Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

@Ingvaldsen Joda, den gikk gjennom PKK også, men jeg liker å ha det ganske oem. 

Hadde planer om å rense dpf snart, men nå er det vel kanskje et nytt brukt som skal til.

Skrevet
17 minutter siden, Otis skrev:

@Ingvaldsen Joda, den gikk gjennom PKK også, men jeg liker å ha det ganske oem. 

Hadde planer om å rense dpf snart, men nå er det vel kanskje et nytt brukt som skal til.

en tur på autbahn så er nok eksosen ganske ren etterpå

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Sot i eksostuppene på min e70 med m57n2. Er det sprukket DPF?  Bare få tak i et nytt/brukt?

Eller kan det være noe annet?

@540is

Fare for at noe har skjedd inni DPF da ja. Så lenge det bare er en sprekk/liten nedsmeltning og mottrykket holder seg innenfor parametere så er det vel bare å kjøre, men faren er jo om biter løsner og skaper blokkering . Prøv å se inni det med et endoskop?

Hadde du problemer siden du tok den DPF rensen her tidligere ?

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Skal faktisk dit i sommer, så vi får se.

ta første skikkelige draget til 200++ når det er mørkt, så skal du få se gnistskure står ut av eksosen.

Skrevet
6 timer siden, 540is skrev:

Fare for at noe har skjedd inni DPF da ja. Så lenge det bare er en sprekk/liten nedsmeltning og mottrykket holder seg innenfor parametere så er det vel bare å kjøre, men faren er jo om biter løsner og skaper blokkering . Prøv å se inni det med et endoskop?

Hadde du problemer siden du tok den DPF rensen her tidligere ?

Bilen har gått 282kkm med originalt DPF. Så jeg har lagt merke til at mottrykk begynner å bli litt høyt. Rensen er ikke utført enda. Jeg bare la merke til sot her om dagen, inni eksos. Det har vært rent tidligere. 

Skrevet
6 timer siden, Ingvaldsen skrev:

ta første skikkelige draget til 200++ når det er mørkt, så skal du få se gnistskure står ut av eksosen.

Om DPF er begynt å sprekke og den sprekker mer på tur, så blir det kjipt og kanskje dyrere enn nå.

Skrevet
6 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Alternativet som kanskje er hakket mer lovlig er å henge på en skikkelig tung henger og finne seg noen motbakker og klemme til.

Skrevet

Jeg kjører titt og ofte med henger på, pga snøscooter kjøring. Så bilen går absolutt med henger og møter belastning ofte. Spesielt når jeg kjører opp til Storlien fra Trondheim.

Men er det noe annet som kan sørge for sot i eksos enn sprukket DPF?

Mener ikke selv at det er noe alarmerende oljeforbruk hvertfall. Manglet kanskje 0,5-1 liter på 10kkm ved sist oljeskift. Innsuget har sett normalt ut hele tiden, mtp oljemengde.

Skrevet

Ligger på ca samme oljeforbruk på min M57TU. BMW har vel beregnet at DPF skal leve rundt 200k km, derav "serviceintervallet" på 200k km der man får en skummel melding i idrive om at man bør bytte DPF, uavhengig av faktisk tilstand. Du nærmer deg 300k km og sånn sett er det jo ikke utenkelig at det har begynt å miste litt av effektiviteten sin og kanskje holder på å bli defekt.

Skrevet

DPF kan jo ikke slippe gjennom sot når det blir tett. Da må det evt ha sprukket og dermed slipper sot gjennom.

Så det MÅ jo være sprukket.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å la proporsjonene på nye Volvo ES90 ligge… Skikkelig lekkerbisken dette 😂 Og man lurer på hvorfor amerikanske og europeiske premiumkunder ikke vil ha elbiler?

IMG_3690.thumb.jpeg.01d0704f61851286e9a675a3b10ae3c1.jpeg

IMG_3692.thumb.jpeg.35576e52273bf67c1d1c87182b5044b5.jpeg

Enda bedre (eller verre for Volvo) blir det når fossilversjonen av mer eller mindre samme bil, bedre kjent som Volvo S90 står side om side på showroom gulvet 👍 Straks 10 år gammel modell og nettopp facelifta, er litt bedre proporsjoner på denne.

IMG_3687.thumb.jpeg.f259059034d9236d14c5f7a97a35427d.jpeg

IMG_3688.thumb.jpeg.cb566572dd287f3a507b8e06f5fb16a6.jpeg

Skrevet
56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg klarer ikke helt å la proporsjonene på nye Volvo ES90 ligge… Skikkelig lekkerbisken dette 😂 Og man lurer på hvorfor amerikanske og europeiske premiumkunder ikke vil ha elbiler?

Jeg føler bilprodusentene nå om dagen har havnet i en eller annen såpeboblefetisj der det er en umettelig apetitt etter å jage skrytetall for forbruk og luftmotstand. Som følge av det ender vi opp med biler som ES90, G60 5-serie og EQE/EQS. Jeg tror 9,8/10 kunder driter i om gjennomsnittsforbruket er 0,51 l/mil eller 0,53 l/mil eller om den elektriske rekkevidden er 380 km eller 430 km. Dessverre går BMW nå vekk fra å ha like biler med forskjellige drivlinjer (G26 4-serie vs. i4) til å ha E-klasse/EQE og S90/ES90-bastards i form av G50 3-serie og NA0 i3.

Det er sannelig ikke mye balsam for øynene dette her.. :blink:
Skjermbilde2025-04-18kl_16_11_53.thumb.png.88330e1e8f1f36a25ea02dd975f2bfc8.png

Skrevet

Satt å så gjennom noen lagrede Finn-annonser og det slo meg:

Når så du sist en sedan med bakrutevisker? Personlig har jeg aldri savnet bakrutevisker på de sedanene jeg har eid. 

663e9cdf-fd7b-4c25-9c61-2010d2b2d053.jpg

4ea7c0d1-b529-4d18-b248-006303043412.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...