Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

@Fredrik

Er det Peugeot 2008 eller lignende?

Lukter fransk drivlinje utifra tallene ihvertfall.

Biler med liten bensinmotor er jo nesten borte fra det norske markedet nå.

Egentlig synd da det ville passet veldig mange sitt bruksmønster.

Har selv en 1,5 3syl og 8-trinns i min F20 og det er godt nok til og fra jobb.

At den vibrerer litt mye er eneste ankepunkt. 

Endret av Lars89
Skrevet
2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nå tilhører jeg etter sigende kategorien "folk uten evne til å velge selv" og "saueflokken", men kan man med hånden på hjertet virkelig si at den norske bilparken var såå fryktelig mye mer spennende med et flust av 318d, 520d, E220CDI osv.? Man sier det jo selv - markedet for virkelig dyre og entusiastpregede biler har skutt i været, noe som understøttes av registreringstallene for 911/M2/M4 osv. over her. Som oftest har ikke kjøperne av rene entusiastpregede biler erstattet disse med en elbil, men det er heller eierne av biler som 318d, 520d, 530d etc. som nå går for en bil tilsvarende i4 M50.

Likheten i bilparken om dagen skyldes naturligvis at Tesla (som er norges mest solgte bil) har fire bilmodeller som er 95% like i designet. Da hjelper det heller ikke på at du kun kan velge mellom tre-fire-fem forskjellige farger..

Du har jo M550d, 545i og mye annet fossilt så du er jo enn av "oss". Videre så vil jeg ikke kategorisere en BMW i4 som noen "saueflokk" bil, da tenker jeg heller på de bilene som topper registrerings statistikken. Så ikke misforstå 😀

Jeg er enig i at det er svært positivt at det selges mye bra og dyre biler i entusiast kategorien. Men det hadde vært hyggelig med påfyll av de helt vanlige bilene også, bare med kraftig motorisering. Ikke alle kan ha råd til en brukt M3, men for veldig mange så vil en brukt M340i være vel så god. Videre så får man jo ett veldig usunt forhold på bruktmarkedet når 10 år gamle 335d skal selges for det samme som en ny elektrisk familiebil. For det er jo noe stein hakke galt når en 2018 regga, altså 7 år gammel G31 530d skal koste nesten det samme som en ny i4 M50.

24 minutter siden, Fredrik skrev:

Long time no see. Jeg har kjøpt en helt ny bensinbil. 1280 Kg. 130 HK/230 Nm. 8-trinns automat. Den er ikke hurtig etter dagens standard, men vekten er som en relativt sportslig 80-talls bil og den går også som en. Det er bra nok for meg. Ganske artig lydbilde er det også med tre sylindre og sportsauspuff med to fungerende rør ut bak. Jeg liker virkelig designet på bilen som er litt spesielt, men har klare historiske linjer. Bilen er europeisk :)

Du har hatt en liten pause ja, jeg var i ferd med å etterlyse deg her om dagen 😅

Hmm, tresylindret bensin motor på 130 hester? 1280 kg🤔 Det høres veldig fransk ut, jeg tror vi skal til Peugeot eller Citroën. Jeg tipper Citroën C4 1,2 PureTech😅

Skrevet (endret)
På 15.2.2025 den 12.58, BrokeBoi skrev:

@papertiger Har hørt mye positivt om Auto Skade på Lørenskog og tenker å høre med dem om hva dette vil koste veldig snart. Har også hørt at de er blant de dyrere karosseriverkstedene, så det er greit å vite hva folk sånn ca betaler for denne type arbeid.

Jeg betalte 11 000 kr for lakkering av panser på en i4 i Oktober. Hele panseret måtte slipes ned etter en mislykket stein sprang reperasjon  hos en kjent detailer i Oslo området. 

Endret av Morten B
Skrevet
57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hmm, tresylindret bensin motor på 130 hester? 1280 kg🤔 Det høres veldig fransk ut, jeg tror vi skal til Peugeot eller Citroën. Jeg tipper Citroën C4 1,2 PureTech😅

Ja, det er en 2024 C4 PureTech 130. Jeg liker jo franske biler så valget er egentlig ikke overraskende, men litt overrasket over at jeg faktisk kjøpte bilen er jeg allikevel. Bensinbil i disse dager (også i Danmark) er jo som å banne i kirken. Det gikk en djevel i meg og jeg tenkte at det var nå eller aldri hvis jeg igjen skulle ha en helt ny ren bensinbil (altså ikke elbil eller hybrid). Disse forsvinner jo som dugg for solen hos forhandlerne (også i Danmark). 

Det blir selvfølgelig litt dyrt med drivstoffet, men når dette er nevnt er bilen ganske økonomisk å kjøre. Det hjelper at gearkassen (Aisin) har mange gear i kombinasjon med en temmelig flat momentkurve på motoren. Over 200 Nm mellom 1300-4500 rpm. Dette gjør at turtallet f.eks kun er 2100 rpm i 130 Km/t i 8-gear. Topphastigheten er ellers 200 Km/t (3600 rpm i 8-gear). Gearkassen har et sportsprogram som gjør gearingen mer aggressiv, men generelt liker jeg det alminnelige programmet best. Man kan også geare manuelt med hendler bak rattet, men det føler jeg ikke behov for å gjøre.

Bilen er ganske komfortorientert med en form for hydrauliske støtdempere. Man føler tydelig at man flyter over noe spesielt med litt last i bilen. Bilen har ikke et sportslig understel i dagens forstand, men i relasjon til hvordan relativt sportslige biler var på 80-tallet minner oppsettet og fartsressursene på bilen mye om datidens sportslige biler og det liker jeg. Jeg tenker i retning av f.eks Porsche 924 som jeg hadde i perioden 1986-1988.

Jeg er ellers klar over hva jeg må passe på med vedr. motoren som har en tannrem som går i oljebad. Oljeskift minst hver 10000 Km (eller minst 1 gang årlig) og bytte av rem samt inspeksjon av oljesumpen for gummirester hvert 4-5 år (eller maksimalt 100000 Km tror jeg det er). Det er en fantastisk fin motor, men løsningen med en tannrem som går i oljebad er dessverre ikke det mest holdbare.

Ellers er jeg veldig glad for bilen og tenker at for meg var det helt riktig nå å velge en slik bil. Bilen var ikke dyrere i innkjøp enn at jeg kan bruke noen ekstra kroner på drivstoff og service uten å reflektere over dette. Bilen kjører og oppleves som veldig mye bil for pengene i min verden. Selvfølgelig hadde det vært mer kult om den var en BMW eller Porsche, men slikt er økonomisk totalt uforsvarlig i Danmark hvis man skal kjøpe bilen (noe jeg helt klart vil). Leasing er en annen historie, men det vil jeg ikke.

Skrevet
2 hours ago, Morten B said:

Jeg betalte 11 000 kr for lakkering av panser på en i4 i Oktober. Hele panseret måtte slipes ned etter en mislykket stein sprang reparasjon hos en kjent detailer i Oslo området. 

Hvilket verksted benyttet du her? Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at jeg skal ha ppf på panseret etter utbedring nå, for jeg kan ikke drive å betale 11k hvert år for utbedring av steinsprut på bare panseret.

Skrevet

@Fredrik

Hva var årsaken til at du ikke valgte elbil, dette har jo blitt en greie i Danmark også nå ser jeg (ca 50% elbil andel av nyregistreringene)?

Ellers så har jeg forstått at leasing er inngangsbilletten til dansker som har ett ønske om å kjøre premiumbil med kraftig motor. Og dette er virkelig noe som har tatt av nede hos dere, fra å være mer eller mindre ikke eksisterende så har man vanlige modeller fra premium produsentene nå veldig ofte kraftig motorisering i Danmark. Ikke så mye rene performance biler, her er vi fortsatt bedre i Norge. Men type M340i, 540d, X3 M40i, Audi SQ5, X5, Cayenner osv samt MYE så kalte Hot Hatcher som vi aldri ser her hjemme. Også fortsatt enormt mye bitte små fillebiler da som Toyota Aygo…selve den danske nasjonalbilen 😅

Svenskene har som nordmenn også kjipet inn på interessante hverdagsbiler. 

Skrevet
38 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Hvilket verksted benyttet du her? Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at jeg skal ha ppf på panseret etter utbedring nå, for jeg kan ikke drive å betale 11k hvert år for utbedring av steinsprut på bare panseret.

Jeg benyttet Auto Skade på Lørenskog etter mange anbefalinger.  Jeg skal også foliere og coate panseret på Asker Autospa første halvdel av April. 

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik

Hva var årsaken til at du ikke valgte elbil, dette har jo blitt en greie i Danmark også nå ser jeg (ca 50% elbil andel av nyregistreringene)?

Ellers så har jeg forstått at leasing er inngangsbilletten til dansker som har ett ønske om å kjøre premiumbil med kraftig motor.

Årsaken er at jeg ganske enkelt synes at elektriske biler er uinspirerende/kjedelige å kjøre. Jeg liker motor/eksoslyd og jeg liker måten en stempelmotor utvikler kraft på (bensin og diesel). Jeg har kjørt bil i ganske nøyaktig 40 år og har egentlig ikke lyst på en forandring til noe helt annet. 

Såvidt jeg husker skrev jeg litt om dette da jeg hadde kjørt en Porsche Taycan Turbo Cross Turismo fra München til Århus. Bilens fartsressurser på Autobahn er av en annen verden og det er også Porsches byggekvalitet og design, men ellers inspirerte bilen ikke bilentusiasten i meg. Den ga ingen vil ha følelse. Alt rundt ladingen av batteriet gidder jeg heller ikke.

Selvfølgelig forstår jeg hvilken vei det går med elektriske biler, men jeg så en mulighet for å utsette dette én gang til før jeg også må kaste inn håndkledet. Det er snart ingen nye biler med stempelmotor å få kjøpt som jeg vil ha og/eller vil bruke penger på (altså som jeg synes at er økonomisk forsvarlig å kjøpe her i Danmark).

Ja, leasing av elektriske biler er populært her i Danmark, men det er latterlig dyrt og jeg tror at mange kun gjør dette fordi de blir revet med uten å tenke seg om. Det å lease f.eks en Mercedes EQB 250+ med små 190 HK koster 6300 NOK i måneden og da får du en bil som klarer 0-100 Km/t på rett under 9 sekunder. Vil du ha noe som river skinnet av pølsen må du opp i EQE 43, men da koster det 18750 NOK pr. måned. Selvfølgelig forutsatt at du vil ha en Mercedes, men en tilsvarende BMW koster nogenlunde det samme.   

Skrevet
54 minutter siden, Fredrik skrev:

Vil du ha noe som river skinnet av pølsen må du opp i EQE 43, men da koster det 18750 NOK pr. måned. Selvfølgelig forutsatt at du vil ha en Mercedes, men en tilsvarende BMW koster nogenlunde det samme.   

Hyggelig å se deg tilbake, Fredrik! Det er rimelig sprøtt at det finnes mennesker som er villig til å betale denne summen for å leie en bil per måned helt uavhengig drivlinje. Holy moly! :blink:

Skrevet
53 minutter siden, sveigis skrev:

Godt å se deg tilbake igjen @Fredrik og gratulerer med ny bil 😊

Tusen takk og det er også veldig hyggelig å være tilbake. Det er mest pga helsemessige årsaker at jeg har holdt en pause, men også praktiske. Huset som vi har hatt i 25 år (da barna vokste opp) er solgt og hele flytteoperasjonen tok litt mer tid enn vi trodde på forhånd. Vi bor nå sånn ca 1 Km i luftlinje fra der vi bodde tidligere (i det samme geografiske området, men i en annen landsby og i et rekkehus denne gangen). Begge barna bor også i området så det er bare deilig som man sier på dansk.

Jeg har såvidt fått med meg at du dessverre også har noen utfordringer om dagen. Jeg håper at dette går fremover og at alt ellers står bra til med deg og dine.

Skrevet
2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hyggelig å se deg tilbake, Fredrik! Det er rimelig sprøtt at det finnes mennesker som er villig til å betale denne summen for å leie en bil per måned helt uavhengig drivlinje. Holy moly! :blink:

Takk og i lige måde. Det er fint å være tilbake. Ja, det er galskap å betale så mye for å leie en bil. Dette er penger man aldri får tilbake. I tillegg skal man betale ca. 175000 NOK i engangs kontantinnskudd (altså for å lease en EQE 43) og disse pengene får man heller ikke tilbake.

En såpass rå pris for å lease en bil er naturligvis drevet av at få har pengene eller tør å kjøpe en slik dyr elektrisk bil. Verditapet er brutalt også for leasingselskapet (eller produsenten). 

Skrevet (endret)
8 timer siden, Fredrik skrev:

Årsaken er at jeg ganske enkelt synes at elektriske biler er uinspirerende/kjedelige å kjøre. Jeg liker motor/eksoslyd og jeg liker måten en stempelmotor utvikler kraft på (bensin og diesel). Jeg har kjørt bil i ganske nøyaktig 40 år og har egentlig ikke lyst på en forandring til noe helt annet. 

Såvidt jeg husker skrev jeg litt om dette da jeg hadde kjørt en Porsche Taycan Turbo Cross Turismo fra München til Århus. Bilens fartsressurser på Autobahn er av en annen verden og det er også Porsches byggekvalitet og design, men ellers inspirerte bilen ikke bilentusiasten i meg. Den ga ingen vil ha følelse. Alt rundt ladingen av batteriet gidder jeg heller ikke.

Selvfølgelig forstår jeg hvilken vei det går med elektriske biler, men jeg så en mulighet for å utsette dette én gang til før jeg også må kaste inn håndkledet. Det er snart ingen nye biler med stempelmotor å få kjøpt som jeg vil ha og/eller vil bruke penger på (altså som jeg synes at er økonomisk forsvarlig å kjøpe her i Danmark).

Ja, leasing av elektriske biler er populært her i Danmark, men det er latterlig dyrt og jeg tror at mange kun gjør dette fordi de blir revet med uten å tenke seg om. Det å lease f.eks en Mercedes EQB 250+ med små 190 HK koster 6300 NOK i måneden og da får du en bil som klarer 0-100 Km/t på rett under 9 sekunder. Vil du ha noe som river skinnet av pølsen må du opp i EQE 43, men da koster det 18750 NOK pr. måned. Selvfølgelig forutsatt at du vil ha en Mercedes, men en tilsvarende BMW koster nogenlunde det samme.   

Jeg synes det er en ærlig sak og fornuftig at man velger en bil ut i fra hva man har lyst til og ikke hva man føler man bør gjøre. Og som deg så synes jeg elbiler er kjedelige og rett og slett triste å kjøre, jeg har i så mange år prøvd å legge godviljen til for å like elbiler. Men jeg klarer det bare ikke, det er helt umulig for meg å klare å like disse bilene…det er hvitevarer som Jeremy Clarkson sa det. Nå har jeg testet Taycan 4S, i5 M60, i4 M50 og flere andre artige elbiler, og de er artige…men det er alltid den tanken om at fossilutgaven er mye mer artig og inspirerende å kjøre. Det gir meg ingen verdens ting å kjøre en Taycan annet enn at den kjører bra og går godt… En Panamera er en fest i forhold, den får pulsen til å øke, den motiverer deg til å tømme ett par gir bare for å kjenne akselerasjonen kombinert med lyden den avgir. 

Også er det jo det momentet at jeg føler dette er en teknologi som blir presset på oss. Jeg vil velge selv hva som er best for meg og mitt behov, og prøver noen å presse noe på meg så tar jeg enda større avstand. Og jeg er sta, jeg legger nå opp en økonomisk strategi for å muliggjøre kjøp av skikkelig fossil bruksbil også i fremtiden. Jeg vet at det kommer til å bli dyrt, enten det blir bensin, diesel eller ladbar hybrid. Hver gang jeg ser trynet til lederen i Elbilforeningen,  Christina Bu eller hennes giftige utspill om elbilens fortreffelighet så er det enda mer bensin på mitt bål. Jo flere som sier til meg at "du har nok snart ikke noe valg skal du se", jo mer går det en faen i meg. Hilsen sint mann på 35 år som stemmer blått, spiser rødt kjøtt, kjører fossil BMW og verdsetter individets frihet.

Endret av Fredrik 90
Skrevet
På 16.2.2025 den 10.16, Lars89 skrev:

Har selv en 1,5 3syl og 8-trinns i min F20 og det er godt nok til og fra jobb.

At den vibrerer litt mye er eneste ankepunkt. 

Jeg har kjøpt en 2024 Citroën C4 1,2 PureTech EAT8. Altså ikke helt ulik din drivlinje. Motoren er litt mindre og yter litt mindre, men C4 er en ganske lett bil så jeg er tilfreds med hvordan bilen går. Jeg var skeptisk til å igjen kun ha tre sylindre (har tidligere hatt en VW Up), men PSA's motor (i dag Stellantis) er en mye mer harmonisk konstruksjon. Kun over ca. 5000 rpm er tre sylinder duringen litt påtrengende. Med automat er det sjelden at motoren kommer så langt opp i registeret.

Skrevet

Velkommen tilbake @Fredrik du har vært savnet, er ikke mer enn et par dager siden jeg tenkte at det var lenge siden vi hadde hørt fra Danmark.

Å flytte tar alltid lenger tid en man hadde tenkt spesielt hvis man har bodd der i mange år og flytter til noe mindre. Man finner så mye skrot i skapene som man hadde glemt at man hadde. Eller så kan man gjøre som en bekjent av meg. 3. gang han flyttet og begynte og lempe på de uåpnede flytteeskene fra forrige flytting så gikk de rett i kontaineren.

Jeg måtte nesten sjekke ut hva slags bil du har kjøpt deg. I Norge selges det nesten ikke Citroën personbiler lenger. virker som det er mest varebiler. Men når jeg sjekket ut den norske hjemmesiden deres så fant jeg ut at den bilen du har kjøpt får man ikke tak i i Norge. Skal man ha Citroën personbil så er det kun elektrisk. Ellers så er det jo ikke noen bombe at du holder deg til fransk og den C4en du har handlet er nok ikke det værste man kan få tak i. Det jeg ble mest skuffet over på den norske hjemmesiden er at de ikke oppgir vekten på bilene, var nyskjerrig på hvor mye C4 legger på seg med batteriene men det var umulig å finne ut. Vekten er jo et av de største ankepunktene på moderne batteribiler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...