Dusy Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 11 minutes ago, Skulebollen said: Det jeg aldri har skjønt, hvorfor ikke kjøpe nyere brukt, med flere år nybilgaranti Istedenfor og kjøpe splitter nytt og ta ett stort verditap? Godt poeng! Hadde jeg hatt såpass romslig økonomi hadde det jo vært deilig å kunne specce en bil helt som man vil etter egen smak og preferanser. Men nye biler i dag er såpass godt utstyrte at det ikke er så viktig. Tror nok jeg aldri kommer til å kjøpe en ny bil, da brukt markedet, særlig for elbiler, er et godt sted for oss som ikke er så nøye på at det må være helt nytt. Skulebollen og Marius2002 reagerte på dette 2
Rune-K Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 15 minutter siden, Skulebollen skrev: Det jeg aldri har skjønt, hvorfor ikke kjøpe nyere brukt, med flere år nybilgaranti Istedenfor og kjøpe splitter nytt og ta ett stort verditap? Det er jo ikke alle biler som har like stort verditap heller. Når jeg kjøpte Z4en så var det aldri i mine tanker å kjøpe ny men når det bare skilte 100/150 000 på en ny kontra en som var et par år gammel så var det ikke noe poeng å kjøpe brukt. Fredrik og Marius2002 reagerte på dette 2
GtiGtr Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden bimmer.work : Data for WBA11CH05MCF60981 WBA11EY04R9S23568 Nokon som ser om dette er en 2020 eller 2021? Står jo ikkje årsmodeller på BMW i "rødboken" Skulle hatt kode i VIN-nr som dei fleste andre. Er det en enkel måte å finne ut slikt på? Produsert 28/9-2020 iflg linken øverst
Saltkjelen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 6 minutter siden, GtiGtr skrev: bimmer.work : Data for WBA11CH05MCF60981 WBA11EY04R9S23568 Nokon som ser om dette er en 2020 eller 2021? Står jo ikkje årsmodeller på BMW i "rødboken" Skulle hatt kode i VIN-nr som dei fleste andre. Er det en enkel måte å finne ut slikt på? Produsert 28/9-2020 iflg linken øverst Du linker to forskjellige VIN her. Begge bilene har utstyrskode 993 model year code in VIN. WBA11CH05MCF60981 = M som nr 10 = 2021 WBA11EY04R9S23568 = R som nr 10 = 2024 StigJ, uglefossen og GtiGtr reagerte på dette 3
GtiGtr Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 8 minutter siden, Saltkjelen skrev: Du linker to forskjellige VIN her. Begge bilene har utstyrskode 993 model year code in VIN. WBA11CH05MCF60981 = M som nr 10 = 2021 WBA11EY04R9S23568 = R som nr 10 = 2024 Takk! Var WBA11CH05MCF60981 som var det riktige. Rart det ikkje står i rødeboken om det faktisk er på VIN på BMW også. Legger ved bilde fra boken som viser forskjell fra Audi og BMW. Endret 4 timer siden av GtiGtr
Saltkjelen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg får litt telefonkatalogen vibes av denne rødboka, så antar denne ikke er spesielt oppdatert og dagsaktuell på sånne detaljer. GtiGtr og Marius2002 reagerte på dette 2
GtiGtr Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 5 minutter siden, Saltkjelen skrev: Jeg får litt telefonkatalogen vibes av denne rødboka, så antar denne ikke er spesielt oppdatert og dagsaktuell på sånne detaljer. Den burde være det med tanke på kva den kosta og blir sendt ut i oppdatert versjon 3-4 ganger i året 😛 Endret 4 timer siden av GtiGtr Marius2002 reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 17 minutter siden, GtiGtr skrev: Den burde være det med tanke på kva den kosta og blir sendt ut i oppdatert versjon 3-4 ganger i året 😛 Det endrer fortsatt ikke tankesettet. Det der ser skikkelig telefonkatalogsk ut. Merkelig at denne ikke sendes digitalt eller er laget i en eller annen form i et digitalt oppslagsverk bak betalingsmur i stedet. 😅 BMW har uansett det samme systemet, noe de startet med på 2010-tallet en gang. Min 2015 M550d har utstyrskode 993 og nr. 10 i VIN som årsmodell. GtiGtr reagerte på dette 1
GtiGtr Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 14 minutter siden, Saltkjelen skrev: Det endrer fortsatt ikke tankesettet. Det der ser skikkelig telefonkatalogsk ut. Merkelig at denne ikke sendes digitalt eller er laget i en eller annen form i et digitalt oppslagsverk bak betalingsmur i stedet. 😅 BMW har uansett det samme systemet, noe de startet med på 2010-tallet en gang. Min 2015 M550d har utstyrskode 993 og nr. 10 i VIN som årsmodell. Får den digitalt også, men til høgare kost (av alle ting). Vi har sagt den opp, så har ikkje nyare bok en 2022 😛 Uansett, tusen takk for rask hjelp, nesten raskare enn å bla opp i katalogen 😛 Saltkjelen reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 hour ago, Skulebollen said: Det jeg aldri har skjønt, hvorfor ikke kjøpe nyere brukt, med flere år nybilgaranti Istedenfor og kjøpe splitter nytt og ta ett stort verditap? Verditapet finner man først ut av når man skal selge bilen. Å bytte bil etter 1-2 år, enten fordi man er lei eller ønsker å prøve noe nytt er et fenomen man ser oftere på bimmers enn f.eks. blant kollegaer på en "vanlig arbeidsplass" med gjennomsnittlig bilinteresse. Det er ikke så uvanlig å ha en bil lenge. Verditap smurt utover 5-10 år blir, per år, en god del lavere enn det er det 1. eller 2. året av eierskapet for en ny bil. Fordelen med helt nytt er at du kan som regel budsjettere med et fast beløp til service og lån de første fem åra og slippe å tenke så mye mer på det. Det er mange ting man kan synes er enkelt og innlysende når man først har kunnskap/utstyr og ikke minst ens egen "gratis tid" til å holde på med noe. Ikke undervurder hvor mye/lite tid mange ønsker å bruke på bil og bare kjøpe for å bli ferdig i noen år, om økonomien tillater det. Otis reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) @Marius2002 Her i Danmark og i ganske mange andre land også er verditapet for elektriske biler ganske forferdelig. Det gjør leasing populært og det igjen fører til et enda større verditap og selvfølgelig dyrere leasing. Et eksempel er den nye Citroën ë-C3 som er ment som en billig elektrisk bil til primært bykjørsel (en rekkevidde på 326 Km jmf. Citroën). Den koster ca. 280000 NOK å kjøpe ny. Billigste Tesla Model 3 koster til sammenligning ca. 465000 NOK. Leaser man ë-C3 koster den ca 4700 NOK pr. måned og i tillegg kommer en utbetaling på ca. 16000 NOK som man ikke får tilbake. Da kan man kjøre tilsammen 30000 Km over 3 år. Til sammenligning kan man f.eks lease en BMW iX1 eDrive20 til ca. 7800 NOK pr. måned (+ ca. 23000 NOK i utbetaling samt totalt 45000 Km over 3 år). Jeg vil hevde at i denne sammenhengen er ë-C3 en veldig dyr bil å lease selv om selvfølgelig iX1 også er en dyr bil å lease. Eksemplene er ikke unike og vi ser den samme tendensen ellers også. Før nyttår kunne man kjøpe en ny C3 (altså forrige generasjon) med bensinmotor vesentlig billigere enn dagens ë-C3, men dette er ikke lenger mulig. Tilvarende også med f.eks C4. Dette er en stor utfordring for folk med dårlig råd eller andre som ganske enkelt ikke vil betale mye for en bruksbil. Citroën, Peugeot, VW, Skoda etc. har typisk appellert til disse kjøpegruppene, men slik er det ikke lenger samtidig som f.eks VW må stenge fabrikker pga. dårlig salg. Stellantis melder også om dårlige salgstall i Europa. Bilprodusentene forstår selvfølgelig hvor skoen trykker og ber EU om en utsettelse for når den endelige overgangen til elektriske biler skal være (2030). Jeg tenker at dette blir nødvendig selv om f.eks VW melder at enkelte av deres fabrikker nå vil overgå til å produsere militære kjøretøyer som en del av den tyske opprustningen mot russerne. Arbeidsplassene er dermed sannsynligvis reddet, men jeg er temmelig sikker på at de militære kjøretøyene ikke vil bli elektriske og akkurat dette er jo litt interessant. Så er plutselig miljøet mindre viktig for politikerne (krig og miljø blir normalt ikke nevnt i samme åndedrag), men det er allikevel verdt å merke seg at EU var villig til å aksepetere en massiv arbeidsledighet for saken samtidig som Europa oversvømmes av elektriske biler fra Kina. Endret 3 timer siden av Fredrik Marius2002 reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 33 minutter siden, E.C. skrev: Verditapet finner man først ut av når man skal selge bilen. Å bytte bil etter 1-2 år, enten fordi man er lei eller ønsker å prøve noe nytt er et fenomen man ser oftere på bimmers enn f.eks. blant kollegaer på en "vanlig arbeidsplass" med gjennomsnittlig bilinteresse. Det er ikke så uvanlig å ha en bil lenge. Verditap smurt utover 5-10 år blir, per år, en god del lavere enn det er det 1. eller 2. året av eierskapet for en ny bil. Fordelen med helt nytt er at du kan som regel budsjettere med et fast beløp til service og lån de første fem åra og slippe å tenke så mye mer på det. Det er mange ting man kan synes er enkelt og innlysende når man først har kunnskap/utstyr og ikke minst ens egen "gratis tid" til å holde på med noe. Ikke undervurder hvor mye/lite tid mange ønsker å bruke på bil og bare kjøpe for å bli ferdig i noen år, om økonomien tillater det. Det du sier her er jo at grunnet folks ønske om og bruke tid, medfører en enorm kostnad. Regn det om i timer, og ta timelønn. Så er enten folk jævlig late, eller bare driter penger..? Uansett, og kjøpe en 1-2 år gammel bil og sitte på den i 8 år, vs kjøpe en ny bil og sitte på den i 10 år? Og spare seg 100-150k? Endret 3 timer siden av Skulebollen
E.C. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 14 minutes ago, Skulebollen said: Det du sier her er jo at grunnet folks ønske om og bruke tid, medfører en enorm kostnad. Regn det om i timer, og ta timelønn. Så er enten folk jævlig late, eller bare driter penger..? Uansett, og kjøpe en 1-2 år gammel bil og sitte på den i 8 år, vs kjøpe en ny bil og sitte på den i 10 år? Og spare seg 100-150k? Hvordan regner du her da? Nesten ny bil i 8 år vs ny bil i 10 år? Så to år i garantitiden for 50-75k per år du går glipp av. 50k/år er 4000 i måneden, for å ha en splitter ny bil i garantitiden. Høres ikke så ille ut. Marius2002 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 time siden, Dusy skrev: Godt poeng! Hadde jeg hatt såpass romslig økonomi hadde det jo vært deilig å kunne specce en bil helt som man vil etter egen smak og preferanser. Men nye biler i dag er såpass godt utstyrte at det ikke er så viktig. Tror nok jeg aldri kommer til å kjøpe en ny bil, da brukt markedet, særlig for elbiler, er et godt sted for oss som ikke er så nøye på at det må være helt nytt. Jeg har vel innsett at jeg aldri kommer til å oppleve å spekke opp en helt ny bil, litt surt men når ting man har hatt lyst på har vært uoppnåelig og nå når man først har kommet ovenpå økonomisk så er det ikke lenger noe som frister å kjøpe nytt (elbil). Har har fått spekke opp og ta ut tre nye firmabiler i løpet av årene da, selv om det har vært Ford Mondeo og ikke BMW 530d... Men når det gjelder hovedbil så vil jeg likevel påstå at jeg har kommet greit ut av det ved å kjøpe bilen jeg har lyst på men som 1-3 år gammel. Jeg har i tillegg ikke vært redd for å importere bilene så jeg har hatt nok utvalg å velge i sånn at jeg stort sett har funnet bilen slik jeg ville spekket den opp ny. X5en er faktisk den første Norsk solgte bilen jeg har hatt siden 2008 da jeg kjøpte en Norsk solgt E39. Men ved å kjøpe bilene ca 1-3 år gamle for så å kjøre dem i 4-5 år og selge før de har gått 140 000 km så har jeg kommet greit ut av verditapet. Spent på hvordan X5en blir her ettersom det er hybrid, men nå har den vært "gratis" å eie ett år allerede så ting er i endring også her. Også vil sikkert noen si at jeg har jo byttet massevis av biler de siste 5 åra og det stemmer. Men dette har vært biler jeg har kjøpt og brukt for moro skyld, og jeg har tjent gode penger på hver eneste en av dem. Så det blir ikke det samme. 1 time siden, Saltkjelen skrev: Jeg får litt telefonkatalogen vibes av denne rødboka, så antar denne ikke er spesielt oppdatert og dagsaktuell på sånne detaljer. Hehe, man blir nesten litt nostalgisk av dette. Har vel en rødbok liggende en vei men det er sikkert ikke noe nyere enn 2015 eller noe... Trodde folk hadde slutta med denne for lenge siden, er jo Finn.no som bestemmer prisene på brukte biler. 22 minutter siden, Fredrik skrev: Bilprodusentene forstår selvfølgelig hvor skoen trykker og ber EU om en utsettelse for når den endelige overgangen til elektriske biler skal være (2030). Det er 2035 som er det endelige året hvor ICE biler etter sigende skal forbys. Men det har vært store unntak, som f eks forbrenningsmotorer som går på syntetisk drivstoff. Og en hver vanlig forbrenningsmotor kan gå på syntetisk drivstoff, her har man e-fuel og HVO100 som kjøres rett på tanken til en standard ICE bil. Nå vil det nok også etter siste samtaler med bilprodusentene også inkludere ladbare hybrider, noe som i praksis er vanlig ICE biler som kan gå på vanlig bensin og diesel. EU står foreløpig fast på at 2035 er året, men det kan nok også være at det er enkelt å gjøre det i dag når det er behagelige 10 år frem. Nå skal grensemålet for flåteutslipp flyttes fra i år til 2028, noe som ytterligere vil forsinke overgangen til EV i Europa. Så når vi kommer ut i 2028 eller 2030 så er det ikke usannsynlig å tro at man flytter "deadline" til 2040. Selv synes jeg de burde skrote hele greia og samtidig redde millioner av arbeidsplasser samtidig å styrke EU sin konkurranseevne mot Kina. Elbiler vil ikke forsvinne uansett, de kommer til å leve i ren harmoni side om side med veldig effektive og rene ICE biler. Dette tjener alle på, EU har større ting å bekymre seg for enn hva slags biler folk kjører. Fredrik og Dusy reagerte på dette 2
GtiGtr Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 14 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Hehe, man blir nesten litt nostalgisk av dette. Har vel en rødbok liggende en vei men det er sikkert ikke noe nyere enn 2015 eller noe... Trodde folk hadde slutta med denne for lenge siden, er jo Finn.no som bestemmer prisene på brukte biler. Kun brukt til årsmodell-sjekk og utstyrspakker på fremmedmerker her med oss siden eg begynte på bilsalg i 2014 😛 Som du seier så er det jo Finn som styrer prissetting. Sjokkerande mange som tenker dei har "alt utstyr" som egentlig ikkje ana hvilken utstyrspakke dei har, og det kan jo skille endel 10 talls tusen på mange merker når du skal bytte inn bilen. No er det såpass mange andre system for slikt at det er heilt klart avlegs. Men om eg lurer på årsmodell på en Audi f,eks så tar det meg 2 sek å finne det ut i boka, så derfor er den ikkje kasta. Fantastisk med VIN-decoder på BMW , får jo opp alt utstyr! På Nissan f.eks så er det kun forhandler som solgte bilen som får opp utstyrspakken i internsystemet. (Triolink) Endret 2 timer siden av GtiGtr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå