ikke så sikker på om rødboka stemmer, jeg har aldri brukt den. Kun tatt ut tallene jeg får på regnummeret (eller vognkort) på bilen, og det har som regel stemt bra med avgiftsberegningen. 

Det er ikke så mange som driver med dette, særlig ikke nå lenger som import stort sett ikke lønner seg. Man kan jo ta kontrakt med ett firma som driver med dette, men om de ønsker å drive rådgivende tjenester for noen som ikke skal importere bil via dem er jeg usikker på. 

Skrevet (endret)
15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

https://www.finn.no/mobility/item/391243856

Samme motor ( jada, 21 mod. ) men vekt bør vere lik. Står med 1925kg ( uten fører )

Co2 157g vs 167 i sverige og 2160kg. Utgjør mye i avgifter 

Jeg hadde en jeg brukte tidligere som tok en gitt sum for formidling osv. Men han har dessverre sluttet. 

Endret av Skulebollen
Skrevet

@Skulebollen ser det står litt på de svenske siden om at de oppgir faktisk vekt - så vekt er med fører, alt ekstra utstyr, full tank etc. slik jeg forstår det. Avviker vel litt fra den norske modellen? Men hva som legges til grunn ved avgifts kalkulasjon vet jeg ikke. Går kanskje an å spørre både skatteetaten og vegvesenet om dette? Engangsavgiften kalkuleres vel etter visning hos vegvesen så antar det er dataen vegvesenet bruker i kjøretøydataen som legges til grunn for avgiften og ikke de svenske dataene.

Skrevet

@Skulebollen Jeg måtte faktisk google "rødboka" for det hadde jeg ikke hørt om. Du skriver "Rødboka til SVV" i dine innlegg, så jeg trodde nesten at det var noe regelverk/oppslagsdatabase SVV hadde, men det er jo bare et AS som selger bildata. Sånn sett ville jeg heller stolt på den svenske linken, som skal ha faktiske vognkortopplysninger registrert på bilen i Sverige (tilsvarende det vi har på SVV her hos oss). Vil tro disse trumfer 3. parts oppslag fra privatselskap når bilen allerede har blitt registrert med gitte vekter i et annet land.

Skrevet
8 timer siden, Skulebollen skrev:

https://www.finn.no/mobility/item/391243856

Samme motor ( jada, 21 mod. ) men vekt bør vere lik. Står med 1925kg ( uten fører )

Co2 157g vs 167 i sverige og 2160kg. Utgjør mye i avgifter 

Jeg hadde en jeg brukte tidligere som tok en gitt sum for formidling osv. Men han har dessverre sluttet. 

Da er det ikke rart at du ikke får riktige opplysninger. Du kan ikke basere tall ifra en 2021 modell som for det første ser ut til å være dårligere utstyrt. Den har heller ikke M-Sport noe som kan påvirke co2 utslipp, hver enkelt bil har sitt eget oppgitte CO2 utslipp på den nye WLTP standarden. Før 2020 på NEDC så oppga BMW ett CO2 utslipp for en modell så gjaldt det for alle utgaver av f eks en G30 530d.

Men for det andre så er ikke 21 modellen en mild hybrid, noe som selvsagt påvirker vekten positivt. Prøv med tallene på BU41438 i stede, dette er en 23 mod 530d xDrive som ble bruktimportert i 2024.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...