Fredrik 90 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 7 timer siden, Fredrik skrev: @Fredrik 90 Jeg er enig i din observasjon av trafikken på motorveiene i Danmark, men hoveårsaken til at trafikken generelt går tregt er for stor trafikk. Ikke ulikt situasjonen i Tyskland. Mye av trafikken er gjennomfart av gods syd-nord og vest-øst (visa versa). Det er også mangel på alternative motorveier når det f.eks skjer ulykker og/eller er store køer. Den kommende nye Femern forbindelsen mellom Rødby i Danmark og Puttgarten i Tyskland vil formodentlig rette opp på dette. En annen ting er som du påpeker veldig blandet trafikk med alt fra endeløse kolonner med vogntog til en enorm mengde med små pendlerbiler med svake motorer (f.eks VW Up). I tillegg kommer elektriske biler der mange velger en økonomisk kjørestil for virkelig å poengtere miljøaspektet. Det er klart at dette skaper frustrasjoner og mange viser en dertil aggressiv kjørestil der de holder for kort avstand til bilen foran. Dette igjen skaper mange ulykker og forsikringspremiene for enkelte bilmodeller har nærmest eksplodert. Det går nesten ikke en dag uten at en av motorveiene er sperret pga av store ulykker som politiet forklarer med at det er holdt for kort avstand. Legg til ordentlig vintervær som i år og situasjonen er temmelig kaotisk. Jeg kjører jo en del igjennom Danmark i løpet av ett år, da hovedsakelig E45 og det er som du sier blitt ganske ille ja. Femern forbindelsen vil hjelpe på, samt den massive utbyggingen til seks kjørefelter bla i ditt område. Jeg gleder meg til denne utvidelsen er ferdig, for nå i annleggs perioden er det jo enda verre. Selv har jeg funnet ut at det ikke nytter å forsøke å holde ett effektivt tempo igjennom Danmark, det gikk før men om man ikke konstant vil sitte å gasse og bremse hele tiden så må hastigheten ned. Jeg har funnet ut at om jeg legger meg på 115-120 km/t så kan jeg opprettholde en visse gjevn flyt, men noen dager og tidspunkter lar det seg bare ikke gjøre. Så da må mann finne seg i at det går i rykk og napp. Også må jeg si at jeg finner Danskene ekstremt aggressive i trafikken. Selv når det er dem selv som driter seg ut så er det brake chek, tuting, visning av finger og kjefting. At jeg er en nordmann i stor sort norskregistret X5 som ikke viker en tomme når de prøver seg kan nok være ekstra provoserende 😅 Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) @Fredrik 90 Utvidelsen av E45 mellom Skanderborg og Vejle skal etter planen være ferdig til sensommeren i år. Det blir deilig (som danskene sier det), men fartsgrensen blir kun 110 Km/t fordi kjørebanene vil bli for smale til 130 Km/t. Dette er en konsekvens av å gjøre 4 kjørebaner + deler av sikkerhetsfeltet til 6 kjørebaner med et minimum av sikkerhetsfelt. Dette er ikke en ønskesituasjon, men nødvendig pga massiv trafikk. Jeg har også lagt meg på 115-120 Km/t for å sikre en jevn flyt. Det fungerer OK, men jeg holder maks 115 Km/t der det er en fartsgrense på 110 Km/t. Politiet reagerer ganske strengt hvis du kjører hurtigere der. Typisk rundt de store byene eller områder med flere påkjøringsfelt (som i Tyskland). Danskene har dessverre som du påpeker begynt å kjøre temmelig aggressivt. Èn forklaring er som nevnt en økende frustrasjon over trafikken. Dette har også blitt en ond sirkel der den aggressive kjøringen bare fører til mer frustrasjon hos andre. En annen forklaring er trolig fremveksten av elektriske biler med mye effekt. Disse har hurtig blitt tilgjengelige for ganske mange gjennom leasing. Få kjøper disse bilene og behandler dem deretter (som leiebiler). Mange kommer fra dieselbiler som hadde 120-140 HK og når de elektriske bilene ofte har 300-400 HK kommer også temperamentet. Utfordringen er imidlertid at det etterhvert er ganske mange som har slike biler og da blir det ofte konkurranse om hvem som er hurtigst eller mest frekk i trafikken. Det er mye farlig og dårlig kjøring om dagen i Danmark. Endret 23 minutter siden av Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå