Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90

Alt dette gir god mening og jeg har egentlig aldri forstått hvorfor det er ubegrenset hastighet på Autobahn. Hvis den maksimale hastigheten f.eks hadde vært 250 Km/t ville jeg ikke ha reagert på dette. Dette er også den maksimale hastigheten de tyske bilprodusentene har blitt enige om seg i mellom (bortsett fra bl.a Porsche og Alpina).

Jeg tror at dette er et spørsmål om mental modenhet. Jeg skal ærlig innrømme at hvis noen hadde fortalt meg at jeg burde ha begrenset meg til f.eks 200 Km/t da jeg var i 20-årene ville jeg nok bare rystet på hodet. Ettersom årene har gått ser jeg (naturligvis) annerledes på det. 200 Km/t er veldig fort når gjennomsnitthastigheten ellers på Autobahn er rundt 130 Km/t. 250 Km/t er håpløst fort i denne sammenhengen og alt over er egentlig vannvittig på offentlige veier. Hvorfor tyske myndigheter stadig holder fast på dette regimet er merkelig, men trolig handler det om en kombinasjon av historiske tradisjoner (tysk industri er tuftet på bilindustrien) og dermed har de også en sterk lobby fra bilindustrien, politiske fronter og endelig langt på vei tysk selvforståelse (som en følge av at bilindustrien står så sterkt i landet).

Tyskland er i tillegg et temmelig konformt og lovregulert samfunn (skrevne som uskrevne lover). Autobahn har dermed blitt et sted der mange (innenfor visse grenser) føler en etterlengtet frihet til å gjøre hva de vil og dette tror jeg dessverre er en sterkt medvirkende årsak til spesielt de politiske frontene når det gjelder hvor fort man må kjøre på Autobahn.

Nei hvilken praktisk mening fri fart gir er det ikke lett å finne. Jeg tror nok også at det i grove trekk er historiske tradisjoner og tyskerenens frihets følelse som står sterk i fokus her. Nytte verdien er nok heller liten, all den tid det faktisk er ganske vanskelig å kunne kjøre skikkelig fort på Autobahn nå om dagen. Ta A7 fra danskegrensa ned mot Hamburg, her får man sjelden muligheten til å gjevnt kjøre noe fortere enn 130 km/t. Finnes det noen tall på om det skjer flere ulykker på strekker med fri fart kontra strekker med fartsgrenser? Jeg tror faktisk ikke det er noen forskjell, andelen av bilistene som benytter seg av fri fart er veldig liten. 

Jeg tror nok absolutt at dette med fri fart har noe med mental modenhet å gjøre. Når man kommer litt opp i f eks 50 årene og eldre så får man vel ett litt annet syn på verden. Man har fått rast fra seg på en måte, samtidig som man innser de begrensinger man har fra naturens side. Reaksjons evne blir svekket, synet blir svekket og terskelen for å oppleve spenning blir vesentlig høyere. Det finnes selvsagt unntak, men gjengs er nok at med alderen så kommer andre ting man fokuserer på. Det er klart at det er vanvittig å kunne lovlig kjøre så fort du vil på offentlig vei, spør du meg så er dette ett fenomen egentelig. Og det er vel derfor det også er så spennende for oss som ikke er vant til "lovløse" tilstander. Det gjør at man automatisk får en litt god frihetsfølelse når man kan rase på så mye man vil langt fra Norske bøter og fengsels straffer. Mye av meningen er jo at man gis ansvaret med å vurdere selv hva som er trygt.

Jeg har sett at det er sterke krefter som vil beholde fri fart på Autobahn. Og det synes jeg er bra, det er den siste lille friheten man har i dagens samfunn. 

1 time siden, Marius2002 skrev:

Traff en Model 3 her i byen, kan ikke si den var spesielt vellykket "in real life". 🤷‍♂️

Meen nå er det en dokumentar på Netflix jeg skal se; om en gruppe som mener at jorden er flat, elsker slike foliehatt-dokumentarer :lol:

Fryktelig fæl bil å se til, de har bomma helt på proposjonene. Men Tesla er i en posisjon hvor de ikke trenger å selge bil etter design, folk kjøper dem unasett.

Mye bra dokumentarer på Netflix for tiden. Så nettopp "Bortført innen synsvidde", satt igjen nesten sjokkert over hva folk kan få seg til å gjøre. Mora og faren til denne jenta, alle har de latt seg lure trill rundt av denne familievennen som kidnapper datteren deres. Men den beste må være "Making a murderer", spør du meg så er den mannen uskyldig dømt. Han er satt fast av ett pill råttent system som har vært fast bestemt på å henge en syndebukk. Anbefales til de av dere som ikke har sett den, men det er lett å la seg provosere av det som kommer frem.

 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Mye bra dokumentarer på Netflix for tiden. Så nettopp "Bortført innen synsvidde", satt igjen nesten sjokkert over hva folk kan få seg til å gjøre. Mora og faren til denne jenta, alle har de latt seg lure trill rundt av denne familievennen som kidnapper datteren deres. Men den beste må være "Making a murderer", spør du meg så er den mannen uskyldig dømt. Han er satt fast av ett pill råttent system som har vært fast bestemt på å henge en syndebukk. Anbefales til de av dere som ikke har sett den, men det er lett å la seg provosere av det som kommer frem.

Ferdig nå med den Jorden er flat, jeg må bare le. Skal ikke avsløre noe, men anbefales. At det er mulig å være så borte fra realiteten? :lol:

images.jpeg.c4181976704fdfad99baffb2a8bb6968.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut "The innocent man"  på Netflix. Basert på ei bok av den svært kjente forfatteren John Grisham som også er advokat og leder i en gjennopptagelseskomitè. Han er også med i serien. I motsetningen til "Making a murder" får vi her følge ihvertfall en person som blir bevist uskyldig etter mange år i fengsel.   Når det gjeder "Making a murder" er jeg ikke så overbevist hvorvidt Steven Avery  er uskyldig eller ikke men påtalemyndighetene holdt helt klart på med mye rart

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka vi ska si, ca 1 Tesla i Norge pr 10000 sånne i USA er iallefall ikke overdrivelse?
Føles godt  å betale for at "overklassen" kan kjøre 100D gratis i bommen når man vet at det kommer selveste jordkloden til gode..
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nei hvilken praktisk mening fri fart gir er det ikke lett å finne. Jeg tror nok også at det i grove trekk er historiske tradisjoner og tyskerenens frihets følelse som står sterk i fokus her. Nytte verdien er nok heller liten, all den tid det faktisk er ganske vanskelig å kunne kjøre skikkelig fort på Autobahn nå om dagen. Ta A7 fra danskegrensa ned mot Hamburg, her får man sjelden muligheten til å gjevnt kjøre noe fortere enn 130 km/t. Finnes det noen tall på om det skjer flere ulykker på strekker med fri fart kontra strekker med fartsgrenser? Jeg tror faktisk ikke det er noen forskjell, andelen av bilistene som benytter seg av fri fart er veldig liten. 

Jeg tror nok absolutt at dette med fri fart har noe med mental modenhet å gjøre. Når man kommer litt opp i f eks 50 årene og eldre så får man vel ett litt annet syn på verden. Man har fått rast fra seg på en måte, samtidig som man innser de begrensinger man har fra naturens side. Reaksjons evne blir svekket, synet blir svekket og terskelen for å oppleve spenning blir vesentlig høyere. Det finnes selvsagt unntak, men gjengs er nok at med alderen så kommer andre ting man fokuserer på. Det er klart at det er vanvittig å kunne lovlig kjøre så fort du vil på offentlig vei, spør du meg så er dette ett fenomen egentelig. Og det er vel derfor det også er så spennende for oss som ikke er vant til "lovløse" tilstander. Det gjør at man automatisk får en litt god frihetsfølelse når man kan rase på så mye man vil langt fra Norske bøter og fengsels straffer. Mye av meningen er jo at man gis ansvaret med å vurdere selv hva som er trygt.

Jeg har sett at det er sterke krefter som vil beholde fri fart på Autobahn. Og det synes jeg er bra, det er den siste lille friheten man har i dagens samfunn.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om et samfunn der mange føler at den siste friheten de har er å kjøre fort på en motorvei, men forstå meg rett. Jeg synes også at det er morsomt å kjøre 220-230 Km/t der dette er mulig på Autobahn og jeg føler meg nogenlunde sikker (på bilen, trafikken, været og kjøreforholdene generelt). Jeg synes bare ikke at man kan forsvare fri fart på Autobahn fordi noen synes at det er morsomt å kjøre fort. Det må være andre og mer fornuftige argumenter i denne sammenhengen, men de er faktisk litt vanskelige å finne og jeg har heller ikke hørt noen som er spesielt rasjonelle (bortsett fra at fri fart på Autobahn også fører til at tyske biler generelt er teknisk mer gjennomførte enn de aller fleste av konkurrentene).

Jeg har imidlertid lest at Autobahn generelt regnes som trygge veier med relativt lav ulykkesfrekvens i relasjon til trafikkmengden. På den annen side er ulykkene på Autobahn imidlertid betydelig mer alvorlige når de først oppstår og dette skyldes trafikkmengden i kombinasjon med høye hastigheter. Det er blandt annet derfor det etterhvert har kommet mange hastighetsbegrensninger ved større kryss, der det er mange av/påkjøringer og der det lett oppstår køer.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thundercoil skrev:

Ja, med sånne lag eller lange "brett" med snø, så er det ikke et sjakktrekk å droppe børsting. Tenkte mer på sånn Bergensk slush som vi pleier å bli velsignet med. 

Heh, ja litt av en velsignelse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På F10en så rant det vannet som lå på bakluka ned i bagasjerommet når jeg åpna luka. Det var utrolig irriterende... E34en som er designet i en tid hvor økonomene ikke hadde noe de skulle sagt har ikke dette problemet. Der renner vannet ned på bakruta, og videre ned i en solid kant rundt hele bagasjeroms åpningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...